Logo Vlaamse overheid. Nieuws Onderwijs en Vorming. Nieuwsberichten, persberichten, nieuwe sites,...
U bent hier: Onderwijs en Vorming > Nieuws > Het DNA van de leraar, persbericht Klasse 3.03.2010
Nieuws- en persberichten

Archieven

Het DNA van de leraar

Persbericht Klasse
3 maart 2010

Leraren? Empatisch maar niet avontuurlijk - bevraging Klasse

Leraren moeten vooral empatisch zijn. Dat blijkt uit een bevraging van Klasse bij vijfhonderd leraren.

Ze konden uit een lijst van negentien 'DNA-kenmerken' de belangrijkste en de minst belangrijke kiezen. Empathie, respect en authenticiteit vinden de Vlaamse leraren onontbeerlijke eigenschappen voor wie het beroep met succes wil uitoefenen. De begrippen die de meeste weerstand oproepen zijn avontuur en dynamiet.

Een twintigste eigenschap mochten leraren zelf aanvullen: passie, motivatie en goesting zitten bij de topantwoorden.
 
Empathie staat op een, respect op twee en authenticiteit haalt nog net een podiumplaats bij de stemmende leraren. Andere eigenschappen die in de DNA-bevraging vrij hoog scoren zijn geduld, zorg, energie, doorzettingsvermogen en humor. Middelmatige scores gingen naar: visie, teamspirit, kritische zin en metier.
 
Welke eigenschappen werden het vaakst als 'minst belangrijk' aangeduid? Wereldburgerschap, weetlust, emotie en toekomst. Joie-de-vivre vinden leraren ook niet belangrijk. De begrippen die de meeste weerstand oproepen: avontuur en dynamiet.

Een deelnemende leraar maakt de bedenking dat het lijstje er waarschijnlijk heel anders zou uitzien als de leerlingen het mochten samenstellen.
 
De twintigste eigenschap bleef blanco. Die mochten leraren zelf aanvullen. Bij de toppers horen daar: passie, motivatie, enthousiasme, liefde, gedrevenheid, goesting, durf en idealisme. Sommigen wijzen op flexibiliteit en creativiteit om te kunnen multitasken in het moderne onderwijs.

 “Wow! Zoveel eigenschappen! Ik ben al blij dat ik er enkele bezit de ene dag en enkele de andere dag”, schrijft een leraar. Een andere vat het zo samen: “De belangrijkste DNA-eigenschap bestaat niet, het gaat om een combinatie en die verschilt van mens tot mens”.
 
Je vindt een lijst met meer dan honderd geanimeerde commentaren op de Klasse-website