Met CLIL leer je een andere taal op 1, 2, 3!


Persbericht kabinet Vlaams minister van Onderwijs, 17 mei 2019


Vanaf 1 september 2019 springen 23 nieuwe scholen op de CLIL-kar, Content and Language Integrated Learning. In deze scholen zullen meer dan 2.000 leerlingen een aantal vakken zoals geschiedenis, informatica, economie of aardrijkskunde in het Frans, het Engels of het Duits kunnen volgen. Sinds 1 september 2014 is dat mogelijk en ondertussen kiezen er al 123 scholen voor. De Vlaamse minister van Onderwijs vindt deze evolutie positief. Uit onderzoek blijkt dat het zelfvertrouwen en de spreekdurf van de leerlingen stijgt en ook de concentratie en leermotivatie toeneemt.

Sinds 1 september 2014 kunnen scholen een aantal vakken zoals geschiedenis, economie, chemie en wiskunde in het Frans, Engels of Duits aanbieden. CLIL biedt een duidelijke meerwaarde. Terwijl leerlingen een niet-taalvak leren, versterken ze hun taalvaardigheid in een andere taal. Onderzoek van de inspectie toont aan dat de methodiek werkt. Zo stijgt het zelfvertrouwen en de spreekdurf van de leerlingen. Ook de concentratie en leermotivatie neemt toe in een CLIL-vak.

West-Vlaanderen is CLIL-kampioen

Vanaf volgend schooljaar komen er 23 scholen bij. Dit brengt het totaal op 123 scholen die vanaf volgend schooljaar een niet-taalvak in een andere taal geven. West-Vlaanderen is met 41 scholen de CLIL-kampioen. Al wordt het wel met op de voet gevolgd door Oost-Vlaanderen met 39 scholen. De meest voorkomende CLIL-vakken zijn ‘Geschiedenis’, ‘Aardrijkskunde’ en ‘Sociaaleconomische initiatie/bedrijfseconomie’.

Aantal scholen die CLIL aanbieden per provincie

Schooljaar

West-Vlaanderen

Oost-Vlaanderen

Antwerpen

Limburg

Vlaams-Brabant

Brussel

Totaal

2014-2015

7

7

3

4

1

1

23

2015-2016

6

2

4

2

3

0

17

2016-2017

7

8

1

2

1

0

19

2017-2018

7

7

3

0

3

1

21

2018-2019

7

6

4

2

1

0

20

2019-2020

7

9

2

2

1

2

23

Totaal

41

39

17

12

10

4

123

 

De Vlaamse minister van Onderwijs: “Een sterke taalvaardigheid en talenkennis zijn pluspunten voor jongeren op de arbeidsmarkt of als ze verder studeren. Vakken in een andere taal geven, draagt hier zeker toe bij. Het is dan ook positief dat er jaar na jaar scholen bij komen met een CLIL-traject en er meer kwaliteitsvol meertalig onderwijs aangeboden wordt.”

Extra informatie

Document

Verwante pagina