Ontdek de projectvoorstellen van de 8 geselecteerde scholen uit de 2de InnoVET-cyclus (schooljaar 2020-2021):
- Circulaire Mode (Brussel)
- Internet of Things in de les (West-Vlaanderen)
- Bring innovation to life (Antwerpen)
- Online leren en evalueren in autotechnisch onderwijs (Antwerpen)
- Geef toekomstgericht leren mee vorm - Slim Wonen en leven (Limburg)
- Geef toekomstgericht leren mee vorm – Transitiegebieden (Limburg)
- Centralisatie en integratie van leerprocessen in nieuwe innovatieve leeromgevingen: de Fluvius Digitale Meter (Vlaams-Brabant)
- Safety in virtual reality (VR) (Gent)
- Extra informatie
Circulaire Mode (Brussel)
Wat is het?
De opleiding Creatie en Mode van de 3de graad tso werkt rond het transitiegebied circulaire economie en zet in op:
- Digitaal didactisch cursusmateriaal
-
Een bundel voor leerlingen en een bundel voor leerkrachten
-
Een reeks OVUR-schema’s met leuke oefeningen
Partners
Partners zijn onder meer IVOC (het opleidingscentrum voor de Belgische mode- en confectie-industrie) en AP Hogeschool Antwerpen lerarenopleiding mode. Zo zorgt het project voor een maximale uitwisseling tussen onderwijs en industrie.
Ontdek het leermiddel
Internet of Things (IoT) in de les (West-Vlaanderen)
Wat is het?
In navolging van Slimme School 2.0 ontwikkelt het project nieuw lesmateriaal:
- Met focus op datameting, -verzameling en -toepassing van sensoren
- Binnen de opleidingen Industriële Wetenschappen, Elektriciteit-Elektronica, Industriële ICT, Elektromechanica …
Partners
IoT in de les biedt een didactische en actieve aanpak voor leerkrachten en leerlingen via een breed partnerschap met: VIVES Brugge, Hogeschool HoWest, VTI Torhout (indiener), RTC West-Vlaanderen, de pedagogische begeleiding, Signpost en Microsoft ...
Ontdek het leermiddel
KlasCement - Internet of Things
Bring innovation to life (Antwerpen)
Wat is het?
Het project werkt rond het belang van professionalisering van leerkrachten aso, tso en bso in beroepsgerichte afdelingen: Informaticabeheer, Wetenschappen-Wiskunde, Elektromechanica, Elektrotechnieken, Industriële Wetenschappen, Mechanische vormgeving, aso STEM.
Het zet in op diverse innovatieve thema’s: 3D-printing, alternatieve energiebronnen (waterstof), IoT, PLC, projectmanagement en RF433- en RFID-sturingen.
Partners
Dat gebeurt in een breed partnerschap van 9 Antwerpse scholen met sectororganisaties, de pedagogische begeleidingsdiensten en bedrijven, onder het coördinatorschap van RTC Antwerpen.
Ontdek het leermiddel
KlasCement - Bring innovation to life
Online leren en evalueren in autotechnisch onderwijs (Antwerpen)
Wat is het?
Het project focust binnen het studiegebied auto op ontwikkeling van e-learningmateriaal en practica om de leerling van vandaag klaar te stomen als automechanicien van morgen.
Er worden 90 evaluatiefiches op bestaande Diagnose Car modules ontwikkeld en 90 e-learningmodules (practica), die verder verspreid en gebruikt kunnen worden in Vlaanderen.
Partners
Het project komt tot stand in een breed partnerschap van scholen, samen met Diagnose Car, Educam (sectorfonds), en de RTC.
Ontdek het leermiddel
KlasCement - Online leren en evalueren in autotechnisch onderwijs
Geef toekomstgericht leren mee vorm - Slim Wonen en leven (Limburg)
Wat is het?
In navolging van Méé Met Morgen (transitie Slim Wonen & Leven) zet het Limburgs project verder in op innovatieve zorgacties:
- Een belevingsbed uitgebreid met invloedsparameters voor ouderen
- Het inrichten van een snoezelruimte
- 7 projecten rond assistive technology
- Een interactieve sjoelbak aangepast aan rusthuisbewoners
Doel is om alles te delen via fiches en filmpjes en het buiten Limburg te promoten via een inspiratietour.
Partners
Dat gebeurt binnen 5 samenwerkingsinitiatieven of ‘Straffe Teams’, gecoördineerd door RTC Limburg.
Ontdek het leermiddel
KlasCement - Geef toekomstgericht leren mee vorm - Slim wonen en leven
Geef toekomstgericht leren mee vorm – Transitiegebieden (Limburg)
Wat is het?
In navolging van Mee Met Morgen (Energietransitie), blijft het Limburgs project inzetten op innovatieve acties binnen de transitiegebieden: Samenleven in 2050, Circulaire Economie, Energietransities, Mobiliteit en Industrie 4.0.
De output van de 7 deelprojecten is divers:
- De ontwikkeling van een windmolen met draaibare wielen
- De ontwikkeling van een fietscomputer
- De automatisering van het koelproces van kunststoffen
- Werken met CO2-koeltechnieken
- Een mobiele leer- en demo-opstelling rond 21ste-eeuwse competenties
Doel is om alles te delen via fiches en filmpjes en het buiten Limburg te promoten via een inspiratietour.
Partners
Dat gebeurt binnen 7 samenwerkingsinitiatieven of ‘Straffe Teams’, gecoördineerd door RTC Limburg.
Ontdek het leermiddel
KlasCement - Geef toekomstgericht leren mee vorm - Transitiegebieden
Centralisatie en integratie van leerprocessen in nieuwe innovatieve leeromgevingen: de Fluvius Digitale Meter (Vlaams-Brabant)
Wat is het?
Dit innovatieve project zet in op de ontwikkeling van een proof of concept (POC) in een digitale leermix (blended learning) rond een digitale meter (Fluvius) als leidraad.
Het project:
- Maakt gebruik van een eigen Learning Technology Interface (LTI) of digitale leeromgeving
- Richt zich op leerkrachten en leerlingen uit de vakgebieden auto, bouw-hout en mechanica-elektriciteit
Partners
Dat gebeurt in een groot samenwerkingsverband tussen diverse scholen en bedrijven: Imec.icon COSMO, Imec-KULAK.
Ontdek het leermiddel
KlasCement - De Fluvius Digitale Meter
Safety in virtual reality (VR) (Gent)
Wat is het?
Virtual reality als innovatief leermiddel kent een sterke opmars in het Vlaams onderwijs en bij Vlaamse onderwijspartners.
Dit project zet, over opleidingen heen, het belang van veiligheid centraal. Het ontwikkelt een serious game waarbij leerlingen op een virtuele constructiesite onveilig gedrag moeten herkennen. Na het spel volgt een diepgaande feedbackronde.
Partners
Dat gebeurt binnen een uitgebreid partnerschap: Thomas More, SupportSquare, RTC Oost-Vlaanderen, Syntra West, UGent (Edum@st) en Uitgeverij Van In.
Ontdek het leermiddel
KlasCement - SAVR, Safety in VR
Extra informatie
Verwante pagina’s
- InnoVET: wat, hoe en waarom?
- InnoVET-projecten 2019-2020
- InnoVET-projecten 2021-2022
- InnoVET als lerend netwerk
- nnovatieve VET-projecten in het buitenland