Wil je lerarenteam wiskunde in de B-stroom zich 2 schooljaren lang versterken op het vlak van wiskunde-onderwijs? Stel je team dan kandidaat voor dit prioritaire nascholingsproject rond wiskunde in de B-stroom. Belangrijk is dat niet alleen leraren, maar ook leidinggevenden deelnemen.
- Waarom dat thema?
- Deelnemen in team
- Strategische doelstellingen
- Twee schooljaren lang, met verschillende ondersteuningsmomenten
- Deelnemen is gratis
- Ontdek het project
- Schrijf je team in
Waarom dat thema?
Goede wiskundige competenties zijn erg belangrijk voor de zelfredzaamheid in de maatschappij en voor een actieve en langdurige participatie op de arbeidsmarkt.
Probleem is dat de leerlingen in de B-stroom de onderwijsdoelen voor sommige onderdelen niet voldoende behalen. Bij een vergelijking van de peilingsresultaten voor de B-stroom van 2019 met die van 2008 zijn bovendien de resultaten voor bijna alle toetsen achteruitgegaan. (Steunpunt Toetsontwikkeling en Peilingen, 2020). Uit het internationale PISA-onderzoek blijkt dat 17% van de leerlingen in het Vlaams onderwijs wiskundig ongeletterd is op 15 jaar (De Meyer et al., 2019).
Je staat als leraar in de B-stroom voor grote uitdagingen: de realisatie van de eindtermen basisgeletterdheid door elke individuele leerling, de zwakke talige competenties bij leerlingen uit de B-stroom, lagere motivatie van de leerlingen voor wiskunde …
Om die resultaten te verbeteren, is een daadkrachtige, brede en afgestemde aanpak van alle onderwijsgeledingen nodig met als doel om je vakinhoudelijk en vakdidactisch rond wiskunde te versterken, en ook om een schoolbrede, beleidsmatige aanpak te ondersteunen.
Deelnemen in team
Het project richt zich vooral op leraren wiskunde/PAV in de B-stroom, maar betrekt er ook je collega’s wiskunde uit de 2de en 3de graad arbeidsmarktfinaliteit bij.
Je neemt deel in teamverband (vakgroep), 2 schooljaren lang. Je werkt dan samen met je collega’s van je school (of scholengroep, scholengemeenschap) aan je klaspraktijk én aan het beleid van je school rond wiskundeonderwijs.
Ook de leidinggevenden hebben in dit project een belangrijke rol: om te werken rond onderwijskundig leiderschap, schoolontwikkeling en duurzaamheid.
De samenstelling van het deelnemend team kan variëren per sessie, afhankelijk van de doelstelling.
Strategische doelstellingen
Het project zet in op de volgende strategische doelstellingen, die zich op verschillende niveaus situeren: de klaspraktijk, de vakgroepwerking (collectief leren) en schoolbeleid.
- Je draagt bij tot de verankering van een beleid inzake wiskunde binnen het ruimere schoolbeleid. Dit houdt in:
- Een visie uitwerken om de doelgerichtheid te bevorderen
- Actieplannen ontwikkelen
- De interne kwaliteitsbewaking door (onder meer) de vakgroep te versterken ...
- Je versterkt als deelnemer je concrete handelen in je klaspraktijk inzake wiskunde:
- Je leert de opbouw en inhoud van de onderwijsdoelen in de B-stroom beter kennen.
- Je linkt de onderwijsdoelen wiskunde met andere onderwijsdoelen binnen sleutelcompetentie 6 (waaronder de STEM-doelen) en andere sleutelcompetenties zoals digitale competenties. Er is daarbij expliciete aandacht voor: de realisatie van de eindtermen basisgeletterdheid en de integratie van wiskunde in andere vakken en omgekeerd.
- Je hanteert effectieve pedagogisch-didactische aanpakken rekening houdend met de 5 strengen van wiskundige bekwaamheid: (conceptueel inzicht, procedurele vlotheid, strategisch vermogen, adaptief redeneren, positieve houding).
- Je evalueert leerlingen conform de competentiegerichtheid van de nieuwe onderwijsdoelen.
Daarbij leg je telkens linken met de ontwikkelingsschalen onderwijsleerpraktijk gelinkt aan het referentiekader onderwijskwaliteit.
- Je verspreidt de verworven inzichten naar je ruimere schoolteam (zowel leraren van dezelfde als van andere graden). Er wordt dus expliciet ingezet op je rol in het ondersteunen van collega’s die niet deelnemen aan het project.
Twee schooljaren lang, met verschillende ondersteuningsmomenten
Deelnemende teams engageren zich om 2 schooljaren lang deel te nemen aan het professionaliseringstraject. Die looptijd van 2 jaar biedt kansen voor duurzame implementatie.
De concrete doelstellingen, de methodes en het aantal ondersteuningsmomenten kunnen per schooljaar variëren. Dit gebeurt in overleg tussen de projectorganisatoren en de deelnemende teams.
Deelnemen is gratis
Deelname aan de projecten is gratis dankzij de middelen ‘nascholing op initiatief van de Vlaamse Regering’ (de prioritaire nascholing).
Ontdek het project
De minister heeft 1 prioritaire nascholingsproject rond wiskunde in de B-stroom geselecteerd..
In de projectfiche vind je alle praktische informatie:
• Een uitgebreide projectbeschrijving
• De contactgegevens van de organisator
• Hoe stelt je team zich kandidaat
• Plaats en datum
Projectfiche | Naam organisator |
B+: bestemming bereikt bij wiskundeleraren in de B-stroom (pdf, 6 p.) (601 kB) | Provinciaal Onderwijs Vlaanderen - Hogeschool PXL - Universiteit Antwerpen |
Schrijf je team in
- Neem contact op met de projectorganisatie voor verdere informatie.
- Je school kan aan 1 project deelnemen. Baseer je keuze op de inhoud van het programma.
- Het projecten zijn net-overstijgend en staat open voor elke school, van elk net.
- Stel een team samen om deel te nemen. Stem daarover af met de projectorganisator.
- Stel je als school ten laatste op maandag 27 juni 2022 rechtstreeks kandidaat bij de projectorganisatie. De contactgegevens vind je in de bijbehorende fiche.
- De plaatsen voor deelname zijn beperkt. De kans bestaat dat niet alle geïnteresseerde scholen kunnen deelnemen. De projectorganisator laat je ten laatste begin juli weten of je al dan niet kan deelnemen.