Gedaan met laden. U bevindt zich op: Evaluatie in het secundair onderwijs

Evaluatie in het secundair onderwijs

Elke school bepaalt zelf hoe ze evalueert. Je vindt alle info in het schoolreglement. De klassenraad reikt op het einde van het schooljaar een A-, B- of C-attest uit.

Verloop van de evaluatie

Elke school bepaalt zelf:

  • Hoe ze de prestaties van je kind beoordeelt, bijvoorbeeld via toetsen en examens.
  • Op basis van welke criteria je kind kan slagen, bijvoorbeeld een puntensysteem.

De deskundigheid van leraren en de klassenraad vormt het uitgangspunt bij evaluatiebeslissingen.

Elke school moet regelmatig en tijdig communiceren over haar evaluatiebeleid, bijvoorbeeld:

  • Hoe en wanneer ze de leerlingen evalueert.
  • De studievorderingen van leerlingen.
  • De remediëring die eventueel nodig is.

Check het schoolreglement voor meer info over toetsen en examens.

Scholen en centra voor deeltijds onderwijs mogen het rapport van een leerling niet inhouden om redenen die niks met evaluatie te maken hebben, zoals onbetaalde schoolrekeningen.

Je hebt, samen met je kind, het recht om examens in te kijken, maar alleen die van jouw kind. Je krijgt geen informatie over de examens van andere leerlingen en je kan dus niet vergelijken. Je kan als ouder in het verslag van de klassenraad het stuk over je kind bekijken. De rest van het verslag blijft geheim. Ook leerlingen mogen het verslag inkijken.

Wie evalueert?

De klassenraad is een bijeenkomst van leerkrachten en is het enige orgaan dat namens het schoolbestuur bevoegd is voor de toelating, vorming, evaluatie en deliberatie van regelmatige leerlingen. De klassenraad moet een evaluatiebeslissing schriftelijk motiveren.

De klassenraad bestaat uit stemgerechtigde leden (de directeur/afgevaardigde en de leerkrachten) en eventueel ook raadgevende leden (zoals het medisch personeel, voordrachtgevers, de adjunct-directeur …). Bij duaal leren zijn de trajectbegeleider en de mentor van de werkplek ook stemgerechtigd.

  • Begeleidende klassenraad: leerkrachten overleggen hoe leerlingen best begeleid worden. Het kan gaan over het leerproces bijsturen, storend gedrag aanpakken, een leerling ondersteunen in een moeilijke (thuis)situatie, inhaallessen organiseren … Bij ernstige tuchtmaatregelen is het advies van de begeleidende klassenraad vereist.
  • Delibererende klassenraad: op het einde van het schooljaar bepaalt de klassenraad of een leerling slaagt of niet (deliberatie). Ze beslissen ook over de toekenning van een oriënteringsattest, een getuigschrift, een bewijs van beroeps- of deelkwalificatie of een diploma.
    In de 2de en de 3de graad kan de delibererende klassenraad ook al in de loop van het schooljaar een positieve beslissing nemen als een leerling alle doelen heeft bereikt.

Overgaan of zittenblijven

Op het einde van elk leerjaar krijgt een leerling in het secundair onderwijs een oriënteringsattest:

A-attest

De leerling is geslaagd en mag overgaan naar het volgend leerjaar. De leerling mag de studierichting/basisoptie vrij kiezen maar moet wel aan de toelatingsvoorwaarden voldoen.

Op het einde van het 1ste leerjaar van de 1ste graad kan een leerling ook een A-attest met verplichte remediëring krijgen. Of een A-attest met beperkingen: de klassenraad beperkt dan de doorstroom naar 1 of meer basisopties (of pakketten) van het 2de leerjaar.

B-attest

Een leerling mag wel overgaan naar een hoger leerjaar, maar niet naar alle studierichtingen.
De delibererende klassenraad bepaalt ook of de leerling het jaar mag overdoen. Alleen zo kan de leerling toch 1 van de uitgesloten studierichtingen volgen. Kreeg de leerling een B-attest met dan mag hij of zij het jaar altijd overdoen.

C-attest

De leerling is niet geslaagd en mag dus niet mag overgaan naar een hoger leerjaar. De leerling moet het jaar overdoen. Veranderen van studierichting binnen hetzelfde leerjaar mag als de leerling voldoet aan de toelatingsvoorwaarden.

Evaluatie per graad

Een school kan ook kiezen om per graad te evalueren. De leerlingen krijgen dan aan het einde van het 1ste jaar van de graad een attest van regelmatige lesbijwoning. Met dat attest gaan alle leerlingen naar het volgende leerjaar.

Ook kan de klassenraad voor een individuele leerling beslissen om de leerling te laten overgaan met tekorten. Ook dan kan de leerling overgaan naar het volgende leerjaar met een attest van regelmatige lesbijwoning.

Herexamens of vakantietaken

Je kan geen herexamen eisen. De klassenraad kan oordelen dat herexamens of vakantietaken in het belang zijn van je kind.

Organiseert de school bijkomende proeven (herexamens of vakantietaken)? Dan beslist de directie wanneer ze die proeven houdt en wanneer je de vakantietaken moet indienen. Dat is ten laatste op 1 september van het volgende schooljaar. De directie onderzoekt ook hoe ze je kind daarbij kan ondersteunen.

Niet akkoord met een evaluatiebeslissing

Ben je het niet eens met één van volgende evaluatiebeslissingen:

  • Een oriënteringsattest A met uitsluiting van één of meer (pakketten van) basisopties na 1A of 1B
  • Een oriënteringsattest B of C
  • Een ongunstig advies om over te zitten met een B-attest

Dan kan je volgende stappen ondernemen:

  • Stap 1

    Vraag een persoonlijk gesprek met een afgevaardigde van het schoolbestuur. Meestal is dat de directeur. Toon met concrete argumenten aan waarom je het niet eens bent met een evaluatiebeslissing. Na dit gesprek wordt beslist of de klassenraad opnieuw samenkomt of niet.

  • Stap 2

    Ben je het niet eens met de nieuwe beslissing van de klassenraad of komt de raad niet opnieuw samen? Dan kan je terecht bij een beroepscommissie. Toon ook hier met concrete argumenten aan waarom je het niet eens bent met een evaluatiebeslissing. De beroepscommissie bestaat niet alleen uit leden verbonden aan de school, maar ook uit externe leden.

    Teken beroep aan via een gedateerd en ondertekend verzoekschrift.

  • Stap 3

    De beroepscommissie bekijkt je klacht en kan je kind eventueel bijkomende proeven of opdrachten opleggen. De beroepscommissie bevestigt de oorspronkelijke beslissing van de klassenraad of neemt een andere beslissing.

  • Stap 4

    De school brengt je ten laatste op 15 september van het volgende schooljaar schriftelijk op de hoogte van de beslissing van de beroepscommissie. Voor opleidingen die op 31 januari eindigen is dat 15 maart van hetzelfde jaar.

Alle informatie over de beroepscommissie en beroepsprocedure vind je in het schoolreglement.

Veelgestelde vragen