Logo Vlaamse overheid. Nieuws Onderwijs en Vorming. Nieuwsberichten, persberichten, nieuwe sites,...
U bent hier: Onderwijs en Vorming > Nieuws > Voorstellen nieuwe structuur hoger onderwijs in parlement, persbericht 8.07.2010
Nieuws- en persberichten

Archieven

Voorstellen nieuwe structuur hoger onderwijs in parlement

Persbericht Kabinet Vlaams minister van Onderwijs, Jeugd, Gelijke Kansen en Brussel
Donderdag 8 juli 2010

Vandaag stelt een bijzondere parlementaire commissie over de structuur van het hoger onderwijs haar conclusies voor aan de plenaire vergadering van het Vlaams Parlement. Onderwijsminister Pascal Smet (sp.a) laat zich inspireren door de motie die gezamenlijk wordt ingediend door parlementairen van CD&V, N-VA, sp.a én Open Vld. In die motie krijgt de regering de aanbeveling om de verantwoordelijkheid over de academiserende hogeschoolopleidingen over te dragen van de hogescholen naar de universiteiten.

Bij de invoering van de bachelor-masterstructuur in ons hoger onderwijs zijn de vroegere opleidingen van twee cycli van de hogescholen (industrieel ingenieur, vertaler/tolk, handelswetenschappen, …) een traject van"academisering” gestart. Die academisering beoogt de band tussen het onderzoek en het onderwijs in die opleidingen te versterken, zodat deze opleidingen in de toekomst als volwaardige academische opleidingen beschouwd kunnen worden. Als de academisering voltooid is (in 2013), zijn de masters van de hogeschool echt evenwaardig aan die van de universiteit.

Recent is steeds nadrukkelijker de vraag gesteld of de hogescholen die opleidingen verder kunnen blijven aanbieden, dan wel of het niet beter zou zijn om de verantwoordelijkheid over deze opleidingen over te dragen aan de universiteiten, waar het meeste wetenschappelijk onderzoek nu eenmaal plaatsvindt.

In haar regeerakkoord ging de Vlaamse Regering van deze laatste optie uit. Maar tegelijk gaf zij aan hier geen beslissing over te zullen nemen als daar niet eerst een breed maatschappelijk debat over was gevoerd. De Vlaamse minister van Onderwijs, Pascal Smet (sp.a), heeft de organisatie van dat debat op zich genomen, via een werkgroep onder leiding van de heer Peter Leyman en door de oprichting van een commissie ad hoc in overleg met het Vlaams Parlement.  

Eerst kreeg Dirk Van Damme,  onderzoeksdirecteur bij de OESO, de opdracht om een discussienota te schrijven. Vervolgens gingen zowel de Vlaamse Onderwijsraad als een speciaal daarvoor opgerichte werkgroep met vertegenwoordigers van alle onderwijsactoren met die tekst aan de slag. Ondertussen had ook het Vlaams Parlement in overleg met de regering een “commissie ad hoc” opgericht, om het specifiek over dit thema te hebben.

Die commissie ad hoc stelt vandaag haar rapport en haar beleidsaanbevelingen aan het Vlaams Parlement voor. De meeste fracties (en opmerkelijk: over de grens tussen meerderheid en oppositie heen) stellen een “integratie” van de academiserende hogeschoolopleidingen in de universiteiten voor. Maar ze verbinden daar wel allerlei voorwaarden en nuances aan: een specifieke regeling voor het hoger kunstonderwijs en het hoger zeevaartonderwijs, bijzondere aandacht voor de professionele bachelors (de vroegere graduaten, die niet in deze operatie meegenomen worden), een uitbreiding van de financiering van het hoger onderwijs, garanties voor het onderwijzend en administratief & technisch personeel van de betrokken opleidingen, enzovoort. In één beweging door pleiten de onderwijsspecialisten van het parlement ook voor een opmerkelijke versoepeling van de regeling van de onderwijstaal en blijvende aandacht voor de democratisering van het hoger onderwijs.

Pascal Smet, die de debatten de hele dag gevolgd heeft, kan zich goed vinden in de conclusies van het parlement. “De Vlaamse Regering heeft zich voorgenomen om voor het zomerreces een principiële beslissing te nemen over de toekomstige structuur van ons hoger onderwijs. Ik zal de regering aan dat voornemen houden en haar volgende week al de conclusies van het parlement voorstellen. Het onderwijsveld kijkt daar ook echt naar uit. Er is lang en veel gedebatteerd, en dat was ook goed om zo een complex dossier helemaal te kunnen vatten. Maar nu is het tijd om knopen door te hakken. En ik wil dat doen vóór we met zijn allen met vakantie gaan. Zodat iedereen bij de start van het nieuwe werkjaar meteen ook weet waar hij of zij aan toe is: het parlement, de regering, mijn administratie en, last but not least, uiteraard ook het betrokken personeel en de studenten in de hogescholen en in de universiteiten.”

Het voorstel dat Smet aan de regering zal voorleggen, zal gebaseerd zijn op de motie van aanbeveling van het Vlaams Parlement en het rapport van de werkgroep-Leyman.