De nieuwe campagne ‘Lesgeven is alles geven’ daagt mensen die het verschil willen maken uit om leraar te worden. De voorbije jaren werd getracht de job van leraar stap voor stap aantrekkelijker te maken. Het onderwijsveld wil nu de instroom versterken met een imago- en rekruteringscampagne die mensen wijst op de fantastische en unieke aspecten van de job. De campagne wijst mensen ook de weg naar het lerarenberoep, want weinig mensen kennen de diverse paden om leraar te worden of weten bijvoorbeeld dat je al geld kan verdienen in het onderwijs terwijl je nog een pedagogische opleiding volgt.
De job van leraar werd in de voorbije jaren stap voor stap aantrekkelijker gemaakt. Zo werden de arbeidsvoorwaarden verbeterd en kwam er meer ondersteuning in de klas. Beginnende leerkrachten krijgen sneller uitzicht op een vaste benoeming, er is meer aanvangsbegeleiding, zij-instromers kunnen voor een hele resem vakken tot 10 jaar (en in sommige gevallen zelfs 20 jaar) anciënniteit meenemen, leerkrachten krijgen ICT-ondersteuning, er zijn nieuwe internet- en fietsvergoedingen, er zijn extra middelen om leerkrachten vrij te stellen van administratieve en andere niet-kerntaken, ...
De nieuwe campagne ‘Lesgeven is alles geven’ daagt mensen die het verschil willen maken nu uit om leraar te worden. De campagne heeft 2 grote doelstellingen.
- Ten eerste is het een fiere imagocampagne die mensen wijst op de fantastische en unieke aspecten van de lerarenroeping.
- Ten tweede is het een rekruteringscampagne die kandidaat-leerkrachten heel praktisch wijst op de verschillende wegen naar het lerarenberoep. Weinig mensen kennen immers de diverse wegen via dewelke je voor een klas kan gaan staan. Je hebt bijvoorbeeld geen pedagogisch bekwaamheidsbewijs nodig om leraar te worden: je kan al beginnen lesgeven en parallel een pedagogische opleiding volgen. Zo verdien je al geld terwijl je (bij)studeert.
De campagne ‘Lesgeven is alles geven’ gebruikt alleen maar authentieke beelden van echte leerkrachten en echte leerlingen. De spots en advertenties zullen al minstens de komende 3 schooljaren te zien zijn op sociale media, op TV en in bioscoopreclames. De onderwijsverstrekkers, vakbonden, grote steden, hogescholen, universiteiten, scholen en leerkrachten dragen de campagne mee uit. Zij kunnen de centrale slogan ‘Lesgeven is alles geven’ aanpassen op maat van hun eigen werking en bijvoorbeeld werken met ‘Lesgeven in Leuven is …’ of ‘Lesgeven in het kso is …’.