KVS Brussel, 27 maart 2017 - conferentie op uitnodiging
Omschrijving
Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits gaf de opdracht voor een tussentijdse meta-evaluatie van het decreet inzake maatregelen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften, kortweg het M-decreet. Het M-decreet werd op 12 maart 2014 aangenomen door het Vlaams Parlement en geleidelijk ingevoerd vanaf het schooljaar 2015-2016. Het stelt het onderwijs voor heel wat uitdagingen.
Sinds de inwerkingtreding verschenen meerdere publicaties die een ‘evaluatie’ maken van het M-decreet of deelaspecten ervan. Sommige van die publicaties zijn van de hand van wetenschappelijke onderzoekers, andere van de onderwijsinspectie of de administratie, nog andere van belangenorganisaties, UNIA of het Kinderrechtencommissariaat. Er loopt ondertussen ook onderzoek naar ervaringen met en implementatie van het M-decreet in het kader van het beleidsgericht steunpunt onderwijsonderzoek (SONO) en de onderwijsadministratie bereidt een M-monitor voor op basis van administratieve data.
De meta-evaluatie van die bronnen vormt de input voor een conferentie met vertegenwoordigers van onderwijsactoren, sociale partners, onderzoekers en beleidsverantwoordelijken. Tijdens de conferentie wordt gebrainstormd over hoe het verder moet met het M-decreet. De bedoeling is te komen tot beleidsleren, tot het formuleren van beleidsaanbevelingen voor de diverse betrokken actoren.
Programma
9.30 uur | Onthaal met koffie |
10 uur | Welkom en opzet van de conferentie |
10.15 uur | Toelichting dagprogramma's met thema's en werkwijze 'Uw stem telt' |
Ronde 1 | |
10.30 uur | Introductie thema 1: Meer inclusief onderwijs? |
10.45 uur | Uw stem telt |
11.30 uur | Koffiepauze |
Ronde 2 | |
11.45 uur | Introductie thema 2: Mindshift |
12 uur | Uw stem telt |
12.45 uur | Lunch |
Ronde 3 | |
13.30 uur | Introductie thema 3: Meesterschap |
13.45 uur | Uw stemt telt |
Ronde 4 | |
14.30 uur | Introductie thema 4: Middelen |
14.45 uur | Uw stem telt |
15.30 uur | Koffiepauze |
15.45 uur | Plenaire round-up |
16.15 uur | Slotwoord minister Crevits |
16.30 uur | Einde conferentie |
Voorbereidende documenten en bronnen
-
Synthese tussentijdse evaluatie M-decreet (pdf, 105 p.) (1.75 Mo) "pdf" - Geraadpleegde bronnen voor de meta-evaluatie:
- Departement Onderwijs & Vorming (2016).
Evaluatie van de pre-waarborgregeling basisonderwijs (pdf, 116 p.) (2.3 Mo) "pdf" . Procesevaluatie van de implementatie van deze maatregel in schooljaar 2015-2016. Brussel: Vlaamse Overheid. - Departement Onderwijs & Vorming (s.d.). Operatie Tarra. Onderzoek naar planlast. Eindrapport. Brussel: Vlaamse Overheid.
- D’Espallier, A. (2016). ‘Tot de M-de macht. Evaluatie van het M-decreet’ in: Tijdschrift voor Onderwijsrecht en –Beleid, 17(1-2): 26-34.
- De Munck, K. & E. De Schauwer (2016). De competentiebegeleider doet ertoe! Onderzoek in opdracht van de pedagogische begeleidingsdiensten. Presentatie gegeven op de studiedag competentiebegeleiders, 27 oktober 2016). Gent: UGent – Vakgroep Orthopedagogiek. (presentatie verkrijgbaar bij de auteurs)
- De Smet, M. et al. (2016). ‘Iedereen mee in de boot van het M-decreet’ in: Schoolwijzer Basis. 23 april 2016.
- Devroey, A. (2016). Inclusive practices and co-support in Flemish secondary schools. A qualitative study on inclusive school development. Proefschrift aangeboden tot het verkrijgen van de graad van doctor in de Psychologie en Pedagogische Wetenschappen. Leuven: KU Leuven.
- GO! ouders (2016). Een jaar M-decreet. Wat denken we daarover? Een bevraging van GO! ouders bij de ouders van het GO! onderwijs. Brussel: GO! ouders.
- Kinderrechtencommissariaat (2016). Knelpuntennota. Implementatie M-decreet: een tussentijdse evaluatie. Brussel: Vlaams Parlement.
- Onderwijsinspectie (2017).
Verkennend onderzoek naar de implementatie van het M-decreet (pdf, 61 p.) (2.34 Mo) "pdf" in de centra voor leerlingenbegeleiding. Brussel: Vlaamse Overheid. - Onderwijskrant (2016). 1 jaar M-decreet. Themanummer. Nr. 178.
- Pétry, K. et al. (2013). GON en ION anno 2010. OBPWO 10.01. Leuven: KU Leuven.
- Steunpunt Ouders voor Inclusie (2016). Drempels en barrières. Samen met ouders op pad. Ervaringen uit de praktijk in het realiseren van inclusief onderwijs.
- Struyf, E. et al. (2012). Zorgbeleid in het gewoon basisonderwijs en secundair onderwijs in Vlaanderen: kenmerken, predictoren en samenhang met taakopvatting en handelingsbekwaamheid van leerkrachten. OBPWO project 09.05. UA/KdG/KU Leuven.
- Struyf, E. et al. (2016). Toeleiding naar het zorgaanbod. Een onderzoek naar bestaande praktijken en verklarende factoren op kind-, gezins- en schoolniveau in het gewoon en buitengewoon onderwijs in Vlaanderen. Eindrapport OBPWO 13.01. Antwerpen: UA.
- UNIA (2016). Inclusief onderwijs in Vlaanderen. Een tussentijdse evaluatie.
- Van den Broeck, W. (2016). Analyse en aanbevelingen n.a.v. de eerste ervaringen met het M-decreet. Brussel: VUB.
- VCOV (2015). Bevraging VCOV ‘Ouders over het M-decreet’.
- Verbruggen, M. (2016). ‘Zijn kinderen met een beperking beter af met het M-decreet?’ in: Tijdschrift voor Jeugd en Kinderrechten (TJK), 17(2016)2: pp. 155-161.
- Verschueren, K. et al. (2015). Buitenschoolse hulpverlening en zorg op school: Samenhang, afstemming en verklarende factoren. Eindrapport OBPWO 12.01. Leuven: KU Leuven/UA.
- Vlaamse Scholierenkoepel (2015). Radar-bevraging: Zorg op school – inclusief onderwijs en M-decreet. Brussel: VSK. (verkrijgbaar bij VSK)
- Vlaamse Scholierenkoepel (2016). Van lerensbelang. Scholierenrapport. Wat 17.000 leerlingen in de nieuwe eindtermen willen. Brussel: VSK.
- VLVO (2016). Resultaten bevraging M-decreet. Bevraging door VLVO aan de leidinggevenden van basis-, secundair- en deeltijds kunstonderwijs. Brussel: VLVO.
- Departement Onderwijs & Vorming (2016).
Presentatie en verslag
Meer informatie over het verloop van de conferentie vind je in de presentatie:
Het verslag volgt later.