Logo Vlaamse overheid. Nieuws Onderwijs en Vorming. Nieuwsberichten, persberichten, nieuwe sites,...
U bent hier: Onderwijs en Vorming > Nieuws > Nieuwe omkadering en extra middelen basisonderwijs, persbericht kabinet 28.06.2012 
Nieuws- en persberichten

Archieven

Nieuwe omkadering en extra middelen basisonderwijs

Persbericht Kabinet Vlaams minister van Onderwijs, Jeugd, Gelijke Kansen en Brussel
Donderdag 28 juni 2012

Vanaf 1 september 2012 komt er in het gewoon basisonderwijs een nieuw omkaderingssysteem. Dit zal enerzijds de lat gelijk leggen in omkadering voor het kleuter- en het lager onderwijs en anderzijds een deel van de omkaderingsmiddelen toekennen op basis van leerlingenkenmerken in plaats van op schoolkenmerken. Een bijkomend budget van 52,7 miljoen euro, ofwel 1.330 voltijdse equivalenten, zal de scholen over alle onderwijsnetten heen meer pedagogisch comfort bieden om alle kleuters en leerlingen te laten schitteren met een goeie start.

Om deze doelstellingen te realiseren is het bestaande omkaderingsmechanisme hervormd. Waar vroeger het accent op schoolkenmerken lag, worden nu vooral leerlingenkenmerken bepalend voor de omkadering. Het gevolg is een performanter systeem dat preciezer middelen toekent daar waar ze nodig zijn.

Zo wordt het aanwendingspercentage op 100 % gezet en worden de lestijdenschalen van het lager onderwijs ook op het kleuteronderwijs toegepast. Hierdoor krijgen de kleuters een betere omkadering dan voordien.

Er komt een nieuwe manier van aparte telling van vestigingsplaatsen: als een vestigingsplaats op ten minste 1,5 km in vogelvlucht verwijderd is van een school of van een vestigingsplaats van dezelfde groep met hetzelfde niveau (resp. kleuter en lager), dan telt ze apart. De aparte telling wordt per gemeente bekeken. Een niveau kleuteronderwijs in gemeente A heft de aparte telling van een niveau kleuteronderwijs in gemeente B dus niet op.
De lestijden lichamelijke opvoeding worden mee geïntegreerd in het systeem. En er wordt een waarborgregeling voor lichamelijke opvoeding uitgewerkt.

Ook de lestijden Gok, Gok+ en Rand en Taal worden meegenomen in het systeem. De bandbreedte omkadering op basis van leerlingenkenmerken wordt op 8,85 % gezet, waar dat eerder op 6,5% was en enkel vanaf een concentratiegraad van 10 % gok-leerlingen.

Het nieuwe omkaderingssysteem werkt volgens een nieuwe verdeling over de leerlingenkenmerken:

Verder worden de aparte lestijdenschalen voor Brussel vervangen door een Brusselweging: elk kindje telt aan 1,11 voor de berekening van de lestijden volgens de schalen. Voor dunbevolkte gemeentes zal dan weer een specifieke weging van 1,05 gehanteerd worden.

De instaplestijden tot en met de eerste schooldag van februari worden in het nieuwe systeem geïntegreerd. Instaplestijden zullen enkel nog vanaf de eerste schooldag na de krokusvakantie toegekend worden. En als de leerling/leerkracht ratio van een niveau in een school boven 18,5 uitkomt, dan wordt die voortaan afgetopt naar 18,5 door het toekennen van additionele lestijden aan die school voor dat niveau.

De Vlaamse Regering maakt in budgettair bijzonder moeilijke tijden een aanzienlijk som vrij: om dit nieuwe omkaderingssysteem te realiseren wordt er 52,7 miljoen euro extra in het basisonderwijs geïnvesteerd. Dit komt overeen met 1.330 voltijdse betrekkingen.

De investering komt vooral het kleuteronderwijs ten goede en zorgt ervoor dat de historische achterstand van het kleuteronderwijs wordt weggewerkt. De omkadering stijgt er met 8,8 %. Hierdoor verhoogt het aantal lestijden er met 10,4 % en hierdoor zal er gemiddeld 1 leraar op school zijn voor elke 16 leerlingen, in plaats van voor 17,5 voordien. De hoogste ratio zal nog 18,5 leerlingen per leraar bedragen (voordien 22,5) en de laagste 7,8 (voordien 5). Zoals voorheen houden schooldirecties de keuze over hoe ze met deze ratio omgaan. Deze ratio heeft niet noodzakelijk verband met de klasgrootte. Schooldirecties blijven bepalen op welke manier ze hun leerkrachten het beste inzetten over de verschillende klassen heen.

Maar ook het lager onderwijs wint met een stijging met 1,7 %. Hierdoor verhoogt het aantal lestijden er met 2,3% en er zal voortaan gemiddeld 1 leraar per 16,8 leerlingen zijn.

Een beperkt aantal scholen verliest lestijden in het nieuwe systeem. Het overgrote deel van deze scholen verliest niet meer dan 6 lestijden. Om voor hen de overgang te vergemakkelijken wordt er voorzien in een sociale maatregel. Deze sociale maatregel wordt, afbouwend, toegekend voor drie schooljaren. Deze sociale maatregel wordt éénmalig berekend.