Wil je je graag verdiepen in STEM-onderwijs op nationaal en internationaal niveau? Raadpleeg dan onderstaande publicaties, websites en studies.
Publicaties
STEM-monitor: opvolging onderwijsindicatoren STEM-agenda 2030
- STEM-monitor: opvolging onderwijsindicatoren STEM-agenda 2030 (editie 2024)
- Metadata: onderwijsindicatoren en classificatie STEM-2030
- STEM-dashboard
STEM-monitor: opvolging onderwijsindicatoren STEM-actieplan 2012-2020
- STEM-monitor 2022
- STEM-monitor 2021
- STEM-monitor 2020. Indicatoren van de STEM-instroom, -doorstroom en -uitstroom.
- STEM-monitor 2019. Cijfermateriaal over STEM-instroom, - doorstroom en -uitstroom.
- STEM-monitor 2018 (pdf, 46 p.) (1698 kB)
Cijfermateriaal over STEM-instroom, - doorstroom en -uitstroom - STEM-monitor 2017 (pdf, 35 p.) (5191 kB)
Cijfermateriaal over STEM-instroom, - doorstroom en -uitstroom - STEM-monitor 2016 (pdf, 27 p.) (4315 kB)
Cijfermateriaal over STEM-instroom, -doorstroom en -uitstroom - STEM-monitor 2015
- STEM-monitor 2015 - indicatoren (pdf, 21 p.) (408 kB)
Cijfermateriaal over STEM-instroom, -doorstroom en -uitstroom - STEM-monitor 2015 - samenvatting (pdf, 18 p.) (913 kB)
Samenvatting van de tendensen in het secundair en hoger onderwijs
- STEM-monitor 2015 - indicatoren (pdf, 21 p.) (408 kB)
Andere publicaties
- KVAB-standpunt De STEM-leerkracht (pdf, 62 p.) (1265 kB)
Analyse van het STEM-onderwijslandschap in Vlaanderen, met aanbevelingen voor STEM-leerkrachten, schooldirecties en beleidsverantwoordelijken.
- Efforts to increase students’ interest in science, technology, engineering and mathematics studies and careers (pdf, 96 p.) (4678 kB)
Rapport met een analyse van de STEM-aanpak in 30 landen en regio’s, waaronder Vlaanderen. Het rapport staat stil bij de nationale STEM-strategieën, initiatieven van de lerarenopleiding en online bijscholing van STEM-leerkrachten.
- Kritische analyse van de bestaande STEM-netwerken en aanbevelingen voor Vlaanderen
- International report on Catalysing Innovative STEM-competences through informal learning (pdf, 160 p.) (11 MB)
Focusgroepen in 11 landen gingen na of en hoe wetenschappelijke centra en musea er mee voor kunnen zorgen dat kinderen en jongeren innovatieve STEM-vaardigheden ontwikkelen.
Websites
Onderwijs en beroepen
- Onderwijskiezer - Overzicht STEM-opleidingen
Via Onderwijskiezer vind je meer informatie over STEM-studierichtingen en STEM-beroepen
- Roadies - De jobs: Brecht en Hanne oefenden elke week een andere (vaak STEM-)job uit.
- Het Beroepenhuis: laat jongeren beroepen ontdekken
Wetenschap
- Wetenschapsinformatienetwerk (WIN): kort- en langlopende activiteiten voor leerkrachten
- Scientix: platform voor wetenschapsonderwijs in Europa
- Koninklijke Vlaamse Academie van België voor Wetenschappen en Kunsten (KVAB): meer informatie over het standpunt 'De STEM-leerkracht'
Studies
- VDAB - Werkzoekende schoolverlaters in Vlaanderen
VDAB-studie over schoolverlaters, met bijzondere aandacht voor schoolverlaters met een STEM-opleiding.
- Kiezen voor STEM.pdf (1,9 MB)
Studie op initiatief van de Vlaamse Raad voor Wetenschap en Innovatie (VARIO) om inzicht te krijgen in de instroom van jongeren in STEM-richtingen en -beroepen. Deze studie legde de basis voor het STEM-Actieplan 2012-2020.
- Revisiting The STEM Workforce.pdf (4,3 kB)
Studie van de National Science Foundation (Verenigde Staten) die aantoont dat STEM zowel een invloed heeft op het professioneel functioneren als op het latere persoonlijk functioneren van jongeren.