Ronde 1
1. LIO-studenten ondersteunen in hun leerproces: samen via een digitaal platform
2. “Juf, ik ben bang.” Kinderen over meertalig opgroeien
3. Taal in de klas – 6 bouwstenen voor effectieve taalintegratietrajecten
4. Leerkrachten als ondersteuners van positieve klasrelaties: ontwikkeling van een leerkrachttraining
5. Duurzaam schoolleiderschap en leiderschapsopvolging: Ontdek en ontwikkel de schoolleiders van morgen
6. Een 6de sleutel voor begrijpend lezen? Noden van het onderwijsveld
7. Effectief lesgeven aan leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften. Wat zegt de wetenschappelijke literatuur?
8. Hoe universeel dienen we centrale toetsen te ontwerpen?
11. Onderweg met kinderen op de vlucht
13. Schoolscan: kansen voor duaal leren
17. Art4Democracy: hoe burgerschap evalueren?
18. Betekenisvol leraarschap: wat ervaren leraren als essentieel voor hun beroepsvoldoening?
19. Naar een versterkt curriculum voor de lerarenopleiding: leraren evidence-informed les leren geven?
20. Een nieuwe, semi-automatische verbetermethode voor handgeschreven wiskunde-examens, een co-creatie tussen UAntwerpen & Examencommissie Secundair Onderwijs
Ronde 2
21. Van ‘multidisciplinaire’ naar ‘interdisciplinaire’ aanpak in geïntegreerde opleidingsonderdelen: de impact ontrafeld.
22. Stimuleer creativiteit en innovatie in je klas met Creative Engine!
23. Digitaal gepersonaliseerd leren: een boost voor de taalstimulering van (meertalige) leerlingen
24. Van ICT-coördinator naar ICT-team: hoe maakt een school de transitie?
25. Educatie voor Duurzame Ontwikkeling: praktijkinzichten via het project VALIES.
26. Aanvangsbegeleiding en evaluatie van beginnende leraren: een uitdagend evenwicht
27. Opening the black box: Beslissen over redelijke aanpassingen in het lager onderwijs
28. Kritikat- drogredenen ontmaskeren en filosoferen over nepnieuws
30. Mechelen Leesstad: Onderzoek en onderwijs werken samen aan begrijpend lezen
31. Begeleid datagebruik uit gestandaardiseerde, gevalideerde toetsen als hefboom voor schoolontwikkeling: de OVSG-toets
32. SPEED-You-UP: hoe ondernemerschapsonderwijs inzetten om (school)uitval tegen te gaan
35. Taalscreening voor kleuters: een zinvolle aanvulling bij de inschatting van de leraar
36. (Ver)deelt de schoolopdracht het leiderschap?
37. Succesvol opbouwen naar het hoger onderwijs vanuit een arbeidsmarktgerichte finaliteit
38. Een kijkwijzer als evaluatietool voor de kwaliteit van het wiskundeonderwijs
39. Voorlezen telt! Gebruik van prentenboeken om vroege wiskunde te stimuleren
40. Smart Education @ Schools – innovatieprojecten voor en door leerkrachten
Ronde 1
1. LIO-studenten ondersteunen in hun leerproces: samen via een digitaal platform
Het LIO-platform project wordt voorgesteld: een pilootproject met middelen van het departement Onderwijs en Vorming ter versterking van de lerarenopleidingen, in het bijzonder via het LIO-traject. En je krijgt de verworven inzichten over de noden en uitdagingen van de verschillende actoren.
Daarnaast word je uitgenodigd, als potentiële stakeholder, om kritisch te reflecteren over de inzichten, verworven via een service-design-aanpak, over inhoudelijke en technische criteria voor het LIO-platform.
Sprekers
- Katrien Cuyvers - Universiteit Antwerpen - Gastprofessor Academische Lerarenopleiding & Opleidings- en Onderwijswetenschappen - promotor LIO-project
- Tom Smits - Universiteit Antwerpen - Hoofddocent Academische Lerarenopleiding, co-promotor LIO-project
- Bauke Verbergt - Universiteit Antwerpen- Academisch projectmedewerker LIO-project
- Ilse Mertens - Universiteit Antwerpen - LIO-coach & lerarenopleider Academische Lerarenopleiding
- Peter Buytaert - Universiteit Antwerpen - Projectmedewerker digitalisatie LIO-project
- Johan De Wilde - Odisee Lerarenopleider en onderzoeker- Coördinator MyCompass - Projectmedewerker LIO-project
- Gert Vanthournout - AP Hogeschool - Coördinator & onderzoeker Applied Educational Research Unit
- Sabrina Govaerts - AP Hogeschool - Onderzoeker Applied Educational Research Unit- Projectmedewerker LIO-project
- Barbra Schits - AP Hogeschool - Lerarenopleider - Projectmedewerker LIO-project
Doelgroepen
LIO’s, mentoren en lerarenopleiders.
2. “Juf, ik ben bang.” Kinderen over meertalig opgroeien.
Tijdens deze interactieve lezing ontdek je verschillende aspecten van meertaligheid vanuit het oogpunt van de kinderen. Hoe kiezen ze welke taal ze spreken? Waarom willen ze talen leren? En vooral: wat voelen ze bij hun talen? Je krijgt zeker de kans om in gesprek te gaan en vragen te stellen.
Spreker
Graziela Dekeyser - KU Leuven onderzoekseenheid Educatie & Samenleving - Postdoctoraal onderzoeker en docent
Doelgroepen
Leraren, directies, zorgcoördinatoren, pedagogische begeleiding.
3. Taal in de klas – 6 bouwstenen voor effectieve taalintegratietrajecten
Hier krijg je 6 bouwstenen voor effectieve taaltrajecten, specifiek voor leerlingen die de onderwijstaal onvoldoende beheersen. Deze bouwstenen steunen op de best onderbouwde wetenschappelijke inzichten. Zo krijgen alle leerlingen op een duurzame manier intentionele intensieve taalleerkansen.
Sprekers
- Astrid Geudens - Lerarenopleiding Thomas More
- Kirsten Schraeyen - Opleiding logopedie en audiologie Thomas More - Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen KU Leuven
- Helena Taelman - Lerarenopleiding Odisee
- Marit Trioen - Antwerp School of Education Universiteit Antwerpen
- Jordi Casteleyn - Antwerp School of Education Universiteit Antwerpen
- Mathea Simons - Antwerp School of Education Universiteit Antwerpen
- Tom F.H. Smits - Antwerp School of Education Universiteit Antwerpen
Doelgroepen
Leraren in het kleuter-, lager en secundair onderwijs.
4. Leerkrachten als ondersteuners van positieve klasrelaties: ontwikkeling van een leerkrachttraining
- Geen opname
Positieve klasrelaties en minder pesten in het lager onderwijs, dat is het doel van de leerkrachttraining die je hier voorgesteld krijgt. Je verneemt hoe deze training ontwikkeld is en op welk onderzoek ze stoelt. Dan krijg je een samenvatting van de inhoud en de werkvormen van de training. Via een online applicatie kan je feedback geven over de training
Sprekers
- Gie Deboutte - UCLL KU Leuven - Onderzoeker/trainer - Vormingsorganisatie Tenz vzw - Voorzitter Vlaams Netwerk Kies Kleur tegen Pesten
- Chloë Finet - KU Leuven en UAntwerpen - Onderzoeker
Doelgroepen
Iedereen die wil weten hoe leraren een rol kunnen spelen in het bevorderen van positieve klasrelaties en het terugdringen van pesten.
5. Duurzaam schoolleiderschap en leiderschapsopvolging: ontdek en ontwikkel de schoolleiders van morgen
Hier krijg je de onderzoeksresultaten van 2 praktijkonderzoeken in het basis- en secundair onderwijs. Ten 1ste een organisatiescan voor duurzaam leiderschap en ten 2de een professioneel continuüm voor de ontwikkeling van leiderschapspotentieel en de voorbereiding van leiderschapsopvolging.
Sprekers
- Loth Van Den Ouweland - Expertisecentrum Groeikracht in Onderwijs, KdG - Senior onderzoeker
- Jo Van de Weghe - Expertisecentrum Groeikracht in Onderwijs en KdG Academy - Coördinatie valorisatie
- Griet van der Velden - Expertisecentrum Groeikracht in Onderwijs - docent HR, Career Coach, ondernemerscoach KdG - Onderzoeker
Doelgroepen
Schoolbesturen, directieleden, coördinatoren, beleids- en HR-medewerkers.
6. Een 6de sleutel voor begrijpend lezen? Noden van het onderwijsveld
- Presentatie Een 6de sleutel voor begrijpend lezen (pdf, 27 p.) (1,17 kB)
- Opname Een 6de sleutel voor begrijpend lezen
Sleutel 6 is een onderzoeks-en ontwikkelproject rond de opvolging van begrijpend-leesontwikkeling in de lagere school. In deze sessie krijg je de voornaamste bevindingen uit de bevraging van het onderwijsveld. En de kans om je eigen aanvullingen toe te voegen.
Sprekers
- Jozefien Loman - Centrum voor Taal en Onderwijs aan de KU Leuven - Senior wetenschappelijk onderzoeker
- Jolien Wouters - Centrum voor Taal en Onderwijs aan de KU Leuven - Junior wetenschappelijk onderzoeker
Doelgroepen
Onderwijsprofessionals en intermediairen met interesse in begrijpend lezen en/of lager onderwijs.
7. Effectief lesgeven aan leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften. Wat zegt de wetenschappelijke literatuur?
In deze sessie krijg je meer inzicht in lesgeven voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften, voornamelijk leerlingen met een beperking. Welke onderwijspraktijken zijn effectief voor hun leer- en ontwikkelingsproces? Daarvoor wordt er gekeken naar de wetenschappelijke literatuur. Via een interactieve PowerPoint-presentatie krijg je stap voor stap antwoord op deze vraag.
Spreker
Jolien Delafontaine - Onderzoeksgroep Gezins- en Orthopedagogiek KU Leuven doctoraatsonderzoeker
Doelgroepen
Leerkrachten gewoon en buitengewoon (lager) onderwijs.
8. Hoe universeel dienen we centrale toetsen te ontwerpen?
- Presentatie Hoe universeel centrale toetsen ontwerpen? (pdf, 24 p.) (1,90 MB)
- Opname Hoe universeel kunnen we centrale toetsen ontwerpen?
Welke vaardigheden wil de centrale toets testen? En welke aanpassingen van de toetsen zijn nodig? Dat waren de vragen van het onderzoek. Tijdens focusgesprekken met verschillende onderwijspartners kwamen praktijkcasussen aan bod van leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften. In deze sessie krijg je de casussen, de resultaten en is er ruimte voor vragen en discussie.
Sprekers
- Sabine Dierick - Steunpunt Centrale Toetsen in het Onderwijs - Pedagoge en teamleider organisatie en afname - Steunpunt Toetsing en Peilingen (STEP) KU Leuven: valorisatie- en vormingsinitiatieven
- Natalie Hoste - Steunpunt Centrale Toetsen in het Onderwijs - Logopediste met enkele jaren ervaring in het ontwikkelen van digitale projecten
- Fien Vandekerckhove - Steunpunt Centrale Toetsen in het Onderwijs - 10 jaar ervaring als leerkracht in het Vlaamse lager onderwijs
Doelgroepen
Leraren, directies, zorgcoördinatoren, lerarenopleiders, pedagogische begeleiders, onderwijsinspecteurs en beleidsmedewerkers.
11. Onderweg met kinderen op de vlucht
- Geen opname
Hoe ervaren kinderen op de vlucht hun schooltijd en hun vrije tijd? Daarover kom je meer te weten tijdens deze sessie waarin je kennis maakt met de narratieve website ‘Onderweg’. Je krijgt toegang tot de website en kan grasduinen in de verhalen en de ‘good practices’.
Sprekers
- Siska van Daele - Expertisecentrum voor pedagogische ondersteuning KdG hogeschool - Pedagoog
- An Piessens - Expertisecentrum voor pedagogische ondersteuning KdG hogeschool - Pedagoog
Pedagogische ondersteuning in kinderopvang en school. Onderzoek met kinderen, jongeren en ouders in kwetsbare omstandigheden.
Doelgroepen
(Zorg)leraren, klasleraren, leraren ‘anderstalige nieuwkomers’.
13. Schoolscan: kansen voor duaal leren
Heb je interesse om duaal leren op te starten of uit te breiden op jouw school? Hoe vind je correcte en relevante informatie? En welke stappen kan je zetten om een veranderproces op gang te brengen? De schoolscan maakt deze informatie makkelijk toegankelijk. Hier zie je hoe dit instrument werkt. Verbetersuggesties zijn welkom.
Sprekers
- Sabrina Govaerts - AP Hogeschool Antwerpen - Onderzoeker
- Heidi Le Maire - AP Hogeschool Antwerpen - Onderzoeker en lector
- Sam Binon - AP Hogeschool Antwerpen - Onderzoeker en lector
- Greet Doucé - Campus MAX Tessenderlo - Leerkracht
- Yasmien Hautekeete - Campus MAX Tessenderlo - Coördinator
- Luc Lens - Campus MAX STEM Tessenderlo - Coördinator Duaal leren - STEM Katholiek Onderwijs - Pedagogisch begeleider
Doelgroepen
Secundaire scholen die overwegen om duale richtingen op te starten of uit te breiden.
17. Art4Democracy: hoe burgerschap evalueren?
- Presentatie Art4Democracy (pdf, 15 p.) (512 kB)
- Geen opname
Hoe evalueer je burgerschapscompetenties? Dat blijkt complex. Tijdens deze sessie ga je in gesprek over noden, inzichten, werkvormen en ervaringen van leerkrachten. En over optimalisatie en integratie van de evaluatiepraktijk in de werking van de school.
Sprekers
- Bob Selderslaghs - AP Hogeschool Antwerpen, Onderwijs en Training - Koninklijk Conservatorium van Antwerpen - Onderzoeker - Ruime ervaring als teaching artist
- Nele Willems - AP Hogeschool Antwerpen, Onderwijs en Training - Lerarenopleider en onderzoeker in burgerschapseducatie
Doelgroepen
Leerkrachten.
18. Betekenisvol leraarschap: wat ervaren leraren als essentieel voor hun beroepsvoldoening?
Workshop waarin je de resultaten van focusgesprekken met leraren gepresenteerd krijgt. En het gesprek kan aangaan over de gevolgen voor profilering, rekrutering en begeleiding van leraren.
Sprekers
- Johan Van der Vloet - UCLL, departement lerarenopleiding - Lector en onderzoeker
- Katleen Gressens - UCLL, departement lerarenopleiding - Supervisor en onderzoeker
Doelgroepen
Leraren lager en secundair onderwijs, lerarenopleiding en directies.
19. Naar een versterkt curriculum voor de lerarenopleiding: leraren evidence-informed les leren geven?
In deze online sessie krijg je een kijkje achter de schermen van het curriculumproject van de lerarenopleiding lager onderwijs van Thomas More Mechelen. In dit project zitten beleid, praktijk en onderzoek samen rond de tafel om een evidence-informed kerncurriculum voor de lerarenopleiding te ontwerpen. De focus ligt op de didactische competenties van startende leraren.
Sprekers
- Pieter Flamand - ExpertiseCentrum voor Effectief Leren ExCEL Thomas More - Onderzoeker - Leraar sociologie en psychologie in Gent
- Tim Surma - ExpertiseCentrum voor Effectief Leren ExCEL Thomas More - Managing Director - 20 jaar ervaring in lesgeven, lerarenopleiding en master onderwijswetenschappen
Doelgroepen
Lerarenopleiders, student-leraren, leraren, onderzoekers, beleidsmedewerkers.
20. Een nieuwe, semi-automatische verbetermethode voor handgeschreven wiskunde-examens, een co-creatie tussen UAntwerpen & Examencommissie Secundair Onderwijs
- Presentatie Een nieuwe semi-automatische verbetermethode (pdf, 23 p.) (2,4 MB)
- Presentatie Een nieuwe semi-automatische verbetermethode - deel 2 (pdf, 33 p.) (1,7 MB)
- Opname Semi-automatische verbetermethode voor handgeschreven wiskunde-examens
Handgeschreven examens verbeteren met meerdere leraars blijft een uitdaging, zeker voor wiskunde. In deze sessie maak je kennis met een nieuwe, innovatieve verbetermethode die veel meer feedback oplevert voor de examenkandidaten. Plus een gedetailleerd zicht op de inter-beoordelaarsbetrouwbaarheid van leraars. Je krijgt ook de kans te experimenteren met het verbetersysteem. Wiskundekennis is niet vereist.
Sprekers
- Filip Moons - Universiteit Antwerpen - FWO-aspirant wiskundedidactiek
- Dries Vrijsen - Examencommissie Secundair Onderwijs van de Vlaamse Overheid - Vakverantwoordelijke wiskunde
Doelgroepen
Leraren, directies, onderzoekers, lerarenopleiders, geïnteresseerden in feedback en assessment … Niet beperkt tot wiskundeleraren.
Ronde 2
21. Van ‘multidisciplinaire’ naar ‘interdisciplinaire’ aanpak in geïntegreerde opleidingsonderdelen: de impact ontrafeld.
In deze sessie krijg je de eerste resultaten van het onderzoek. Er werd onderzocht wat de impact is van een omschakeling van multidisciplinaire naar interdisciplinaire integratie binnen een curriculum. De veranderingstheorie laat zien hoe we de aanpassingen realiseerden. En welke effecten dat heeft, zowel op de leerresultaten van studenten als de werkvoldoening en professionalisering van lectoren. Tot slot krijg je tips & tricks mee die je kan inzetten voor een interdisciplinaire integratie binnen bepaalde OPO’s.
Spreker
Jasmine Buntinx - bacheloropleiding verpleegkunde aan UCLL campus LiZa - docent en onderzoeker
Doelgroepen
Leerkrachten en lectoren die leerinhouden willen integreren.
22. Stimuleer creativiteit en innovatie in je klas met Creative Engine!
- Presentatie Creative Engine (pdf, 52 p.) (2,88 MB)
- Opname Creativiteit en innovatie via Creative Engine
Creative Engine is een gratis online cursus om creativiteit en innovatie te stimuleren bij studenten en leraren. Studenten steken de fundamenten op van innovatie en creativiteit. Naast de theorie krijg je ook podcasts, games, filmpjes en opdrachten. Voor leraren is er de nascholing die creativiteit wil aanwakkeren. Tijdens deze sessie leer je de cursus kennen en hoe je ermee aan de slag kan.
Spreker
Simon Ardui - KU Leuven - bio-ingenieur en doctoraat - Thomas More hogeschool - docent - met tussenstop in het secundair onderwijs
Doelgroepen
Leraren en docenten geïnteresseerd in creativiteit en innovatie.
23. Digitaal gepersonaliseerd leren: een boost voor de taalstimulering van (meertalige) leerlingen?
Digitaal gepersonaliseerd leren creëert een waaier aan taalleerkansen op maat van elke leerling. In deze sessie krijg je onderzoeksgebaseerde lenzen aangereikt rond zowel blended en online leren als taalleren. Via deze lenzen leer je kritisch reflecteren over hoe je technologie kan inzetten met didactische meerwaarde. Met praktijkvoorbeelden en een interactieve exploratie van showcases uit het recent gelanceerde ilearn-platform.
Sprekers
- Mariet Schiepers - Centrum voor Taal en Onderwijs CTO KU Leuven - Beleidsteam
- Bert Zurings - Centrum voor Taal en Onderwijs CTO KU Leuven
Doelgroepen
Onderwijsprofessionals uit zowel het lager als secundair onderwijs.
24. Van ICT-coördinator naar ICT-team: hoe maakt een school de transitie?
ICT-coördinatoren spelen een sleutelrol in het ICT-schoolbeleid. Hoe kan je ICT-coördinatoren versterken en inbedden in een ICT-team? Dat waren de vragen van dit onderzoek, met als doel richtlijnen voor scholen te ontwikkelen. Je krijgt het resultaat hiervan te zien en kan deelnemen aan de discussie via Mentimeter.
Sprekers
- Ella Desmedt - IDEA Consult - Teamleider en expert - Leidt beleidsgericht onderzoek rond digitalisering, e-leren, professionalisering van leerkrachten, en competenties van de toekomst in het algemeen.
- Jan De Craemer - Kenniscentrum Digisprong - Staflid Verantwoordelijk voor de beleidsvoorbereiding van het ICT-beleid en digitalisering van de scholen.
- Liesbeth De Paepe - Kenniscentrum Digisprong en KU Leuven - Aanspreekpunt ICT-beleid - Thema’s e-inclusie, transitie naar ICT-teams en ICT-beleidsplannen en afstandsleren.
Doelgroepen
Directie, ICT-coördinatoren en ICT-enthousiaste leerkrachten uit basis-, secundair en volwassenenonderwijs, samen met lerarenopleiders en onderzoekers met interesse in het thema.
25. Educatie voor Duurzame Ontwikkeling: praktijkinzichten via het project VALIES
- Presentatie Educatie voor duurzame ontwikkeling (pdf, 63 p.) (3,75 MB)
- Opname Educatie voor Duurzame ontwikkeling: project VALIES
Educatie voor Duurzame Ontwikkeling EDO wil leerlingen helpen ontwikkelen tot actieve burgers voor een duurzame(re) toekomst. Je krijgt de aanpak en voornaamste inzichten uit het VALIES- project voorgeschoteld. Je kan je ervaringen delen met EDO in de onderwijspraktijk.
Sprekers
- Thomas Remerie - Arteveldehogeschool - Docent en onderzoeker - Focus op wetenschapsonderwijs en EDO
- Dries Verhelst - UAntwerpen - Onderzoeker - Focus op EDO-effectief schoolbeleid en het TIMSS-repeat project
- Wanda Sass - UAntwerpen - Onderzoekt actiecompetentie AC als leeruitkomst van EDO en de professionele AC van leraren aan de UAntwerpen
Doelgroepen
Onderzoekers, onderwijsteams en -beleid met focus op EDO.
26. Aanvangsbegeleiding en evaluatie van beginnende leraren: een uitdagend evenwicht
- Presentatie Aanvangsbegeleiding en evaluatie van beginnende leraren (pdf, 29 p.) (553 kB)
- Opname Aanvangsbegeleiding en evaluatie van beginnende leraren
Het ROK-kader vraagt scholen om een samenhangend personeelsbeleid te ontwikkelen, met specifieke aandacht voor beginnende leraren. Maar wat betekent die samenhang precies? En hoe kan je omgaan met het moeilijke evenwicht tussen begeleiding en evaluatie van beginnende leraren? In deze online sessie krijg je inzichten uit interviews met schoolleiders, mentoren en beginnende leraren uit 12 secundaire scholen.
Sprekers
- Pieter Flamand - ExpertiseCentrum voor Effectief Leren ExCEL Thomas More - Onderzoeker - Leraar sociologie en psychologie in Gent
- Melissa Tuytens - Universiteit Gent - Docent vakgroep Onderwijskunde - Onderzoeksgroep Beleid en leiderschap in onderwijs: leiderschap, personeelsbeleid, welzijnsbeleid in onderwijs
Doelgroepen
Schoolleiders, mentoren, leraren, beleidsmedewerkers, onderzoekers.
27. Opening the black box: Beslissen over redelijke aanpassingen in het lager onderwijs
In deze Microsoft Teams of Poll Everywhere-presentatie krijg je de redelijke aanpassingen gepresenteerd en de probleemstelling met de verkenning van ieders rol. Bij de voorstellling van de methodologie krijg je de kans alle stappen van het onderzoek te doorlopen. Via concept maps zie je de resultaten, om te eindigen met ruimte voor discussie. Iets afweten over het algemeen zorgbeleid in het lager onderwijs is mooi meegenomen
Spreker
Laura Fluyt - Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen - Gezins- en Orthopedagogiek KU Leuven - doctoraatsmedewerker
Doelgroepen
Professionals (CLB-medewerkers, leerkrachten, zorgleerkrachten, directies, medewerkers van pedagogische begeleidingsdiensten) verbonden aan het gewoon lager onderwijs, met interesse in inclusie en diversiteit.
28. Kritikat- drogredenen ontmaskeren en filosoferen over nepnieuws
- Geen opname
Hier krijg je Kritikat voorgesteld: een methodiek om het kritisch denken over non-fictieboodschappen te stimuleren bij leerlingen uit de 3e graad van het lager onderwijs. Via de methodiek ‘filosoferen met kinderen’ is er een reflectiemodel ontworpen. Dat daagt leerlingen uit om na te denken over waarheid, leugen en (nep)nieuws. Het gaat om 4 filosofische verhalen met denkvragen en oefeningen. Het onderzoeksopzet, lesmateriaal en de resultaten komen aan bod, net als een korte interactieve oefening.
Sprekers
- Eef Cornelissen - Onderzoekskern ExploRatio Odisee - Onderzoeker - Kritisch denken, filosoferen met kinderen en jongeren en depolariserende dialoogtechnieken. Gastdocente aan verschillende onderwijsinstellingen
- Jelle De schrijver - Onderzoekskern ExploRatio Odisee - Coördinator - Universiteit Antwerpen- Antwerp school of Education - Docent vakdidactiek wijsbegeerte en geschiedenis
Doelgroepen
Leerkrachten derde graad lager onderwijs en onderzoekers.
30. Mechelen Leesstad: Onderzoek en onderwijs werken samen aan begrijpend lezen
Hier krijg je de wetenschappelijke kaders die de basis van het leesproject vormen. Dan volgt de werking van het project en getuigt een leerkracht hoe ze het leesonderwijs inricht vanuit wetenschappelijke inzichten. Met ruimte voor jouw vragen.
Sprekers
- Stefan De Clerck - ExCEL Thomas More - 20 jaar ervaring in het lager onderwijs - Coördineert Mechelen Leesstad
- Inge Maes - Don Bosco te Mechelen - Leerkracht 3de leerjaar - 28 jaar ervaring - Leidt de werkgroep taalbeleid
Doelgroepen
Leerkrachten, directies en zorgcoördinatoren basisonderwijs.
31. Begeleid datagebruik uit gestandaardiseerde, gevalideerde toetsen als hefboom voor schoolontwikkeling: de OVSG-toets
Er is groeiende belangstelling voor datagebruik in scholen. Je ontdekt hoe de begeleidingsdienst hierin een makelaarsrol opneemt vertrekkend vanuit data uit de gestandaardiseerde en gevalideerde OVSG-toets. Met focus op de verschillende materialen en begeleidingsmomenten, de randvoorwaarden en noden. Je ervaart het participatief proces in je eigen context en schooleigen verhaal. Een schooldirecteur deelt zijn ervaringen en percepties.
Sprekers
- Sophie Jansen - Studie-en ontwikkelingsdienst pedagogische begeleiding OVSG - Expert op het vlak van data-gebruik voor schoolontwikkeling en effectmeting - Schoolfeedbackrapporten en thematraject datageletterdheid
- Bart Van Dijck - Pedagogisch adviseur ervaringsdeskundige bij het ontwikkelen van OVSG-toetsen - Schoolfeedbackrapporten basisonderwijs - Ontwikkelt mee het thematraject datageletterdheid
Doelgroepen
Data-gebruikers, beleidsondersteuners, zorgcoördinatoren.
32. SPEED-You-UP: hoe ondernemerschapsonderwijs inzetten om (school)uitval tegen te gaan
Dit INTERREG-project SPEED-You-UP is er voor jongeren die het risico lopen om zonder diploma uit te vallen én voor jongeren die reeds uitgevallen zijn. De zogenmaande NEET’s jongeren: Not in Education, Employment or Training. Dit geïntegreerd ondernemerschapsprogramma wil een preventieve methode ontwikkelen en gebruiken. Je krijgt de voorlopige onderzoeksresultaten, methodieken en kan deelnemen aan de discussie.
Sprekers
- Sophie Vyncke - Arteveldehogeschool Gent - Lerarenopleider, pedagoog en onderzoeker aan de Educatieve Bachelor in het onderwijs - Secundair Onderwijs
- Marieke Franck - Arteveldehogeschool Gent - Onderzoeker expertisenetwerk Business & Management
- Yana Smet - CDO Newton in Sint-Niklaas - Leerkracht - SPEED-You-UP coach
Doelgroepen
Leraren, schoolleiders, beleidsmakers en onderzoekers.
35. Taalscreening voor kleuters: een zinvolle aanvulling bij de inschatting van de leraar
Vanaf dit schooljaar gebruiken scholen KOALA-taalscreening om kleuters met taalondersteuningnoden te identificeren. Je krijgt het kalibratie-onderzoek van KOALA gepresenteerd en ziet in hoever het beeld van de leraar overeenkomt met de resultaten. Met ruimte voor momenten van reflectie en toepassing.
Sprekers
- Goedele Vandommele - Centrum voor Taal en Onderwijs, KU Leuven - Post-doc onderzoeker: Evaluatie en taalverwerving
- Fien Loman - Centrum voor Taal en Onderwijs, KU Leuven - Onderzoeker: Evaluatie en taalbeleidsimplementatie
Doelgroepen
Pedagogisch begeleiders, kleuterleraren, zorgcoördinatoren en beleidsmedewerkers van een school.
36. (Ver)deelt de schoolopdracht het leiderschap?
De ideeën van gedeeld leiderschap en schoolopdrachten zijn in Vlaanderen best gecontesteerd. Een beperkt aantal innovatieve scholen experimenteren met deze concepten. Kunnen deze concepten een eye-opener zijn om ons onderwijs anders te organiseren? Hier krijg je de mogelijkheden en beperkingen gekoppeld aan inzichten uit internationaal onderzoek.
Sprekers
- Karel Moons - UCLL - onderzoeker - Begeleid ook schoolteams - Multiculturele scholen en werken met sterktes
- Mieke Achtergaele - Bachelor Secundair Onderwijs - Banaba Meertalig Onderwijs - Lector - Onderzoek naar onderwijsvernieuwing
Doelgroepen
Directies, beleidsondersteuners en leerkrachten.
37. Succesvol opbouwen naar het hoger onderwijs vanuit een arbeidsmarktgerichte finaliteit
Leerlingen die willen verder studeren in het hoger onderwijs, kunnen na het 6de jaar een 7de naamloos leerjaar doorlopen. Dat geeft hen rechtstreeks toegang tot een bachelor- of graduaatsopleiding en zal de enige manier zijn. Hier krijg je dit belicht vanuit een bso/arbeidsmarktgerichte finaliteit. Een secundaire school deelt haar ervaringen en reflecties.
Sprekers
- Tine Aers - UCLL - Startte mee de Verkorte Educatieve Bachelor en het Educatief Graduaat - Ervaring in volwassenenonderwijs en onderzoek naar zij-stromers.
- Marije Bijnens - UCLL - Verkorte Educatieve Bachelor en het Educatief Graduaat - Tutoringprojecten m.b.t. kansenbevordering in verscheidende secundaire scholen. Marije heeft ervaring met studenten uit bso, tso en aso.
- Aleide Vanmol - ZAVO - Coördinator van het naamloos leerjaar 2021-2022 - Leerkracht moderne talen en leerlingbegeleider
- An Verburgh - UCLL - Expertisecentrum Education & development - Kernexpert - Streeft in haar werk naar een goede wisselwerking tussen onderwijs en onderzoek
Doelgroepen
Iedereen die geïnteresseerd is in de ondersteuning van leerlingen/studenten vanuit een bso/ arbeidsgerichte finaliteit en gericht is op doorstroming naar/in het hoger onderwijs.
38. Een kijkwijzer als evaluatietool voor de kwaliteit van het wiskundeonderwijs
- Presentatie Kijkwijzer als evaluatietool wiskundeonderwijs (pdf, 23 p.) (1,76 MB)
- Opname Kijkwijzer als evaluatietool wiskundeonderwijs
De dalende resultaten voor wiskunde in de peilingen en in PISA waren de aanleiding voor dit onderzoek in de 3de graad van het basisonderwijs.
Een stellingenspel laat je nadenken over je eigen wiskundeonderwijs. Je krijgt de resultaten en de kijkwijzer voorgesteld, met aanbevelingen van scholen, leerkrachten en de overheid. Hiermee kan je zelf aan de slag.
Sprekers
- Sabine Dierick - Pedagoge - KULeuven - Steunpunt Toetsing en Peilingen STEP - Valorisatie en vorming peilingsresultaten bekend maken
- UHasselt - Steunpunt Centrale Toetsen in Onderwijs - Teamleider Organisatie en ondersteuning afname
- Liesbeth Lefevre - Licentiaat in de wiskunde - UCLL - Docent in de lerarenopleiding - Anker kwaliteitszorg en praktijkonderzoeker - Auteur van artikels wiskundedidactiek lagere school
Doelgroepen
Leraren, directies, zorgcoördinatoren, lerarenopleiders, pedagogische begeleiders, onderwijsinspecteurs, educatieve uitgeverijen en beleidsmedewerkers.
39. Voorlezen telt! Gebruik van prentenboeken om vroege wiskunde te stimuleren
Hier zie je hoe je prentenboeken kan inzetten om de vroege wiskundige ontwikkeling te stimuleren. Je krijgt de belangrijkste kaders en bevindingen van deze studies en de literatuur. Daarna start de zoektocht naar praktijkvoorbeelden en relevante vervolgprojecten.
Sprekers
- Emke Op ’t Eynde
- Suzanne Splinter
- Eveline Wauters
- Nore Wijns
KU Leuven - Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen Centrum voor Instructiepsychologie & Technologie CIP&T (Post)doctoraatsstudenten
Doelgroepen
Iedereen die betrokken is bij het wiskunde-onderwijs van jonge kinderen en/of interesse heeft in het gebruik van prentenboeken: zoals kleuterleerkrachten, directies, zorgleerkrachten, pedagogisch begeleiders.
40. Smart Education @ Schools – innovatieprojecten voor en door leerkrachten
Je krijgt de opzet van het Smart Education @ Schools programma toegelicht met inspirerende voorbeelden. Slimme technologie ingezet om een nood in de praktijk aan te pakken. Het programma telt intussen 16 innovatieve projecten die lopen van kleuter tot volwassenenonderwijs. Stel gerust vragen.
Spreker
Juliet Desmet - KU Leuven - Itec, imec research group - Onderzoeksmedewerker Educatieve Technologie - Projectcoördinatie Smart Education @ Schools programma
Doelgroepen
Leerkrachten basis-, secundair en volwassenenonderwijs, directies, pedagogische begeleidingsdiensten …