Het Centrum voor Taal en Onderwijs (KU Leuven) en het Centrum voor Basiseducatie (Leuven Hageland) werkten een duidelijk model uit om geïntegreerde geletterdheidstraining te organiseren: de G-coach in beroepsopleidingen:
- G-coach: geïntegreerde geletterdheidstraining in beroepsopleidingen - rapport (pdf, 42 p.) (2375 kB)
- G-coach: geïntegreerde geletterdheidstraining in beroepsopleidingen - stappenplan (pdf, 8 p.) (2252 kB)
- G-coach: voorbeeldmateriaal (pdf, 95 p.) (3183 kB)
- G-coach aan het werk in opleidingen en op de werkvloer (pdf, 322 p.) (7003 kB)
Vaak willen werkzoekenden hun kansen op de arbeidsmarkt vergroten door een beroepsopleiding te volgen, maar ontbreken ze voldoende geletterdheidvaardigheden om de beroepskwalificaties te behalen. Ze denken niet altijd onmiddellijk aan het volgen van NT1-, wiskunde of ICT-lessen in de basiseducatie.
Ook neemt slechts 17% van de Vlaamse werklozen deel aan één of andere vorm van formeel leren in het volwassenenonderwijs. Door te werken aan geletterdheid in de beroepsleiding, zijn werkzoekenden meer bereid om hun geletterdheidsvaardigheden te verbeteren.