Minister voor meer ondernemingszin in onderwijs
Persbericht Kabinet Vlaams minister van Onderwijs, Jeugd,
Gelijke Kansen en Brussel
Vrijdag 28 mei 2010
Minister van Onderwijs Pascal Smet reikte vandaag samen met Unizo-voorzitter
Karel Van Eetvelt aan verschillende leerlingen en scholen de prijzen voor
ondernemingszin uit. Per onderwijsniveau werden één laureaat en twee scholen
bekroond die met een inspirerend project de creativiteit en ondernemingszin van
scholieren stimuleren. Er kwamen zeer uiteenlopende projecten aan bod, gaande
van een culinaire ronde in Vlaanderen, de montage van een zonnefiets tot het
maken van een tv-uitzending.
De minister is ervan overtuigd dat dergelijke initiatieven de ondernemingszin
van jongeren op een fijne manier prikkelen. Daarenboven is hij erg blij met het
groot aantal deelnemende scholen: “Het wijst erop dat het Vlaamse onderwijs haar
rol opneemt als ‘broedplaats’ voor creativiteit en ondernemingszin.”
De minister neemt tal van gerichte acties om de ondernemingszin in scholen te
bevorderen. Zo voert hij samen met minister-president Peeters, bevoegd voor
Economie, gesprekken om het actieplan Ondernemend Onderwijs verder uit te
bouwen. Het virtueel kenniscentrum voor het vormen van ondernemerscompetenties ‘Competento’
– een ICT-platform beheerd door Syntra Vlaanderen – vervult daarbij een
spilfunctie. Het zorgt ervoor dat acties, initiatieven en instrumenten in
verband met ondernemend onderwijs ruimer onder de aandacht worden gebracht van
opleiders en scholen.
Verder hoopt hij ook leraren en directies via sensibiliseringscampagnes warm te maken om deel te nemen aan ondernemerschapinitiatieven. “Er zijn vandaag nog te weinig ASO-leerlingen betrokken bij projecten rond ondernemerschap. Elke jongere zou in zijn schoolloopbaan, ongeacht zijn studiekeuze, minstens één maal moeten deelnemen aan een project rond ondernemingszin of ondernemerschap. Ondernemerschap in het onderwijs is een kerntaak van de overheid in de verdere uitbouw van een ondernemend Vlaanderen. Ondernemers dienen niet alleen materiële ondersteuning te bieden, maar zij moeten ook actief betrokken worden bij het lesgebeuren. Zij kunnen optreden als coach of peter, als rolmodel, als ervaringsdeskundige, als spreker,” aldus de minister.