Onderzoekende school
Als leraren, studenten, leerlingen, lerarenopleiders en onderzoekers samen een team vormen om op een systematische wijze onderzoek in te zetten, dan creëert dit mogelijk openingen om een antwoord te vinden op praktijkvragen waarmee de school al jaren worstelt.
In het project Onderzoekende School gaan onderzoekende teams op zoek naar onderbouwde antwoorden op vragen die de school aanbelangen.
Met het vizier op het versterken van het leren en het welbevinden van leerlingen, voeren die teams gericht praktijkonderzoek uit door de situatie te analyseren, bronnen te raadplegen, aan oplossingen te sleutelen, eventueel hulp van externen in te roepen, en de impact van hun nieuwe aanpakken te evalueren. Ze raadplegen relevante onderzoeksliteratuur en verzamelen data in de school.
De samenstelling van de teams maakt het mogelijk om uitdagingen vanuit verschillende perspectieven te bekijken.
Sprekers
Vicky Willegems en Nadine Engels - onderzoeker en professor, Vrije Universiteit Brussel
Op weg naar beter gebruik van best-evidence in onderwijs
Er is wereldwijd toenemende animo onder leraren om beslissingen over optimale leer- en instructiestrategieën te onderbouwen met robuust wetenschappelijk onderzoek.
Overheidsinitiatieven als Education Endowment Foundation en hun onderzoeksscholen en particuliere initiatieven als Evidence-Based Education en ResearchED in het Verenigd Koninkrijk dragen bij aan die evidence-informed beweging (Gorard, 2020).
In Nederland trachten o.a. de PO- en VO-raad mee te surfen op die golven van evidentie en namen ze talrijke initiatieven om wetenschap te ontsluiten voor de praktijk, zoals wetenschappelijke artikelen over onderwijs breed toegankelijk maken voor de beroepsgroep.
De evidence-informed-beweging vond ondertussen ook in Vlaanderen ingang, met bijvoorbeeld de oprichting van het nagelnieuwe ExpertiseCentrum voor Effectief Leren van de Thomas More-hogeschool. Het is immers belangrijk om niet enkel na te denken over ‘the science of learning’ of de ‘the science of instruction’, maar ook over ‘the science of implementation’.
Een heleboel vragen rijzen daarbij. Welke initiatieven bestaan er om best-evidence te ontsluiten? Hebben die al effect gehad? Wat vraagt dit van lerarenteams, schoolleiding en onderzoeksteams? In deze presentatie gaat Tim Surma dieper in op een aantal initiatieven waarvan we weten dat ze het potentieel hebben om de befaamde kloof tussen wetenschap en praktijk te dichten.
Sprekers
Tim Surma - onderzoeksmanager ExpertiseCentrum voor Effectief Leren, Thomas More-hogeschool