Hoe kiezen jongeren hun studie? Wie of wat helpt hen daarbij? Hoeveel denken ze te verdienen en wat denken laatstejaarsstudenten over de gids Wat na het secundair onderwijs? Dat en veel meer kom je te weten in de bevraging laatstejaars secundair onderwijs.
Tijdens de SID-in editie 2013 deed het voormalige Agentschap voor Onderwijscommunicatie (nu Departement Onderwijs en Vorming) een online bevraging via tablets bij 848 jongeren.
Presentatie bevraging op Slideshare
Overzicht resultaten
Wat vinden jongeren van de brochure Wat na het secundair onderwijs?
- Grote bekendheid: meer dan de helft van de respondenten kent de brochure. Kennismaking gebeurt voornamelijk via de school. Een kleine minderheid zegt de brochure niet te gebruiken voor studiekeuze.
- Opvallend positief: tips voor een doordachte studie- en beroepskeuze, studieaanbod.
- Positief: informatie over de structuur van het hoger onderwijs, toelatingsvoorwaarden, leerkrediet en de beroepssectoren.
- Knappe lay-out.
Hoe en waarom maken jongeren een studie- of beroepskeuze?
- Het keuze-aanbod is groot. Het merendeel van de bevraagde zesdejaars vindt het huidige informatieaanbod over studie- en beroepskeuze groot. Slechts een minderheid acht het aanbod te groot of stelt dat het te complex is en daardoor weinig doorzichtig.
- Opendeurdagen scoren het best. Jongeren willen het liefst geïnformeerd worden tijdens opendeurdagen. Daarna komt de huidige secundaire school. Ook 'peer review' is belangrijk: een persoon die ze kennen, of waarmee ze in contact komen en die een bepaalde studie doet of beroep heeft dat hen interesseert. Opvallend is de hoge score voor papieren brochures en de websites van de hogescholen en universiteiten, en ook van onderwijskiezer.
- Kiezen is niet gemakkelijk. Laatstejaars vinden het moeilijk om in te schatten of een bepaalde studie of job voor hen persoonlijk haalbaar is. Ook ouders spelen een belangrijke rol in dat keuzeproces.
- Studeren om te werken. Aansluitende beroeps- en tewerkstellingsmogelijkheden zijn belangrijk bij het maken van een keuze.