Wat is TIMSS?
Trends in International Mathematics and Science Study (TIMSS) is een internationaal vergelijkend onderzoek naar leerlingenprestaties in wiskunde en wetenschappen. De International Association for the Evaluation of Educational Achievement (IEA) coördineert het onderzoek.
In het kader van TIMSS worden sinds 1995 in vierjaarlijkse cycli toetsen wiskunde en wetenschappen afgenomen bij leerlingen uit het 4de leerjaar lager onderwijs (internationaal aangeduid als grade 4) en bij leerlingen uit het 2de jaar van de 1ste graad secundair onderwijs (grade 8).
Vlaanderen nam al meerdere keren deel.
Resultaten TIMSS repeat
TIMSS-Repeat is een Vlaams initiatief in opvolging van het internationaal vergelijkende onderzoek TIMSS 2019.
De Vlaamse leerlingen uit het vierde leerjaar lager onderwijs boekten in TIMSS 2019 teleurstellende resultaten voor wiskunde en wetenschappen. Daarom werd beslist de TIMSS-toets twee jaar later opnieuw af te nemen bij dezelfde leerlingengroep die dan (2021) in het zesde leerjaar zat.
Het rapport gaat onder meer in op de volgende vragen:
- Hoe presteren de leerlingen in het zesde leerjaar ten opzichte van het vierde leerjaar? Welke leerwinst boekten ze en zijn er verschillen tussen groepen van leerlingen?
- Wat is het effect van de schoolsluitingen (COVID) op de leerwinst?
Lees meer over de resultaten in het rapport TIMSS-Repeat, herhalingsmeting op TIMSS 2019 in 2021 (pdf, 180 p.) (2,5 MB).
Resultaten TIMSS 2019
Vlaanderen
Vlaanderen nam deel met de leerlingen uit het vierde leerjaar lager onderwijs.
Lees de Vlaamse TIMSS 2019-resultaten:
Bekijk ook: Klasse - Vlaamse leerlingen boeren achteruit voor wiskunde en wetenschappen: 6 conclusies uit TIMSS
Persconferentie 8 december 2020:
- Presentatie, door de onderzoeksgroep Edubron van de Universiteit Antwerpen (pdf, 40 p.) (1MB)
- Persbericht, door minister van Onderwijs Ben Weyts (pdf, 2 p.) (180 kB)
De internationale resultaten van TIMSS 2019 vind je op de website van de IEA.
Studiedag 17 februari 2022: wiskunde en wetenschappen in het lager onderwijs 2022 - Lessen trekken uit TIMSS 2019
Plenair
Welkom door het departement Onderwijs & Vorming
Jeroen Backs, afdelingshoofd Strategische Beleidsondersteuning (bekijk hier het filmpje)
Vlaamse TIMSS 2019 prestaties in internationaal perspectief en doorheen de tijd
Prof. dr. Peter Van Petegem, promotor-coördinator TIMSS, Universiteit Antwerpen
Lies Appels, nationaal onderzoekscoördinator TIMSS, Universiteit Antwerpen
In deze sessie doen we uitspraken over de Vlaamse prestaties in TIMSS 2019 binnen de leergebieden wiskunde en wetenschappen van het vierde leerjaar uit het lager onderwijs.
Bekijk hier het filmpje | Bekijk hier de Powerpoint presentatie van Prof. dr. Peter Van Petegem |
De TIMSS 2019 daling: Wat weten we meer?
Prof. dr. Sven De Maeyer, promotor TIMSS, Universiteit Antwerpen
Marijn Gijsen, projectmedewerker TIMSS, Universiteit Antwerpen
Joris Van Elsen, projectmedewerker TIMSS, Universiteit Antwerpen
De daling van de Vlaamse prestatie tussen TIMSS 2015 en TIMSS 2019 was groter dan verwacht, wat een heel aantal vragen met zich meebracht.
Bekijk hier het filmpje |
Van toetsanalyse naar de klaspraktijk
Stephan Boulez & Eline Govaert, docenten lerarenopleiding lager onderwijs Arteveldehogeschool Gent
Je komt te weten wat een foutenanalyse van de antwoorden van de Vlaamse leerlingen voor TIMSS 2019 leert over de kennis en vaardigheden wetenschappen en wiskunde.
Bekijk hier het filmpje | Bekijk hier de Powerpoint presentatie Wiskunde | Bekijk hier de Powerpoint presentatie Wetenschappen
|
Parallelle sessies
1) Wiskundig breingraven: effectiever wiskunde oefenen
Eline Govaert, docent Wiskunde lerarenopleiding lager onderwijs Arteveldehogeschool Gent
We vertellen je meer over de werkvorm ‘wiskundig breingraven’ die ontwikkeld werd naar aanleiding van het TIMSS-onderzoek, en waarmee je in de klas aan de slag kan om effectiever te oefenen op wiskundige kennis en vaardigheden. We staan stil bij de ondersteunende website en hoe je ermee aan de slag kan in je team.
Bekijk hier het filmpje | Bekijk hier de Powerpoint presentatie |
2) Wijs wetenschapsonderwijs: wegwijzer en inspirator
Stephan Boulez, docent Wetenschappen en Techniek lerarenopleiding lager onderwijs Arteveldehogeschool Gent
We vertellen je meer over het opzet van de website van Wijs Wetenschapsonderwijs, die ontwikkeld werd naar aanleiding van het TIMSS-onderzoek. We bekijken samen de structuur van de site en hoe je ermee aan de slag kan in je team. Een aantal aspecten verkennen we diepgaander aan de hand van concrete voorbeelden.
Bekijk hier het filmpje | Bekijk hier de Powerpoint presentatie |
3) TIMSS schoolfeedback. Hoe pak ik dat aan?
Dr. Jerich Faddar, senior onderzoeker, Hogeschool Utrecht
Lies Appels, nationaal onderzoekscoördinator TIMSS, Universiteit Antwerpen
Voor deze sessie werd expert schoolfeedback, dr. Jerich Faddar, uitgenodigd. Na een algemene toelichting over wat schoolfeedback precies is en wat tegenwoordig wordt gezien als een goede praktijk in de vormgeving van schoolfeedback, gaan we met elkaar in gesprek. Wat wordt er op vlak van schoolfeedback wordt verwacht vanuit te praktijk? En wat zijn de mogelijkheden om vanuit onderzoek hieraan tegemoet te komen?
Bekijk hier het filmpje | Bekijk hier de Powerpoint presentatie |
4) Lessen uit de TIMSS 2019 daling
Marijn Gijsen, projectmedewerker TIMSS, Universiteit Antwerpen
Joris Van Elsen, projectmedewerker TIMSS, Universiteit Antwerpen
In deze sessie gaan we dieper in op enkele mogelijke verklaringen omtrent de TIMSS 2019 daling. We stellen de resultaten voor, geven een kadering vanuit onderzoeksliteratuur en gaan in gesprek over hoe deze resultaten in de praktijk kunnen worden geïnterpreteerd.
Bekijk hier het filmpje | Bekijk hier de Powerpoint presentatie |
5) Beleidsvoerend vermogen, inspirerende voorbeelden
Prof. dr. Peter Van Petegem, woordvoerder promotor TIMSS, Universiteit Antwerpen
Prof. dr. Sven De Maeyer, promotor TIMSS, Universiteit Antwerpen
In deze sessie luisteren we naar het verhaal van enkele TIMSS 2019 scholen. Gemodereerd door expert prof. dr. Van Petegem leggen we u met veel plezier inspirerende praktijkvoorbeelden voor omtrent het beleidsvoerend vermogen op school.
Bekijk hier het filmpje | Bekijk de Powerpoint presentatie |
Resultaten TIMSS 2015
Vlaanderen
De bekendmaking van de Vlaamse resultaten van TIMSS 2015 vond plaats op 29 november 2016:
- Rapport TIMSS 2015 (pdf, 100 p.) (2.53 MB) (2.53 MB) "pdf" met de Vlaamse resultaten
- Presentatie TIMSS 2015 (pdf, 32 p.) (1.85 MB) (1.85 MB) "pdf" door de onderzoekers van de KU Leuven
- Persbericht door minister van Onderwijs Hilde Crevits
Internationaal
De internationale resultaten van TIMSS 2015 vind je op de website van de IEA.
Resultaten TIMSS 2011
In 2011 nam Vlaanderen samen met 49 andere landen deel met leerlingen uit het 4de leerjaar.
In 2003 nam Vlaanderen voor dezelfde populatie deel. Dat maak het mogelijk om de resultaten met elkaar te vergelijken.
Vlaanderen
De bekendmaking van de Vlaamse resultaten van TIMSS 2011 vond plaats op 11 december 2012:
- Het rapport met de 1ste Vlaamse resultaten en analyses op basis van TIMSS 2011: Het vierde leerjaar lager onderwijs in Vlaanderen: Resultaten 2011 internationaal perspectief en i.v.m 2003 (pdf, 40 p.) (1.54 MB) (1.54 MB) "pdf"
- Presentatie van de voorstelling van de resultaten door de onderzoekers van de KU Leuven (pdf, 25 p.) (1.2 MB) (1.2 MB) "pdf"
- Persmededeling (pdf, 3 p.) (282 kB) (281.93 KB) "pdf" en reactie op de resultaten (pdf, 1 p.) (224 kB) (224.4 KB) "pdf" van toenmalig minister van Onderwijs Pascal Smet.
Internationaal
De internationale resultaten van TIMSS 2011 vind je op de website van de IEA.