1 miljoen voor 22 Brusselse brede scholen
Persbericht Kabinet Vlaams minister van Onderwijs, Jeugd,
Gelijke Kansen en Brussel
Donderdag 28 juni 2012
Vlaams minister van Onderwijs Pascal Smet en Brussels minister Guy Vanhengel, bevoegd voor Onderwijs in de Vlaamse Gemeenschapscommissie (VGC), hebben een akkoord over de subsidiëring van 22 Brede Schoolprojecten in Brussel (zie lijst in bijlage). Gemeenten, scholen en organisaties kunnen de nieuwe subsidie gebruiken voor personeel en werking van Brede Scholen. De totale jaarlijkse kostprijs van deze projecten bedraagt 1 miljoen euro. De Vlaamse overheid zet hiervoor op jaarbasis een subsidie van 750.000 euro opzij. De VGC trekt zelf 250.000 euro eigen middelen uit en zorgt bovendien voor de begeleiding van de projecten.
Wie, wat, wanneer?
De historiek: Brusselse gemeenten die door de Vlaamse Gemeenschap erkend
zijn in het kader van het lokaal cultuurbeleid, en scholen, organisaties en
verenigingen die in het kader van capaciteitsuitbreiding al een
engagementsverklaring ondertekenden om deel uit te maken van een brede
school, ontvingen begin februari 2012 een brief, met de vraag om tegen 15
mei 2012 een subsidiedossier in te dienen.
Van de 41 aangeschreven
initiatiefnemers, toonden 36 interesse om een voortraject te volgen. Deze 36
startten met steun van het Platform Brede School van het Onderwijscentrum
Brussel (OCB) een voorbereidend proces op, waarbij ze kennis maakten met de
belangrijkste principes van Brede School en ze begeleid werden bij het
voorbereiden van hun aanvraagdossier. Uiteindelijk dienden 31
initiatiefnemers een aanvraag in.
Een jury samengesteld uit de
administraties cultuur, welzijn en onderwijs van de VGC en van de cel
Coördinatie Brussel van de Vlaamse Gemeenschap screenden de dossiers. 22
initiatiefnemers werden weerhouden. Het College van de VGC keurde vandaag,
in samenspraak met de Vlaamse minister voor Brussel, de subsidiëring
van 22 projecten goed.
Elk geselecteerd Brede Schoolproject kan
hierdoor rekenen op een enveloppe van maximum 50.000 euro voor personeel en
werking. Een voorwaarde voor het toekennen van de subsidie Brede School is
de aanwerving van een lokale coördinator. In alle gemeentelijke projecten
zullen bovendien het gemeenschapscentrum en de gemeentelijke bibliotheek
partners zijn. Aan de subsidie is eveneens een uitgebreide inhoudelijke
ondersteuning gekoppeld, geboden via het Platform Brede School van het
Onderwijscentrum Brussel. Het Platform Brede School lanceert deze week
eveneens de brochure ‘Brede School in Brussel. 1+1 is meer dan 2.’ Naast de
focus op de meerwaarde van Brede School, heeft de brochure tot doel om
helder uit te leggen hoe je met een Brede School start.
Brede school in Brussel
Een Brede School is een actief netwerk van organisaties uit verschillende sectoren: welzijn, gezin, sport, cultuur, jeugd, … rondom één of meer scholen die een bondgenootschap vormen voor een gemeenschappelijk doel: een brede leer- en leefomgeving creëren om alle kinderen en jongeren maximale ontwikkelingskansen te bieden. Vanuit de noden en tekorten, maar ook de talenten en de mogelijkheden van kinderen en jongeren in deze stad gaan ouders, buurt, verenigingen en scholen samenwerken in een brede school netwerk. De Brede School krijgt vorm vanuit de eigenheid van de lokale context.
Focus op taal in een meertalige context
In Brussel ligt de focus van Brede School niet alleen op samenwerking, maar ook op taal: op het opgroeien in een meertalige omgeving, op het versterken van de kennis en het gebruik van het Nederlands. Het bevorderen van taalvaardigheid Nederlands van anderstalige kinderen en jongeren uit het Nederlandstalig onderwijs is daarom belangrijk in functie van schoolsucces, integratie en brede toekomstige ontwikkelingskansen. Voor veel kinderen in het Nederlandstalig basisonderwijs is het Nederlands een instructietaal en geen lingua franca, laat staan een knuffeltaal. Omdat Frans een dominante taal is in de informele tijd, zorgt Brede School Brussel voor een formele vrijetijdsomgeving in het Nederlands. Maar een Brede School moet ook op een positieve manier omgaan met thuistalen en met een meertalige omgeving. In een omgeving waar de onderwijstaal een minderheidstaal is, is omgang met meertaligheid en diversiteit een levenslange en levensbrede opdracht. Van kinderverzorgers, leraars, trainers in de sportclub en monitoren op de speelpleinen. Dit vraagt empathie en permanente bijscholing. De brede school is zo’n lerend netwerk.
Reactie ministers
Pascal Smet en Guy Vanhengel: “Dat uiteindelijk 11 gemeenten een sterk dossier hebben ingediend, is goed voor de lokale verankering van de projecten zelf, en van het concept van de brede school. Dankzij de toekenning van de subsidies kunnen in maar liefst 22 Brusselse buurten Brede Scholen van start gaan. Dat zijn 22 plaatsen waar de school de spil wordt van de gemeenschap en waar een kruisbestuiving zal ontstaan tussen school, kinderen, ouders, buurt, opvang, vrijetijdsactiviteiten, … Activiteiten die inspelen op het gebruik van het Nederlands, maar evengoed interesses aanwakkeren en talenten stimuleren. Nu al horen wij burgemeesters hardop zeggen dat dit ook voor het Franstalig onderwijs inspirerend kan zijn. Nu als concept, morgen als beleidsproject. Daar kunnen alle Brussels kinderen op termijn alleen maar baat bij hebben. We zijn trouwens zeer blij met deze mooie samenwerking tussen de verschillende collegeleden van de VGC en de Vlaamse Overheid”.