Persbericht kabinet Vlaams minister van Onderwijs, 11 oktober 2016
Voor de allereerste keer is er een bevraging gebeurd over het aanbod van EHBO in het basis- en het secundair onderwijs. EHBO krijgt een plek in de klas bij de meerderheid van de basis- en secundaire scholen, zo blijkt. Vooral de leerkracht treedt op als instructeur. Anders dan in het basisonderwijs wordt in het secundair meer gebruik gemaakt van reanimatiepoppen en EHBO-koffers als oefenmateriaal. Dat blijkt uit de nieuwe studie van Vigez, het Vlaams Instituut voor Gezondheidspromotie en Ziektepreventie. Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits streeft ernaar dat elke jongere die het secundair onderwijs verlaat een minimum aan kennis en vaardigheden heeft voor levensreddende handelingen. Twee nieuwe EHBO-apps zijn nu beschikbaar voor de scholen. Jongeren kunnen ermee aan de slag in de les, maar ook thuis.
Elke dag zijn in België 27 mensen het slachtoffer van een hartstilstand. Slechts 1 op de 3 omstaanders kan reanimeren. In Nederland durven 2 op 3 van de omstaanders helpen. Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits wil dat iedere jongere die het onderwijs verlaat een basiskennis heeft van EHBO en reanimatie.
EHBO-aanbod in kaart
Voor de allereerste keer is er een bevraging gebeurd over het aanbod van EHBO in het basis- en het secundair onderwijs. Uit de nieuwe studie van Vigez, het Vlaams Instituut voor Gezondheidspromotie en Ziektepreventie, blijkt dat EHBO een plek in de klas krijgt in 3 op de 4 basis- en in 9 op de 10 secundaire scholen. In de meeste scholen komt het specifiek aan bod in één of meerdere vakken, in het bijzonder in de 5e en 6e leerjaren. Klasoverschrijdende activiteiten zijn minder gebruikelijk in het basisonderwijs. In het secundair organiseert de helft van de scholen die wel. Afstemming tussen leraren in het team blijft een belangrijk aandachtspunt.
Verder zien we dat in iets meer dan de helft van de scholen die EHBO aanbieden de leraar optreedt als instructeur. Meer dan dat ze gebruik maken van educatief materiaal, video’s, EHBO-koffers of een cursus door externen. Blijven inzetten op professionalisering van leraren is dus belangrijk. In het secundair onderwijs doet 44% van de scholen beroep op externen, in het basisonderwijs zo’n 29%. Het valt op dat reanimatiepoppen en een EHBO-koffer voornamelijk in het secundair worden gebruikt als oefenmateriaal. Scholen maken eerder beperkt gebruik van apps of verschillende leervormen.
Twee nieuwe EHBO-apps voor het onderwijs
Om de drempels voor scholen weg te werken heeft Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits een actieplan ‘EHBO in onderwijs’ uitgewerkt. De website EHBO op school zet scholen op weg bij de organisatie van EHBO-educatie. Scholen vinden er ook een overzicht van partners waarop je binnen en buiten onderwijs een beroep kan doen, tips voor het vinden van lesgevers en goede praktijkvoorbeelden. Scholen vinden er ten slotte ook een aanbod van organisaties die leraren opleiden.
Twee nieuwe EHBO-apps zijn beschikbaar voor scholen. De apps werden ontwikkeld in samenwerking met de KULeuven en de Belgische Reanimatieraad en zijn gratis beschikbaar voor smartphones en tablets:
Een adembenemende picnic (ism de Belgische animatieraad) wil jonge kinderen tussen 6 en 10 jaar bewust maken van het belang van levensreddende handelingen. De app is een multimediaverhaal waarbij kinderen geconfronteerd worden met diverse situaties en waarin hen gevraagd en getoond wordt wat er kan gedaan worden. Aan de hand van een beeldverhaal op kindermaat worden zo bv. de heimlich-greep, maar ook reanimatietechnieken aangeleerd.
De 2de app wil leraren helpen om reanimatie aan te leren in de klas. Leerlingen werken per twee samen aan één reanimatiepop met behulp van de StartnHart app (ism de KULeuven) die de afzonderlijke stappen van de reanimatie aanleert. Leerlingen kunnen elke stap herbekijken. Volgend op het leermoment is er een partnerevaluatie waarbij telkens één leerling reanimeert en de andere evalueert door aan te vinken welke stappen al dan niet correct uitgevoerd werden. Als resultaat krijgen de leerlingen een score met een samenvatting van wat beter kan. De leraar ondersteunt de leerlingen doorheen het proces.
Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits: “Wie een aantal levensreddende handelingen aanleert, zal vlugger de stap zetten om hulp te bieden. Leerlingen hebben duidelijk een hart voor EHBO en zijn zelf vragende partij voor EHBO in de klas en op school. Heel wat scholen gaan hiermee aan de slag in en buiten de lessen. Met de apps willen we de drempel voor leraren en leerlingen verder verlagen. Het speelt in op de vraag van leerlingen naar meer diverse leermiddelen. Ze maken zo op maat van hun leefwereld kennis met levensreddende handelingen.”
Jo Vandeurzen, Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin: "Deze apps passen helemaal in onze methodiek Gezonde School om een kwaliteitsvol gezondheidsbeleid op school te voeren en de 'health literacy' van de Vlamingen te stimuleren. Gezondheid is een thema dat zich uitstrekt over alle beleidsdomeinen en dus ook in het onderwijs aandacht verdient. Het kan van levensreddend belang zijn als we al onze leerlingen meer kennis bijbrengen in de EHBO-praktijk. Daarom hebben we via de taskforce EHBO de bevraging door Vigez naar EHBO-initiatieven in scholen mogelijk gemaakt."