Steeds minder leerlingen lopen schoolse achterstand op


Persbericht kabinet Vlaams minister van Onderwijs, 12 april 2019


Uit nieuwe cijfers van Vlaams minister van Onderwijs blijkt dat er steeds minder leerlingen  in zowel het lager- als secundair onderwijs 1 of meerdere jaren schoolse achterstand oplopen. In het lager onderwijs lag in het schooljaar 2017-2018 het aandeel leerlingen met schoolse achterstand op 12,1%. In 2012-2013 was dit nog 15%. In het secundair onderwijs bedroeg in 2017-2018 het aandeel leerlingen met schoolse achterstand 26,7%. In 2012-2013 was dit bijna 29%.

Schoolse vordering wordt bepaald door een vergelijking van het leerjaar waarin de leerling is ingeschreven met het leerjaar waarin de leerling op grond van zijn geboortejaar, bij een normale start en bij normale studievordering, ingeschreven zou moeten zijn. Schoolse achterstand is niet noodzakelijk een gevolg van zittenblijven, maar kan ook veroorzaakt worden door een verlate instap of door ziekte.  

Uit nieuwe cijfers blijkt dat leerlingen zowel in het lager- als secundair onderwijs  steeds minder schoolse achterstand oplopen. In het gewoon lager onderwijs lag in het schooljaar 2017-2018 het aandeel leerlingen met schoolse achterstand op 12,1% of bijna 51.000 leerlingen. In 2012-2013 was dit nog 15% of 57.000 leerlingen. Opvallend is dat in het lager onderwijs vooral het aantal leerlingen met 1 jaar schoolse achterstand sterk afneemt van 13,5% in 2012-2013 naar 11,1% in 2017-2018.

In het voltijds gewoon secundair onderwijs bedroeg in 2017-2018 het aandeel leerlingen met schoolse achterstand 26,7% of zo’n 107.000 leerlingen. In 2012-2013 was dit bijna 29% of bijna 116.000 jongeren. Net als in het lager onderwijs is er ook in het secundair onderwijs een opvallende daling van het aantal leerlingen met 1 jaar schoolse achterstand, maar ook het aantal leerlingen met 2 jaar schoolse achterstand daalden tegenover schooljaar 2012-2013 met bijna 1 procentpunt.

De nieuwe cijfers zijn raadpleegbaar op dataloep, een digitale applicatie die in 2016 door Vlaams minister van Onderwijs werd gelanceerd en waarbij een schat aan informatie openbaar toegankelijk is voor iedereen.

Vlaams minister van Onderwijs: “Als je weet dat bijna elke jongere die zonder diploma het onderwijs verlaat wel één of meerdere jaren schoolse achterstand heeft opgelopen, dan zijn deze cijfers goed nieuws. We hebben deze legislatuur ervoor gezorgd dat meer zieke kinderen kwaliteitsvol onderwijs krijgen en zo geen leerachterstand oplopen. Met de hervorming van de leerlingenbegeleiding, de modernisering van het secundair onderwijs en het invoeren van duaal leren zetten we daarnaast ook sterk in op het verhogen van de leermotivatie, het bijspijkeren van tekorten en het ambitieus uitdagen van iedere leerling. Zo zorgen we ervoor dat meer jongeren op basis van hun passie en talenten de juiste studiekeuze maken en zo een kwalificatie halen.”

Evolutie schoolse vordering in lager onderwijs:

Evolutie%20schoolse%20vordering%20lager%20onderwijs.jpg
Evolutie aantal jaren schoolse achterstand in lager onderwijs:

Evolutie%20aantal%20jaren%20schoolse%20achterstand%20lager%20onderwijs2.jpg
Evolutie schoolse vordering in secundair onderwijs:

Evolutie%20schoolse%20vordering%20sec%20ond.jpg
Evolutie aantal jaren schoolse achterstand in secundair onderwijs:

Evolutie%20aantal%20jaren%20schoolse%20achterstand%20sec%20ond.jpg