- Steunpunt Centrale Toetsen in Onderwijs
- Wie maakt deel uit van het steunpunt?
- 8 werkdomeinen
- Kernopdracht van het steunpunt
Steunpunt Centrale Toetsen in Onderwijs
De Vlaamse Regering richtte een onafhankelijk universitair steunpunt op om deze toetsen te ontwikkelen in Vlaanderen, kortweg het steunpunt genoemd. Het steunpunt is samengesteld uit onderzoekers van 5 Vlaamse universiteiten en 2 hogescholen. Zij ontwikkelen de toetsen en testen ze uit. De Vlaamse regering keurde de subsidiëring van dit steunpunt goed voor de periode 2021-2025.
Wie maakt deel uit van het steunpunt?
Het steunpunt bestaat uit specialisten van:
- Alle Vlaamse universiteiten: UGent, VUB, KU Leuven, UHasselt en UAntwerpen
- 2 Vlaamse hogescholen: Arteveldehogeschool Gent en AP Hogeschool Antwerpen
8 werkdomeinen
Het steunpunt gaat in nauwe samenwerking met de overheid en het onderwijsveld aan de slag in 8 werkdomeinen. Dat zijn:
- Algemene coördinatie van het steunpunt
- ICT-infrastructuur
- Toetsontwikkeling Nederlands
- Toetsontwikkeling wiskunde
- Organisatie van de toetsafnames
- Psychometrie
- Data-analyse
- Schoolfeedback
Lees meer over de opdrachten op de website van het steunpunt.
Kernopdracht van het steunpunt
Deze 2 uitgangspunten geven richting aan de kernopdracht van het steunpunt:
- De Vlaamse toetsen hebben een onderwijsondersteunend perspectief. Het doel is scholen en leraren concrete feedback te bieden waarmee zij aan de slag kunnen. Het steunpunt wil daarbij enerzijds de autonomie van scholen en leraren respecteren en anderzijds een systeem van centrale toetsen uitwerken dat primair inzet op ondersteuning van het Vlaamse onderwijsveld. Zo vervullen de toetsen een hefboomfunctie.
- De toetsen ontwikkelen en implementeren gebeurt in nauwe samenwerking met het onderwijsveld. Het steunpunt zal daarvoor o.a. werken met praktijkreflectie- en gebruikersgroepen van stakeholders zoals leraren en onderwijsondersteuners.
Lees meer over de kernopdracht in het meerjarenprogramma (pdf, 59 p.) (927 kB).
Eerste fase: Nederlands en wiskunde
Concreet zal het steunpunt in eerste instantie functionele toetsen ontwikkelen voor Nederlands en wiskunde. De toetsen zullen in kaart brengen in welke mate leerlingen de eindtermen bereiken.
- Voor het lager onderwijs komen er toetsen aan het einde van het 4de en 6de leerjaar.
- In het secundair onderwijs zullen leerlingen aan het einde van de 1ste en 3de graad aan de toetsen deelnemen.
Extra informatie
Verwante pagina
Website
- Steunpunt Centrale Toetsen in Onderwijs
- Klasse - Vlaamse toetsen: “Meten om te groeien": interview met Johan van Braak
Documenten