De kennis en vaardigheden Nederlands verbeteren is een effectieve manier om de onderwijskwaliteit te verhogen en alle leerlingen maximale leerkansen te bieden. Een manier om dit te doen is door extra taalkansen aan te bieden aan taalzwakke leerlingen via taalintegratietrajecten. Zo zullen basisscholen vanaf dit schooljaar verplicht 5-jarige kleuters die onvoldoende scoren op de taalscreening een taalintegratietraject moeten aanbieden. Dat is een taalbadklas of een volwaardig alternatief. Basisscholen krijgen € 12 miljoen extra financiële ondersteuning per jaar om taalachterstand bij kleuters weg te werken. Ook in het lager en secundair onderwijs kunnen taalintegratietrajecten het verschil maken voor taalzwakke leerlingen.
Handvaten
Een gloednieuwe praktijkgids geeft leerkrachten, leerlingenbegeleiders en directieleden duidelijke handvaten om taalintegratietrajecten te ontwerpen voor leerlingen met een taalachterstand. Concrete tips en inspirerende voorbeelden uit binnen- en buitenland reiken de nodige ideeën aan. Scholen krijgen een waaier aan mogelijkheden, want elk kind is anders en situaties verschillen. Er is geen kant-en-klaar traject dat werkt voor elke leerling, maar er zijn veel goede praktijken die hun waarde al bewezen hebben. Dankzij deze praktijkgids hebben de schoolteams dan ook een stevige basis om intensieve en duurzame taaltrajecten op te zetten. Eenmalige voorleesprojecten, losse taalspelletjes of één extra woordenschatles per maand volstaan niet om kinderen met een echte taalachterstand te helpen. Er is een volgehouden en doordachte aanpak nodig.
Een voorbeeld: de praktijkgids stipt aan dat kinderen uit een kansarm milieu of een anderstalig gezin baat kunnen hebben bij taalles in kleine groepjes of zelfs individueel, bovenop de taalstimulansen die geboden worden in de gewone klasomgeving. Scholen kunnen er dan voor kiezen om kinderen een aantal uren per dag extra taalsteun te bieden in een taalbadklas. De praktijkgids beveelt scholen aan om te werken met een vaste routine en helpt om een stapsgewijze aanpak te ontwikkelen, waarbij de moeilijkheidsgraad opgebouwd wordt. Zo is er hulp met de indeling van de les, het gebruik van studiemateriaal, de inrichting van het klaslokaal, de rol van leerkrachten, …
Ontdek de Praktijkgids voor taalondersteuning in kleuter-, lager en secundair onderwijs