Onderwijsdoelen is een overkoepelend begrip waarmee wordt verwezen naar
- Basiscompetenties
- Eindtermen
- Eindtermen basisgeletterdheid
- Ontwikkelingsdoelen
- Cesuurdoelen
- Specifieke eindtermen
- Uitbreidingsdoelen
Deze doelen gelden in het
- Basisonderwijs
- Secundair onderwijs (ook duaal leren, leren en werken)
- Deeltijds kunstonderwijs
- Volwassenenonderwijs
- Hoger onderwijs
Vind meer informatie over de verschillende doelen in de verklarende woordenlijst.
Recent wordt steeds vaker gesproken van (specifieke) minimumdoelen in plaats van (specifieke) eindtermen. De begrippen eindterm en minimumdoel gaan over hetzelfde. Om verwarring tussen de verschillende begrippen te vermijden, blijven we op deze website spreken over (specifieke) eindtermen.
In het gewoon secundair onderwijs en buitengewoon secundair onderwijs opleidingsvorm 4 gelden (specifieke) eindtermen die leerlingen moeten bereiken. De eindtermen zijn dezelfde voor alle studierichtingen binnen een graad en stroom (1e graad: A- en B-stroom) of finaliteit (2de en 3de graad: doorstroom, dubbele, arbeidsmarkt).
Een uitzondering zijn de eindtermen die te maken hebben met attitudes. Deze eindtermen probeert een school zo goed als mogelijk na te streven bij de leerlingen. De school moet kunnen aantonen dat ze inspanningen levert om de leerlingen die eindtermen te laten bereiken.
Het buitengewoon onderwijs (met uitzondering van OV4) en het onthaaljaar voor anderstalige nieuwkomers werken met ontwikkelingsdoelen die een school bij leerlingen moet nastreven. In het buitengewoon secundair onderwijs verschillen de ontwikkelingsdoelen volgens opleidingsvorm.
Een school bepaalt zelf wat ze bovenop deze onderwijsdoelen aan bod wil laten komen in de lessen. Ook de onderwijsmethode kiest de school zelf.
De onderwijsdoelen moeten letterlijk opgenomen zijn in de leerplannen die de school gebruikt. De onderwijsinspectie gaat in de scholen na of en in welke mate de onderwijsdoelen worden nagestreefd of bereikt.
De eindtermen zijn niet per vak opgesteld, maar in functie van 16 sleutelcompetenties. Een school beslist zelf welke eindtermen ze in welk vak realiseert. Een leerling-vloerder kan de oppervlaktematen bijvoorbeeld in de praktijkvakken aangeleerd krijgen in plaats van (enkel) in de wiskundeles. Zo krijgen scholen extra kansen om op een echt geïntegreerde manier te werken.
De nieuwe onderwijsdoelen voor de 1ste graad A- en B-stroom en voor het 7de leerjaar gericht op het hoger onderwijs zijn beschikbaar onder voorbehoud van goedkeuring door het Vlaams Parlement.
Alle goedgekeurde onderwijsdoelen vind je op de website onderwijsdoelen.be.
In de eerste graad:
- Zijn er eindtermen per stroom (A- en B-stroom).
- De eindtermen basisgeletterdheid moeten door elke leerling bereikt worden op het einde van de 1ste graad, zowel in de A-stroom als in de B-stroom.
- Voor Nederlands zijn er in de 1ste graad uitbreidingsdoelen. Dat zijn doelen m.b.t competenties in het Nederlands bovenop de eindtermen. Deze uitbreidingsdoelen kunnen worden bereikt door een groep leerlingen.
- Zijn er eindtermen per graad en per finaliteit.
- Worden cesuurdoelen en specifieke eindtermen vastgelegd voor alle studierichtingen doorstroomfinaliteit en dubbele finaliteit.
Extra informatie
Websites
Leerplannen zoeken op websites van onderwijskoepels
- GO! - onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap
- Katholiek Onderwijs Vlaanderen
- Onderwijskoepel van Steden en Gemeenten vzw
- Provinciaal Onderwijs Vlaanderen