Steeds meer Vlaamse Jongeren van school zonder diploma
Bron:
Klasse
Maandag 25 oktober 2010
Vlaanderen faalt waar Nederland wel slaagt: het aantal ongekwalificeerde schoolverlaters drastisch verminderen
Meer dan een op de zeven Vlaamse jongeren verlaat het secundair onderwijs zonder diploma. Dat zijn meer dan 10.000 leerlingen per jaar. Bij de jongens gaat het zelfs om bijna een op de vijf. En hun aantal neemt toe: in 1999 ging het nog maar om een op de acht leerlingen. In Brussel tikt de echte tijdbom. Daar verlaat liefst een op de vier jongeren de school zonder diploma hoger secundair onderwijs. Onderwijsblad Klasse voor Leraren gaat deze maand op zoek naar oorzaken en een goede aanpak. Zoals in Nederland bijvoorbeeld, waar het aantal drop-outs wél zienderogen afneemt.
De Vlaamse regering nam zich in 2002 voor om tegen 2010 het aantal ongekwalificeerde schoolverlaters met de helft te verminderen. Dat is niet gelukt. Integendeel, het aantal schoolverlaters lag in 2007 2,4 procent hoger dan in 1999 (van 12,3 naar 14,7 procent). Nederland slaagt er wel in om meer jongeren op de schoolbanken te houden. Dankzij het grootschalige project ‘Aanval op de uitval’ daalde na acht jaar werking het aantal jongeren dat het voortgezet onderwijs zonder diploma verlaat van 70.000 naar 42.000. Ondanks die positieve tendens telt Nederland toch nog steeds meer ongekwalificeerde uitstroom dan Vlaanderen.
Nederland: succesvol project tegen schooluitval Dat Nederlandse project ‘Aanval op de uitval’ steunt op vier pijlers: aanpak van taal- en leerachterstand van in de kleuterklas, intensieve begeleiding van zorgleerlingen, harde aanpak van spijbelen en meer praktijk op school. In die aanpak staat de jongere centraal. Elke school heeft een zorg- en adviesteam dat probleemleerlingen individueel begeleidt. Via een leerlingvolgnummer worden de spijbelaars bij de les gehouden. Maar vooral: elke school krijgt 2500 euro voor elke schooluitvaller minder per jaar. De resultaten van elke school in Nederland komen op www.aanvalopdeschooluitval.nl, zodat de overheid probleemregio’s tijdig opmerkt en kan ingrijpen. Op de website staan ook goedepraktijkvoorbeelden, zodat scholen bij elkaar op bezoek kunnen gaan en van elkaars aanpak leren.
Vlaanderen: het probleem Waarom kan in Nederland wél wat in Vlaanderen níet kan? Prof. Dr. Jan Van Damme van de K.U.Leuven werkte mee aan het rapport ‘Vroege schoolverlaters in Vlaanderen. Evolutie van de ongekwalificeerde uitstroom tot 2007’: “De overheid staat daar veel onafhankelijker van en boven de netten dan in Vlaanderen. Daarom wordt van de overheid ook veel meer aanvaard dat ze initiatieven neemt. De twee netten in Nederland zijn al gelijk gefinancierd sinds 1924. Op dat vlak lopen wij tachtig jaar achter.”
Hoe pakken we het aan? Opvallend meer jongens dan meisjes, leerlingen met laaggeschoolde ouders, allochtonen, jongeren die een of meer jaren moeten overzitten verlaten de school zonder diploma. De oplossing? Jan Van Damme: “Steek meer tijd in taalonderwijs in de aanvangsjaren. Wie op tienjarige leeftijd niet goed genoeg kan lezen, legt een zware hypotheek op zijn toekomst. En maak gebruik van leerlingvolgsystemen, niet enkel op individueel maar ook op schoolniveau. Zo kun je vlugger ingrijpen als het fout loopt. Dat loont, zoals het Nederlandse voorbeeld aantoont.”