- Ontwikkeling van kleuters: wiskunde en klankbewustzijn
- Inzetten op kwalitatieve kleuterparticipatie
- Hoge betrokkenheid bij kleuters met lage SES! Hoe een thema verkennen met kleuters?
Ontwikkeling van kleuters
- Ontwikkeling van wiskundige competenties bij kleuters
- Kaatje Klank: een praktijkonderzoek naar het stimuleren van het klankbewustzijn in de tweede kleuterklas
Ontwikkeling van wiskundige competenties bij kleuters
We stellen twee onderzoeksprojecten voor: een project naar de spontane aandacht voor hoeveelheden/cijfers, en een project waarin hun competenties m.b.t. patronen, schattend rekenen, verhoudingen en kansen worden bestudeerd samen met algemeen numerieke competenties. Na de voorstelling gaan we in discussie.
Sprekers
Sanne Rathé , Nore Wijns en Elke Sekeris werken aan het Centrum voor Instructiepsychologie en –Technologie (KU Leuven), waar het leren en onderwijzen in het vakgebied wiskunde een van de onderzoekstopics is. De onderzoekers die op deze studiedag presenteren, focussen zich vooral op de ontwikkeling van wiskundige competenties bij jonge kinderen, met name kleuters en kinderen in de eerste jaren van de lagere school.
Doelgroep
Leraren, onderzoekers, lerarenopleiders, pedagogische begeleidingsdiensten, inspectie, educatieve uitgeverijen,…
Kaatje Klank: een praktijkonderzoek naar het stimuleren van het klankbewustzijn in de tweede kleuterklas
We verkennen de methode Kaatje Klank, de achterliggende didactische principes en het bijhorende praktijkonderzoek. We leggen de link met de eigen onderwijspraktijk. We sluiten af met een discussie over de samenwerking tussen de onderwijspraktijk en de onderzoekers.
Sprekers
- Dr. Lieve Van Severen is taaldocent, praktijkbegeleider, coördinator Praktijkonderzoek en bachelorproef. Zij is ook onderzoeker aan de opleiding Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs. Zij coördineerde het praktijkonderzoek "Spreken verfijnen in de kleuterklas: Kaatje Klank".
- Dr. Helena Taelman is taaldocent, onderzoeker en coördinator van de onderzoeksprojecten Kleutergewijs en Becerid aan de opleiding Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs. Helena was copromotor van het praktijkonderzoek “Spreken verfijnen in de kleuterklas: Kaatje Klank” en “Stem op Taal”.
Doelgroep
Kleuteronderwijzers (2de en 3de kleuterklas), zorgondersteuners, leraren 1ste leerjaar, lerarenopleiders, onderwijsondersteuners, schoolleiders, (praktijk)onderzoekers
Inzetten op kwalitatieve kleuterparticipatie: meer dan enkel het opvolgen van aanwezigheden
Kleuterparticipatie omvat veel meer dan regelmatig naar school komen. In deze sessie lichten we toe welke instrumenten werden ontwikkeld in het kader van het Vlaams kleuteractieplan en welke acties opgezet worden. We gaan in op de ervaringen vanuit de Gentse proeftuin “Samen door de Schoolpoort”. Preventief werken staat hier centraal. We leggen linken tussen beleidskaders en praktijkverhalen. In de sessie is ruimte tot uitwisseling.
Sprekers
- Sara De Meerleer werkt bij het Agentschap voor Onderwijsdiensten en werd op 1 januari 2017 aangesteld als kleutercoördinator.
- Lia Blaton werkt bij het Onderwijscentrum Gent en coördineerde de proeftuin “Samen door de schoolpoort’’ (AMIF-oproep kwalitatieve kleuterparticipatie via ouderbetrokkenheid).
Doelgroep
Leraren, onderzoekers, lerarenopleiders, pedagogische begeleidingsdiensten, …
Hoge betrokkenheid bij kleuters met lage SES! Hoe een thema verkennen met je kleuters
Hoe kunnen we de kleuters met een lage socio-economische status meer aanspreken met ons aanbod in de kleuterklas? We onderzochten op welke manier je een themaverkenning met kleuters kan aanpakken, opdat je meer zicht krijgt op wat er leeft bij je kleuters met een lage socio-economische status. Zowel voor de jongste als voor de oudste kleuters bieden we in deze interactieve sessie een format aan dat gebaseerd is op onderzoek.
Sprekers
Hannelore De Greve en Jo Van de Weghe zijn lerarenopleiders in de opleiding tot professionele bachelor kleuteronderwijs in de Karel de Grote Hogeschool.
Doelgroep
Kleuteronderwijzers