- Startende leraren
- Welbevinden van de leraar en relatie met de leerlingen
- Naar een betere samenwerking en afstemming van welzijn en onderwijs ter ondersteuning van maatschappelijk kwetsbare gezinnen op school
- Onderwijsvernieuwing: processen en instrumenten
- Professionalisering, school- en kwaliteitsontwikkeling via leergemeenschappen: de rol van de scholengemeenschap
- Personeelsbeleid vanuit schoolperspectief in de praktijk
Startende leraren
- Startkracht! Een ondersteuningsinstrument voor beginnende leraren
- MyTalentCompass: Van student tot startende werknemer: Met Kompas grensoverschrijdend en levenslang leren
Startkracht! Een ondersteuningsinstrument voor beginnende leraren
Startkracht! ondersteunt beginnende leraren in het Vlaams basisonderwijs bij de start van hun loopbaan in het succesvol doorgroeien in hun leraarschap. In deze keuzesessie wordt het onderzoek Startkracht! voorgesteld en wordt het professioneel ontwikkelingsinstrument verkend door er actief mee aan de slag te gaan.
Sprekers
- Bart De Lathouwer is opleidingscoördinator en docent voor de opleiding bachelor-na-bachelor schoolontwikkeling en docent en onderzoeker voor de opleiding bachelor in het onderwijs, kleuteronderwijs aan de Arteveldehogeschool , Gent.
- Leen Permentier is docent en onderzoeker aan de Arteveldehogeschool voor de opleiding bachelor in het onderwijs, lager onderwijs.
Doelgroep
Leraren, mentoren, schoolleiders, pedagogisch begeleiders en lerarenopleiders
MyTalentCompass: Van student tot startende werknemer: Met Kompas grensoverschrijdend en levenslang leren
Tijdens deze workshopsessie laten we u kennismaken met het theoretisch kader, het prototype van de digitale leeromgeving van MyTalentCompass (MTC) en het bijhorend coaching-luik dat zowel in de opleiding als op de werkplek gebruikt kan worden en de transitie kan faciliteren.
Sprekers
- Steven Vanmol is onderwijswetenschapper, lerarenopleider en werkt voor de cel onderwijsontwikkeling van de Odisee hogeschool. Hij coördineert het Project MyTalentCompass.
- Johan De Wilde is pedagoog. Hij werkt zowel in de lerarenopleiding als binnen de cel onderwijsontwikkeling en –innovatie van Odisee. Hij werkt al heel zijn loopbaan in het brede veld van onderwijs en vorming in binnen- en buitenland.
Doelgroep
Docenten, opleidingshoofden, studenten, (startende) werknemers, beleidsmedewerkers, pedagogisch begeleiders, onderwijsondersteuners, onderzoekers, stagebegeleiders, coaches, …
Welbevinden van de leraar en relatie met de leerlingen
Vergeet de docent niet! GEANNULEERD
In deze presentatie worden deelnemers uitgedaagd om te reflecteren op het belang van het welzijn van leraren en de voorwaarden om te kunnen werken aan een goed leerklimaat in de school. Daarnaast gaan deelnemers actief aan de slag met het werkklimaat binnen hun eigen werkomgeving, gekoppeld aan het leerklimaat. De input vanuit de deelnemers zal worden vertaald naar het leer- en werkklimaat onderzoek dat de Hogeschool Leiden uitvoert op verschillende scholen. De nadruk in de presentatie ligt op het belang van een goed werkklimaat als basis om een optimaal leerklimaat in de klas te kunnen realiseren.
Sprekers
Veronique van Miert en Geke Klapwijk zijn beiden als senior onderzoekers verbonden aan het lectoraat Residentiële Jeugdzorg van de Hogeschool Leiden.
- Veronique van Miert voert voor het lectoraat onder andere onderzoek uit naar het leef-, leer- en werkklimaatonderzoek in de Justitiële Jeugdinrichtingen en doet verschillende onderzoeksprojecten. Daarnaast is zij docent bij de opleiding Sociaal Werk.
- Geke Klapwijk werkt als senior onderzoeker bij het lectoraat Residentiële Jeugdzorg. Zij doet onderzoek naar het leer- en werkklimaat op scholen. Daarnaast begeleidt ze scholen bij het vertalen van de resultaten naar concrete acties in de praktijk om het leer- en werkklimaat te verbeteren of te behouden.
Doelgroep
Schoolleiders, leraren, onderzoekers, lerarenopleiders, pedagogische begeleidingsdiensten.
De leraar maakt het verschil
Onderwijs waarin elke leerling maximale leerkansen krijgt en de noodzakelijke competenties van de 21e eeuw bereikt, vormt een grote uitdaging in het secundair onderwijs. Het verhogen van socio-emotioneel welbevinden bij leerlingen en leraren is cruciaal om de stap richting gelijke onderwijskansen te zetten en de uitstroom van leraren te verminderen.
Vanuit een praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek focussen wij op het realiseren van een verbindende interactie tussen leraren en leerlingen waarbij we op zoek gaan naar bepalende factoren voor een kwaliteitsvolle verbindende leraar-leerling interactie en op welke manier deze maximaal ingezet kunnen worden. Uit de eerste resultaten blijkt dat een kwaliteitsvolle verbindende interactie tussen een leraar en leerling(en) bestaat uit vakgebonden passie, empathie, vertrouwen en aanwezigheid als noodzakelijke bouwstenen en dit zowel vanuit het standpunt van de leraren als leerlingen.
In deze keuzesessie vormen we een professionele leergemeenschap waarin de bouwstenen van een verbindende leraar-leerling interactie centraal staan en dit vanuit zowel het perspectief van de leraar als dat van de leerling. Samen het eigen denken en handelen onder de loep nemen, onderbouwd leren van elkaar, zoeken naar antwoorden voor concrete vragen, tips, ... zijn enkele doelstellingen die wij in deze sessie willen realiseren.
Sprekers
Katrien Melotte, Sofie Deprez, Sara Vreys en Tanja Ceux vormen een team van praktijkonderzoekers binnen het expertisecentrum Inclusive Society van de hogeschool UC Leuven-Limburg.
- Katrien, Sofie en Sara zijn binnen de opleiding ‘Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs’ als lerarenopleider intensief betrokken bij het opleiden van toekomstige leraren secundair onderwijs en dit vanuit hun expertise binnen de pedagogisch-didactische leerlijn of het onderwijsvak plastische opvoeding.
- Tanja is opleidingsverantwoordelijke van deze opleiding.
Doelgroep
Leraren, onderzoekers, lerarenopleiders, pedagogische begeleidingsdiensten, … met interesse voor verbindende leraar-leerling interactie als startvoorwaarde voor goed klasmanagement
Op weg naar een betere samenwerking en afstemming van welzijn en onderwijs ter ondersteuning van maatschappelijk kwetsbare gezinnen op school
Een praktijkgericht onderzoek met als resultaat tools die de praktijk willen inspireren en ondersteunen.
In deze sessie lichten we de belangrijkste vaststellingen van de bevraging van basisscholen, welzijnsactoren (OCMW, CAW, huis van het kind, brugfiguren, armoede-organisaties, CKG, …) en intermediaire actoren (stad, samenlevingsopbouw, …) toe.
Er is specifieke aandacht voor de mogelijkheden en de knelpunten in de huidige samenwerking tussen de basisscholen en welzijnsactoren. We nodigen de deelnemers uit om hun ervaring in de samenwerking met welzijn te delen:
- Wat zijn succeservaringen?
- Wat zijn drempels?
- Hoe zit het met rolverdeling?
- Wat missen scholen in de samenwerking met welzijn?
- Wat zijn goede praktijken?
Sprekers
- Celine Mertens is als onderzoeker verbonden aan HoGent, vakgroep Pedagogiek en Didactiek. Als pedagoge heeft ze de laatste jaren praktijkgericht onderzoek gedaan rond de thema’s ouderbetrokkenheid en transities in onderwijs. In deze praktijkgerichte onderzoeksprojecten stonden ‘coaching’ en ‘materiaalontwikkeling’ centraal.
- Marie Seghers is als onderzoeker verbonden aan HoGent, vakgroep Humane en Sociale Wetenschappen. Als sociologe en sociaal-cultureel werker werkt ze voornamelijk rond onderwijssociologische thema’s met specifieke aandacht voor onderzoek naar de samenwerking ouders - school; transities in onderwijs en diversiteit.
Doelgroep
- Schoolteams en schoolleiders
- Brugfiguren en schoolbegeleiders (pedagogisch begeleiders, schoolondersteuners, schoolopbouwwerkers, …)
- Opleidingen (lerarenopleiders, sociaal werk, …)
Onderwijsvernieuwing: processen en instrumenten
Zill? Ziezo!
Uit een exploratief onderzoek van Katholiek Onderwijs Vlaanderen rond één jaar implementatie van Zin in leren! Zin in leven! komen dertien factoren die het proces beïnvloeden. Deze factoren kunnen als kapstokken gebruikt worden bij het plannen, uitvoeren, evalueren en bijsturen van het implementatieproces van Zill. Het verkennen van deze factoren staat centraal tijdens deze sessie.
Spreker
Els De Smet is pedagogisch begeleider bij het Katholiek Onderwijs Vlaanderen. Daarnaast is ze projectmedewerker SBO VALIES, Universiteit Antwerpen.
Wat de dingen doen en doen doen: artefacten in onderwijsvernieuwing
Onderwijsvernieuwingen komen vaak de school binnen in de vorm van artefacten: speciaal ontworpen ‘dingen’ die het vernieuwingsproces willen ondersteunen, vergemakkelijken… Die artefacten doen echter vaak meer dan waarvoor ze bedoeld waren, ten goede of ten kwade. Aan de hand van een vernieuwingscasus (de BaSO-fiche) proberen we de rol van artefacten te ontsluieren en inzichtelijk te maken.
Sprekers
- Karen Vermeir is assistent aan het Centrum voor Onderwijsvernieuwing en de Ontwikkeling van de Leraar en School (COOLS) van de KU Leuven. Ze bereidt een doctoraatsproefschrift voor over de implementatie van onderwijsvernieuwingen. Daarbij gaat ze vooral in op de rol van artefacten en externe ondersteuning.
- Geert Kelchtermans is hoofd van het onderzoekscentrum COOLS (KU Leuven). Zijn onderzoek concentreert zich op de relatie tussen individuele onderwijsprofessionals enerzijds en hun beroepscontext (de school als organisatie) anderzijds. Kernthema’s zijn de professionele ontwikkeling van (beginnende) leraren doorheen hun loopbaan, onderwijsvernieuwing, leiderschap in scholen en de professionalisering van lerarenopleiders door onderzoek (LOEP-perspectief).
Doelgroep
Practici die betrokken zijn bij het uitdenken en/of in de praktijk brengen van vernieuwingen, zowel binnen de school (interne begeleiders, schoolleiders, middenkader) als erbuiten (pedagogisch begeleiders; curriculumontwikkelaars…), onderzoekers
Professionalisering, school- en kwaliteitsontwikkeling via leergemeenschappen: de rol van de scholengemeenschap
In deze sessie staan we stil bij de rol van de scholengemeenschap als facilitator om leergemeenschappen te ontwikkelen en in te bedden in het schoolbeleid.
Ook belichten we hoe dit kan ondersteund worden door een leergemeenschap van schoolleiders (schoolleiders en netwerkdirecteurs), die fungeert als platform voor visieontwikkeling, implementatie en organisatie.
We wisselen de presentatie van onze praktijkervaringen en onderzoeksresultaten af met dialoog met deelnemers.
Sprekers
- Pamela Bruers, netwerkdirecteur secundair onderwijs AGSO, is reeds 18 jaar actief in het onderwijs. Het beleidsvoerend vermogen van de scholen van AGSO verhogen is een van haar kerntaken.
- An Buckinx heeft meer dan 30 jaar ervaring in onderwijs. Als pedagogisch adviseur secundair onderwijs en anker voor het Stedelijk Lyceum Antwerpen ondersteunt ze schoolleiders en schoolteams o.a. bij trajecten (schooloverstijgend en schoolintern) gedeeld onderwijskundig beleid via leergemeenschappen.
- Wouter Schelfhout heeft 25 jaar ervaring in het onderwijs. Hij is momenteel als lerarenopleider, schoolontwikkelaar (GO ALL for learning) en onderzoeker verbonden aan UA - Antwerp School of Education.
Doelgroep
- Schoolleiders en coördinerend directeurs secundair onderwijs
- Pedagogisch begeleiders
- Beleidsondersteuners
- Onderzoekers
Personeelsbeleid vanuit schoolperspectief in de praktijk
De kwaliteit van onderwijs hangt onder meer af van de competentie en inzet van leraren, tegelijk moeten scholen optornen tegen een lerarentekort en een hoge uitstroom van beginnende leraren.
Scholen moeten zich dan ook bewust zijn van het belang van een goed personeelsbeleid dat ondersteunend werkt voor en geïntegreerd wordt in het ruimere schoolbeleid.
Maar hoe kunnen scholen dit nu concreet aanpakken?
Deze workshop gaat in op deze vraag om zo handvatten te kunnen bieden aan scholen om hun inspanning op gebied van personeelsbeleid maximaal af te stemmen en te laten renderen voor de noden van leraren én de ruimere schoolontwikkeling.
Sprekers
- Melissa Tuytens en Eva Vekeman zijn beiden werkzaam binnen de onderzoeksgroep BELLON (BELeid en Leiderschap binnen Onderwijs) aan de vakgroep Onderwijskunde (Faculteit Pedagogische Wetenschappen, Universiteit Gent).
- Melissa Tuytens is sinds 2006 werkzaam aan de Vakgroep Onderwijskunde van de UGent. Haar onderzoeksinteresses situeren zich dan ook op het vlak van personeelsbeleid in scholen, de rol van de schoolleider en schoolbeleid in het algemeen. Momenteel werkt ze als adjunct-coördinator van het Steunpunt voor Onderwijsonderzoek (SONO) waarbinnen ze eveneens onderzoek voert naar de integratie van personeelsbeleid en strategisch schoolbeleid binnen basis- en secundair onderwijs.
- Eva Vekeman studeerde Pedagogische Wetenschappen aan de universiteit van Gent. Ze schreef een doctoraatsproefschrift over het selecteren en ontwikkelen van nieuwe leraren en het belang van fit van leraren binnen de schoolcultuur. Momenteel werkt ze als postdoctoraal onderzoeker aan het onderzoek ‘Personeelsbeleid vanuit schoolperspectief’ dat kadert binnen (SONO).
Doelgroep
Schoolleiders, middenkader, pedagogisch begeleiders en onderzoekers