- STEM in dialoog
- STEAM-IT! STEM en computationeel denken
- Aan de slag met interdisciplinaire Teacher Design Teams of i-TDT, voor innoverend STEM-onderwijs
- STEM via onderzoekend leren in authentieke contexten
- Eurosteam: een Europees project voor de eerste graad secundair onderwijs
STEM in dialoog: Hoe gebruik je dialoog om de STEM-geletterdheid van leerlingen te stimuleren in het kleuter-, basis- en secundair onderwijs?
- Leeft een appel?
- Wat is gezond?
- Is kernenergie duurzaam?
Inzetten op dialoog is een succesvol recept om de onderzoekende houding en STEM-geletterdheid van leerlingen in het kleuter-, basis- en secundair onderwijs te stimuleren.
Via dialoog onderzoeken leerlingen moeilijke begrippen en ontdekken ze de verschillen tussen de vaktaal en het dagelijkse taalgebruik.
In dit symposium presenteren we drie vormen van dialoog om aan de STEM-geletterdheid van leerlingen te werken: filosoferen, dialogisch gesprek en het gebruik van STEM-woorden.
Sprekers
Jelle De Schrijver, Jan Sermeus, Thijs Eeckhout, Helena Taelman en Marlies Algoet zijn actief in Onderzoekskern ExploRatio aan Odisee hogeschool, die zich richt op het stimuleren van kritisch denken. Deze onderzoekskern ontwikkelt methodieken gericht op dialogisch STEM-onderwijs. De sprekers zijn zowel docent als onderzoeker aan Odisee hogeschool.
Doelgroep
Voor leraren en schoolleiders, basis- en secundair onderwijs, docenten en onderzoekers met interesse in STEM
STEAM-IT! STEM en computationeel denken
We ontwikkelden een didactiek en bijhorende activiteiten over STEM en computationeel denken. Eerst lichten we in deze sessie de context en het project toe. Vervolgens testen we een paar activiteiten hands-on uit. Daarna analyseren we de activiteiten tijdens een reflectiemoment.
Sprekers
Geert Neyrynck, Remko Meys, Shane Vermeersch en Annelore Blondeel zijn verbonden aan het Expertisecentrum Onderwijsinnovatie van Vives Hogeschool. Dit centrum doet projectmatig wetenschappelijk onderzoek om efficiënte en bruikbare methodieken te ontwikkelen met betrekking tot de implementatie van een STEM-geletterdheid in de basisschool.
Doelgroep
Leraren, pedagogische begeleiders, schoolleiders van lager onderwijs, onderzoekers
Aan de slag met interdisciplinaire Teacher Design Teams of i-TDT voor innoverend STEM-onderwijs
Twee aspecten staan centraal in deze sessie:
Het delen van onze ervaringen met het ontwikkelen en gebruiken van leermateriaal voor geïntegreerd STEM-onderwijs.
Het verzamelen van input van de deelnemers om op efficiënte wijze bovenschoolse Teacher Design Teams te creëren waarin leraren samen vormgeven aan geïntegreerd (STEM-) onderwijs en zich verder kunnen professionaliseren. Deze teams moeten daarbij technologisch ondersteund worden.
Sprekers
- Mieke De Cock is hoogleraar bij de KU Leuven, Faculteit Wetenschappen – Departement Natuurkunde en Sterrenkunde. Ze is verantwoordelijk voor de lerarenopleiding fysica. Haar onderzoeksinteresse en expertise: conceptueel inzicht in fysica, samenspel wiskunde en fysica & ontwerpen van en leren in STEM-onderwijs.
- Heidi Knipprath is onderzoeksexpert (school)loopbanen bij HIVA- KU Leuven. Haar onderzoeksinteresse en expertise: onderwijseffectiviteit (m.b.t. o.a. STEM), transitie onderwijs – arbeidsmarkt en levenslang leren.
Doelgroep
Schoolleiders en leraren, pedagogische begeleiders, lerarenopleiders, beleidsmakers en onderzoekers
STEM via onderzoekend leren in authentieke contexten
Deze sessie gaat over 2 onderzoeksprojecten: STEM4MATH – DESIGN@SCHOOL. In beide projecten staan de ontwikkeling van een didactisch model en de concretisering ervan via praktijkvoorbeelden, in samenwerking met ‘pilootleerkrachten’, centraal:
- In STEM4MATH krijgt wiskunde een prominente plaats.
- DESIGN@SCHOOL integreert de reële werkwijze van ontwerpers, ingenieurs, …
Via praktijkvoorbeelden willen we de deelnemers van de sessie inspireren voor STEM in de eigen klaspraktijk (3de graad lager onderwijs – 1ste graad secundair onderwijs)!
Sprekers
- Stephanie Vervaet en Joke Lippens zijn onderzoekers aan expertisecentrum (EC) Onderwijsinnovatie Hogeschool VIVES. Het EC Onderwijsinnovatie doet projectmatig wetenschappelijk onderzoek om methodieken te ontwikkelen voor de implementatie van een STEM-geletterdheid in de basisschool en 1ste graad secundair onderwijs.
Doelgroep
- Leraren lager onderwijs en 1ste graad secundair onderwijs
- Lerarenopleiders met interesse voor wiskunde, wereldoriëntatie, STEM, projectwerking, techniek, …
Eurosteam: een Europees project over STEAM-onderwijs in de eerste graad secundair onderwijs
In deze sessie starten we met een overzicht van de verschillende manieren waarop STEAM-onderwijs wereldwijd wordt vormgegeven.
Daarna overlopen we verschillende lespakketten en toetsen deze af aan de STEAM-criteria uit het eerste deel van de sessie.
We bespreken de betrokkenheid van secundaire scholen in de verschillende fasen van de uitvoering van het project en de meerwaarde die een Europese samenwerking tussen verschillende onderwijs- en wetenschapsvertrekkers kan hebben.
Sprekers
- Erwin Van de Put is techniekdocent, STEM-coach en bezieler van Wiweter in de lerarenopleiding secundair onderwijs van Thomas More, campus Vorselaar.
- Stefan Haesen is docent wiskunde in de lerarenopleiding lager onderwijs en onderzoekscoördinator van de lerarenopleiding Thomas More, campus Vorselaar.
Doelgroep
Leraren en schoolleiders secundair onderwijs (eerste graad) en docenten STEAM-vakken Lerarenopleiding