Jongeren moeten de nodige geletterdheidsvaardigheden ontwikkelen om op een kritische, maatschappelijk betrokken en creatieve manier te kunnen participeren aan de samenleving.
Uit het PIAAC onderzoek blijkt dat bijna 1 op de 10 jongeren (16-25 jaar) laaggeletterd is. Daarom is aandacht voor geletterdheidsvaardigheden zeer belangrijk op school.
Tools, tips en lesmateriaal
Vind hieronder tools, tips en lesmateriaal om de geletterdheid bij jongeren te versterken.
- Inspiratiegids: geletterdheid in het leerplichtonderwijs (pdf, 25 p.) (745 kB)
- Herkenningswijzer laaggeletterdheid scholen (pdf, 1 p.) (43 kB)
- Informatiebundel: basisgeletterdheid binnen secundair onderwijs (pdf, 8 p.) (329 kB)
- Filmpje: geletterdheid in de praktijkles - een voorbeeld (YouTube)
SMART-E
Link in de kabel en Mediawijs ontwikkelden SMART-E voor kwetsbare jongeren tussen de 13 en 18 jaar oud. Met behulp van deze tool leren jongeren hoe ze moeten omgaan met online bankieren, e-mail, fake nieuws en sociale media.
G-start
Het Centrum voor Taal en Onderwijs ontwikkelde de ‘G-start’ als methode om in de klaspraktijk geïntegreerd in te zetten op geletterdheidsvaardigheden.
- G-start: stimuleer de geletterdheid van je leerlingen en zet een geletterdheidsbeleid op school op met behulp van G-start.
Eindtermen basisgeletterdheid
De eindtermen willen kwaliteitsvol en actueel onderwijs voor elke leerling garanderen. Ze bepalen wat leerlingen minimaal moeten kennen en kunnen. De eindtermen tonen wat noodzakelijk is om actief te kunnen deelnemen in de samenleving.
De eindtermen basisgeletterdheid (Nederlands, wiskunde, digitale en financiële competenties) moeten door iedereen afzonderlijk bereikt worden op het einde van de 1ste graad in het secundair onderwijs.
Vind meer informatie over de eindtermen.