Samenvatting boek Verschillen in onderwijs. Streven naar excellentie en gelijke onderwijskansen
Het Steunpunt voor Onderwijsonderzoek (SONO) bundelt in het boek verschillende studies van de 14 onderzoekslijnen die SONO omvat.
Centraal thema is: Hoe moeten we omgaan met de vele verschillen in ons onderwijs?
Aan de ene kant willen we dat ons onderwijs zeer kwaliteitsvol is en dat we alles en iedereen stimuleren om zo optimaal mogelijk te leren en te presteren. Aan de andere kant moeten we ook rekening houden met die verschillen en mogen we niet iedereen over dezelfde kam scheren, maar moeten we inspelen op ieders noden en talenten. Daardoor zorgen deze verschillen voor de uitdaging om excellentie met gelijke onderwijskansen te verzoenen. Het is precies deze uitdaging die soms onderhuids of soms heel expliciet speelt in de studies die in dit boek zijn opgenomen.
De studies gaan in op:
- Schoolloopbanen van leerlingen
- Schoolbeleid ten aanzien van leerlingen
- Schoolbeleid ten aanzien van leerkrachten en de organisatie van het onderwijs.
- Meer informatie over het boek
Boekvoorstelling
In een panelgesprek met enkele van de auteurs (Geert Devos, Dieter Verhaest, Elke Struyf, Melissa Tuytens en Mike Smet) verkent Jan ’t Sas de centrale thema’s van het boek en de belangrijke vragen en beleidsuitdagingen die de studies naar voor brengen.
De voorstelling van het boek is tegelijk ook de afsluiting van SONO. Gedurende vier jaar werkten onderzoekers van de UGent, KU Leuven, UAntwerpen, VUB en de Arteveldehogeschool samen aan een onderzoeksprogramma dat parallel liep met de beleidsagenda van de Vlaamse onderwijsoverheid.
Jeroen Backs verzorgde als voorzitter van de stuurgroep SONO het slotwoord.
Extra informatie
website