Logo Vlaamse overheid. Nieuws Onderwijs en Vorming. Nieuwsberichten, persberichten, nieuwe sites,...
U bent hier: Onderwijs en Vorming > Nieuws > Vier keer meer leerlingen in huisonderwijs, persbericht Klasse 30 augustus 2010
Nieuws- en persberichten

Archieven

Vier keer meer leerlingen in huisonderwijs dan tien jaar geleden

Persbericht Klasse
Maandag 30 augustus 2010

Niet alle leerlingen gaan op 1 september (terug) naar school. In Vlaanderen geldt immers geen schoolplicht, wel leerplicht. Meer dan 900 leerlingen kregen vorig schooljaar thuis les van hun ouders. Dit jaar zal hun aantal waarschijnlijk nog stijgen. Samen zouden al die leerlingen een vrij grote school kunnen vullen. Het zijn er ruim vier keer meer dan tien jaar geleden, ook al blijft het een randfenomeen. Dat zes op de tien jongeren die thuis les volgen zich niet inschrijven bij de Examencommissie, is wel een probleem. Waarschijnlijk halen ze daardoor nooit een diploma. Het onderwijsmaandblad Klasse publiceert deze week cijfers en achtergrond. En geeft leraren tien tips voor advies aan ouders die thuisonderwijs overwegen.

De cijfers

In de lift

Hoewel de overgrote meerderheid van de kinderen gewoon naar school gaat, volgen er elk schooljaar meer leerlingen huisonderwijs. Dat mag, want in Vlaanderen geldt geen schoolplicht, maar leerplicht. In 2009-2010 waren dat er in het basisonderwijs 295. In het secundair onderwijs 615. Tien jaar geleden waren dat er nog respectievelijk 84 en 135. Een ruime verviervoudiging. Toch blijft huisonderwijs een uitzondering: voor het secundair onderwijs bijvoorbeeld gaat het om slechts 0, 14 % van het totale aantal leerlingen.

Examens

Wie huisonderwijs volgt, kan een getuigschrift basisonderwijs en een diploma secundair onderwijs halen via de Examencommissie van de Vlaamse Gemeenschap, al is dat niet verplicht. Vorig schooljaar (eerste zittijd) schreven 239 leerlingen secundair huisonderwijs of 39 procent zich daarvoor in. Het aantal inschrijvingen daalt elk jaar. Vijf jaar geleden ging het nog om de helft van de leerlingen. Het risico dat de leerlingen geen diploma halen (ongekwalificeerde uitstroom) is dan ook hoog.

Diploma

Vorig schooljaar haalden 24 leerlingen secundair een getuigschrift (1e of 2e graad) of diploma (3e graad). Dat is 10 procent van het aantal ingeschreven leerlingen. 165 leerlingen (69 procent) haalden minstens één een deel- of vakattest.

Achterop

Ruim 58 procent van de leerlingen secundair die huisonderwijs volgen, had al een schoolse vertraging opgelopen in hun schoolloopbaan (volgens de recentste cijfers van het schooljaar 2007-2008). Dat betekent dat ze niet op de leeftijd zitten van een leerling in het betrokken leerjaar. Dat percentage is hoog vergeleken met het gemiddelde van 25 procent voor schoolse vertraging in het gewoon secundair onderwijs. 

Spijbelaars

Leerlingen secundair die huisonderwijs volgen, spijbelden in hun schoolverleden vaker. Ongeveer 15 procent was problematisch afwezig en spijbelde dus meer dan 30 halve dagen. Op het totale aantal leerlingen secundair is dat 'slechts' 1, 2 procent

De inspectie

Willy Vermeire, coördinerend inspecteur die instaat voor controle op het huisonderwijs, zegt in Klasse: " Iedereen kan in principe onderwijzen. Het is praktisch. Je organiseert alles zelf. Je moet slechts met een erg beperkt aantal voorschriften rekening houden. Dat houdt ook gevaren in. Regelmaat en structuur zijn immers van belang voor elke leerling. Je moet ook werken aan de totale persoonlijkheidsontwikkeling van een kind. Als dat niet het geval blijkt, krijgen ouders een onvoldoende en een tweede controle. Als die weer negatief is, moeten ze hun kind inschrijven in een reguliere school."

Extra tips

Leraren die met ouders worden geconfronteerd die huisonderwijs overwegen, krijgen via Klasse een handig lijstje met afwegingen die ouders best vooraf maken.

  1. Ken je alle mogelijkheden in het reguliere onderwijs?

    Heb je bijvoorbeeld al gedacht aan deeltijds beroepssecundair onderwijs dat leren en werken combineert? Of  aan een time-outproject waarbij de leerling een tijdje niet naar school moet? Hij wordt dan opgevangen om hem te heroriënteren en daarna weer naar school te laten gaan.

  2. Wil je dat je kind een diploma behaalt?

    Weet je dat huisonderwijs geen getuigschrift of diploma oplevert? Daarvoor moet je kind naar de Examencommissie. Dus moeten je lessen gericht zijn op de doelstellingen van het examen en dat beperkt je vrijheid.

  3. Kun je het financieel aan?

    Huisonderwijs is niet goedkoop. Je moet alle leermiddelen, zoals handboeken, zelf kopen, je hebt niet automatisch recht op ondersteuning door het CLB en je hebt geen recht op een schooltoelage.

  4. Welke klemtonen wil je leggen?

    Wat zijn de talenten van je kind? Hoe wil je die ontwikkelen? Hoe ver wil je daarin gaan? Wat wil je dat je kind zal kunnen? Hoe zul je de doelstellingen die je voor ogen hebt, concreet vertalen in je lessen? Zal er genoeg sociaal contact mogelijk zijn?

  5. Wil je handboeken gebruiken?

    Indien ja, hoe selecteer je een handboek dat de accenten legt die jij wilt aanbrengen? Indien nee, kun je zelf lesmateriaal opstellen waarmee je kennis, vaardigheden en attitudes aanleert aan je kind?

  6. Waar en wanneer wil je lesgeven?

    Heb je een geschikte plaats in huis waar je je kind kunt onderwijzen, waar je kind kan leren? Die plaats is het best aangepast aan de beginsituatie van de leerling. Is je kind snel afgeleid, moet je het geregeld aanmoedigen om verder te doen, of net niet? En heb je tijd om les te geven? Kun je daarin voldoende structuur en regelmaat brengen?

  7. Ben je geschikt als leraar?

    Beheers je zelf de leerstof? En kun je die overbrengen op je kind? Ken je leraren of andere deskundige personen in de buurt die bijles kunnen geven in de vakken waar je zelf minder sterk in bent? Kun je je kind coachen? Wat als je kind niet wil meewerken, kun je het als leerling de baas?

  8. Hoe evalueer je je kind?

    Hoe weet je of je kind de leerstof voldoende beheerst? En volgens welke criteria zul je evalueren? Doe je dat op dezelfde manier zoals op school? Zo niet: hoe wil je dat dan op een verantwoorde wijze aanpakken?

  9. Wat als je kind niet goed presteert?

    Ga er niet zomaar van uit dat de lessen zullen vlotten. Wat als je kind niet aan de verwachtingen voldoet? Bij wie kun je dan terecht?

  10. Terug naar school?

    Vind je het belangrijk dat je kind later weer relatief makkelijk de schoolpoorten binnenstapt? Richt je onderwijs dan zo in dat je kind die overstap vlot kan maken.


Naar boven