- Leersteun voor scholen voor gewoon onderwijs
- Voor wie kan leersteun aangevraagd worden
- Leersteuncentra bundelen alle expertise voor leersteun
- Leersteuncentra: samenwerking met partners
- Financiering van leersteuncentra
- Personeel in de leersteuncentra
- Overzicht van alle leersteuncentra
- Extra informatie
Leersteun voor scholen voor gewoon onderwijs
Leersteun is ondersteuning voor scholen voor gewoon onderwijs waar leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften les volgen.
Leersteun bouwt verder op het beleid op leerlingenbegeleiding dat elke basisschool en secundaire school voor al haar leerlingen uitbouwt. De school werkt volgens het zorgcontinuüm om samen met de ouders en het CLB alle leerlingen zo goed mogelijk te begeleiden d.m.v. de brede basiszorg, verhoogde zorg en uitbreiding van zorg.
Als de brede basiszorg en verhoogde zorg niet volstaan en uitbreiding van zorg nodig is, of als een leerling een individueel aangepast curriculum volgt of een traject volgt met een OV4-verslag, dan kan een school voor gewoon onderwijs vanuit het leersteuncentrum extra ondersteuning en expertise aanvragen.
Doelstellingen
Leersteun wordt steeds gegeven op basis van de onderwijsbehoeften en ondersteuningsnoden van de leerling en de leerkracht(en). Leersteun wordt zowel leerlinggericht, leerkrachtgericht als schoolteamgericht ingezet, met 3 belangrijke doelstellingen:
- Leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften die beschikken over een GC-verslag, IAC-verslag of OV4-verslag de kans geven om:
- Zich maximaal te ontwikkelen.
- Hun leerwinst te versterken.
- Hun zelfstandigheid vergroten.
- Volwaardig les te volgen het gewoon basis- en secundair onderwijs.
- De competenties van leerkrachten en schoolteams versterken om leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften te begeleiden.
- Ontwikkelen van een inclusieve klaspraktijk en schoolcultuur.
Elke school voor gewoon onderwijs kiest een leersteuncentrum waar ze mee samenwerkt.
Voor wie kan leersteun aangevraagd worden
Scholen kunnen leersteun vragen voor leerlingen die beschikken over een:
- GC-verslag, verslag gemeenschappelijk curriculum
- IAC-verslag, verslag individueel aangepast curriculum
- OV4-verslag, verslag opleidingsvorm 4
De nieuwe verslagen zijn van toepassing vanaf 1 september 2023.
- Leerlingen met een gemotiveerd verslag, dat werd opgemaakt voor 1 september 2023, worden beschouwd als leerlingen met een GC-verslag.
- Leerlingen met een verslag in basisonderwijs of een verslag in secundair onderwijs dat niet opleidingsvorm 4 betreft, opgemaakt voor 1 september 2023, worden beschouwd als leerlingen met een IAC-verslag.
- Leerlingen met een verslag voor opleidingsvorm 4, opgemaakt voor 1 september 2023, worden beschouwd als leerlingen met een OV4-verslag.
Zo hebben deze leerlingen dezelfde rechten en wordt voor hen en hun leerkrachten(teams) op dezelfde wijze beroep gedaan op leersteun.
Leerlingen die in het ondersteuningsmodel al ondersteuning kregen, krijgen die dus ook in het leersteunmodel zolang dat nodig is.
Leersteuncentra bundelen alle expertise voor leersteun
Alle leersteuncentra beschikken over onderwijskundige expertise, handicap-specifieke expertise, inclusie-expertise, en expertise op het vlak van coaching.
Elk leersteuncentrum moet daarom zijn team multidisciplinair samenstellen zodat onderwijskundige, paramedische, sociale, psychologische en orthopedagogische expertises vertegenwoordigd zijn.
De handicap-specifieke expertise gaat over alle types die in de regelgeving worden gedefinieerd en waar leerlingen via een GC-verslag, IAC-verslag of OV4-verslag naar georiënteerd kunnen worden:
- Type basisaanbod (vervangt types 1 -licht verstandelijke beperking- en 8 -leerstoornis-)
- Type 2 (verstandelijke beperking)
- Type 3 (emotionele of gedragsstoornis)
- Type 4 (motorische beperking)
- Type 6 (visuele beperking)
- Type 7 (auditieve beperking en spraak- of taalontwikkelingsstoornis)
- Type 9 (autismespectrumstoornis)
Leersteuncentra bieden leersteun voor al deze types, tenzij ze structureel samenwerken met een ander leersteuncentrum voor ondersteuning type 4, 6 of 7. Er bestaan ook specifieke leersteuncentra die enkel leersteun type 4, 6 en 7 bieden waarmee leersteuncentra structureel kunnen samenwerken.
Voor vragen tot leersteun (van eender welk type) kan een leersteuncentrum ook ad hoc samenwerken met een ander leersteuncentrum, wanneer dat nodig is om de vereiste expertise te kunnen bieden.
Elk leersteuncentrum is verantwoordelijk om kwaliteitsvolle leersteun te bieden aan de scholen voor gewoon onderwijs, in lijn met de verwachtingen van het referentiekader voor kwaliteitsvolle leersteun.
Leersteuncentra: samenwerking met partners
Leersteuncentra werken samen met partners om kwaliteitsvolle ondersteuning te kunnen bieden.
Ze werken samen met de scholen gewoon onderwijs voor het bieden van leersteun. In concrete leersteuntrajecten is er steeds samenwerking met de leerling, de leerkrachten en de ouders.
De CLB’s zijn partner van de scholen in alle fases van het zorgcontinuüm. Ze dragen bij aan een sterke brede basiszorg en verhoogde zorg via hun signaalfunctie en de consultatieve leerlingenbegeleiding en ze zorgen voor een kwaliteitsvolle handelingsgerichte diagnostiek vanaf de fase van uitbreiding van zorg.
De PBD’s begeleiden de leersteuncentra en zijn partner van de scholen voor ondersteuning van het schoolbeleid in het algemeen en het professionaliseren van het beleid op leerlingenbegeleiding in het bijzonder.
Er is samenwerking met scholen voor buitengewoon onderwijs voor gezamenlijke expertisedeling en -ontwikkeling.
Er is samenwerking met welzijnspartners voor het vormgeven van kwaliteitsvolle trajecten voor leerlingen, alsook voor expertisedeling en -ontwikkeling.
Elke school voor gewoon onderwijs die is aangesloten bij het leersteuncentrum wordt vertegenwoordigd in de leersteunraad. In de leersteunraad kunnen ook andere partners betrokken worden. De leersteunraad heeft een adviserende bevoegdheid.
Financiering van leersteuncentra
Leersteuncentra ontvangen omkadering voor leersteun.
Er is een open-end financiering voor leerlingen met:
- Een GC-verslag type 2, 4, 6 of 7
- Een IAC-verslag type 2, 4, 6 of 7
- Een OV4-verslag type 4, 6 of 7
Dat betekent dat elke leerling middelen genereert. Voor leerlingen met een IAC-verslag of OV4-verslag wordt gelijke omkadering voorzien als in het buitengewoon onderwijs. Voor leerlingen met een GC-verslag is een bepaald aantal punten per leerling bepaald.
Er is een enveloppefinanciering voor leerlingen met:
- Een GC-verslag types basisaanbod 3 en 9
- Een IAC-verslag types basisaanbod 3 en 9
- Een OV4-verslag types basisaanbod 3 en 9
Dat betekent dat een vast pakket aan middelen jaarlijks over de leersteuncentra wordt verdeeld voor voor leersteun voor die leerlingen.
Leersteuncentra ontvangen ook omkadering voor het aanstellen van directie, coördinatie en administratie.
Leersteuncentra ontvangen daarnaast ook werkingsbudget.
Personeel in de leersteuncentra
In een leersteuncentrum zijn de volgende ambten mogelijk:
- Het wervingsambt van leerondersteuner
- Het selectieambt van coördinator
- Het wervingsambt van administratief medewerker
- Het bevorderingsambt van directeur (alleen mogelijk in een zelfstandig leersteuncentrum)
Het zijn breed toegankelijke ambten. In principe kan iedereen met een bachelor- of masterdiploma erin aangesteld worden.
In het wervingsambt van administratief medewerker kunnen daarnaast ook kandidaten aangesteld worden met ten minste een diploma hoger secundair onderwijs.
Een leerondersteuner, een coördinator en een administratief medewerker hebben een prestatieregeling van 36 klokuren.
Voor een leerondersteuner legt de regelgeving ook vast welke taken binnen die 36 klokuren vallen:
- De kerntaak. Dat is onder meer de leersteun zelf, de planning, de voorbereiding en nazorg van leersteun, het overleg, en de samenwerking, en de professionalisering.
- De administratieve taken die verbonden zijn aan de functie.
- Alle dienstverplaatsingen.
Overzicht van alle leersteuncentra
Elk leersteuncentrum heeft een informatiepunt voor ouders, leerlingen en scholen. Je kan er terecht voor algemene informatie of met vragen over leersteun.