Edison: wat en hoe?

Wat is Edison?

Edison staat voor Elektronisch Doorgeven van Informatie tussen Scholen en het Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming. 

Het ministerie vraagt informatie op aan de scholen en centra van alle onderwijsniveaus en aan de centra voor leerlingenbegeleiding (CLB). 

Via Edison-zendingen sturen de school- en centrumsecretariaten de gevraagde informatie over het personeel door naar het ministerie. Edison gaat dus over de uitwisseling van personeelsgegevens. In het secundair onderwijs ook over enkele leerlingengegevens.

De secretariaten maken de zendingen op in hun schoolsoftwarepakket. Je school kan dat pakket aankopen bij een softwareleverancier of het zelf ontwikkelen. 

Naar boven

Werking: zendingen en terugzendingen

Zendingen

Edison-zendingen maak je op in je schoolsoftwarepakket. Alle personeelszendingen en enkele leerlingenzendingen in het secundair onderwijs (middelen, uren praktische vakken, stages en onderwijs aan huis) gebeuren via Edison. Alle andere leerlingengegevens verstuur je via Discimus.

Terugzendingen

Edison-zendingen worden elke nacht verwerkt. Gewoonlijk ontvang je de ochtend na het versturen een terugzending. Daarin vind je een bevestiging van de verwerkte berichten en eventuele fouten die je moet verbeteren. Terugzendingen haal je af in je schoolsoftwarepakket.

Heb je een zending verstuurd, maar de dag erna geen terugzending ontvangen? Daar kunnen een aantal redenen voor zijn:

  • Alle zendingen die je voor 20.30 uur verstuurt, worden nog dezelfde nacht verwerkt. Een zending die om 20.30 uur of later is verstuurd, wordt een dag later verwerkt. Je ontvangt ook de terugzending een dag later.
  • Op de nacht van zaterdag op zondag is er geen nachtverwerking. Zendingen die je op vrijdag na 20.30 uur en in het weekend verstuurt, krijgen ten vroegste op maandagochtend een terugzending.
  • Terugzendingen van leerlingenzendingen en terugzendingen met een stamboeknummer zijn soms pas na een aantal dagen beschikbaar. 
  • Als je per ongeluk een stamboeknummer aanvraagt voor een personeelslid dat al een stamboeknummer heeft, dan krijg je een terugzending met het bericht dat het stamboeknummer is aangevraagd. Je krijgt dan geen 2de terugzending met een stamboeknummer. 
    Neem in dat geval contact op met Dinco
  • In uitzonderlijke gevallen kan een gepland onderhoud of een storing in Edison voor vertraging zorgen. 

Let op: het kan zijn dat je in je softwarepakket een extra stap moet volgen voor het afhalen van terugzendingen met een stamboeknummer of doorgestuurde overdrachten. Voor meer informatie neem je best contact op met je softwareleverancier.

Naar boven

Veranderen van softwarepakket

Schakelt je school over naar een ander schoolsoftwarepakket, dan moet er een koppeling gebeuren tussen Edison en het nieuwe softwarepakket. In de meeste gevallen brengt je softwareleverancier dat voor jou in orde. 
Is dat nog niet gebeurd, dan kan je de koppeling met het nieuwe softwarepakket aanvragen via de Edison-helpdesk. Vermeld daarbij zeker de volgende gegevens: 

  • Het instellingsnummer van je school
  • Het softwarepakket waar je school of centrum naar overstapt
  • De datum van de overstap
  • Gebruik je meerdere schoolsoftwarepakketten, vermeld dan alle pakketten en welke zendingen je met elk pakket verstuurt. 
  • Vraag jij de koppeling aan maar ben je niet de directeur, voeg dan je directeur toe in de cc van je mail. 

Naar boven

Wat bij een herstructurering?

Is je school of centrum betrokken bij een herstructurering (afsplitsing, opslorping, fusie, defusie na fusie ...)? Dan moet je via je schoolsoftwarepakket een aantal gegevens aan het ministerie melden. 

Meer informatie daarover vind je in het documentpdf bestandProcedure herstructureringen 2021 (pdf, 17 p.) (174 kB)

Naar boven