Professionaliseringsbeleid
Het kwaliteitsdecreet van 8 mei 2009 bepaalt dat elke onderwijsinstelling (school, centrum, maar verder afgekort tot school) de 1ste verantwoordelijke is voor de kwaliteit van het onderwijs dat ze verstrekt.
Je school krijgt heel wat autonomie om haar professionaliseringsbeleid uit te stippelen. Op die manier voert het een professionaliseringsbeleid dat coherent is met de andere beleidsontwikkelingen van je school. Een professionaliseringsbeleid vormt een onderdeel van een strategisch personeelsbeleid. Een reflectietool voor een strategisch, ontwikkelingsgericht personeelsbeleid vind je in de link met tools. De kwaliteitsverwachtingen rond het professionaliseringsbeleid vind je ook terug in het referentiekader onderwijskwaliteit:
"De school ontwikkelt en voert een doeltreffend professionaliseringsbeleid en heeft hierbij specifiek aandacht voor beginnende teamleden.
De school ontwikkelt een systematisch professionaliseringsbeleid. Hierbij staan de professionaliseringsnoden van de teamleden en de prioritaire doelen van de school centraal. De school bevordert de professionele dialoog en reflectie over leren en onderwijzen en biedt daarbij de nodige ondersteuning. Interne en externe expertisedeling worden gestimuleerd. De school moedigt de implementatie van professionaliseringsinitiatieven aan en volgt de effecten ervan op. Beginnende teamleden krijgen een passende begeleiding."
Meer info:
Professionaliseringsplan
Stel een professionaliseringsplan op
Elk jaar stelt je school een professionaliseringsplan op en krijgt ze van de overheid financiële middelen om dat uit te voeren. Het professionaliseringsplan bevat onder meer:
- De uitwerking en aanpak voor aanvangsbegeleiding
- De leerbehoeften op het niveau van je school en van elk individueel teamlid: dat kan resulteren in een prioriteitenplan op korte en lange termijn
- De concrete professionaliseringsinitiatieven van dat schooljaar, initiatieven rond aanvangsbegeleiding en andere elementen van je professionaliseringsbeleid (bijvoorbeeld hoe je de implementatie stimuleert)
- Het thema waarrond je met je hele team wil werken tijdens de pedagogische studiedag(en)
Belangrijk is dat:
- Het plan gebaseerd is op een gedeelde visie en op de prioriteiten van de school
- Het schoolteam betrokken is bij het opstellen van het professionaliseringsplan
- Het een financieel luik bevat, dat aangeeft waar de middelen aan besteed worden.
Kies hoe je het professionaliseringsplan uitvoert
Je kiest op wie je een beroep doet: pedagogische begeleidingsdiensten, organisaties verbonden aan de lerarenopleidingen, privé-nascholingsorganisaties, HIVO's,...
Je kan ingaan op een extern aanbod
- Aanbodgestuurd: je tekent in op een bestaand aanbod, met een vast programma
- Vraaggestuurd: je werkt samen met een organisatie naar keuze voor professionalisering op maat van je school
Vind een externe professionaliseringsactiviteit.
Of putten je uit de eigen interne expertise
Samen leren met en van collega’s is een effectieve manier om je praktijk te versterken.
Er zijn verschillende waardevolle methodes, zoals professionele leergemeenschappen binnen je school, scholengroep of scholengemeenschap, klasobservaties met feedback, lesson study …
Laat het plan goedkeuren
Het lokaal comité (het lokale onderhandelings- of overlegorgaan bevoegd voor arbeidsvoorwaarden en personeelsaangelegenheden) keurt het professionalieringsplan goed. Is er geen lokaal comité, dan keurt de algemene personeelsvergadering het nascholingsplan goed.
- Kwaliteitsdecreet (8 mei 2009)