In het kader van de Lerende Netwerken organiseerde het Departement Onderwijs en Vorming op 23 oktober 2015 een studiedag over STEM in het basisonderwijs. De presentaties tonen hoe andere scholen hun STEM-onderwijs organiseren.
Inleiding studiedag: voorstelling Community of Practice (pptx, 42 dia's) (9545 kB)
Overzicht van het programma en de workshops, wat is een STEM-geletterde leraar, wat is onderzoekend leren …
Een project als STEM-start (GO! Freinetschool De Zwierezwaai, Vilvoorde) (pptx, 19 dia's) (5460 kB)
Het idee om een permanent kamp te bouwen op de speelplaats, groeide uit tot een uitgebreid STEM-project.
Het STEM-actieplan van de school in de kijker: GO-scholen Brugge (pdf, 11 p.) (9458 kB)
De scholen werken met een 3-jarenplan, nemen deel aan nascholingen, werken samen met hogescholen …
Van passieve naar innovatieve school (De Regenboog, Zingem) (ppt, 27 dia's) (6911 kB)
Concrete tips om ook op jouw school een goed STEM-beleid op te zetten en meer informatie over verschillende projecten waaraan de school deelnam. Beeld(kunst) geeft zij ook een plaatsje binnen STEM-onderwijs.
Beleidsvisie vrije basisschool De Vliegenier, Semmerzake (pptx, 22 p.) (3987 kB)
Wat zijn de pijlers voor onderzoekend leren en welke moeilijkheden kunnen daarbij komen kijken? Concrete praktijkideeën en een overzicht van acties en publicaties waarbij de school betrokken was.
Sprookjes en onderzoekend leren: kan dat wel (An Van Hoef) (pptx, 9 dia's) (335 kB)
Sprookjes anders bekeken: focus op een deel uit het verhaal waaraan techniek verbonden kan worden. De presentatie bevat concrete voorbeelden.
Samenwerken met externen (vrije basisschool De Vlinder, Tielt) (pptx, 25 dia's) (19 MB)
Om goed STEM-onderwijs te organiseren, kan je samenwerken met externen, zoals een ziekenhuis, een textielfabriek … De presentatie bevat een overzicht van mogelijke externe partners.
Verhaal van nul tot STEM (basisschool De Luchtballon, Tienen) (pptx, 39 dia's) (9309 kB)
De school doorliep een techniektraject met de pedagogische begeleidingsdienst en organiseerde technieklessen op school. Hoe doe je zo’n project slagen? Wat zijn de aandachtspunten? Daarnaast lees je in de presentatie hoe de school aan de slag ging met de projectsubsidies en krijg je een overzicht van de (buitenschoolse) STEM-activiteiten.
STEM vanuit een muzisch project (vrije basisschool, Asper) (pptx, 18 dia's) (1271 kB)
Hoe betrekt de school STEM bij een muzisch project in de kleuterschool? Lees hoe de school STEM in de klas brengt en wat de moeilijkheden daarbij zijn.
Interesse van kinderen als uitgangspunt van onderzoek en ontwerp een concreet voorbeeld (pdf, 19 p.) (2707 kB)
Hoe kom je van de vraag ‘Hoe kom ik over de rivier’ tot een heus STEM-project?
Praktische proef techniek (Onderwijskoepel van Steden en Gemeenten, OVSG) (pdf, 4 p.) (462 kB)
De OVSG-toets is een toets van alle leergebieden met eindtermen, en onderzoek van 1 domein. Ook het domein techniek komt aan bod bij de toets.
STEM-activiteiten integreren in de schoolwerking en de omgeving (Centrumschool, Kuurne) (pdf, 2 p.) (767 kB)
STEM blijft niet binnen de schoolmuren. De school werkte STEM uit via STEM-koffers.
Mijn verhaal van leerkracht tot techniekcoach basisonderwijs (Alice Nahon) (pptx, 10 dia's) (1477 kB)
In het schooljaar 2014-2015 maakten de techniekcoaches deel uit van het STEM-actieplan. Alice Nahon was zo een techniekcoach. Wat zijn de bouwstenen voor een STEM-schoolvisie?
(W)onderzoekers (stedelijke school Het TalenT, Borgerhout) (pptx, 9 dia's) (2084 kB)
Wetenschappelijk onderzoek ‘Creative Little Scientists’.
Talenten in de kijker (De Krinkelrups, Zwijndrecht) (pptx, 2 dia's) (1507 kB)
De Krinkelrups zoekt naar talenten van kinderen via talenteneilanden. Meer informatie op hun website.