Europa maakt één ruimte voor beroepsopleidingen
Persbericht Kabinet Vlaams minister van Onderwijs, Jeugd,
Gelijke Kansen en Brussel
dinsdag 7 december 2010
De Raad van Europa voor Onderwijs, voorgezeten door Pascal Smet, bereikte vandaag een akkoord over de manier waarop Europa in de toekomst versterkt wil samenwerken op het vlak van beroepsonderwijs en –opleidingen. Dat akkoord krijgt zijn neerslag in het Communiqué van Brugge en bepaalt de prioriteiten en doelstellingen voor de komende 10 jaar.
Parallel aan het Bolognaproces, dat zich richt op het hoger onderwijs, hebben de onderwijsministers van 32 Europese landen in 2002 ook een Kopenhagenproces opgestart. Dit traject staat in het teken van vrijwillige samenwerking op het vlak van beroepsonderwijs en opleiding en wil in de eerste plaats meer gemeenschappelijk vertrouwen creëren in elkaars beroepsgerichte onderwijs- en opleidingssystemen. Het Kopenhagenproces vertrekt vanuit een zogenaamde “bottum-up”-benadering, getuige daarvan is het feit dat de Europese organisaties van de Sociale Partners van bij het prille begin mee werden betrokken.
Het Kopenhagenproces heeft haar wortels in Brugge. Tijdens het vorig Belgisch voorzitterschap (2001) werd daar immers de kiem gelegd. Dit mondde uit in de Verklaring van Kopenhagen. Vandaag, 7 december, kwamen de Europese onderwijsministers opnieuw naar de West-Vlaamse hoofdstad om een Communiqué goed te keuren met daarin prioriteiten en doelstellingen voor de komende 10 jaar. Dit ‘Brugge Communiqué werd vandaag voorgesteld tijdens het persmoment van de Informele Raad.
Het Brugge Communiqué heeft als belangrijke doelstelling het nauwer betrekken van de belanghebbenden bij het Kopenhagenproces. Vandaar dat al van bij de voorbereidingen van deze Informele Raad de 4 belangrijke Europese verenigingen van aanbieders voor de eerste keer werden betrokken bij de opmaak van een gezamenlijke verklaring. Met deze verklaring tonen zij aan voortaan meer samen te zullen werken aan een gemeenschappelijk Europees programma en sluiten zij zich aan bij de doelstellingen en prioriteiten van het Brugge Communiqué. Hierbij benadrukken ze volgende cruciale doelstellingen: 1. meer aandacht te schenken aan leerresultaten en competenties, en werk te maken van het erkennen van competenties verworven buiten het onderwijs (EVC) 2. de noodzaak aan meer samenwerking tussen onderwijsverstrekkers (inclusief leerkrachten) en de bedrijfswereld, inclusief de sociale partners 3. beroepsonderwijs en –opleiding aanzien als een volwaardig middel om een beroep aan te leren, maar ook om competenties te verwerven om door te stromen naar vervolgopleidingen, eventueel in het hoger onderwijs 4. gebruik te maken van de informatie betreffende loopbaanperspectieven en behoeften van de arbeidsmarkt; instaan voor de nodige begeleiding van leerlingen, cursisten en werknemers 5. voldoende te blijven investeren 6. de internationale mobiliteit te bevorderen 7. samen te werken rond concrete doelstellingen.
Pascal Smet reageert bijzonder opgetogen over het bereikte akkoord: “Ik hecht ook in mijn Vlaams beleid veel aandacht aan de (her)waardering van beroepsonderwijs. Het is dan ook een hele eer dat ik als voorzitter van de EU-raad mee een akkoord heb kunnen realiseren over meer samenwerking rond dit thema in Europa. Want een ééngemaakt Europa, dat is er toch niet alleen voor universitairen. Het moet ook een realiteit zijn voor mensen met andere, meer praktisch georiënteerde competenties. Europa en dus ook Vlaanderen heeft in de toekomst niet alleen academische gediplomeerde nodig maar ook mensen met een beroepsopleiding. In een geglobaliseerde wereld waar de technologische evoluties dermate snel zijn en de behoefte aan de ontwikkeling van een groene economie sterk stijgende is, is immers nood aan mensen met een goede beroepsopleiding.”