- Hoe pesten op school voorkomen en verminderen?
- Angst voor de schoolpoort? Onderzoek over schoolweigering
Hoe kunnen leerkrachten pesten op school voorkomen en verminderen
Onderzoek toont aan dat leerlingen hun leraren als sleutelfiguren zien bij de preventie en aanpak van pesten. In deze sessie wordt ingegaan op de uitdagingen en obstakels daarbij en op mogelijke aanpakken, op basis van wetenschappelijk onderzoek en interactie met de deelnemers.
Sprekers
Hilde Colpin, Karlien Demol, Isabel ten Bokkel, Fleur van Gils en Karine Verschueren zijn verbonden aan de onderzoekseenheid Schoolpsychologie en Ontwikkeling in Context van de KU Leuven en voeren momenteel een onderzoeksprogramma uit naar de rol van leraren bij pesten. Presentator Hilde Colpin doet longitudinaal en interventieonderzoek naar de schoolse ontwikkeling van kinderen en jongeren en de invloed van omgevingsfactoren (relaties met leraren, medeleerlingen en ouders) op die ontwikkeling.
Doelgroep
De sessie is in de eerste plaats gericht naar leraren, omdat hun input gebruikt wordt in de interactie. Andere onderwijsprofessionals die nuttige input kunnen leveren in de interactie, zijn ook welkom.
Angst voor de schoolpoort? Een onderzoek over schoolweigering
- Wat als schoollopen te moeilijk wordt?
- Hoe kunnen we deze “thuiszitters” helpen?
Jongeren die het moeilijk vinden om naar school te gaan, met medeweten van hun ouder(s) thuis blijven, lichamelijke klachten uiten zoals buikpijn en hoofdpijn, die geen woorden vinden om te zeggen wat er in hen omgaat. In deze workshop maak je kennis met verhalen van ‘schoolweigeraars’, krijg je inzicht hoe je als schoolmedewerker op een verbindende manier aan de slag kan gaan met deze jongere, ouders en eventuele hulpverlening.
Sprekers
Gino Ameye, Agnès Biltris, Griet De Nys, Nadine De Stercke, Francisca Van Drongelen en Peter Walleghem zijn onderzoeksmedewerkers aan het lopend multidisciplinair praktijkwetenschappelijk onderzoek ‘Angst voor de Schoolpoort’ van HoGent.
Doelgroep
Onderwijsprofessionals uit het lager- en/of secundair onderwijs (leerlingbegeleider, zorgcoördinator, secretariaatsmedewerker, leraar, beleidsondersteuner, directie, ...)