Logo Vlaamse overheid. Nieuws Onderwijs en Vorming. Nieuwsberichten, persberichten, nieuwe sites,...
U bent hier: Onderwijs en Vorming > Nieuws > Minister pleit voor Engels als Europese tweede taal, persbericht 26 september 2010
Nieuws- en persberichten

Archieven

Minister pleit voor Engels als Europese tweede taal

Persbericht Kabinet Vlaams minister van Onderwijs, Jeugd, Gelijke Kansen en Brussel
Zondag 26 september 2010

Vandaag, zondag 26 september, is het de Europese Dag van de Talen. Vertrekkend van deze dag en vaststellend dat de Europese eenmaking hapert, heeft minister Pascal Smet ervoor gepleit om het debat te openen om Engels de gemeenschappelijke tweede taal van de Europese Unie te maken.

“Europa heeft in de afgelopen jaren steeds meer invloed op ons dagdagelijkse leven  gekregen. Maar het enthousiasme voor het integratieproject neemt af. Dat heeft uiteraard veel te maken met het feit dat Europa zich niet genoeg heeft bekommerd om de sociale themata. Daarnaast heeft Europa ook te weinig geïnvesteerd in het aantonen haar meerwaarde aan de burgers. Maar”, zo vervolgt Smet, “als we het Europese project echt willen laten slagen dan moeten we ook de taalbarrières slopen. Als je geen gemeenschappelijke taal hebt, begrijp je elkaars verhalen niet. En kan je vooral geen gemeenschappelijk verhaal schrijven.” De minister gelooft dat wanneer alle Europese inwoners naast hun verschillende moedertalen, die ze moeten koesteren, ook een gemeenschappelijke tweede taal hebben, dit de Europese eenwording postief kan beïnvloeden. Het is in deze context dat hij het debat heeft geopend. “Uiteraard heeft het onderwijs in Europa in deze een belangrijke rol op te nemen”, aldus Smet. “Als we in heel Europa Engels als tweede taal zouden opnemen in het onderwijs dan stoom je de volwassenen van morgen klaar voor een ééngemaakt Europa.”

De minister betreurt dat dergelijk denkdebat openen in België meteen leidt tot het reduceren ervan in een communautair steekspel. “De wereld staat niet stil. We moeten uitkijken dat we door het intense communautaire verhaal niet achterop raken.” Smet benadrukt overigens dat Europa vooropstelt dat al haar jonge inwoners naast hun eigen moedertaal nog twee extra talen zouden moeten aanleren. “Ik pleit dus ook niet tegen het Frans in het onderwijs, ik pleit voor meer taalonderwijs en wil daarbij vooral meer aandacht voor een Europese gemeenschappelijke tweede taal. En als die tweede taal het Engels wordt, dan uiteraard ook in Vlaanderen.” Smet kijkt ook verder dan de grenzen van Europa. “De Chinese overheid heeft onlangs beslist om Engels als tweede taal op te nemen in het onderwijs. En zoals u weet, is de Chinese overheid bekend om het daadkrachtig uitoefenen van haar beslissingen. Engels is de komende decennia nog steeds de wereldtaal, politiek en economisch. Dat is geen communautaire stelling, dat is harde realiteit.”  

Taal en meertaligheid is momenteel een actueel thema in het Vlaamse onderwijs. De hervorming van het hoger onderwijs die recent door de Vlaamse regering werd goedgekeurd, maakt het mogelijk om volledige masteropleidingen in het Engels te geven, in het kader van de internationalisering van het onderwijs. Voorwaarde is wel dat elke masteropleiding in Vlaanderen ook in het Nederlands wordt aangeboden. In het secundair onderwijs wordt momenteel het driejarig proefproject CLIL geëvalueerd. Het project bestond eruit dat een aantal niet-taalvakken (geschiedenis, aardrijkskunde, biologie,..) in Vlaamse scholen in het Engels of het Frans werden gegeven. In geval van positieve evaluatie wil de minister deze werking op vrijwillige basis uitbreiden. 

“Nadenken over de toekomst doe je samen, Een debat gevoerd op argumenten leidt tot een beter toekomst, du choc des idées jaillit la lumière!