Het DNA van de leraar
Persbericht Klasse
3 maart 2010
Leraren? Empatisch maar niet avontuurlijk - bevraging Klasse
Leraren moeten vooral empatisch zijn. Dat blijkt uit een bevraging van Klasse bij vijfhonderd leraren.
Ze konden uit een lijst van negentien 'DNA-kenmerken' de belangrijkste en de minst belangrijke kiezen. Empathie, respect en authenticiteit vinden de Vlaamse leraren onontbeerlijke eigenschappen voor wie het beroep met succes wil uitoefenen. De begrippen die de meeste weerstand oproepen zijn avontuur en dynamiet.
Een twintigste eigenschap mochten leraren zelf aanvullen: passie, motivatie
en goesting zitten bij de topantwoorden.
Empathie staat op een, respect op twee en authenticiteit haalt nog net een
podiumplaats bij de stemmende leraren. Andere eigenschappen die in de
DNA-bevraging vrij hoog scoren zijn geduld, zorg, energie, doorzettingsvermogen
en humor. Middelmatige scores gingen naar: visie, teamspirit, kritische zin en
metier.
Welke eigenschappen werden het vaakst als 'minst belangrijk' aangeduid?
Wereldburgerschap, weetlust, emotie en toekomst. Joie-de-vivre vinden leraren
ook niet belangrijk. De begrippen die de meeste weerstand oproepen: avontuur en
dynamiet.
Een deelnemende leraar maakt de bedenking dat het lijstje er waarschijnlijk
heel anders zou uitzien als de leerlingen het mochten samenstellen.
De twintigste eigenschap bleef blanco. Die mochten leraren zelf aanvullen. Bij
de toppers horen daar: passie, motivatie, enthousiasme, liefde, gedrevenheid,
goesting, durf en idealisme. Sommigen wijzen op flexibiliteit en creativiteit om
te kunnen multitasken in het moderne onderwijs.
“Wow! Zoveel eigenschappen! Ik ben al blij dat ik er enkele bezit de ene dag
en enkele de andere dag”, schrijft een leraar. Een andere vat het zo samen: “De
belangrijkste DNA-eigenschap bestaat niet, het gaat om een combinatie en die
verschilt van mens tot mens”.
Je vindt een lijst met meer dan honderd geanimeerde commentaren op de
Klasse-website