- Burgerschapsontwikkeling
- Aarzelende Anja of Digitale Danny? Ontwerp een interactieve les op maat met de codesign-tool
- Leesdidactiek in het basisonderwijs. Leesinterventies
- Innovatieve leeromgevingen
- Digitale games integreren in de klas: een ondersteuningsinstrument
- Kunstmatige intelligentie, Klimaatverandering, Stomata: KIKS
Burgerschapsontwikkeling
- Goesting doet leren! Participatie als hefboom voor kwaliteitsvol onderwijs
- De plaats van burgerschapsvorming in het geschiedenisonderwijs. (Hoe) kan historisch denken bijdragen tot burgerschapsvorming?
Goesting doet leren! Participatie als hefboom voor kwaliteitsvol onderwijs
Goesting? In deze sessie staan we stil bij de onderzoeksresultaten van praktijkgericht onderzoek naar hoe leraren participatie in de klas kunnen inzetten als hefboom voor kwaliteitsvol onderwijs. Aan de hand van het participatiepakket en de toolbox wordt concreet geïllustreerd hoe leraren dit op een doordachte manier kunnen toepassen. Goesting doet leren!
Sprekers
Vanessa Badisco, Burhan Karanfil en Koen Defour behoren tot het Interdisciplinair onderzoeksteam vanuit Opleiding Secundair Onderwijs (Vanessa), Sociaal werk (Burhan) en Pedagogie van het jonge kind (opvoeding en coaching) (Koen) aan de Arteveldehogeschool, Gent.
Doelgroep
Leraren, zorgcoördinatoren en schoolleiders
De plaats van burgerschapsvorming in het geschiedenisonderwijs. (Hoe) kan historisch denken bijdragen tot burgerschapsvorming?
In deze sessie stellen we de resultaten voor van twee kleinschalige interventieonderzoeken naar hoe geschiedenisonderwijs via het aanscherpen van historisch denken effectief en zinvol kan bijdragen aan burgerschapsvorming. In de bespreking staan we stil bij de betekenis van de onderzoeksresultaten, op basis van een pre-post-test met interventie in de vorm van een lessenreeks, voor de onderwijspraktijk.
Spreker
- Marjolein Wilke
- Prof. Dr. Karel Van Nieuwenhuyse
Marjolein Wilke werkt sinds 2016 als wetenschappelijk medewerker bij de SLO geschiedenis (KU Leuven) en startte recent aan een doctoraatsonderzoek getiteld Historisch denken over migratiegeschiedenis in geschiedenisonderwijs: onderzoek naar de disciplinaire en burgerschapsimpact en naar opvattingen van leraren onder leiding van Karel Van Nieuwenhuyse, verantwoordelijke van de SLO Geschiedenis, KU Leuven.
Doelgroep
- Leraren geschiedenis secundair onderwijs
- Lerarenopleiders geschiedenis
Aarzelende Anja of Digitale Danny? Ontwerp een interactieve les op maat met de codesign-tool
In het kader van het praktijkgericht onderzoek ‘Naar leerlinggericht onderwijs in de digitale klas van de toekomst’, ontwikkelden we een ondersteuningsinstrument om interactieve lessen op maat te ontwikkelen. Tijdens deze sessie kan je meteen aan de slag met deze tool.
Sprekers
- Dr. Ellen Vanderhoven voert sinds 2009 ontwerpgericht onderzoek uit over onderwijstechnologie en innovatieve leeromgevingen, eerst aan de Universiteit Gent en nu als docent in de lerarenopleiding secundair onderwijs aan de Arteveldehogeschool.
- Christel Verdurmen was als onderwijsondersteuner en onderzoeker verbonden aan de Universiteit Antwerpen. Nu is ze als docent bij de lerarenopleiding secundair onderwijs van de Arteveldehogeschool betrokken bij onderzoeksprojecten.
- Dany Dhondt beschikt over een eigen multimedia bureau, waarmee hij websites, cd-roms, maar ook grafisch werk maakt. Na een (bijkomende) carrière als lector multimediale vakken, werkt hij nu bij de dienst mediatheken van de Arteveldehogeschool om daar het ict ontwikkelwerk op te nemen.
Doelgroep
Leraren secundair onderwijs
Leesdidactiek in het basisonderwijs: Leesinterventies voor scholen die streven naar fundamentele en functionele geletterdheid
In deze sessie stellen we kort het LIST-interventieproject voor, evidence-based tot stand gebracht onder leiding van Thoni Houtveen, hogeschool Utrecht (NL). De resultaten en opbrengsten die we presenteren zijn gebaseerd op eigen onderzoek dat is gegroeid vanuit de leervraag ‘hoe komen we tot meer leesinterventies met impact en hoe beïnvloeden deze onze professionaliseringsinitiatieven?’.
Sprekers
- Erwin Heysse is pedagogisch begeleider basisonderwijs PBD-GO!, gecertificeerd begeleider LIST (Hogeschool Utrecht, NL) en begeleidt sinds 2011 scholen in LIST. Daarnaast is hij ook lid van de Taalraad Begrijpend Lezen, Taalunie.
- Steven De Laet is coördinator basisonderwijs OVSG, Master educational needs, taalspecialist basisonderwijs en begeleidde eerder LIST-scholen.
- Cathy De Raes is projectmanager professionalisering Basisonderwijs PBD-GO! en was voorheen lector Nederlands en opleidingsvoorzitter lerarenopleidingen Basisonderwijs HoGent (1992-2016). Zij is tevens ontwikkelaar lesmaterialen leesbevordering “Iedereen Leest”.
Doelgroep
- Leraren, zorgcoördinatoren, schoolleiders basisonderwijs
- Beleidsverantwoordelijken basisonderwijs
- Pedagogisch begeleiders (Taal/Nederlands/Lezen) basisonderwijs
- Lerarenopleiders (Taal/Nederlands/Lezen) basisonderwijs
- Onderwijsonderzoekers met focus praktijkgericht onderzoek in en naar het basisonderwijs
Innovatieve leeromgevingen
- Future proof education: Het ontwerpen van leerruimtes bottom-up door middel van design thinking
- Laat je lespraktijk inspireren door Howest Educational Hub
Future proof education: Het ontwerpen van leerruimtes bottom-up door middel van design thinking
We illustreren in deze sessie aan de hand van een voorbeeld uit de lerarenopleiding aan de HoGent hoe de methodiek van design thinking kan ingezet worden om met verschillende groepen belanghebbenden tot een prototype van een future proof fysieke leeromgeving te komen.
Sprekers
- Mandy Ghyselinck is stafmedewerker directie onderzoek, Hogeschool Gent. Jouri Van Landeghem is lerarenopleider (STEM, fysica en natuurwetenschappen) en onderzoeker, Hogeschool Gent.
- Annemie Demol is voorzitter van de opleiding secundair onderwijs, Hogeschool Gent.
Doelgroep
Leraren, mentoren, schoolleiders, pedagogische begeleiders
Laat je lespraktijk inspireren door Howest Educational Hub
In de aangeboden workshop vertrekken we vanuit de bestaande lespraktijk ('Welke doelstelling bereik je niet op de manier die je zou willen?'). Aan de hand van een eenvoudige analysetool gaan we na hoe elementen van ruimte, technologie en didactiek (en hun samenspel) kunnen ingezet worden om het gekozen lesmoment te optimaliseren.
Sprekers
Tijs Verbeke en Basiel Bonne zijn lector aan de Hogeschool West-Vlaanderen. Zij verzorgen de modules techniek en geschiedenis binnen de lerarenopleiding secundair onderwijs. Daarnaast zijn ze ook betrokken bij het onderzoek HowestEdHub waarbinnen nagegaan wordt hoe het samenspel tussen ruimte, didactiek en technologie leraren kan faciliteren bij het optimaliseren van hun bestaande praktijk.
Doelgroep
- Leraren en schoolleiders secundair onderwijs
- Pedagogisch begeleiders
Digitale games integreren in de klas: een ondersteunings-instrument
In het kader van het praktijkgericht onderzoek ‘Digital game based learning’, ontwikkelden we een ondersteuningsinstrument voor leerkrachten lager onderwijs om games te integreren in de lessen. Tijdens deze sessie kan je het ontwikkelde materiaal uittesten en gaan we erover in gesprek.
Sprekers
- Els De Latter, master in de onderwijskunde, werkt sedert 2000 als docent en onderzoeker aan de Arteveldehogeschool in Gent, departement Leraar lager onderwijs en heeft 11 jaar ervaring als leerkracht lager onderwijs.
- Dr. Ellen Vanderhoven voert sinds 2009 ontwerpgericht onderzoek uit over onderwijstechnologie en innovatieve leeromgevingen, eerst aan de Universiteit Gent en nu als docent in de lerarenopleiding secundair onderwijs aan de Arteveldehogeschool.
Doelgroep
Leraren en ICT-coördinatoren lager onderwijs.
Kunstmatige Intelligentie, Klimaatverandering, Stomata: KIKS
KIKS is een Smart Education @ schools project uitgevoerd met steun van de Vlaamse Overheid en imec.
In deze sessie gaan we dieper in op vakoverschrijdend lesmateriaal rond artificiële intelligentie voor de derde graad secundair onderwijs. Het komt tot stand met de hulp van UGent en Accenture én parallel aan een wetenschappelijk onderzoek aan UGent en Plantentuin Meise. We staan ook stil bij Python, wetenschappen en wiskunde, neurale netwerken.
Spreker
Natacha Gesquière is STEM-coördinator en leerkracht wiskunde derde graad op Sint-Bavohumaniora in Gent met leservaring in computerwetenschappen van eerste tot derde graad. Ze is lid van meerdere lerende netwerken en werkgroepen voor STEM. Ze ontwikkelde didactisch materiaal rond programmeren en robotica voor de derde graad basisonderwijs en eerste graad secundair onderwijs voor Dwengo.
Doelgroep
- Leraren biologie, aardrijkskunde, wiskunde, computerwetenschappen, STEM
- Schoolleiders
- Pedagogisch begeleiders
- Lerarenopleiders