Pieter Lesaffer wordt nieuwe hoofdredacteur van Klasse
Persbericht Klasse
Dinsdag 11 december 2012
Vanaf 1 januari 2013 wordt Pieter Lesaffer de nieuwe hoofdredacteur van Klasse. Hij volgt er Leo Bormans op die de redactie op 30 juni verliet voor een internationaal engagement. Klasse startte 22 jaar geleden en is intussen uitgegroeid tot een communicatieproject dat via verschillende kanalen leraren, schooldircteurs, leerlingen, ouders, kansengroepen en intermediairen bereikt. Elke maand goed voor 1,5 miljoen lezers en kijkers.
Pieter Lesaffer (36) studeerde politieke wetenschappen aan de Universiteit Gent en journalistiek aan de Erasmushogeschool Brussel. Hij was van 2002 tot 2011 redacteur en adjunct-chef binnenland bij De Standaard. Na een intermezzo als eindredacteur bij vtm werd hij dit jaar algemeen redacteur bij De Morgen.
Bij De Standaard fungeerde Pieter Lesaffer vijf jaar als onderwijsredacteur. In die hoedanigheid nam hij ook deel aan debatten, conferenties en jury's over onderwijs. Daardoor brengt hij een stevige bagage aan onderwijskennis mee naar zijn nieuwe werkplek.
Klasse wordt algemeen geprezen als voorbeeld van geslaagde
overheidscommunicatie. Klasse is een veelluik. Naast een blad voor leraren
en een blad voor ouders (Klasse voor Ouders) maken ook tienerblad Yeti en
jongerenmagazine Maks! deel uit van dezelfde familie. Deze bladen worden
aangevuld met actieve websites en e-brieven. De Lerarenkaart en de
Leerlingenkaart werden de bijbehorende en veel gebruikte middelen om open en
actief onderwijs te ondersteunen. Recent kwam daar het populaire online
televisiekanaal TV.Klasse bij. In totaal bereiken de communicatielijnen van
Klasse meer dan 1,5 miljoen lezers per maand en de waardering ligt hoog.
Klasse wordt uitgegeven door het Vlaams Ministerie van Onderwijs maar de
redactie heeft een autonoom statuut.
"Mijn eerste drijfveer is een
maatschappelijk engagement", zegt Pieter Lesaffer. Hij sluit hier naadloos
aan bij het maatschappelijke project van Klasse. "Via reportages en andere
berichtgeving ben ik verknocht geraakt aan onderwijs. Ik kreeg heel veel
bewondering voor de energie en de passie waarmee onderwijsmensen het beste
uit hun leerlingen en studenten halen. Klasse slaat de juiste toon aan en
brengt een grote diversiteit aan onderwerpen."
“Als rode draad doorheen
de verschillende verschijningsvormen van Klasse zie ik een maatschappelijk
engagement: je voelt dat Klasse goed wil doen voor de samenleving. Bovendien
doet het dat op een frisse en verstandige manier.”
“Klasse is
overheidscommunicatie maar in de eerste plaats ook een journalistiek
product: op een heldere manier berichten met respect voor je lezer/kijker en
geloofwaardig zijn door je onafhankelijk op te stellen.”
Minister van onderwijs Pascal Smet is verheugd met de nieuwe
hoofdredacteur. “Klasse is een belangrijk informatiepunt voor al wie met
onderwijs te maken heeft, van leerlingen over ouders naar leerkrachten en
schooldirecties. Het is een sterk en degelijk merk en dat moet het ook
blijven. Om de juiste hoofdredacteur te vinden was een uitgebreide en
uiterst onafhankelijke selectieprocedure aan de orde. Pieter Lesaffer heeft
die met brio afgelegd. Ik ben dan ook zeer blij met zijn komst. Zijn
grondige kennis van de sector zal hem zeker helpen om het Klasse-verhaal
verder uit te bouwen. Ik wens hem alvast alle succes toe.”
Jo De Ro,
leidend ambtenaar van het Agentschap voor Onderwijscommunicatie, waar Klasse
een onderdeel van is: "Met de aanstelling van Pieter Lesaffer heeft de ploeg
van Klasse een straffe nieuwe hoofdredacteur. Zowel zijn journalistieke
kwaliteiten, kennis van het Vlaamse onderwijs en van de uitdagingen binnen
dat onderwijs, als zijn maatschappelijke betrokkenheid, overtuigden de jury.
Het was voor het eerst in de geschiedenis van Klasse, dat we een nieuwe
hoofdredacteur moesten zoeken en het spreekt dan ook voor zich dat we
hierbij niet over één nacht ijs gegaan zijn. Aan Pieter nu om samen met de
hele ploeg van Klasse, ons agentschap en het ministerie om de toekomst van
dit unieke maatschappelijke en journalistieke project verder te zetten en
nog te laten groeien."