- Decreet leersteun vanaf schooljaar 2023-2024
- Doelstellingen decreet leersteun
- Oprichting van leersteuncentra
- Overgang van ondersteuningsmodel naar leersteunmodel voor personeel
- Overgang naar GC-verslagen, IAC-verslagen en OV4-verslagen
- Extra informatie
Decreet leersteun vanaf schooljaar 2023-2024
Het decreet leersteun werd op 3 mei 2023 goedgekeurd in het Vlaams Parlement en op 5 mei bekrachtigd door de Vlaamse regering.
In het decreet leersteun is o.a. het leersteunmodel uitgewerkt, een nieuw model voor ondersteuning van leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften in het gewoon onderwijs.
Het decreet leersteun en het leersteunmodel zijn in werking sinds 1 september 2023.
Doelstellingen decreet leersteun
Het is de ambitie van de Vlaamse Regering om ervoor te zorgen dat alle leerlingen zich optimaal kunnen ontwikkelen met een maximale leerwinst. Het decreet wil de onderwijskwaliteit verhogen, maar ook werkbaarheid voor scholen en leerkrachten waarborgen.
Het decreet omvat maatregelen op 3 domeinen:
- Maatregelen voor het gewoon onderwijs, met focus op een sterke brede basiszorg en verhoogde zorg in de scholen.
- De uitbouw van een duurzaam leersteunmodel voor kwaliteitsvolle leersteun aan scholen voor gewoon onderwijs.
- Maatregelen voor buitengewoon onderwijs met focus op kwaliteit en meer afstemming tussen gewoon en buitengewoon onderwijs.
Oprichting van leersteuncentra
De Vlaamse regering sloot met de onderwijsverstrekkers een protocol af voor de oprichting van de leersteuncentra. Elke onderwijsverstrekker heeft daarin bepaald welke leersteuncentra worden opgericht.
Scholen voor gewoon onderwijs gaven aan AGODI door bij welk leersteuncentrum ze aansluiten.
- Vind het overzicht van alle leersteuncentra en hun aangesloten scholen.
- Lees meer over het leersteunmodel.
Overgang van ondersteuningsmodel naar leersteunmodel voor personeel
Voor ondersteuners die de overstap maken naar het nieuwe leersteunmodel, veranderen een aantal zaken.
Zo worden zij aangesteld in een nieuw ambt: het wervingsambt van leerondersteuner of het selectieambt van coördinator. Beide ambten behoren tot de nieuwe personeelscategorie van het leerondersteunend personeel en in beide ambten is vaste benoeming mogelijk.
Ondersteuners die een aanstelling krijgen in een leersteuncentrum kunnen genieten van overgangsmaatregelen.
Overgang naar GC-verslagen, IAC-verslagen en OV4-verslagen
Het gemotiveerd verslag en het verslag worden in het leersteunmodel vervangen door de volgende 3 verslagen:
- GC-verslag: verslag gemeenschappelijk curriculum
- IAC-verslag: verslag individueel aangepast curriculum
- OV4-verslag: verslag opleidingsvorm 4
Deze nieuwe verslagen zijn van toepassing vanaf 1 september 2023.
- Leerlingen met een gemotiveerd verslag dat werd opgemaakt voor 1 september 2023 zullen worden beschouwd als leerlingen met een GC-verslag.
- Leerlingen met een verslag in basisonderwijs of een verslag in secundair onderwijs dat niet opleidingsvorm 4 betreft, dat werd opgemaakt voor 1 september 2023, zullen worden beschouwd als leerlingen met een IAC-verslag.
- Leerlingen met een verslag voor opleidingsvorm 4, opgemaakt voor 1 september 2023 zullen worden beschouwd als leerlingen met een OV4-verslag.
Zo hebben die leerlingen dezelfde rechten en wordt voor hen en hun leerkrachten(teams) op dezelfde wijze beroep gedaan op leersteun.
Leerlingen die vandaag al ondersteuning krijgen, zullen die dus blijven krijgen.
Overgang naar IAC-verslag
Vanaf 1 september 2023 zullen leerlingen met een IAC-verslag altijd een individueel aangepast curriculum (IAC) volgen, zowel in het gewoon als in het buitengewoon onderwijs.
Ook hier geldt een overgangsmaatregel om de verandering geleidelijk te laten verlopen. Voor leerlingen met een individueel handelingsplan of een individueel aangepast curriculum van voor 1 september 2023, zal niet meteen een nieuw individueel aangepast curriculum opgemaakt moeten worden. Wanneer er wijzigingen doorgevoerd moeten worden aan het oude IAC of individueel handelingsplan, wordt wel de omslag gemaakt naar een individueel aangepast curriculum.
Dat is zeker het geval wanneer voor een leerling het type van het IAC-verslag gewijzigd wordt. Wanneer een leerling met een individueel handelingsplan of IAC dat werd opgemaakt voor 1 september 2023 van school verandert, maakt de nieuwe school ook een IAC op volgens de bepalingen van het decreet leersteun.
Overgang naar OV4-verslag
Voor opleidingsvorm 4 in het buitengewoon secundair onderwijs, is er een afzonderlijk verslag, het OV4-verslag. Dit verleent leerlingen het recht om in te schrijven in het buitengewoon secundair onderwijs, maar laat ook toe om in te schrijven in het gewoon secundair onderwijs. Een leerling die met een OV4-verslag les volgt in het gewoon secundair onderwijs volgt steeds het gemeenschappelijk curriculum. Wel toont een OV4-verslag aan dat er een zeer intensieve ondersteuningsnood is om de leerling met doorgedreven redelijke aanpassingen en leersteun het gemeenschappelijk curriculum te kunnen volgen.
Ook voor OV4-verslagen geldt een overgangsmaatregel om de verandering geleidelijk te laten verlopen.
Regelgeving
- Decreet leersteun
- Besluit van de Vlaamse Regering over de uitvoering van leersteun
- Omzendbrief leersteun in het basis- en secundair onderwijs (NO/2023/01)
Verwante pagina’s
Websites
- Klasse – grote lijnen van het decreet leersteun
- KlasCement – Iedereen Telt mee
- Vlaanderen.be - Vlaams regeerakkoord 2019-2024
Documenten
Infosessie 'Decreet leersteun'
Infosessie 'Decreet leersteun: Personeel'