Cultuur op school: 183 scholen krijgen subsidies om hun creatieve projecten te realiseren


Persbericht kabinet Vlaams minister van Onderwijs, 14 februari 2019


Het maken van een muurschildering, een ecologisch verantwoorde wetenschapsopera of met je klas de opnamestudio induiken. Het zijn maar enkele voorbeelden van hoe scholen creatief aan de slag gaan met de subsidies in het kader van het dynamoPROJECT. 183 scholen krijgen van Vlaams minister van Onderwijs meer dan 340.000 euro om zo’n creatief cultuurproject te realiseren. Deze projecten stimuleren de brede ontwikkeling van elke leerling en laten toe dat elke jongere, ongeacht de thuissituatie of sociaaleconomische achtergrond kan genieten van cultuur.

Via Cultuurkuur.be, het online platform voor cultuureducatie krijgen scholen elk jaar de gelegenheid een creatief project in te dienen. Elke school van kleuter tot hoger onderwijs kan dat doen vanuit haar eigen identiteit. Een professionele jury staat in voor de beoordeling. Dit jaar zijn 183 scholen geselecteerd die in totaal 342.743 euro krijgen om hun projecten te realiseren. De projecten lopen van februari tot eind juni. 

Elk kind laten genieten van cultuur

Het is de ambitie om elk kind en elke jongere, ongeacht de thuissituatie en sociaaleconomische achtergrond, mee te laten genieten van cultuur. Cultureel bewustzijn en culturele expressie helpen jongeren om de uitdagingen van morgen zelfbewuster aan te gaan. Cultuur en onderwijs zijn belangrijke partners in het vorm geven aan de samenleving, in het tot stand brengen van vooruitgang. Cultuur en onderwijs dragen op een actieve en creatieve manier bij jongeren bij aan talent¬ontwikkeling. De deelnemers aan het dynamoPROJECT leveren hier een belangrijke bijdrage.  Het project veronderstelt een intensieve, meerdaagse begeleiding van een externe partner. Maar ook de inbreng van de leerlingen zelf is cruciaal. En de leerkrachten op hun beurt moeten het vuur brandend houden wanneer de professionele partners vertrokken zijn.

Enkele voorbeelden van goedgekeurde projecten:

  • West-Vlaanderen: Geïnspireerd door het streetart-festival The Crystal Ship gaan leerlingen van de 2de graad Graphic Design uit het GO! Ensorinstituut Oostende en leerlingen van De Branding (OV4 TYPE 9) samen een muurschildering realiseren op school. Streetartartiest, illustrator en schilder Wietse begeleid en koppelt zijn creativiteit aan de praktijkvakken!

  • Brussel: 22 leerlingen uit het 4de leerjaar van Vrije Basisschool Imelda bezoeken de Luisterpuntbibliotheek. Daar ontmoeten ze een auteur die een boek komt inlezen en gaan ze vervolgens zelf aan de slag om een extra hoofdstuk bij 4 luisterboeken te bedenken met schrijver Pieter Delfosse. Daarmee duiken ze zelf de opnamestudio in. Kidscam vergezelt de leerlingen om hun verhalen in een stopmotionfilm te gieten. 

  • Vlaams-Brabant: 45 leerlingen van de 3de graad bso, studierichtingen verzorging, mechanisch onderhoud en ruwbouw van GO! atheneum D'Hek Landen werken samen naar een afgewerkt muzieknummer. Zij zullen zelf teksten schrijven, melodieën maken, instrumenten (leren) gebruiken, zingen, muziek opnemen, CD-hoes ontwerpen, ‘the making of’ vastleggen op beeld ... Dit alles in kleine groepjes, klas- en leerjaardoorbrekend, gelinkt aan hun vakken en begeleid door Gaëtan Vandewoude.

  • Antwerpen: 200 OKAN-leerlingen van het Stedelijk Lyceum Offerande uit Antwerpen gaan in verschillende workshops, ingebed in de lessen, een eigen woordenboek bedenken, vormgeven en drukken. Het geeft hen de kans om hun moedertaal als kapstok te gebruiken voor het leren van Nederlands. Museum Plantin-Moretus ondersteunt met als eindpunt een co-creatieve expo.

  • Oost-Vlaanderen: 36 leerlingen uit het 1ste, 2de en 3de leerjaar van Vrije Basisschool VLOM uit Gent maken in 3 weken tijd een wetenschapsopera! Samen met theaterhuis Larf! (creativiteit), Ekoli, KASK en Ugent (onderzoek) en Opera Vlaanderen (inspirator) onderzoeken ze wat de ecologische materialen van de toekomst zullen zijn.  Het libretto, de muziek, het decor, de kostuums ... worden door de leerlingen zelf bedacht en gerealiseerd.

  • Limburg: Bij Kunstklas duikt een leerkracht van het DKO de Stedelijke Basisschool De Horizon uit Dilsen-Stokkem in. Samen met de klasleerkracht organiseert hij voor het 3de leerjaar een muzische projectweek in de aanloop van de zeeklassen. Hierbij werken ze rond de onderwaterwereld en maken ze een videoclip met live action en figuurtheater bij een eerder zelfgeschreven lied.

Deelnemende scholen per provincie

Provincie Scholen Bedrag
Antwerpen 45 80.582 €
Brussel 26 50.150 €
Limburg 21 37.635 €
Oost-Vlaanderen 34 66.500 €
Vlaams-Brabant 25 47.796,37 €
West-Vlaanderen 32 60.080 €
Totaal 183 342.743,37 €

Vlaams minister van Onderwijs: “Van februari tot juni krijgen 183 scholen de gelegenheid om hun culturele vleugels uit te slaan. Hiervoor maak ik meer dan 340.000 euro voor vrij. Professionals, leraren en leerlingen creëren met deze middelen wervende tentoonstellingen, muurschilderingen, verhalen, muziekevenementen enz. Dankzij het project Dynamo komen duizenden jongeren in contact met de rijke culturele wereld. Ook die jongeren die cultuur thuis niet met de paplepel meekrijgen. Onderwijs en cultuur vinden elkaar hier blindelings met een open blik op de samenleving. Kinderen in contact brengen met cultuur verruimt hun blik op de samenleving. Iets waar we moeten blijven op inzetten. Cultuur en onderwijs zijn belangrijke partners in het vorm geven aan de samenleving, in het tot stand brengen van vooruitgang. Ze dragen op een actieve en creatieve manier bij jongeren bij aan talent¬ontwikkeling. De deelnemers aan het dynamoPROJECT leveren hier een belangrijke bijdrage.”

Vind de lijst van de scholen die een subsidie krijgen: xlsx bestandAlle scholen per provincie (xlsx) (64 kB)