Nascholing, publicaties, websites, presentaties over CLIL
Meer over wat CLIL inhoudt, tips om het op school en de klas toe te passen, vaardigheden van een CLIL-leerkracht ...
Nascholing en activiteiten
Overzicht van nascholing en activiteiten: KlasCement - CLIL
Websites
- De talenwebsite De lat hoog voor talen heeft een pagina voor CLIL. Leraren kunnen er bijdragen indienen en bekijken over CLIL in de praktijk.
- De CLIL quality matrix laat zien wat nodig is om CLIL succesvol toe te passen:
Publicaties en onderzoek
- University Colleges Leuven-Limburg - Resultaten onderzoek CLIL in Vlaanderen (januari 2020)
- CLIL-onderzoek van de Onderwijsinspectie (schooljaar 2016-2017)
- Tussen 2007 en 2010 gingen 9 scholen voor secundair onderwijs aan de slag met CLIL in een proefproject. Een wetenschappelijk team begeleidde en evalueerde het project en schreef een rapport.
- De CLIL-toolkit helpt leerkrachten in 6 stappen om CLIL in de klas te brengen:
- The CLIL teacher’s competences grid brengt competenties in kaart die bijdragen aan de ontwikkeling en implementatie van een CLIL-omgeving.
- De Nederlandse kwaliteitsstandaard van het netwerk Tweetalig Onderwijs van het Europees Platform
- In Improving the effectiveness of language learning: CLIL and computer assisted language learning (Europese Commissie) lees je meer over CLIL en CALL: wat is het, wat bereik je ermee en hoe implementeer je het in de school?
- Content and Language Integrated Learning (CLIL) at school in Europe (Europese Commissie) handelt over de context en de organisatie van het vreemdetalenonderwijs, leerlingenparticipatie en nascholing van leerkrachten in Europa.
-
CLIL Activities. A Resource for Subject and Language Teachers van Liz Dale & Rosie Tanner
Boeken
-
Klaar voor CLIL. Het CLIL-handboek voor Vlaanderen en Nederland (red. Liesbeth Martens en Piet Van de Craen, Acco 2017 - ISBN: 9789462927056). Bijdragen: Katrien Dewaele, An Jacobs, Matthijs Ran, Esli Struys, Jean Surmont, Jill Surmont, Onno van Wilgenburg e.a. De auteurs werpen licht op de CLIL-praktijk als lesgever in CLIL-scholen, CLIL-lerarenopleider, nascholer of onderzoeker.
- Teaching other subjects through English (CLIL): resource books for teachers (Sheelagh Deller, Christine Price) bevat praktische activiteiten die leerkrachten bij verschillende vakken kunnen gebruiken.
- Learning and teaching languages through content. A counterbalanced approach (Roy Lyster) geeft een overzicht van educatieve praktijken om aan te tonen dat CLIL de meertaligheid bij leerlingen positief beïnvloedt.
- Uncovering CLIL: Content and Language Integrated Learning in bilingual and multilingual education (Peeter Mehisto, David Marsch, María Jesús Frigols) onderzoekt hoe taal en leren van vakinhoud samengaan en reikt ideeën en suggesties aan om met CLIL aan de slag te gaan in het lager en secundair onderwijs
- CLIL Skills (Liz Dale, Wibo van de Es, Rosie Tanner) behandelt 6 noodzakelijke vaardigheden waarover CLIL-leerkrachten moeten beschikken en verbindt daarbij theorie en praktijk.
-
Zowel Putting CLIL into Practice (Phil Ball, Keith Kelly en John Clegg, Oxford UP, 2015) als CLIL: Content and Language Integrated Learning (Do Coyle, Philip Hood, David Marsh, Cambridge UP, 2010) bevatten naast theoretische ook praktische handvatten voor CLIL-leerkrachten.
- Windows on CLIL: Content and Language Integrated Learning in the European Spotlight (Anne Maljers, David Marsh, Dieter Wolff) beschrijft het tweetalig onderwijs in 20 Europese landen, gelinkt aan politiek en onderwijspraktijk.
- Profiling European CLIL Classrooms – Languages Open Doors (David Marsh, Anne Maljers, Aini-Kristiina Hartiala) beschrijft 5 CLIL-dimensies die voorkomen in Europese scholen.