Inleiding
Beste directeur, medewerker, leerkracht, geïnteresseerde,
Bij de infosessie vorig jaar voorspelden we voor 2020-2021 een pittig schooljaar. Ik denk dat we vandaag mogen besluiten dat die voorspelling uitgekomen is. Het afgelopen schooljaar was er één van steeds wijzigende maatregelen om de coronacrisis van antwoord te dienen. Voor jullie als centra én voor de cursisten, maar ook voor onze afdeling was het een schooljaar waarin routine moest losgelaten worden en waarin onzekerheid de enige zekerheid was.
Maar ook dat schooljaar is ondertussen achter de rug en dus starten we naar goede gewoonte een nieuw werkjaar met onze jaarlijkse infosessie. Opnieuw niet in het Consciencegebouw en met een gezellige lunch achteraf, maar online. Maar wel opnieuw met de gekende mix van info over verschillende thema’s die je moeten helpen het schooljaar goed te starten.
Hieronder vind je een heel aantal presentaties, thematisch gebundeld en ingesproken door de mensen van de afdeling Hoger en Volwassenenonderwijs, aangevuld met enkele gastsprekers. Je kan ze op een door jou gekozen moment bekijken. Telkens is ook de powerpoint presentatie zonder ingesproken tekst beschikbaar, zodat je die kan gebruiken om zelf info aan te vullen of om te verspreiden via je eigen kanalen.
Op vrijdag 27 augustus 2021 voorzien we 2 interactieve sessies online waarop je vragen kan stellen. De link naar deze sessie vind je in de nieuwsbrief vwo van dinsdag 24 augustus 2021. Ook deze vragensessies gaan we opnemen en zal je hier terug kunnen vinden. Wanneer je de vragensessie volgt, gaan we ervan uit dat je de filmpjes gezien hebt: die zullen dus niet opnieuw overlopen worden. Bij elk filmpje vind je terug in welke vragensessie je terecht kan met vragen.
Wat dit schooljaar uiteraard ook niet verandert, is dat onze afdeling klaar staat om je te helpen waar nodig. Contacteer met vragen dus gerust ook jouw werkstation of instellingsbeheerder.
Namens de ganse afdeling wensen wij jullie een boeiend schooljaar toe.
Evi Verduyckt
Afdelingshoofd Hoger en Volwassenenonderwijs AHOVOKS
Aanbod en organisatie
Opleidingsaanbod
De voornaamste wijzigingen voor schooljaar 2021-2022 in het landschap volwassenenonderwijs, de opleidingen en de onderwijsbevoegdheden komen aan bod.
Spreker
Evelyn Laermans, beleidsthemabeheerder aanbod en organisatie van het team Instellingen en Lerenden van de afdeling Hoger & Volwassenenonderwijs AHOVOKS
- Opname Opleidingsaanbod volwassenenonderwijs 2021-2022
- Presentatie Opleidingsaanbod (pptx,13 dia's)(2,10 MB)
Vragen?
Stel ze tijdens het vragenuurtje via Teams op vrijdag 27 augustus om 9 uur.
Nieuwe regelgeving
Vanaf 1 september 2020 wijzigen een beperkt aantal zaken in de regelgeving met een impact op het volwassenenonderwijs.
Spreker
Evelyn Laermans, beleidsthemabeheerder aanbod en organisatie van het team Instellingen en Lerenden van de afdeling Hoger & Volwassenenonderwijs AHOVOKS
Vragen?
Stel ze tijdens het vragenuurtje via Teams op vrijdag 27 augustus om 9 uur.
Financiering
Ook in het schooljaar 2021-2022 zetten we een aantal nieuwe stappen in het implementatieproces van het financieringssysteem van het volwassenenonderwijs.
Spreker
Rik Vercammen, coördinator van het team Instellingen en Lerenden van de afdeling Hoger & Volwassenenonderwijs AHOVOKS
- Opname Financiering volwassenenonderwijs 2021-2022
- Presentatie Financiering volwassenenonderwijs (pptx, 21 dia's)(939 kB)
Vragen?
Stel ze tijdens het vragenuurtje via Teams op vrijdag 27 augustus om 9 uur.
Relance
In navolging van de coronacrisis wordt met het relanceplan Edusprong 60 miljoen euro uitgetrokken voor de versterking van het volwassenenonderwijs, die de komende twee schooljaren zullen worden besteed. Naast een algemene toelichting van het relanceplan Edusprong, komt ook de regioscan en de eerste projectoproep aan bod.
Spreker
Vicky Vanruysseveldt van de afdeling Hoger Onderwijs en Volwassenenonderwijs van het Departement Onderwijs en Vorming
Vragen?
Stel ze tijdens het vragenuurtje via Teams op vrijdag 27 augustus om 9 uur.
Rapport onderwijsinspectie
De onderwijsinspectie publiceerde het rapport ‘Van crisis naar kans? Naar een wendbaar volwassenenonderwijs, klaar voor de uitdagingen van de toekomst’. In een verkennend onderzoek zonder juridisch advies onderzocht de onderwijsinspectie de impact van de veranderende contexten (schaalvergroting, financieringsdecreet en coronacrisis) op de cursisten en op het beleid van het centrum.
Spreker
Chris du Pont, Onderwijsinspecteur
Dashboard Beleidsrapport Financiering VWO
We introduceren een nieuwe interactieve tool die dieper ingaat op de aangepaste financieringsmechanismes van het volwassenonderwijs. Het dashboard geeft alle instellingen de kans om de eigen financiering volledig te ontleden en te vergelijken met de Vlaamse situatie, met de bedoeling jullie beleidskracht te verbeteren. In deze presentatie gaan we samen stap voor stap door de toepassing en bespreken we gedetailleerd alle mogelijkheden en functies van het dashboard.
Spreker
Nicolas Van de Voorde van het team Data van de afdeling Hoger & Volwassenenonderwijs AHOVOKS
Deze presentatie is langer dan de andere presentaties. Je kan ze beschouwen als een specifieke handleiding voor wie de tool wil gebruiken, eerder dan als een voorstelling van de tool op zich.
Vragen?
Stel ze tijdens het vragenuurtje via Teams op vrijdag 27 augustus om 9 uur.
Registratierichtlijnen
Zoals elk jaar zijn er ook dit schooljaar enkele wijzigingen en aandachtspunten in de registratie van aanbod en inschrijvingen in DAVINCI. De presentatie licht de aanpassingen in de registratierichtlijnen toe.
Spreker
Luk Verbeke, coördinator van het team ICT van de afdeling Hoger & Volwassenenonderwijs AHOVOKS
- Opname Registratierichtlijnen volwassenenonderwijs 2021-2022
- Presentatie Registratierichtlijnen (pptx, 18 dia's)(980 kB)
Vragen?
Stel ze tijdens het vragenuurtje via Teams op vrijdag 27 augustus om 9 uur.
Personeel
Functiebeschrijving en evaluatie
Vanaf schooljaar 2021-2022 wijzigt de evaluatieprocedure. De functiebeschrijvingen worden niet langer geïndividualiseerd. Ze bevatten alleen nog de kerntaken. Die worden lokaal per ambt, of zelfs binnen een ambt per functie, vastgelegd.
De verplichting om ieder personeelslid minstens om de 4 jaar te evalueren, vervalt. Evaluatiegesprekken houd je nog alleen met personeelsleden bij wie ernstige tekortkomingen worden vastgesteld. Zij krijgen een verplicht begeleidingstraject van minstens 120 dagen voorafgaand aan hun evaluatie.
Voor alle andere personeelsleden organiseer je nog alleen, op regelmatige basis, een (informeel) functioneringsgesprek .
Voor personeelsleden die de voorbije maanden een negatieve evaluatie kregen die nog niet leidde tot hun ontslag, treden de wijzigingen pas in werking nadat ze een nieuwe evaluatie krijgen.
Spreker
Steven Heyman van het departement onderwijs (tijdens het webinar Ronde van Vlaanderen, 22 juni 2021, georganiseerd door AGODI)
- Opname Functiebeschrijving en evaluatie - bijsturingen
-
Presentatie over functiebeschrijvingen en evaluatie (pdf, 18 p.)(237 kB) (236.25 KB) "pdf"
Vragen?
Stel ze tijdens het vragenuurtje via Teams op vrijdag 27 augustus om 10.30 uur.
Tijdelijke aanstelling van doorlopende duur (TADD)
Vanaf 1 september 2021 kunnen tijdelijke personeelsleden het recht op een tijdelijke aanstelling van doorlopende duur (TADD) verwerven als ze:
- Uiterlijk op 30 juni minstens 290 dagen dienstanciënniteit in een ambt hebben verworven, waarvan er minstens 200 dagen effectief gepresteerd zijn
- Uiterlijk op 30 juni van de eerste evaluator een positieve beoordeling hebben gekregen voor die prestaties
De eerste evaluator kan 3 vormen van beoordeling geven: een positieve beoordeling, een beoordeling met werkpunten en een negatieve beoordeling.
Voor tijdelijke personeelsleden die uiterlijk 30 juni 2021 al prestaties geleverd hebben, gelden een aantal overgangsmaatregelen.
Spreker
Marc Leunis van het departement onderwijs (tijdens het webinar Ronde Van Vlaanderen, 22 juni 2022, georganiseerd door AGODI)
- Opname Tijdelijke aanstelling
-
Pesentatie over tijdelijke aanstelling vanaf 01 09 2021 (pdf, 25 p.)(304 KB) (303.54 KB) "pdf"
Vragen?
Stel ze tijdens het vragenuurtje via Teams op vrijdag 27 augustus om 10.30 uur.
Vaste benoeming
Vanaf 1 september 2021 veranderen de regels om je kandidaat te stellen voor een vaste benoeming. Een personeelslid heeft bij de inrichtende macht minstens 360 dagen dienstanciënniteit in het ambt nodig en moet voldoen aan de andere benoemingsvoorwaarden.
Spreker
Katrien De Becker van het Agentschap voor Onderwijsdiensten (tijdens het webinar Ronde Van Vlaanderen, 22 juni 2022, georganiseerd door AGODI)
- Opname De vaste benoeming vanaf 1 september 2021
-
Presentatie over hervorming vaste benoeming (pdf, 8 p.)(173 kB) (172.75 KB) "pdf"
Vragen?
Stel ze tijdens het vragenuurtje via Teams op vrijdag 27 augustus om 10.30 uur.
ICT-coördinatie
Afgelopen schooljaar werd een grote stap gezet op het vlak van informatisering binnen onderwijs. Voor het volwassenenonderwijs houdt dat concreet in: een verhoging van de middelen en de creatie van het ambt van ict-coördinator.
Spreker
Wannes Verheyen, coördinator van het team Personeel van de afdeling Hoger & Volwassenenonderwijs AHOVOKS
Vragen?
Stel ze tijdens het vragenuurtje via Teams op vrijdag 27 augustus om 10.30 uur.
Meelooptraject directeur
De job van schoolleider wordt meer en meer ervaren als een knelpuntberoep in onderwijs. Er is een groeiende uitstroom aan schoolleiders tijdens de loopbaan. Heel wat potentiële kandidaten voor het ambt van directeur twijfelen bovendien of ze effectief zouden ingaan op het aanbod om directeur te worden of om zich kandidaat te stellen voor een vacature.
Om de twijfel of koudwatervrees wat weg te nemen, is het sinds maart 2021 mogelijk dat geïnteresseerde kandidaten een periode meelopen met een of meer ervaren directeurs.
Spreker
Wannes Verheyen, coördinator van het team Personeel van de afdeling Hoger & Volwassenenonderwijs AHOVOKS
Vragen?
Stel ze tijdens het vragenuurtje via Teams op vrijdag 27 augustus om 10.30 uur.
Uitbreiding rouwverlof en geboorteverlof
Afgelopen jaar werden er federaal enkele initiatieven genomen die ook navolging hebben gekregen in het Vlaamse onderwijsstatuut. Zo werden zowel het omstandigheidsverlof naar aanleiding van de geboorte, als het rouwverlof uitgebreid. Een andere nieuwigheid is de beslissing om de medische attesten niet langer te verplichten als aanstellings-, bezoldigings- en financieringsvoorwaarde.
Spreker
Wannes Verheyen, coördinator van het team Personeel van de afdeling Hoger & Volwassenenonderwijs AHOVOKS
- Opname Geboorte, rouw, medisch attest 2021-2022
- Presentatie Geboorte, rouw, medisch attest (pptx, 9 dia's)(1,15 MB)
Vragen?
Stel ze tijdens het vragenuurtje via Teams op vrijdag 27 augustus om 10.30 uur.
Manuele registratie
Na een interne oefening kwamen we tot de conclusie dat onze huidige manier van werken inzake de verwerking van opdrachtenpakketten eenvoudiger en efficiënter zou kunnen verlopen. Daarom zal er voor sommige opdrachtenpakketten vanaf dit schooljaar een schakel uit de ketting worden genomen.
Spreker
Wannes Verheyen, coördinator van het team Personeel van de afdeling Hoger & Volwassenenonderwijs AHOVOKS
Vragen?
Stel ze tijdens het vragenuurtje via Teams op vrijdag 27 augustus om 10.30 uur.