Scholen kunnen rekenen op extra middelen en extra mogelijkheden om leerlingen op te vangen die gevlucht zijn uit Oekraïne.
Deze maatregelen zijn een aanvulling op de reeds bestaande maatregelen voor onthaalonderwijs voor anderstalige nieuwkomers en de meeste zijn tijdelijk.
- Inschrijven
- Omkadering en werkingsmiddelen
- Personeel aanstellen
- Regelgeving, formulieren en extra informatie
Inschrijven
- Bij de inschrijving laat je de ouder of de persoon die het ouderlijk gezag uitoefent, een schriftelijke verklaring op eer anderstalige nieuwkomer (docx, 1 p.) (887 kB) invullen. Die verklaring blijft in je school ter beschikking van de verificateur.
Lees meer in de omzendbrief onthaalonderwijs: definitie anderstalige nieuwkomer - bewijslast. - Ga na of de leerling voldoet aan de toelatingsvoorwaarden voor anderstalige nieuwkomers. Op sommige voorwaarden kan de klassenraad uitzonderlijk een afwijking toestaan voor individuele leerlingen.
Lees meer in de omzendbrief onthaalonderwijs: definitie anderstalige nieuwkomer - afwijkingsmogelijkheden. - Als het structuuronderdeel volzet is en je kan de volzetverklaring niet opheffen, moet je in principe de leerling weigeren. Anderstalige nieuwkomers kan je ook in overcapaciteit inschrijven in het gewoon onderwijs.
Registreer de leerlingen als ‘anderstalige nieuwkomer’ in je schooladministratiepakket en wissel de gegevens uit via DISCIMUS. Registreer daarbij zeker correct het rijksregisternummer of bisnummer als dit beschikbaar is.
Omkadering en werkingsmiddelen
- Je ontvangt 1,2 uren-leraar anderstalige nieuwkomer per leerling naast het gewone urenpakket. Je CDO ontvangt alleen extra uren-leraar voor de periode van het eerste schooljaar waarin de jongere in het deeltijds beroepsonderwijs is ingeschreven. Dat betekent dus dat je bij elke wijziging van het aantal anderstalige nieuwkomers de extra uren moet herberekenen op basis van het aantal jongeren dat op dat ogenblik anderstalige nieuwkomer is.
De extra uren-leraar mag je alleen aanwenden om onthaalonderwijs te organiseren.
Meer informatie: omzendbrief leren en werken: berekening onderwijzend personeel. - Je ontvangt dit schooljaar ook nog extra uren-leraar voor deze leerling. Er zijn immers bijkomende telmomenten voor anderstalige nieuwkomers en vluchtelingen uit Oekraïne die vallen onder de EU-richtlijn 2001/55/EG:
- Tussen 4 maart 2022 en 30 juni 2022
- Op 3 oktober 2022
- Tussen 4 oktober 2022 en 30 juni 2023
- Op 2 oktober 2023
- Tussen 3 oktober 2023 en 30 juni 2024
De hertellingen gelden zolang de EU-richtlijn van kracht is.
Zie ook de omzendbrief dringende maatregelen voor het secundair onderwijs naar aanleiding van de Oekraïnecrisis voor meer informatie.
Je hoeft hiervoor geen aanvraag in te dienen of te wachten op de dienstbrief van AGODI. Je kan deze uren-leraar inrichten vanaf de eerste lesdag van de leerling. Je kan deze lestijden en uren zelf berekenen via de simulatietool.
- Anderstalige nieuwkomers die op 1 februari ingeschreven zijn, tellen mee voor de berekening van de reguliere werkingsbudgetten voor het volgende schooljaar.
Personeel aanstellen
- Een CDO kan leerkrachten aanstellen om onthaalonderwijs voor anderstalige nieuwkomers te organiseren. Je mag de extra uren-leraar voor anderstalige nieuwkomers gelijkstellen met een vak en een graad. De leerkracht zal een salaris ontvangen op basis van zijn bekwaamheidsbewijs in relatie tot de gelijkstelling
- Je kunt één of meerdere personeelsleden tijdelijk aanstellen in het kader van de vluchtelingencrisis in de extra uren-leraar. Je gebruikt daarvoor de OOM-code 37. Meer informatie kan je vinden in de omzendbrief dringende maatregelen voor het secundair onderwijs naar aanleiding van de Oekraïnecrisis.
Regelgeving
- Omzendbrief inschrijvingsrecht secundair onderwijs (SO/2012/01)
- Omzendbrief stelsel van leren en werken (SO/2008/08)
Formulieren
Verwante pagina's
Voor directies en administraties
- Onthaalonderwijs voor anderstalige nieuwkomers in het voltijds gewoon secundair onderwijs;
- Kinderen van vluchtelingen en andere nieuwkomers naar een school leiden
- Uitwisselingsmomenten over opvang en onderwijs voor vluchtelingen