Schooljaar 2023-2024 wordt het Schooljaar van het Nederlands. Onderwijskwaliteit en een goede kennis van het Nederlands zijn nauw met elkaar verbonden, maar beide staan de voorbije jaren onder druk, zo blijkt uit onderzoek. Er komen daarom beleidsmaatregelen en extra middelen voor alle onderwijsniveaus en -vormen.
Zo wordt er vanaf 2024 structureel 20 miljoen euro extra per jaar voorzien voor scholen die veel leerlingen met een andere thuistaal hebben. Concreet krijgt elke lagere en secundaire school waar meer dan de helft van de leerlingen een andere thuistaal heeft 250 euro extra voor elk van die leerlingen om hen te versterken voor Nederlands. In totaal kunnen zo bijna 80.000 kinderen en jongeren extra ondersteuning krijgen.
Er komen ook extra middelen voor ‘flexteams’ in het die vanuit het kenniscentrum Leerpunt vertrekken en het kleuteronderwijs ondersteunen bij het taalbeleid. Daarnaast gaan er ook middelen naar campagnes om het Nederlands te promoten, naar de organisatie van een Taaltrofee en een groot dictee, en naar de verbetering van de Taalscreening die verplicht wordt afgenomen in de 3de kleuterklas.
Lopende initiatieven, bv. in het kader van het Leesoffensief (samenwerking met de VRT, Literatuur Vlaanderen en Iedereen Leest), trajecten van de Taalunie (adviezen van de Taalraad, Rijke Teksten Databank) en andere trajecten zoals het Vlaams Talenplatform - dat samenwerkt met KlasCement, de actie Duik in Taal trekt en werkt rond Nederlands in niet-taalvakken - blijven doorlopen.
Ook het beleid zal nog sterker inzetten op Nederlands. Zo komen er onder meer nieuwe minimumdoelen voor het lager onderwijs en de derde kleuterklas. Er wordt ook vastgelegd dat minstens de helft van de lestijd in dienst moet staan van Nederlands en wiskunde.
Zowel huidige als toekomstige leraren krijgen meer en betere ondersteuning voor vakdidactiek Nederlands via professionalisering en via het kenniscentrum Leerpunt.
Maatregelen voor het Nederlands
- Charter met de onderwijsverstrekkers over het belang van Nederlands
- Nederlands op de speelplaats, tijdens oudercontacten en buitenschoolse activiteiten
- Extra middelen voor scholen met veel leerlingen die thuis een andere taal spreken
- Opstellen van ‘te bereiken’ minimumdoelen Nederlands voor het kleuteronderwijs
- -Extra ondersteuning voor kleuterscholen die deze minimumdoelen niet bereiken
- Ontwikkelen van nieuwe minimumdoelen lager onderwijs met focus op o.a. Nederlands
- Ontwikkelen van nieuwe minimumdoelen 1ste graad secundair, focus op o.a. Nederlands
- Versterking van de KOALA-Taalscreening, die digitaal en gedifferentieerd wordt
- Lancering ‘Taaltrofee’ die excellentie in het Nederlands stimuleert en beloont
- Lancering ‘Lage Landen-wedstrijd’ voor leerlingen uit Vlaanderen en Nederland
- Oproep voor de organisatie van een ‘groot dictee’ voor leerlingen uit het 6de leerjaar
- Initiatieworkshops ‘debatteren’ voor leerlingen van het 5de en 6de leerjaar
- Onderwijsinspectie bekijkt bij elke doorlichting het taalbeleid Nederlands
- Communicatiecampagne over het belang van Nederlands
- Inspiratiegids Taalstimulerende Activiteiten in schoolvakanties + buitenschoolse opvang
- Starttoets Nederlands in de educatieve bacheloropleiding (+ remediëringspakket op maat)
- Versterking vakdidactiek Nederlands in de educatieve bacheloropleiding
- Focus op taalintegratietrajecten in de prioritaire nascholing van 2023-2024
- Bevraging bij leerkrachten 1ste leerjaar over de taalkennis van hun leerlingen
- Via de Kwaliteitsalliantie zetten we in op minder invulboeken (en dus meer schrijven)
- Via het Leesoffensief willen we samen met veel partners de leesvaardigheid aanscherpen
- Ontwikkeling van een sterk aanbod van ‘rijke’ (= kwalitatieve) teksten en lesmateriaal
- Projecten (interactief) voorlezen voor kleuters en leerlingen van het 1ste leerjaar
- Auteursresidenties in het beroeps- en technisch onderwijs
- Uitreiken van boekenpakketten
- Samenwerking met de VRT voor een ‘Voorleesclub’ (on tour)
- Samenwerking met de VRT voor een nieuw kleuterprogramma (klankenverwerving)
- Podcasts waarbij bekende Vlamingen leestips geven aan pubers
- Leesscan: instrument waarmee scholen hun leesonderwijs kunnen verbeteren
- Campagne ‘Vrienden voor het lezen’
- Jaarlijkse Vlaanderenleestdag op 23 april
Lees meer over het schooljaar van het Nederlands.