Schoolbesturen zijn verantwoordelijk om alle leerkrachten te voorzien van het materiaal dat nodig is om hun job uit te oefenen. Vandaag de dag is de beschikbaarheid over ICT-infrastructuur en ICT-materiaal een cruciale randvoorwaarde. Elke leerkracht moet over ICT-infrastructuur kunnen beschikken om zijn of haar job uit te oefenen thuis en op school. Van schoolbesturen wordt verwacht dat zij hun werkingsbudget hiervoor aanwenden.
Kregen een eenmalige extra boost van (totaal) 85 mio euro:
- Schoolbesturen van het gewoon en buitengewoon kleuter -en lager onderwijs
- Schoolbesturen en centra voor voltijds secundair onderwijs, buitengewoon secundair onderwijs en deeltijds beroepssecundair onderwijs
- Academies voor het deeltijds kunstonderwijs
- Centra voor volwassenonderwijs
- Centra voor basiseducatie
Deze extra impuls dient om een inhaalbeweging te maken om aan deze verplichting tegemoet te komen. In het geval met de reeds toegekende middelen de doelstelling is bereikt, kunnen de resterende middelen aangewend worden voor andere doelstellingen in het kader van de informatisering van het onderwijs.
Het werkingsbudget werd aan de school- en centrumbesturen uitbetaald in december 2021. Voor de berekeningswijze werd een forfaitair bedrag van 510 euro per leerkracht (hoofddossier) voorzien.
Scholen moeten zich niet houden aan een specifieke bestedingstermijn. Deze extra middelen zijn voorzien in het ruime kader van digitaal werken voor leerkrachten. Indien een schoolbestuur het leerkrachtenkorps recent heeft uitgerust met nieuwe digitale toestellen dan kunnen ze deze gelden gebruiken voor het verder versterken van de ICT-apparatuur en infrastructuur op school.
Slechts 1 schoolbestuur zal middelen krijgen om dezelfde leerkracht van een toestel te voorzien, nl. de school waar het hoofddossier van deze leraar gevestigd was tijdens het schooljaar 2020-2021. Toch zijn alle schoolbesturen (ook al vóór deze extra voorziene toelage) verantwoordelijk om alle leerkrachten te voorzien van het materiaal dat nodig is om hun job uit te oefenen. Wanneer deze leerkrachten dus een ander toestel nodig hebben dan het toestel dat hen reeds werd voorzien door de school die hier middelen toe kreeg (bv omdat de ene school met tablets werkt en de andere met laptops), dan dient de school toch te voorzien in de juiste middelen die nodig zijn om de job uit te oefenen, vanuit bestaande werkingsmiddelen. Werkt de leerkracht in meerdere scholen gaat de school waar deze vast benoemd was voor op deze waar hij/zij tijdelijk werkte en wordt ook voorrang gegeven aan de school waar hij/zij de grootste opdracht uitoefende. Indien de situatie in de scholen waar de leerkracht werkte identiek was dan krijgt de school met het kleinste instellingsnummer het budget.
De schoolbesturen bepalen autonoom of ze aankopen, huren of leasen om ICT-infrastructuur ter beschikking te stellen van de leerkracht, alsook de volgorde in het voltijds gewoon en buitengewoon secundair onderwijs in functie van hun pedagogisch project.
Schoolbesturen kunnen ook kiezen voor een systeem waar leerkrachten gebruik maken van een eigen ICT-toestel. In dit geval kan de school een af te spreken bedrag terugbetalen aan de leerkracht.
De aanbeveling is wel dat scholen zelf het eigenaarschap opnemen en goede afspraken maken met leerkrachten over het gebruik. Als de school de toestellen zelf aankoopt en een leerkracht verandert van werk of is tijdelijk in dienst, blijft het toestel eigendom van de school.
Wanneer een school of schoolbestuur ICT-infrastructuur ter beschikking stelt aan personeelsleden, dan is het aangewezen dat de wederzijdse rechten en plichten daarover schriftelijk worden vastgelegd.
De algemene regel is dat het ter beschikking gestelde digitaal toestel in hoofdzaak of uitsluitend een werkmiddel is, bedoeld om de opdracht van het personeelslid beter en efficiënter te laten verlopen.
Maak als school zeker ook werk van een doordacht e-veiligheidsbeleid.
Lees in de omzendbrief Digisprong meer over:
- Middelen
- Hoe en waaraan te besteden
- Controle
- De toestellen
- Duurzame aankopen
- Eigenaarschap
- Waarborg
- Aandacht voor kwetsbare leerlingen en leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften.
- Bekijk de omzendbrief Digisprong
- Stuur je vraag naar kenniscentrumdigisprong@ond.vlaanderen.be