Logo Vlaamse overheid. Nieuws Onderwijs en Vorming. Nieuwsberichten, persberichten, nieuwe sites,...
U bent hier: Onderwijs en Vorming > Nieuws >Reactie minister op voorstellen Werkgroep Kleuterscholen Vlaanderen, persbericht 14 september 2010
Nieuws- en persberichten

Archieven

Reactie minister op voorstellen Werkgroep Kleuterscholen Vlaanderen

Persbericht Kabinet Vlaams minister van Onderwijs, Jeugd, Gelijke Kansen en Brussel
Maandag 14 september 2010

De Vlaamse Commissie van Onderwijs ontving vanmorgen de Werkgroep Kleuterscholen Vlaanderen. De Werkgroep werd uitgenodigd om haar standpunten, die ze vanmorgen al uitgebreid verwoordde in De Morgen, tegenover de betrokken parlementsleden en de minister van Onderwijs uiteen te komen zetten. Het werd een open en constructief debat.
 
In zijn repliek gaf minister Smet duidelijk te kennen dat hij de vraag naar meer omkadering in het kleuteronderwijs onderschrijft. Pascal Smet erkende dat de kleuterklassen van vandaag te groot zijn. De Vlaamse Regering voorziet 1 kleuteronderwijzer(es) per 21 ŕ 22 kindjes maar in praktijk zijn de Vlaamse kleuterklassen vaak veel groter. Dat heeft vaak ook te maken met beleidskeuzes binnen de autonomie van de school. In de beleidsverklaring van deze regering staat duidelijk neergeschreven dat we in deze legislatuur zullen investeren in de uitbreiding van de bestaande omkadering. De minister zei evenwel dat een dergelijke maatregel pas ten vroegste mogelijk zal zijn vanaf 1 september 2012 en dat er niet alleen financieel maar ook juridisch nog heel wat werk voor dient te worden verricht.
 
Tijdens haar uiteenzetting kantte de Werkgroep zich tegen een financiering van scholen op basis van leerlingenkenmerken. Ze vindt dat scholen met veel kansarme kinderen niet meer middelen moeten krijgen dan scholen met enkel kansrijke kinderen. De werkgroep diende in dit verband zelfs een klacht in bij de Commissie voor Gelijke Kansen en Racismebestrijding want ze vond deze maatregel discriminerend. Pascal Smet was het daar hoegenaamd niet mee eens: “Alle kleuters mogen dan al gelijk zijn voor de wet, in de feiten zijn ze dat niet. Een heel aantal kinderen heeft bij de start van hun onderwijscarričre een behoorlijke achterstand. Met die GOK-middelen reiken we de scholen de middelen aan om die kinderen mee te laten rijden in het peloton van de klas. Het is verkeerd om te stellen dat die middelen worden toegekend aan leerlingen, ze worden toegekend aan de school van die leerlingen. Op die manier geniet de hele school mee van de bijkomende ondersteuning. Er is dan ook geen sprake van discriminatie.”
 
Een tweede speerpunt van de Werkgroep waar minister Smet tegenin ging was hun pleidooi voor de afschaffing van de maximumfactuur. “Het debat wordt niet eerlijk gevoerd.”, aldus de minister. “Bij de invoering van de maximumfactuur heeft mijn voorganger in totaal bijkomend 175 euro per kind extra aan de scholen voorzien. Het is dan ook onjuist om te stellen dat er door de invoering van de maximumfactuur minder geld zou zijn voor bijvoorbeeld extra-murosactiviteiten. Als er vandaag wordt geschrapt in zwemlessen en uitstappen heeft dat te maken met prioriteiten van de directie.” Smet herinnerde de Commissie er ook aan dat hij momenteel een grondige evaluatie van de maximumfactuur laat maken. De resultaten daarvan zullen beschikbaar zijn eind november. “Maar aan het principe wil ik niet raken. Het is oneerlijk om de factuur van ons onderwijs naar de ouders toe te schuiven. Ouders mogen school niet kiezen op basis van kostprijs, dat werkt sociale selectie in de hand en dat staat haaks op ons beleid.