Helpdesk digitale KOALA
Een vraag of probleem?
- Bekijk de PowerPoints met instructies
- Voor leerkrachten (pdf, 16 p.) (855 kB)
- Voor beheerders van het schoolaccount (pdf, 15 p.) (361 kB)
- Bekijk online de webinar
- Bekijk het overzicht met veelgestelde vragen en antwoorden in de lijst hieronder.
Toch nog hulp nodig?
Mail naar digitalekoala@ond.vlaanderen.be
Is er een technisch probleem?
• Contacteer de helpdesk via 02 553 13 11, elke werkdag bereikbaar van 9 tot 17 uur.
Gebruik van de digitale KOALA-screening
Is de digitale afname van de Koala-test betalend?
Nee, de Vlaamse overheid biedt een digitale versie van de Koala-test kosteloos aan voor al de kleuter- en basisscholen. Deze vind je op https://www.digitalekoala.be/
Er bestaat een betalende versie (https://koaladigitaal.be) die door een private speler in de markt wordt gezet. Je betaalt een kost per leerling als je de resultaten wil ophalen.
Kan iedereen de digitale applicatie installeren?
Iedereen kan de app installeren. Bij de eerste aanmelding van een school is een unieke code nodig die je vindt in een digitale brief aan de directie in Mijn Onderwijs.
Als de school aangemeld is, kan de beheerder leerkrachten toelaten. Dit geldt zowel voor de apps als voor het gebruik van de web-versie.
Heb ik internet nodig voor de afname van de digitale Koala taalscreening?
Ja, je hebt een stabiele internetverbinding nodig om de screening te kunnen invullen in de applicatie.
Welk toestel heb ik nodig om de test te kunnen afnemen?
Je kan de screening afnemen met verschillende toestellen:
- Een i-pad
- Een Android-toestel
- Een Chromebook (bij voorkeur met touchscreen)
- De toetsafnemer kan ook via een gewone computer de toets afnemen met de webversie van de screening
Werkt de toets alleen via een app?
Neen, er is ook een webversie die je kan bereiken via https://digitalekoala.vlaanderen.be. De webversie is bij voorkeur enkel voor het gebruik door de toetsafnemer. De kleuters werken bij voorkeur met een tablet.
Kan ik een app en de webversie in combinatie gebruiken?
Ja, je kan de kleuters laten werken op de tablets en zelf de toetsafname leiden via je laptop of computer via de webversie. Het is wel belangrijk om altijd vanuit hetzelfde e-mailadres te werken wanneer je een afname bij een kleuter of een groep van kleuters doet voor deel B of B*, anders herkent de app je niet als dezelfde persoon.
Afname van de digitale KOALA-screening
Moet ik de papieren van de Koala-screening nog invullen en/of afnemen wanneer ik de digitale versie gebruik?
Neen, je kiest een van beide. Je kan nog altijd kiezen om de toets op papier af te nemen, digitaal is niet verplicht. Combineren van beide (bv. deel A op papier en deel B digitaal) is niet aan te raden omdat de output van de digitale test dan onvolledig is.
Hoe komen de namen van de kleuters in het systeem?
Op dit moment is er geen rechtstreekse koppeling voorzien vanuit een schooladministratief pakket of een leerlingvolgsysteem. Om de centraal bijgehouden data te minimaliseren en de privacy van de kleuters te respecteren, gebruik je beter geen namen. Maak een klas aan op basis van het aantal kleuters en geef elke kleuter een nummer en een symbool. Indien je toch namen wenst toe te voegen, kan je de tegel van de kleuter bewerken door op het potlood te klikken. Je kan het nummer vervangen door een naam. Je kan op die manier ook een ander symbool voor de kleuter kiezen.
Hoe maak ik groepen of klassen aan?
In het overzichtsscherm zie je links bovenaan een plusteken staan.
Wanneer je hierop klikt opent een nieuw venster waarin je een nieuwe groep of klas kan aanmaken.
Je geeft de klas of groep een naam, je past het schooljaar aan indien nodig en je geeft het aantal kleuters in. Daarna klik je op verder en zie je de groep of klas in de linkerkolom en op het rechterscherm het overzicht met alle kleuters en hun symbool.
Kan ik de toets meteen afnemen?
Neen. Net zoals in de papieren versie, dien je eerst een inschatting te maken. De toets van deel A en deel B werken niet voordat je de inschatting hebt ingevuld. Bij de inschatting kan je ook opmerkingen invoeren.
De inschatting kan je voor de volledige groep doen, voor je aan de individuele afname begint.
Je kan achteraf de inschatting ook opnieuw bekijken door op het symbool van de kleuter te tikken en op de knop van de zone waar groen, oranje of rood staat. Aanpassen kan echter niet meer nadat je de inschatting hebt ingevoerd.
Deze inschatting wordt meegenomen om het juiste traject te bepalen voor B of B*. Dat gebeurt automatisch indien je de inschatting en de resultaten van deel A digitaal invoert.
Hoe verloopt de digitale screening?
De digitale screening verloopt op dezelfde manier als de papieren versie.
De screening wordt in een vaste volgorde afgenomen.
- Je neemt eerst individueel deel A af voor je deel B kan starten voor een groepje kleuters. Je start een test door op het overzichtsscherm rechts onderaan op de groene startknop te klikken.
- Je kiest daarna om deel A, deel B of deel B* te starten. Indien er lopende testen zijn, verschijnt ook de keuze ‘test hervatten’.
- In het volgende scherm kan je zien voor welke kleuters je de keuze kan maken. Voor deel A kan je telkens maar één kleuter selecteren, voor deel B en deel B* maximum 6 kleuters.
- Voor deel B en deel B* moeten de kleuters zelf een tablet voor zich hebben. Daar kies je het symbool van de kleuter. De toets start door onderaan op de blauwe knop te drukken. Alle tablets zijn klaar als onderaan op je scherm alle symbooltjes klaar staan.
- Nu kan je vanop het toestel van de toetsafnemer de toets starten door op de groene startknop te drukken rechts bovenaan je scherm.
Met hoeveel kleuters kan ik de test afnemen?
- Deel A is steeds individueel. Het systeem is zo opgesteld dat je per kleuter de toets afneemt en verbetert. Je kan wel met meerdere toetsafnemers tegelijk in dezelfde school de toets afnemen in verschillende klassen.
- Deel B en B* kan met maximum 6 kleuters afgenomen worden. Ideaal is een groep van 4 kleuters.
Worden OKI-waarde automatisch ingevuld?
Neen, Je moet de OKI-waarde van je school manueel invullen. Deze waarde kan in de Excellijst nog aangepast worden.
Waar vind ik de opmerkingen die ik invul in de test?
Deze opmerkingen verschijnen in de Excellijst die je na de afname kan exporteren.
Aanmelden voor de digitale KOALA-screening
Heeft iedere toetsafnemer een account nodig?
Elke toetsafnemer heeft een persoonlijk account nodig.
De beheerder van de school, iemand met toegang tot 'MIjn Onderwijs', kan het schoolaccount aanmaken en leerkrachten toevoegen.
De toetsafnemer maakt een persoonlijk account aan in de app of op de webversie en koppelt het account aan dat van de school. De eerste keer moet je toegang vragen aan de beheerder.
Als de beheerder van de school je toegang heeft verleend tot jouw kleutergroepen, kan je deze groepen zien, de testen voorbereiden en afnemen. Het is wel belangrijk om bij één afname van een groep kleuters voor deel B of B* slechts het account van één toetsafnemer te gebruiken.
Heb je voor deel A ook dezelfde materialen nodig als bij de papieren test?
Ja, de opdrachten zijn exact dezelfde. Het materiaal zoals de hoepel, de popjes, het blad met het vingerpopje heb je ook nodig bij de digitale afname. De volledige lijst met benodigdheden vind je in de handleiding, die je terugvindt op Mijn Onderwijs.
Kan ik met 1 e-mailadres een account voor verschillende scholen aanmaken?
Ja, dat kan. Maak per school een e-mailadres aan:
Zet na je standaard e-mailadres een plusteken (+) zonder spaties gevolgd door een vrij te kiezen woord, letter of cijfer per school. Dat kan ook de naam van een vestigingsplaats, straatnaam of een instellingsnummer zijn.
Alle e-mails voor de verschillende scholen komen toe op je eigen e-mailadres.
Fictief voorbeeld
Het eigen e-mailadres is en je wil voor de scholen 0001 en 0002 een account aanmaken. jan.janssens@school.be
Zo doe je dat:
- School 1: jan.janssens+0001@school.be
- School 2: jan.janssens+0002@school.be
In dit voorbeeld komen de e-mails toe op het e-mailadres: jan.janssens@school.be.jan.janssens+0002@school.bejan.janssens+0001@school.be
De bevestigingscode werkt niet, wat kan ik doen?
Controleer of je alle tekens juist hebt overgenomen. Je kan de code best knippen en plakken uit de brief, zo vermijd je typefouten.
Resultaten
Kan ik beoordelingen aanpassen of opmerkingen aanvullen nadat de test is afgerond?
Als je deel A hebt afgerond, kan je niets meer aanpassen of toevoegen. Belangrijk dus om dit gedurende test zo nauwkeurig mogelijk te doen.
Hoe kom ik aan het overzicht met de resultaten?
Je kan op elk moment de resultaten exporteren. Wanneer alle testen van een klas zijn afgenomen, kan je een overzicht exporteren. Dit overzicht is het Excel-bestand dat ook bestaat voor de papieren afname, maar dat nu automatisch wordt ingevuld op basis van de ingave op de tablet(s). Dit Excel-bestand verkrijg je door op het exit-knopje rechts bovenaan te klikken.
Je kan kiezen voor een export per klas of per school.
Kan een school voor intern gebruik de data van de digitale KOALA later nog terug inkijken op het instrument?
De gegevens in de app zullen beschikbaar zijn tot 15 december 2023. De data kunnen overgezet worden in een mail en in Excel-formaat om ze te bewaren.
Hoe lang moet een school de KOALA-data bijhouden?
De observatie- en evaluatiegegevens van het huidige schooljaar moeten beschikbaar zijn voor de onderwijsinspectie. Als de doorlichting in het eerste semester plaatsvindt, zijn ook die van het voorgaande schooljaar nodig.
De resultaten staan niet juist in het Excel-bestand met de grafieken. Hoe komt dit?
Kijk of het Excel-bestand als ‘alleen lezen’ geopend wordt. Dan kan het zijn dat de resultaten niet in de juiste volgorde staan. Om dat te vermijden sla je het bestand lokaal op, zo zorg je dat het bestand bewerkbaar is. Als je daarna één keer klikt in het tabblad van het Excel-bestand zetten de resultaten zich automatisch goed.
Andere vragen
Ik werk in het buitengewoon onderwijs, neem ik de KOALA-screening ook af bij de kleuters?
Neen, het buitengewoon onderwijs neemt niet deel aan de KOALA.
Moeten kleuters die dubbelen in de derde kleuterklas opnieuw gescreend worden?
Kleuters die dubbelen in de derde kleuterklas kunnen een tweede keer deelnemen, maar het is niet verplicht. Het kan voor de kleuters interessant zijn om mee te doen, maar dat moet kleuter per kleuter worden bekeken.
De Koala-screening kan bij een hertest een indicatie van schoolse taalvaardigheid geven. Voor een kleuter die dubbelt kan het interessant zijn om eventuele vooruitgang in kaart te brengen. Houd wel rekening met hertest-effect. In het geval dat de kleuter de eerste keer de B*-versie aflegde, is het aangeraden de kleuter bij de hertest de standaard versie te laten afleggen
Wat met kleuters die mogelijk van de tweede kleuterklas onmiddellijk naar het eerste studiejaar overstappen?
Vanaf dit schooljaar is het mogelijk deze kleuters ook te screenen. Het resultaat haal je uit de totale verwerking van de schoolresultaten, zodat deze resultaten niet meetellen voor het eindresultaat van de school. Dat kan op twee manieren:
• Je kan na de export van de resultaten deze kleuters uit de Excellijst wissen.
• Je kan voor deze kleuters een aparte klasgroep aanmaken. Je exporteert de resultaten op klasiveau en laat deze klas weg of je schrapt de klasgroep voor je resultaten exporteert. Let op, bij deze laatste optie krijg je de resultaten van deze kleuters niet te zien.
Welke OKI referentiegroep gebruik je bij een past gestarte school?
Bij de opstart van een school neem je de OKI-waarden van één of meerdere scholen in de buurt als referentie. Je vindt deze cijfers op de webpagina Leerlingenkenmerken.
De berekening gebeurt als volgt: OKI = (aantal leerlingen opleidingstaal moeder + schooltaal + buurt + thuistaal niet-Nederlands )/ totaal aantal leerlingen