- Steunpunt voor beleidsgericht onderzoek
- Onderzoeksthema: de lerende
- Onderzoeksthema: de leraar en de school als organisatie
- Onderzoeksthema: de organisatie van het onderwijs
Steunpunt voor beleidsgericht onderzoek
Op 1 juli 2016 startte een steunpunt voor beleidsgericht onderwijsonderzoek. Het Steunpunt voor Onderwijsonderzoek (SONO) bestaat uit een consortium van Vlaamse onderzoekers onder leiding van Geert Devos (UGent). De onderzoeken lopen tot eind 2020.
Lees de evaluatie van het Steunpunt (2019).
Opdrachten
De voornaamste opdrachten van het steunpunt zijn:
- Wetenschappelijk onderzoek uitvoeren rond thema's die de Vlaamse overheid als prioritair en relevant beschouwt voor beleidsvoorbereiding en -evaluatie
- Zorgen voor kennisoverdracht via onder meer rapporten en seminaries
De lange looptijd biedt het steunpunt de mogelijkheid om actievere vormen van valorisatie op te nemen en daadwerkelijk deel te laten uitmaken van de opdracht.
Onderzoeksthema’s 2016-2020
De themazetting voor de 1ste cyclus (2016-2020) van het steunpunt omvat 3 thematische onderzoekslijnen:
- De lerende
- De leraar en de school als organisatie
- De organisatie van het onderwijs
De 3 themalijnen vloeien voort uit de prioriteiten uit de beleidsnota Onderwijs 2014-2019. Het steunpunt moet onder meer een antwoord bieden op strategische en concrete beleidsvragen inzake de evolutie van de kwaliteit, efficiëntie en rechtvaardigheid van het Vlaamse onderwijs.
Meer over het SONO-programma 2016-2020:
- Meerjarenprogramma SONO (pdf, 99 p.) (1,49 MB)
- Samenvatting meerjarenprogramma SONO (pdf, 9 p.) (161 kB)
- Evaluatie van het Steunpunt SONO. Beheersovereenkomst 2016-2020 (pdf, 165 p.) (1,24 MB)
Onderzoeksthema: de lerende
Onderzoeksrapporten
- Continuering van de longitudinale dataverzameling in het secundair onderwijs (LiSO)
- Preventie van spijbelen en vroegtijdig schoolverlaten
- Gelijke onderwijskansen
- M-decreet in de Vlaamse scholen: praktijken en achterliggende processen en mechanismen
- Taalstimulerende maatregelen in de praktijk
- Evaluatiebeleid en diversiteit
- De relatie tussen onderwijs en arbeidsmarkt
- Review vreemdetalenonderwijs
Onderzoeksthema: de leraar en de school als organisatie
Onderzoeksrapporten
- Leraar van de 21ste eeuw: verwachtingen, beleving en ontwikkeling
- Collectief en buitenschools leren
- Personeelsbeleid vanuit schoolperspectief
- De loopbaan van onderwijsprofessionals
- Stress en welbevinden bij schoolleiders: een analyse van bepalende factoren en van vereiste randvoorwaarden
- Review master basisonderwijs
- Leraren aantrekken en behouden in een grootstedelijke context
Onderzoeksthema: de organisatie van het onderwijs
Onderzoeksrapporten
- Financiering in basis en secundair onderwijs
- Evaluatie van het nieuw inschrijvingsbeleid
- Studiekostenmonitor: afname en analyses
- Kostenbeheersing in het secundair onderwijs
Extra informatie
Verwante pagina's
- Steunpunt Toetsontwikkelingen en peilingen
- Internationaal vergelijkend onderzoek
- Beleidsrelevant onderzoek
- Studiedagen en seminaries onderwijsonderzoek
- Oproepen voor onderzoeksvoorstellen
- Kennisbeleid in Onderwijs en Vorming
Websites
- Overzicht met alle lopende SONO-overzoeken
- Steunpunt SONO: website van het consortium van Vlaamse onderzoekers