Studiedag Brussel, 20 maart 2014
Programma en presentaties
Welkom door de dagvoorzitter | Jeroen Backs, hoofd van de afdeling Strategische Beleidsondersteuning van het Departement O&V |
Presentatie van de Vlaamse PIAAC resultaten (977 kB) (977.04 Ko) "pdf" | Prof. Martin Valcke, Inge De Meyer en Sebastiano Cincinnato van de Vakgroep Onderwijskunde UGent |
Parallelle workshops | |
Workshop 1. Basisvaardigheden voor de arbeidsmarkt Basisvaardigheden voor de arbeidsmarkt: presentatie (443 kB) (442.68 Ko) "pdf" Welke lessen voor de arbeidsmarkt kunnen we trekken uit PIAAC? Hoe belangrijk zijn basisvaardigheden voor het functioneren op de arbeidsmarkt? Waar situeert zich de gewenste verhouding tussen basisvaardigheden en specifieke of vaktechnische competenties in onderwijs en opleiding, met het oog op het bevorderen van inzetbaarheid doorheen de hele arbeidsloopbaan? Hoe kunnen werkgevers de vaardigheden van hun werknemers optimaal benutten? Onderzoekers van de KULeuven geven een korte presentatie van een aantal nieuwe analyses en Ascento getuigt over het belang van algemene vaardigheden voor een succesvol outplacement. Daarna volgt een debat tussen onderzoekers en sociale partners en onderwijs en kan ook u een actieve bijdrage leveren aan het debat. | |
Workshop 2: Hoe het Mattheuseffect doorbreken in de volwasseneneducatie Mattheüs-effect in levenslang leren. (483 kB) (482.79 Ko) "pdf" Levenslang leren en werk (708 kB) (708.01 Ko) "pdf" Deelname aan levenslang leren wordt gekenmerkt door hardnekkige Mattheuseffecten. In het volwassenonderwijs, maar ook globaal in de volwasseneneducatie, kunnen we stellen dat de kansengroepen met de grootste noden het aanbod vandaag nog te weinig vinden en dus evenmin aanwenden in functie van sociale inclusie en persoonlijke versterking. | |
Workshop 3: Vaardigheden, ongelijkheid en armoede Vaardigheden, ongelijkheid en armoede (1.43 MB) (1.43 Mo) "pdf" In deze sessie ligt de focus op systeemkenmerken. In welke mate worden de vaardigheden van de Vlaamse bevolking bepaald door sociale afkomst? Hoe komt het dat in sommige landen de verschillen in vaardigheidsniveaus minder sterk door sociale afkomst worden bepaald? Welke kenmerken van het onderwijs- en vormingssysteem zijn daar verantwoordelijk voor? Hoe beïnvloedt het onderwijssysteem de arbeidsmarktuitkomsten van verschillende groepen? En hoe functioneert ons sociaal zekerheidsstelsel als vangnet om armoede en extreme uitsluiting te voorkomen? Onderzoekers van het steunpunt Studie- en Schoolloopbanen gaan in debat met andere onderzoekers alsook met vertegenwoordigers uit diverse maatschappelijke sectoren en uiteraard ook met u!" | |
Workshop 4: Voorkomen is beter dan genezen. Maakt ons secundair onderwijs de leerlingen vaardig genoeg voor de 21ste eeuw? Deze workshop buigt zich over de vraag: “in welke mate garandeert het huidige onderwijs een minimumniveau voor elke leerling”? Een PIAAC onderzoekers van de Universiteit Gent presenteert een aantal relevante inzichten uit PIAAC en PISA. Daarna krijgen een aantal discussanten de gelegenheid om dieper in te gaan op de bovenstaande vraag, en markante stellingen te poneren. Die stellingen worden vervolgens in een aantal kleinere interactieve groepen besproken, zodat ook u de kans krijgt op een actieve inbreng in het debat. | |
Workshop 5: PIAAC daagt het Plan Geletterdheid uit! PIAAC in Focus 3 (838 kB) (837.99 Ko) "pdf" PIAAC daagt het Plan Geletterdheid uit! (1013 kB) (1012.64 Ko) "pdf" In deze workshop zoeken we samen met u een antwoord op de vraag: moet het plan geletterdheid bijgestuurd worden op basis van de lessen uit PIAAC? In een eerste deel nemen we u in vogelvlucht mee in het Vlaamse Plan Geletterdheid dat sinds 2005 acties uitvoert om geletterdheid te verhogen binnen onderwijs, werk, cultuur en welzijn. In een tweede deel leren we via een detailonderzoek van PIAAC over wie de zwak presterenden uit het onderzoek zijn. Na deze kennisdeling laten we experten geletterdheid aan het woord. Zij dagen u uit om adviezen te formuleren voor het Plan geletterdheid. Uw suggesties worden meegenomen in de evaluatie en opfrissing van het plan. | |
Workshop 6: Digitale geletterdheid en mediawijsheid bij volwassenen MAKS (2.26 MB) (2.26 Mo) "pdf" Digitale mediaprofielen als startpunt voor digitale inclusie (618 kB) (618.19 Ko) "pdf" Digitale geletterdheid en Mediawijsheid bij volwassenen (971 kB) (971.07 Ko) "pdf" Vaardig genoeg voor de 21ste eeuw? (448 kB) (448.17 Ko) "pdf" Uit het PIAAC-onderzoek blijkt dat vooral ouderen en volwassenen niet zo goed scoren wat betreft digitale vaardigheden. In deze workshop bekijken we welke oplossingen daarvoor zijn. Na een inleiding over digitale inclusie komen twee praktijkvoorbeelden aan bod: één uit het buurtwerk en één uit de basiseducatie. De basiseducatie werkt sinds kort met een nieuw opleidingsprofiel voor digitale vaardigheden. We gaan na wat daar de eerste ervaringen mee zijn. | |
Keynote presentatie (1.21 MB) (1.21 Mo) "pdf" | Dirk Van Damme, hoofd van CERI van de OESO |
Terugkoppeling workshop door de moderator (333 kB) (333.21 Ko) "pdf" | Chris Denijs, journalist VRT |
Paneldiscussie. Reflectie over de PIAAC resultaten met een panel van beleidsverantwoordelijken uit onderwijs en werk | Micheline Scheys, Secretaris-generaal O&V; Fons Leroy, gedelegeerd bestuurder VDAB; Jo Libeer, gedelegeerd bestuurder Voka; Caroline Copers , Algemeen secretaris Vlaams ABVV; Bart Horemans, Directeur VOCVO. Moderator: Chris Denijs (VRT) |
Afsluiting dagvoorzitter | Jeroen Backs, hoofd van de afdeling Strategische Beleidsondersteuning van het Departement O&V |
Extra informatie
Verwante pagina's