- Beleidsnota Onderwijs 2019-2024
- Bijdrage administratie voor regeerakkoord 2019-2024
- Rapporten met onderwijsprognoses
- Onderwijsdecreten: parlementaire documenten
- Conceptnota levenslang leren
- EU-voorzitterschap: onderwijsprioriteiten
Beleidsnota Onderwijs 2019-2024
Vlaams Parlement - Beleidsnota Onderwijs 2019-2024 - minister Weyts
Bijdrage administratie voor regeerakkoord 2019-2024
Het Beleidsdomein Onderwijs en Vorming stelt 8 beleidsprioriteiten voor de volgende legislatuur voor op basis van een omgevingsanalyse. Binnen die beleidsprioriteiten zijn beleidsvoorstellen geformuleerd die elk een bouwsteen vormen voor de centrale doelstelling: kwaliteitsvol onderwijs voor iedereen realiseren, door:
- Maximale leerwinst
- Ideale arbeidsomstandigheden voor alle onderwijsprofessionals
- Aangename en moderne leer- en werkplekken
Vlaanderen.be - Beleidsprioriteiten Onderwijs en Vorming. Bijdrage aan regeerakkoord
Rapporten met onderwijsprognoses
Arbeidsmarktrapport
Toekomstige arbeidsmarkt voor onderwijspersoneel in Vlaanderen 2015-2025 (pdf, 20 p.) (290 kB)
- Hoe zal de tewerkstelling voor leraren evolueren van 2015 tot 2025? De focus van het arbeidsmarktrapport ligt op de arbeidsmarktbehoefte op de lange termijn. De in- en uitstroompatronen voor alle leeftijdsgroepen vormen de basis voor de prognose.
- Overzicht arbeidsmarktrapporten 2001-nu: Onderwijsarbeidsmarkt
Omgevingsanalyse
Het beleidsdomein maakt om de 5 jaar een omgevingsanalyse ter voorbereiding van de onderwijsbijdrage aan het regeerakkoord. Een omgevingsanalyse kijkt naar de belangrijke demografische, maatschappelijk, politiek-sociale, economische, ecologische en technologische trends en evoluties die inzicht geven in de externe omgevingsfactoren die invloed hebben op het onderwijsbeleid.
Onderwijsdecreten: parlementaire documenten
- Decretenbundels: Raadpleeg de verschillende parlementaire documenten voorafgaand aan een onderwijsdecreet én de uiteindelijk goedgekeurde tekst.
Conceptnota levenslang leren
De conceptnota de lerende samenleving beschrijft de uitdagingen en opdrachten voor Levenslang leren in Vlaanderen en de manier waarop het actieplan Levenslang leren in sterk partnerschap verder zal worden vormgegeven. De vier prioritaire uitdagingen zijn:
- Iedereen leergretig maken
- Leren toegankelijk maken
- Vraag en aanbod goed afstemmen
- Leren wordt werken en werken wordt leren
EU-voorzitterschap: onderwijsprioriteiten
Als voorzitter van de Raad van de EU leidt België de Europese agenda om de samenwerking tussen de lidstaten te bevorderen. Voor onderwijs werken de 3 gemeenschappen hiervoor nauw samen. Lees meer over de onderwijsprioriteiten tijdens het EU-voorzitterschap 2024.
Ontdek meer informatie over onderwijsregelgeving die momenteel wordt uitgewerkt.