De startbaner verkeersveiligheid werkt voor steden, gemeenten, provinciebesturen of verkeersorganisaties om een verkeersveilige schoolomgeving te creëren en het schoolwoonverkeer veiliger te maken.
- Voorwaarden voor deelname
- Takenpakket
- Coaching van de startbaner
- Werkervaringsstage
- Opleiding volgen?
- Aanstelling
- Contract verlengen
- Hulp bij aanwerving en sollicitatie
- Info voor de dossierbeheerder
- Extra info
Voorwaarden voor deelname
Jongeren
Voor een baan als startbaner verkeersveiligheid kom je in aanmerking als je:
- Niet meer leerplichtig bent en 18+
- Jonger bent dan 26 jaar
- Laaggeschoold bent
- Voldoet aan de vereisten van goed zedelijk gedrag
- Politieke en burgerlijke rechten bezit
Laaggeschoold zijn, betekent dat je geen diploma secundair onderwijs hebt, omdat je:
- Niet slaagde voor het 2de jaar van de 3de graad ASO, KSO of TSO
- Niet slaagde voor het 3de jaar van de 3de graad BSO
- Maximaal al een getuigschrift hebt van deeltijds beroepssecundair onderwijs (DBSO)
- Buitengewoon secundair onderwijs (BuSO) volgde
- Buitenlands onderwijs volgde (niet alle categorieën!)
Let op! Als de startbaner onderdaan is van een land buiten de EU, Zwitserland, Noorwegen en Ijsland vragen we eerst advies aan bij de Dienst Vreemdelingenzaken. De school stuurt de naam en het rijksregisternummer door naar de VeVe-coördinatie. Pas na een gunstig advies van de Dienst Vreemdelingenzaken kan je de startbaner in dienst nemen.
Tewerkstellingsplaats
Steden, gemeenten, provinciebesturen en verkeersorganisaties kunnen een startbaner verkeersveiligheid toegewezen krijgen. Als werkgever kom je in aanmerking als er volgens de NIS-ongevallenstatistieken in een periode van 2 jaar meer dan 5 jongeren (19 jaar) minstens lichtgewond raakten bij een verkeersongeval in hun gemeente, als bestuurder van een fiets/bromfiets of als voetganger.
Engagement van de werkgever
De gemeentebesturen of organisaties zijn als werkgever uitermate belangrijk voor het welslagen van het project. Het spreekt dan ook voor zich dat wij van hen een duidelijk engagement vragen. Dat engagement zit in het takenpakket en in de coaching van de startbaner.
Takenpakket
De werkgever beslist zelf welke taken de startbaner uitvoert om de schoolomgeving veiliger te maken. Je werkt een evenwichtig takenpakket uit, dat aansluit bij de lokale situatie en het profiel van de jongere. Daarbij hou je rekening met de regel dat de startbaner nooit eindverantwoordelijkheid mag dragen. Bijgevolg werkt de startbaner nooit met kinderen zonder dat er een pedagogisch verantwoordelijke aanwezig is. Enkel de functie als gemachtigd opzichter vormt daarop een uitzondering.
Het takenpakket van de startbaner is afgestemd zijn op een verkeersveilige schoolomgeving en een veiliger school-woonverkeer. Taken die daar geen verband mee houden, behoren dus niet tot het takenpakket van de startbaner, denk aan meehelpen met de groendienst of logistieke hulp bieden op scholen.
Deze taken kan een startbaner verkeersveiligheid uitvoeren. Meer taken zijn mogelijk zolang ze bijdragen tot de projectdoelstellingen.
Gemachtigd opzichter
De startbaner helpt kinderen en scholieren oversteken aan de schoolpoort. Om die opdracht te kunnen realiseren volgen de startbaners een opleiding tot gemachtigd opzichter die zowel praktisch als theoretisch is.
Verkeerslessen begeleiden
Verschillende startbaners ondersteunen de verkeerslessen in de basisscholen samen met de lokale politie en leerkrachten. De startbaner kan je zowel in het theoretische als in het praktische deel inschakelen met lessen over de dode hoek, assisteren tijdens het verkeerspark of werken met de
mobiliteitskoffer begeleiden.
Fietsbehendigheidsparcours begeleiden
De bedoeling van een fietsbehendigheidsparcours is de fietsvaardigheid en de reactiesnelheid van kinderen in het verkeer te verbeteren. De startbaner kan je inzetten als planner, begeleider en ondersteuner bij het parcours.
Fietsgraveringen assisteren
In samenwerking met de lokale politie en de preventiedienst organiseert de medewerker Verkeersveiligheid fietsgraveeracties om fietsdiefstallen te voorkomen.
Assistentie bij fietscontrole
Samen met de lokale politie en de preventiedienst controleert de medewerker Verkeersveiligheid de fietsen van de kinderen van de basisscholen en leerlingen van de secundaire scholen. De startbaner kan ook ingeschakeld worden bij de opvolging van de controle.
Verkeerseducatieve projecten ondersteunen
Vaak vragen scholen ondersteuning aan de plaatselijke mobiliteitsdienst bij de organisatie van bepaalde acties en evenementen met betrekking tot verkeersveiligheid. Hierbij enkele voorbeelden waarbij de startbaner ondersteuning kan verlenen:
- Sam de Verkeersslang
- Octopusplan
- Fiets- en voetgangersexamens
- Autoluwe schooldag
- Veilig en milieuvriendelijk naar school
- Affichecampagne ‘Veilig naar school’
- Week van de zachte weggebruiker
- Met belgerinkel naar school
- Fietspool
- Voetpool
- Ondersteuning bij speciale evenementen en uitstappen
Startbaners werken ook op gemeentelijk niveau mee aan acties rond verkeersveiligheid, zoals deze:
- Verkeerseducatief materiaal uitwerken voor het basis- en secundair onderwijs
- Verkeerseducatieve fiets- of wandelroutes uitwerken voor het basis- en secundair onderwijs
- Infrastructuur- en parkeerproblematiek in schoolomgevingen opvolgen: de startbaner kan problemen zichtbaar maken door schoolomgevingen te inventariseren en via observatieopdrachten
- Formele contacten met de scholen: de startbaner kan deelnemen aan de gemeentelijke werkgroep verkeer (in samenwerking met de mobiliteitsambtenaar, schooldirecties en andere partners kan hij inspelen op vragen over een veilige schoolomgeving)
- Verkeersonderzoek uitvoeren: verkeerstellingen of kleine verkeersonderzoeken uitvoeren
- Mobiliteitsdienst, lokale politie of preventiedienst ondersteunen
De startbaner kan ook deze taken rond verkeersveiligheid op zich nemen:
- Folders uitwerken in het kader van verkeersveiligheid voor de preventiedienst
- Een mobiliteitskrant of website uitwerken van van de mobiliteitsdienst
- Het openbaar vervoer optimaliseren - contacten met De Lijn
Coaching van de startbaner
Het is belangrijk dat iedere startbaner voldoende begeleiding en ondersteuning krijgt. Elke gemeente of organisatie duidt daarvoor een coach aan. Een goede coach neemt deze taken op zich:
- De coach staat in voor een goede verwelkoming van de startbaner op zijn nieuwe werkplek. Daar hoort bij alle collega’s op de hoogte brengen van de functie en taken van de startbaner.
- De taakverdeling verloopt altijd via de coach. De coach bewaakt dat de startbaner de juiste taken uitvoert.
- De coach begeleidt en stuurt de jongere tijdens de uitvoering van het takenpakket De coach motiveert en waardeert de jongere. Het is een vertrouwenspersoon bij wie de startbaner steeds terecht kan met vragen.
- Opdat de startbaner zijn taken goed kan uitvoeren, zal de coach de nodige opleiding en vorming op de werkvloer voorzien. Die taak impliceert dat de coach bij voorkeur ervaring heeft met de werking rond verkeersveiligheid, zodat de jongere ook inhoudelijk de juiste ondersteuning krijgt. De coach zoekt samen met de startbaner naar een geschikte opleiding, stimuleert de startbaner om die opleiding te volgen en volgt het opleidingstraject op. De coach denkt mee na over een manier waarop de combinatie tussen werk en opleiding mogelijk is. Ook stimuleert de coach de startbaner om deel te nemen aan vormingen die de coördinatie organiseert.
- De coach last op regelmatige tijdstippen een evaluatiemoment en functioneringsgesprekken in, waarbij het functioneren en de vooruitgang van de startbaner uitgebreid aan bod komen. Zo kunnen de coach en de startbaner op elkaar afgestemd blijven en krijgt de startbaner de kans om te groeien. Hiervan stelt de coach bij voorkeur een verslag op.
De aanstelling van een geschikte coach die zijn ondersteunende rol voor de startbaner ernstig neemt, is van groot belang om het project te laten slagen. Het vraagt een uitdrukkelijk engagement om een laaggeschoolde jongere te ondersteunen in de werksituatie.
Werkervaringsstage
Je kunt als werkgever een jongere een werkervaringsstage (WES), een nieuwe vorm van werkplekleren, aanbieden. Algemene competenties versterken en relevante werkervaring opdoen, vormen de focus van deze stage. Daarbij kun je tijdens de WES ruim aandacht besteden aan studieoriëntatie en een toekomstplan van de jongere. De WES kan voorafgaan aan een startbaan in het JoJo- of VeVe-project. Meer informatie over de WES vind je hieronder.
WES in combinatie met startbaan (pdf, 3 p.) (253 kB)
Wanneer je een nieuwe jongere aanneemt, zijn er dus 2 mogelijkheden:
- Je neemt een jongere onmiddellijk aan via een startbaan: Stroomschema startbaan (zonder WES) (pdf, 1 p.) (168 kB).
- De jongere doorloopt eerst een WES van minimum 4 weken en maximum 6 maanden. Je beslist na afloop van de WES of je de jongere al dan niet aanwerft via een startbaan. Stroomschema startbaan voorafgegaan door WES (pdf, 2 p.) (248 kB)
Let op! Beide opties zijn enkel mogelijk als je over een plaats in de startbanenprojecten beschikt.
Wat is je taak als werkgever?
De werkgever voorziet een coach die, net zoals tijdens de startbaan, de jongere begeleidt en opvolgt. Bij aanvang van de WES maken de coach en de jongere samen een opleidingsplan. Het plan bakent de competenties af waarrond de jongere tijdens de WES zal werken en het bepaalt de duur van de WES.
Het sjabloon voor dat opleidingsplan vind je hier: Algemeen opleidingsplan WES (pdf, 5 p.) (55 kB)
Als je een jongere in een WES wilt laten starten, neem je contact op met de lokale Werkwinkel van VDAB of het OCMW, als de kandidaat een leefloon ontvangt.
Opleiding volgen?
Jongeren die werken in het VeVe-project krijgen de kans om aanvullende opleidingen te volgen. Zo hebben zij nadien extra troeven in handen voor duurzaam werk.
Opleidingsmogelijkheden
Individuele opleiding
De werkgever en de startbaner gaan samen op zoek naar een geschikte, zinvolle opleiding, om een loopbaan op te zetten. Die opleiding kan van korte of lange duur zijn en sluit aan bij de interesses, vaardigheden en motivatie van de startbaner.
Om de drempel voor opleidingen zo laag mogelijk te houden, kunnen werkgevers tot 2 dagen per week (15 uur) educatief verlof toestaan. Tijdens het educatief verlof krijgt de startbaner een voltijds loon. Gezien de aard van het project verwachten we van de werkgever dat ze de jongere voldoende tijd biedt om extra kwalificaties te behalen. Jongeren die ervoor kiezen om zelfstandig te studeren, bijvoorbeeld via de Examencommissie van de Vlaamse Gemeenschap, kunnen met hun school de mogelijkheid bespreken om tijdens de zittijden extra tijd voor studie te krijgen. Bovendien kunnen startbaners de inschrijvingskosten van beroeps- of diplomagerichte opleidingen volledig of gedeeltelijk terugvorderen bij de VeVe-coördinatie (zie hieronder).
Let op: Enkel opleidingen aangeboden via door de Vlaamse Overheid erkende opleidingsinstellingen komen in aanmerking voor verlenging en terugbetaling.
Let op: Niet elke opleiding die terugbetaald wordt, komt in aanmerking voor een verlenging. Voor meer info daarover, kan je terecht bij de VeVe-coördinatie.
Vormingen aangeboden door de VeVe-coördinatie
De medewerker verkeersveiligheid krijgt op regelmatige tijdstippen een uitnodiging om deel te nemen aan relevante vormingen en workshops voor zijn/haar taak als VeVe-medewerker. De introductiecursus waarin startbaners kennismaken met hun rechten en plichten op de werkvloer, is verplicht tijdens het 1ste tewerkstellingsjaar. De rest van de vormingen/workshops zijn optioneel, al raden we ze sterk aan. We verwachten van de werkgever dat deze de startbaner stimuleert om zich in te schrijven voor die vormingen en workshops.
Daarnaast organiseert de coördinatie op geregelde tijdstippen vormingssessies voor de coaches van VeVe-medewerkers. Daardoor krijgen zij een beter beeld van hun specifieke taak als begeleider. Het regelmatig bijwonen van die vormingen, behoort tot het engagement van de coaches.
Bekijk het vormingsaanbod hier.
Vorming betaald door de werkgever
De werkgever voorziet de nodige vorming zodat de startbaner zich goed kan inwerken en het takenpakket correct kan uitvoeren. Ze doet dat op dezelfde manier als voor alle andere personeelsleden.
Terugbetaling
De coördinatie trekt elk kalenderjaar een budget van maximum € 900 uit per startbaner voor de terugbetaling van individuele opleiding(en). We betalen enkel de inschrijvingskosten van het lopende school- of kalenderjaar terug.
Welke opleidingen betalen we terug?
Hier vind je de lijst Opleidingen - terugbetaling en goedkeuring -2020 (pdf, 9 p.) (177 kB). Staat de opleiding niet in de lijst? Neem dan contact op met de coördinatie via veve@vlaanderen.be of bel 02 553 22 92 of 02 553 26 91.
Opleidingscheques Departement Werk en Sociale Economie
Als startbaner heb je per schooljaar recht op opleidingscheques. Afhankelijk van wat je studeert is dit € 250 of € 500. Met die opleidingscheques kan je een deel van het inschrijvingsgeld bekostigen. De coördinatie betaalt de extra kosten terug.
Stappenplan Aanvragen Opleidingscheques (pdf, 7 p.) (506 kB)
Zo doe je het
Ga voor de betaling van het inschrijvingsgeld na of de opleiding in aanmerking komt voor opleidingscheques. Meer info daarover vind je hier. Ga na hoeveel jouw opleiding kost en vraag dit bedrag aan in opleidingscheques. Kost je opleiding meer dan het maximum aantal opleidingscheques dat jij kan aanvragen, vraag dan het maximum aan. De procedure voor de aanvraag van de cheques kan je terugvinden onder documenten.
Na ontvangst van de opleidingscheques, gebruik je ze om je opleiding (gedeeltelijk) mee te betalen. Kost je opleiding meer dan het bedrag van de cheques, betaal deze extra kosten dan eerst zelf. De extra kosten kan je bij de coördinatie terugvragen.
Aanvraag tot terugbetaling
Heb je bovenstaande stappen doorlopen en heb je al jouw opleidingscheques gebruikt? Dan kan je nu de extra kosten bij de coördinatie terugvragen.
Stuur deze 4 documenten naar veve@vlaanderen.be:
- De Aanvraag terugbetaling opleidingskosten ikv VeVe-project (docx, 3 p.) (889 kB) met een stempel van je onderwijsinstelling.
- Het inschrijvings- en betalingsbewijs van je opleiding.
- De bevestigingsmail van het departement WSE, waarin staat dat je opleidingscheques hebt aangevraagd.
- De goedkeuringsmail van het departement WSE, waarin staat dat je opleidingscheques zijn goedgekeurd.
Zie ook Stappenplan Aanvragen Opleidingscheques (pdf, 7 p.) (506 kB).
Aanstelling
Nieuw in het project
Gemeentebesturen of organisaties die aan de nodige criteria voldoen en in het startbanenproject willen stappen, mailen dit formulier Aanvraag aanstelling verkeersveiligheidsmedewerker (docx, 2 p.) (53 kB) naar veve@vlaanderen.be. Ingediende aanvragen behandelen we binnen de 10 werkdagen. Zodra de aanvraag is goedgekeurd, kan je in het project stappen. Als er op dat moment geen beschikbare plaatsen zijn binnen het project, kom je op een wachtlijst te staan.
Een nieuwe medewerker verkeersveiligheid aannemen
Gemeentebesturen of organisaties die een nieuwe startbaner wensen aan te werven ter vervanging van de vorige, mailen dit formulier Aanvraag aanstelling verkeersveiligheidsmedewerker (docx, 2 p.) (53 kB) naar veve@vlaanderen.be.
De aanvraag voor de aanwerving van een nieuwe startbaner wordt best 2 maanden voor het einde van de huidige tewerkstelling ingediend. Zo kan de werkgever tijdig starten met de sollicitatieprocedure voor een nieuwe startbaner en kunnen de tewerkstellingen op elkaar aansluiten. Ingediende aanvragen behandelen we binnen de 10 werkdagen. Pas wanneer de aanvraag goedgekeurd is, mag de gemeente of organisatie een vacature openen!
Dienst voor Toezicht op Sociale Wetten
Voordat de startbaner in dienst treedt, vraagt de werkgever toestemming voor een eventuele uitzonderlijke verlenging voor een 3e jaar bij de Dienst Toezicht op Sociale Wetten. De werkgever vult daarvoor dit formulier in: Aanvraag tot het sluiten van opeenvolgende contracten voor bepaalde duur (pdf, 2 p.) (31 kB). Dat formulier vraagt de Dienst Toezicht op de Sociale Wetten om, als de coördinatie van het VeVe-project een uitzonderlijke verlenging toestaat, een 3e tewerkstellingsjaar niet te beschouwen als een automatische overgang naar een contract van onbepaalde duur. Het invullen van dat aanvraagformulier betekent dus niet dat de medewerker verkeersveiligheid per definitie 3 jaar zal kunnen blijven; de VeVe-coördinatie zal immers steeds elke verlenging moeten goedkeuren.
Meer informatie op www.werk.belgie.be.
Contract verlengen
Verlengen met een 2e jaar
Wanneer een jongere tijdens zijn/haar 1ste tewerkstellingsjaar met een opleiding startte, kan hij een verlenging krijgen.
Als de werkgever en de startbaner een verlenging van de arbeidsovereenkomst wensen, mail je het formulier Aanvraag verlenging verkeersveiligheidsmedewerker (docx, 3 p.) (52 kB) samen met het inschrijvingsbewijs van de opleiding naar veve@vlaanderen.be.
Je doet er goed aan om minstens een maand voor het einde van het 1ste tewerkstellingsjaar met die procedure te starten, zodat het loon van de startbaner zonder onderbreking doorbetaald wordt. Ingediende aanvragen behandelen we binnen de 10 werkdagen. Pas wanneer de werkgever een goedkeuring ontvangen heeft, mag deze een nieuwe arbeidsovereenkomst afsluiten! De werkgever stuurt nadien 1 exemplaar van de arbeidsovereenkomst naar de coördinatie van het project.
Uitzonderlijk verlengen met een 3e jaar
Wanneer een jongere tijdens zijn 1ste tewerkstellingsjaar met een opleiding startte en een 3e jaar nodig heeft om diezelfde opleiding te kunnen afmaken, kan hij eventueel een uitzonderlijke verlenging krijgen. Daarbij kijken we naar de voortgang van het opleidingstraject. Een verlenging met een 3e jaar is eerder uitzonderlijk én vraagt de goedkeuring van twee instanties: De Dienst Toezicht op Sociale Wetten (zie boven) en de coördinatie.
Coördinatie
Als de werkgever en de startbaner een uitzonderlijke verlenging van de arbeidsovereenkomst wensen, mail je het formulier Aanvraag verlenging verkeersveiligheidsmedewerker (docx, 3 p.) (52 kB) naar veve@vlaanderen.be. Het is noodzakelijk dat je de aanvraag zo goed mogelijk documenteert met inschrijvingsbewijzen, rapporten en eventueel behaalde certificaten van de opleiding.
Pas na de goedkeuring van de coördinatie kan je als werkgever het contract van de startbaner verlengen. Je doet er goed aan om minstens 3 maanden voor het einde van het 2e tewerkstellingsjaar de aanvraag in te dienen, zodat het loon van de startbaner zonder onderbreking doorbetaald wordt of zodat de startbaner voldoende tijd heeft om elders te solliciteren. Ingediende aanvragen behandelen we zo snel mogelijk. Alleen wanneer de werkgever een goedkeuring ontvangen heeft, mag hij een nieuwe arbeidsovereenkomst afsluiten. De werkgever stuurt nadien 1 exemplaar van de arbeidsovereenkomst naar de coördinatie van het project en doet een zending naar het werkstation.
Hulp bij aanwerving en sollicitatie
Voor de werkgever
Zodra je groen licht krijgt van de coördinatie om een startbaner aan te stellen, ben je als werkgever verantwoordelijk voor de selectie en aanwerving van een nieuwe medewerker verkeersveiligheid. En mag je een vacature voor een medewerker verkeersveiligheid openen.
Enkele nuttige tips:
- Vermeld alle voorwaarden waaraan de startbaner moet voldoen, zodat je geen tijd verliest met niet-geschikte kandidaten.
- Vermeld in de vacature dat vorming een essentieel onderdeel vormt van de tewerkstelling, zodat de kandidaten gemotiveerd zijn om een aanvullende kwalificatie te behalen.
- Stel een duidelijk en realistisch takenpakket op, dat de juiste verwachtingen creëert bij kandidaat-startbaners.
Selectie
Werkgevers kunnen via diverse kanalen op zoek gaan naar geschikte kandidaten:
VeVe-coördinatie
Als werkgevers dat wensen, kan de VeVe-coördinatie een vacature publiceren op de website van het startbanenproject. Om beroep te doen op die mogelijkheid, duidt de werkgever dat aan op het formulier Aanvraag van de aanstelling van een medewerker Verkeersveiligheid.
VDAB-Werkwinkel
Werkgevers kunnen een vacature publiceren in de jobdatabank van de VDAB door zich online te registeren via Mijn VDAB of door te bellen naar de servicelijn op het nummer 0800 30 700.
Minderhedenforum
Het minderhedenforum verspreidt vacatures met aandacht voor gelijke kansen. Werkgevers kunnen een vacature plaatsten via de website .
OCMW
Met de ‘Wet betreffende het recht op maatschappelijke integratie’ kregen de OCMW’s in 2002 een belangrijke tewerkstellingsopdracht toebedeeld. In de praktijk doet het OCMW aan bemiddeling van steuntrekkende jongeren. Het kan dus de moeite lonen om contact op te nemen met het plaatselijke OCMW.
Voor de jongere
Werkgevers binnen het project staan zelf in voor de aanwerving van een geschikte kandidaat. Openstaande vacatures verschijnen op deze website of op de website van de VDAB. Interesse? Neem dan rechtstreeks contact op met de werkgever.
Info voor de dossierbeheerder
Het dossier aanmaken
Wanneer de werkgever een geschikte kandidaat-startbaner geselecteerd heeft, maakt ze een dossier op.
Let op! Als de startbaner onderdaan is van een land buiten de EU, Zwitserland, Noorwegen en Ijsland vragen we eerst advies bij de Dienst Vreemdelingenzaken. De werkgever stuurt de naam en het rijksregisternummer van de potentiële kandidaat naar de VeVe-coördinatie. Pas na een gunstig advies van de Dienst Vreemdelingenzaken kan je de startbaner in dienst nemen.
Alle nodige documenten en de arbeidsovereenkomst bezorg je digitaal aan de coördinatie veve@vlaanderen.be. Een volledig dossier bevat de volgende documenten:
Aanvraag immatriculatie (pers 11)
Aan de hand van dat document vraag je op het departement Onderwijs en Vorming een immatriculatienummer aan op basis waarvan de jongere betaald wordt.
Aanvraag van immatriculatie (PERS11) (doc) (223 kB)
Kennisgeving opdracht (pers 2)
Dat formulier vul je in bij de indiensttreding van een nieuwe startbaner of bij de verlenging van een startbaanovereenkomst. De begindatum van de opdracht hoort daarop vermeld te staan.
Kennisgeving opdracht (PERS2) (doc) (168 kB)
Bewijs van laaggeschooldheid via de Leer en Ervaringsbewijzen Databank (LED)
De startbaner zorgt voor een afdruk van zijn/haar studiegegevens door zich in de LED in te loggen via zijn/haar eID. Die afdruk is het bewijs dat de startbaner laaggeschoold is.
Melding van gegevens
Het formulier Melding van gegevens ikv VeVe-project (doc) (199 kB) verschaft de coördinatie aanvullende informatie over de startbaner, zoals zijn contactgegevens. Het formulier maakt het bovendien mogelijk om een aantal belangrijke statistische gegevens te verzamelen over de deelnemers aan het startbanenproject. Die gegevens behandelen we steeds vertrouwelijk.
Uittreksel uit het strafregister - model 2
Het uittreksel uit het strafregister (model 2) is minder dan 1 maand oud zijn op de dag van de indiensttreding. Een blanco strafblad is niet vereist. De startbaner beschikt wel over alle politieke en burgerlijke rechten. Een burger verliest die rechten pas als hij veroordeeld wordt tot een gevangenisstraf van meer dan 4 maanden. Het uittreksel uit het strafregister kan je verkrijgen bij de politie of bij het gemeente– of stadsbestuur van de plaats waar de jongere gedomicilieerd is. Het is belangrijk dat de startbaner het document tijdig aanvraagt. Soms duurt het een tijdje vooraleer de politie of het gemeente– of stadsbestuur het attest kan overhandigen.
Arbeidsovereenkomst afsluiten
Met uitzondering van het bewijs van de LED, het uittreksel uit het strafregister (model 2) en het medisch attest, vind je alle noodzakelijke formulieren voor het dossier op deze website. Het volledige dossier dient ten laatste op de 15e van de maand volgend op de indiensttreding in het bezit zijn van de coördinatie. Enkel dan kunnen we de uitbetaling van het loon in diezelfde maand garanderen.
De VeVe-arbeidsovereenkomst (docx, 3 p.) (906 kB) sluiten we altijd voor 1 jaar af. Je stelt het op in 3 exemplaren en ondertekent het ten laatste op het moment van de indiensttreding.
De 3 exemplaren zijn bestemd voor:
- De jongere
- De werkgever
- De coördinatie: mailen naar veve@vlaanderen.be
2e of 3e tewerkstellingsjaar
Als je van de coördinatie de goedkeuring kreeg om een startbaner een 2e of 3e jaar in dienst te nemen, bezorg je een nieuwe arbeidsovereenkomst aan alle partijen. Aan de coördinatie bezorg je een nieuw exemplaar van de Arbeidsovereenkomst en Kennisgeving opdracht (document pers 2).
Extra informatie
Een nieuwe startbaner
Documenten voor de aanvraag
- Aanvraagformulier van de aanstelling van een verkeersveiligheidsmedewerker (docx, 2 p.) (53 kB)
- Aanvraag tot toestemming voor het sluiten van opeenvolgende contracten van onbepaalde duur (pdf, 2 p.) (31 kB)
Documenten voor het dossier
- Arbeidsovereenkomst VeVe (docx, 3 p.) (906 kB)
- Kennisgeving opdracht (PERS2) (doc) (168 kB)
- Aanvraag van immatriculatie (PERS11) (doc) (223 kB)
- Melding van gegevens VeVe (doc) (199 kB)
- Aanvraagformulier haardtoelage (doc) (45 kB)
Verlenging van het contract van een startbaner
Documenten voor de aanvraag
Opleiding volgen
Documenten voor terugbetaling van een opleiding
Varia
- Bijlage arbeidsovereenkomst na behalen van diploma (docx, 1 p.) (898 kB)
- Wijziging persoonlijke toestand VeVe (PERS6) (doc) (137 kB)
- Haardtoelage - aanwijzing/aanvraag van de begunstigde (docx, 2 p.) (27 kB)
- Kennisgeving dienstonderbreking
- Stopzetting arbeidsovereenkomst