Het personeel van de zomerscholen: wie?
Het personeel van een zomerschool is heel divers. Er zijn:
- Lesgevers van het onderwijsgedeelte
- Begeleiders van het vrijetijdsgedeelte
- De coördinator van de zomerschool
- Eventuele begeleiders van de middagpauze en bij uitstappen
- Administratieve ondersteuners
- …
Elke zomerschool vult dit in voor zichzelf. Belangrijk is dat elk personeelslid meewerkt vanuit een vrijwillig engagement.
Ondanks de vrijwillige basis blijft de belangrijkste doelstelling van de zomerscholen leren. Om dit op een kwaliteitsvolle manier te kunnen bewaken, kan het coördinatorschap van een zomerschool alleen worden opgenomen door professionals met de nodige ervaring in het lesgeven of (onderwijs)beleid.
Daarnaast vormen kwaliteitsvolle lesgevers de spil van de zomerscholen. De lesgevers van het onderwijsgedeelte moeten dan ook over de nodige pedagogische ervaring te beschikken en/of over een Bewijs van Pedagogische Bekwaamheid. De coördinator neemt hierin de eindbeslissing.
Studenten uit de lerarenopleiding kunnen ook lesgeven, zij het enkel in co-teaching of onder leiding van een ervaren leerkracht. Zij kunnen met hun lerarenopleiding het gesprek aangaan over een eventuele erkenning als stage van de lessen die ze geven in de zomerscholen.
Aanstelling en verloning
Er is geen specifieke regelgeving voor de aanstelling van personeel in de zomerscholen. Dit betekent dat, afhankelijk van de manier waarop het personeelslid in kwestie wordt aangesteld, de geldende regels van kracht blijven. In de meeste gevallen zijn dit:
- Decreet rechtspositie gesubsidieerd onderwijs
- Decreet rechtspositie gemeenschapsonderwijs
- Vrijwilligerswetgeving
- Wet op de arbeidsovereenkomsten van 1978
Wat het meest praktische systeem is om het personeel in de zomerschool aan te stellen en te vergoeden, is afhankelijk van de concrete situatie van de personeelsleden in kwestie (al dan niet reeds een opdracht in het onderwijs, vastbenoemd of tijdelijk, een voltijdse of deeltijdse opdracht …). Hieronder worden een aantal mogelijkheden opgesomd, met de bijhorende aandachtspunten. Analyseer dit tijdig voor jouw concrete context:
- Het Personeel op Werkingsbudget (PWB)-systeem in het ambt van administratief medewerker
- Vrijwilligersstatuut
- Arbeidscontracten
- Flexi-job
- Varia
Het personeel van de zomerscholen moet een uittreksel uit het strafregister ‘Model Artikel 596.2 minderjarigenmodel’ voorleggen. De organisator van de zomerschool zal dit ook controleren. Lees meer over het uittreksel uit het strafregister voor nieuwe medewerkers.
Het Personeel op Werkingsbudget (PWB)-systeem in het ambt van administratief medewerker
Het PWB (Personeel op Werkingsbudget)-systeem is mogelijk voor leerkrachten die al een opdracht hebben in het onderwijs, vastbenoemd of tijdelijk. Ook nieuwe leerkrachten kunnen worden aangesteld via de PWB-regeling mits het in orde brengen van de nodige administratieve formaliteiten (uittreksel uit het strafregister, rekeningnummer, bekwaamheidsbewijs, aanmaken stamboeknummer)
Aandachtspunten:
- Het PWB systeem kan enkel in het ambt van administratief medewerker. Het is niet mogelijk om deze opdrachten in het ambt van kleuteronderwijzer, onderwijzer of leraar op te nemen, omdat tijdelijke leerkrachten niet betaalbaar zijn in de zomervakantie. Deze ambten kunnen immers alleen opdrachten uitvoeren van september tot en met juni, en ontvangen in juli en augustus een uitgestelde bezoldiging. Administratief medewerker is een ambt dat wel kan ingericht worden in de zomervakantie.
- Ook lokale besturen die een zomerschool organiseren, kunnen van het PWB-systeem gebruik maken. De personeelsleden in kwestie kunnen ingezet worden in scholen van de stad, gemeente of provincie (waarbij het lokaal bestuur dus zelf schoolbestuur is), maar ook in scholen van een ander net (GO! of vrij gesubsidieerd onderwijs). In dit geval dienen met de school waar het personeelslid is aangesteld, de nodige afspraken gemaakt te worden over de PWB-vergoedingen. De school moet immers een zending doen van het volume en de periode van de opdracht bij het Agentschap voor Onderwijsdiensten (AGODI), waarna het personeelslid een salaris zal ontvangen. Nadien vordert AGODI de volledige loonkost terug, die kan betaald worden met de subsidie die wordt uitgekeerd aan de zomerschool (zie verder).
- Voor leerkrachten met een vaste benoeming is het opnemen van een verlofstelsel om een PWB opdracht te presteren niet nodig in de zomervakantie, omdat de opdracht van de vaste benoeming niet gepresteerd wordt tijdens de zomervakantie.
- Er dient rekening gehouden te worden met de geldende cumulatiegrenzen van 140%. De bijkomende opdracht in de zomerschool mag met andere woorden de grens van 40% bovenop een voltijdse opdracht niet overschrijden. Vermits het gaat om een reguliere betaling wordt ook rekening gehouden met de opgebouwde geldelijke anciënniteit.
De werkwijze PWB houdt in dat de schoolbesturen zich engageren om de volledige loonkost van de betrokken personeelsleden onmiddellijk terug te betalen, wanneer zij de terugvorderingen ontvangen. De werkwijze via PWB opent ook het recht op eindejaarstoelage en vakantiegeld. De terugvorderingen aan de schoolbesturen zullen op een later moment verstuurd worden, nl. in de periode oktober/november 2024.
Meer details kan je nalezen in de omzendbrief over aanwending van het werkingsbudget voor aanwerving van personeel:- Informatie over de loonkost van een administratief medewerker op niveau bachelor in bijlage 4
- Informatie over de loonkost van een administratief medewerker op niveau master in bijlage 13
- Informatie over de loonkost van een administratief medewerker op niveau secundair onderwijs in bijlage 5
Concrete werkwijze en simulaties
Individuele berekeningen en simulaties maken is niet mogelijk, een inschatting maken kan wel op basis van onderstaande gegevens.
Melding aan AGODI
- De school doet een zending van de gepresteerde uren van de lesgevers aan het Agentschap voor Onderwijsdiensten Agodi. De PWB-zending is een zending zoals alle andere personeelszendingen.
- De zending gebeurt via de code PWB OOM 16.
- De lesgever wordt aangesteld in het ambt van administratief medewerker (AM) ATO 02.
- In dat ambt zijn 3 niveaus mogelijk:
- De noemer van de opdracht is 36.
Vergoeding en terugbetaling
AGODI betaalt de geleverde prestaties rechtstreeks aan de lesgevers. Nadien vordert AGODI deze bedragen terug van de scholen. De scholen kunnen voor deze terugvordering gebruik maken van de subsidies voor de organisatie van de zomerschool.
Cumulatie
Hoeveel een lesgever kan bijverdienen is afhankelijk van het volume van de aanstelling in het schooljaar en het statuut.
De regels van de cumulatie worden toegepast. De cumulatiegrens wordt berekend op basis van de opdracht die de lesgever op dit moment heeft. Het ambt administratief medewerker valt enkel onder de cumulatieregeling voor de beperking tot 140% en de betaling is steeds in het hoofdambt
- Een voltijds vastbenoemd personeelslid kan 40% bijwerken. 40% van 36 = 14,4, naar boven afgerond = 15. Dus het maximaal aantal 36sten bovenop een voltijdse opdracht = 15/36.
- Een vastbenoemd personeelslid met een deeltijdse betrekking, kan meer bijverdienen dan 15/36, namelijk tot het plafond van 140% is bereikt.
- Een tijdelijk personeelslid, dat uitgestelde bezoldiging ontvangt tijdens de zomermaanden (en bijgevolg geen salaris), kan voor 36/36 bezoldigd worden in het kader van de zomerscholen. De uitgestelde bezoldiging staat immers los van de hoofd/bijambt-bepaling.
- Ook een lid van de directie kan via PWB administratief medewerker vergoed worden. Dit is een uitzondering op het principe dat geen cumulatie mogelijk is voor 'ambten zonder prestatieregeling', zoals directiefuncties.
Bedrijfsvoorheffing
Gevolgen voor het salaris zomerscholen in juli in augustus:
- Bij vast benoemde personeelsleden gebeurt een correcte afhouding van de bedrijfsvoorheffing (normaal salaris en salaris zomerschool in zelfde maandbetaling).
- Bij het tijdelijk personeelslid gebeurt de inhouding van de bedrijfsvoorheffing op het salaris zomerschool los van de uitgestelde bezoldiging. Het gaat om een andere betaling. De uiteindelijke afrekening gebeurt via de fiscus.
- Bij personeelsleden die tegelijk vast en tijdelijk zijn, krijg je een combinatie van de vorige punten.
Vrijwilligersstatuut
Zowel lokale besturen als onderwijsinstellingen kunnen als organisator van een zomerschool beroep doen op vrijwilligers.
Aandachtspunten:
- In 2024 bedraagt het plafond van de kostenvergoeding 41,48 euro per dag en 1659,29 euro per jaar.
- Een kostenvergoeding is geen inkomen dus er is geen sprake van belastingen of RSZ-bijdragen. Deze vergoeding is enkel belastbaar wanneer de maximale bedragen overschreden zijn.
- De regelgeving en relevante informatie in verband met onkostenvergoedingen, verzekeringen en administratieve verplichtingen, is terug te vinden op de website van het Steunpunt Vrijwilligerswerk.
- Over het systeem dat gehanteerd zal worden voor de onkostenvergoeding, worden best aan het begin van het engagement de nodige afspraken gemaakt. Hierbij is er keuze uit de mogelijkheden zoals toegelicht op de website van het Steunpunt Vrijwilligerswerk.
- Let op: een lesgever kan geen vrijwilligerscontract krijgen bij een schoolbestuur waarbij deze reeds een aanstelling heeft.
Arbeidscontracten
Uit reacties van vorige jaren is gebleken dat sommige initiatiefnemers van zomerscholen het belangrijk vinden om voor iedereen die meewerkt eenzelfde verloning te voorzien. In dat geval kan best geopteerd worden voor een contract van bepaalde duur (volgens de wet op de arbeidsovereenkomsten van 3 juli 1978).
Aandachtspunt:
Het lokaal bestuur zal in de rechtspositieregeling van het gemeentepersoneel de vereiste afwijkingen moeten vaststellen voor de lesgevers, in overeenstemming met de decreten en besluiten betreffende het onderwijs.
Flexi-job
De organisatoren van een zomerschool kunnen ook een beroep doen op flexi-jobwerknemers.
Lees alle informatie over flexi-jobs in het onderwijs.
Aandachtspunt:
De flexi-jobwerknemer mag geen andere tewerkstelling bij de organisator van de zomerschool hebben.
Varia
Ook volgende mogelijkheden kunnen overwogen worden:
- Terbeschikkingstelling van statutair personeel (gemeentelijke VZW, EVA …) op basis van het decreet Lokale Besturen.
- Personeel aantrekken via uitzendkantoren.
- Tijdelijk leerkrachten of personeel aantrekken via terbeschikkingstelling door private organisaties die geen uitzendkantoren zijn.
- Meer hierover op de webpagina over toegelaten terbeschikkingstelling voor een beperkte tijd van FOD Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal overleg.
- Personeel aantrekken vanuit andere organisaties (bijvoorbeeld repetitorenkantoren of privaatrechtelijke VZW’s).