InnoVET-projecten schooljaar 2020 - 2021

Ontdek de projectvoorstellen van de 9 geselecteerde scholen uit de 2de InnoVET-cyclus (schooljaar 2020-2021):

Circulaire Mode (Brussel)

Wat is het?

De opleiding Creatie en Mode van de 3de graad tso werkt rond het transitiegebied circulaire economie en zet in op:

  • Digitaal didactisch cursusmateriaal, filmpjes en beste praktijken vanuit bedrijven
  • Een modekaartspel en workshops voor leerkrachten

Partners

Partners zijn onder meer IVOC (het opleidingscentrum voor de Belgische mode- en confectie-industrie) en het Platform Mode Creatief Onderwijs. Zo zorgt het project voor een maximale uitwisseling tussen onderwijs en industrie.

Meer info:

Naar boven

Internet of Things (IoT) in de les (West-Vlaanderen)

Wat is het?

In navolging van Slimme School 2.0 ontwikkelt het project nieuw lesmateriaal:

  • Met focus op datameting, -verzameling en -toepassing van sensoren
  • Binnen de opleidingen Industriële Wetenschappen, Elektriciteit-Elektronica, Industriële ICT, Elektromechanica …

Partners

IoT in de les biedt een didactische en actieve aanpak voor leerkrachten en leerlingen via een breed partnerschap met: VIVES Brugge, Hogeschool HoWest, VTI Torhout (indiener), RTC West-Vlaanderen, de pedagogische begeleiding, Signpost en Microsoft ...

Naar boven

Bring innovation to life (Antwerpen)

Wat is het?

Het project werkt rond het belang van professionalisering van leerkrachten aso, tso en bso in beroepsgerichte afdelingen: Informaticabeheer, Wetenschappen-Wiskunde, Elektromechanica, Elektrotechnieken, Industriële Wetenschappen, Mechanische vormgeving, Aso STEM.

Het zet in op diverse innovatieve thema’s: 3D-printing, alternatieve energiebronnen (waterstof), IoT, PLC, projectmanagement en RF433- en RFID-sturingen.

Partners

Dat gebeurt in een breed partnerschap van 9 Antwerpse scholen met sectororganisaties, de pedagogische begeleidingsdiensten en bedrijven  (Geo-IT, PMI, Siemens en Markforged), onder het coördinatorschap van RTC Antwerpen.

Naar boven

Online leren en evalueren in autotechnisch onderwijs (Antwerpen)

Wat is het?

Het project focust binnen het studiegebied auto op e-learningmateriaal en practica om de leerling van vandaag klaar te stomen als automechanicien van morgen.

Het zet in op de ontwikkeling van minimum 20 e-learningmodules, die verder verspreid en gebruikt kunnen worden in Vlaanderen. 

Partners

Dat gebeurt in een breed partnerschap van scholen, samen met Diagnose Car en Educam (sectorfonds), en de RTC’s.

Meer info: Diagnose car

Naar boven

Geef toekomstgericht leren mee vorm - Slim Wonen en leven (Limburg)

Wat is het?

In navolging van Mee met Morgen (zorgtransitie) zet het Limburgs project verder in op innovatieve zorgacties:

  • Een belevingsbed uitgebreid met invloedsparameters voor bejaarden
  • Het inrichten van een snoezelruimte
  • Een rolstoel met assistive technology
  • Een interactieve sjoelbak en andere specifieke meubels aangepast aan rusthuisbewoners

Doel is om alles te delen via fiches en filmpjes en het buiten Limburg te promoten via een inspiratietour.

Partners

Dat gebeurt binnen 5 samenwerkingsinitiatieven of ‘Straffe Teams’, gecoördineerd door RTC Limburg.

Naar boven

Geef toekomstgericht leren mee vorm – Transitiegebieden (Limburg)

Wat is het?

In navolging van Mee met Morgen (energietransitie), blijft het Limburgs project inzetten op innovatieve acties binnen de transitiegebieden: Samenleven in 2050, circulaire economie, energietransities, mobiliteit en Industrie 4.0.

De output van de 7 deelprojecten is divers:

  • Een lespakket over effect van voedingsgewoontes op het milieu
  • De ontwikkeling van een windmolen met draaibare wielen
  • De ontwikkeling van een algemene fietscomputer
  • Productieprocessen rond kunststoffen automatiseren
  • Werken met CO2-koeltechnieken
  • Een mobiele leer- en demo-opstelling rond 21e competenties

Doel is om alles te delen via fiches en filmpjes en het buiten Limburg te promoten via een inspiratietour.

Partners

Dat gebeurt binnen 7 samenwerkingsinitiatieven of ‘Straffe Teams’, gecoördineerd door RTC Limburg.

Naar boven

Centralisatie en integratie van leerprocessen in nieuwe innovatieve leeromgevingen: de Fluvius Digitale Meter (Vlaams-Brabant)

Wat is het?

Dit innovatieve project zet in op de ontwikkeling van een proof of concept (POC) in een digitale leermix (blended learning) rond een digitale meter (Fluvius) als leidraad.

Het project:

  • Maakt gebruik van een eigen Learning Technology Interface (LTI) of digitale leeromgeving
  • Creëert een gepersonaliseerd (maar niet adaptief) digitaal leerpad
  • Richt zich op leerkrachten en leerlingen uit de vakgebieden auto, bouw-hout en mechanica-elektriciteit

Partners

Dat gebeurt in een groot samenwerkingsverband tussen scholen en bedrijven:

  • Imec.icon COSMO, Imec-KULAK, en diverse scholen
  • LucidWeb (technologiebedrijf virtuele belevingen), Noteble (uitbouw leerplatformen), Google for Education en Fluvius

Naar boven

Plaats- en tijdonafhankelijk leren met instructiefilmpjes en augmented reality (Antwerpen)

Wat is het?

Het project situeert zich in de horeca-opleidingen en focust op leerlingen binnen het studiegebied toerisme.

Het wil bestaand lesmateriaal meer aantrekkelijk en toepasbaar maken via het flipped classroom principe, filmpjes en een Augmented Reality App.

Partners

Het partnerschap bestaat uit de indienende school, Horeca Forma Vlaanderen (sectorfonds), CVO Edukempen en Group Joos (ontwikkelaar van een app voor leerlingen en leerkrachten), AEHT België (netwerk Hotel- en Toerismescholen) en RTC Antwerpen.

Naar boven

Safety in virtual reality (VR) (Gent)

Wat is het?

Virtual reality als innovatief leermiddel kent een sterke opmars in het Vlaams onderwijs en bij Vlaamse onderwijspartners.

Dit project zet, over opleidingen heen, het belang van veiligheid centraal. Het wil 6 VR-modules realiseren rond veiligheid in een toolbox met een handleiding voor leerkrachten.

Partners

Dat gebeurt binnen een uitgebreid partnerschap: Uitgeverij Van In en Bolster Safety, SupportSquare en RTC Oost-Vlaanderen, Syntra West, Thomas More en UGent (Edum@st).

Naar boven


Extra informatie

Verwante pagina’s

Websites: