Brussel, 21 november 2017
Samen onthaalonderwijs versterken
Op dinsdag 21 november gaf Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits de aftrap van een participatief traject om samen na te denken over de toekomst van het onthaalonderwijs in het basis- en secundair onderwijs:
Studiedag
De studiedag was de eerste stap in het traject en had als doelstelling:
- Informeren over de onderzoeksresultaten
- Reflecteren over de sterktes, noden en opportuniteiten
- Delen van praktijkervaringen en het aanreiken van concrete handvatten voor de (klas)praktijk
- Netwerken
Alle sterktes, noden en opportuniteiten verzameld tijdens de studiedag worden gebundeld in een verslag.
Het participatief traject
De input verkregen tijdens de studiedag, de onderzoeksresultaten en het inspectierapport zetten het participatief traject verder in beweging. Participatieve momenten worden georganiseerd om bijkomende ideeën te verzamelen.
Terugkomdag in het voorjaar
Tijdens de terugkomdag kan je in dialoog gaan over concrete acties. Hou de facebookpagina in het oog voor meer informatie over de terugkomdag.
Programma en presentaties studiedag
Presentatie van de onderzoeksresultaten van het onderzoek “Cartografie en analyse van het onthaalonderwijs voor minderjarige anderstalige nieuwkomers (OKANS)”
- Presentatie onderzoekers (pdf, 41 p.) (191 kB)
- Sprekers:
- Prof. dr. Piet Van Avermaet, UGent
- Reinhilde Pulinx, UGent - Vlor
Reflectie- en inspiratiesessies met de bijhorende presentaties
- Vervolgschoolcoaches, brug tussen onthaal- en regulier onderwijs
- Naar versterkte onthaaltrajecten in het basisonderwijs
- Naar flexibele en meer geïntegreerde leertrajecten in het secundair onderwijs
- Psychosociale ondersteuning door (trauma)psychologen
- Lokale partnerschappen
- Kennismakingsessie over het pedagogisch-didactische aanbod ter ondersteuning van AN-leerlingen in het basis- en secundair onderwijs
- Onthaaltrajecten in het basisonderwijs
- Presentatie is nog niet beschikbaar
- Flexibele trajecten in het secundair onderwijs
- Uitdagende leerlingenprofielen (analfabeten, semi-gealfabetiseerden, 11-12 jarigen, 16-18 jarigen)
- Wat zijn uitdagende leerlingenprofielen? (pdf, 6 p.) (67 kB)
- Het AMIF 385-project. Een samenwerking met de school Anneessens-Funck: 16-18 jarige anderstalige nieuwskomers (focus op meisjes)(pdf, 13 p.) (515 kB) door het Agentschap Integratie & Inburgering, Brussel
- Projectwerking ATLAS:16-18 jarige anderstalige nieuwkomers (pdf, 7 p.) (61,1 kB) door Atlas, integratie & inburgering Antwerpen
- Het alfabetiseringsproces: visie en praktijkvoorbeeld(pdf, 14 p.) (389 kB) door het Centrum voor Taal en Onderwijs (CTO)
Het verhaal van een OKAN leerling (in samenwerking met VSK)
Extra informatie
Website