STEM
15. iSTEM inkleuren voor in-service-teachers
16. STEM inkleuren voor pre-service-teachers binnen de educatieve bachelor- en masteropleiding
17. STEM in onderwijs en onderzoek - beide spreken met één (i)STEM
Schoolbeleid en –organisatie
18. De overgang lager onderwijs – secundair onderwijs
19. Een blik in de black-box van schoolbegeleiding: ondersteuningspraktijken ontrafeld
20. De schoolleider samen met het team in gedeeld leiderschap op weg naar 2030
Onderzoekende lerarenteams
21. Lesson Study schoolbreed? Graag
Evaluatie
22. De rol van evaluatie in onderwijs
Didactiek
23. Werken aan inspirerend burgerschap doorheen ‘big questions en big understanding’
Omgaan met diversiteit
Kleuters
25. Zet je EF-ouder-bril op
26. Kwaliteitsvolle kleuterparticipatie: onderzoek en bron van inspiratie
ICT
STEM
15. iSTEM inkleuren voor in-service-teachers
- Presentatie (pdf, 21p.) (1,5 MB)
- Opname: nog niet beschikbaar
Ontdek hoe je als lerarenteam in je school iSTEM lesmateriaal kan ontwikkelen. Teacher Design Teams werken volgens de beproefde COOL for iSTEM-methodologie. Leer hoe deze methodologie in zijn werk gaat, met bruikbare vakdidactische tools zoals werken met uitdagingen, conceptmappen, verwondering en inkleurmodel.
Sprekers
Katrien Vyvey, Erica Andreotti en Renaat Frans - cel iSTEM Inkleuren, UCLL
Doelgroep
Leraren en directeurs secundair onderwijs
Vorm
Een samenwerking tussen onderzoek en praktijk
16. STEM inkleuren voor pre-service-teachers binnen de educatieve bachelor- en masteropleiding
- Presentatie (pdf, 27p.) (3,1 MB)
- Opname: nog niet beschikbaar
Ontdek 2 praktijkvoorbeelden waarbij tools voor STEM (COOL voor iSTEM-model en inkleurmodel) vertaald werden naar het curriculum voor studenten in opleiding, zowel op bachelor- als masterniveau. Ga met collega-lerarenopleiders in dialoog over vragen zoals: hoe kunnen we studenten best voorbereiden voor STEM in het secundair onderwijs? Over welke competenties beschikken goede STEM-leraren? Hoe kunnen we die competenties bij onze studenten meten en evalueren?
Sprekers
-
Jolien De Meester - Educatieve master in de Wetenschappen & Technologie, KU Leuven
-
Jan De Lange - Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, Arteveldehogeschool
Doelgroep
Lerarenopleiders, leraren en studenten in opleiding binnen het domein STEM
Vorm
Een samenwerking tussen onderzoek en praktijk
17. STEM in onderwijs en onderzoek - beide spreken met één (i)STEM
Ontdek de onderzoeksresultaten waarop de activiteiten van de cel iSTEM Inkleuren gebaseerd zijn en krijg handvaten om deze resultaten effectief te vertalen naar de school- en klascontext. Ontdek ook hoe met de scholen werd samengewerkt tijdens het project STEM@school, de lesson learnt en de bijsturing daarvan in de aanpak van de cel iSTEM Inkleuren.
Sprekers
Prof. dr. Ir. Wim Dehaene, Prof. dr. Peter van Petegem, Dr. Stijn Ceuppens en Marie-Paule Buyse - Interassociatie-cel iSTEM inkleuren
Doelgroep
STEM-leraren secundair onderwijs, pedagogisch begeleiders, directieleden, studenten lerarenopleidingen
Vorm
Een samenwerking tussen onderzoek en praktijk
Schoolbeleid en –organisatie
18. De overgang lager onderwijs – secundair onderwijs
Het PWO-project ‘Mind the gap’:
- Ontwikkelt een LOSO-overgangsbeleid beginanalyse, gebaseerd op literatuuronderzoek en focusgesprekken.
- Gebruikt die beginanalyse als startpunt in 7 professionele leergemeenschappen met leerkrachten, zorgcoördinatoren en directies lager en secundair onderwijs.
Ontdek tijdens deze sessie de ervaringen van het project en ga zelf met het instrument aan de slag. Doel is dat je een beginsituatie van je eigen LOSO-overgangsbeleid maakt, in gesprek gaat met andere deelnemers, en je ervaringen en kommernissen deelt.
Sprekers
Mieke Goos, Anne Decelle en Adelheid Spillier - UC Leuven-Limburg
Doelgroep
Leraren, zorgcoördinatoren, pedagogische begeleidingsdiensten en CLB-medewerkers betrokken bij de LOSO-overgang
Vorm
Voorstelling van het onderzoek
19. Een blik in de black-box van schoolbegeleiding: ondersteuningspraktijken ontrafeld
Voor schoolontwikkeling en onderwijsvernieuwing werken schoolteams vaak intens samen met externe ondersteuners.
Tijdens deze interactieve sessie ontdek je een aantal sleutelfactoren in die ondersteuningspraktijken op basis van recent onderzoek. Na een korte presentatie van de resultaten kan je reageren vanuit je praktijkervaringen.
Doel van de sessie:
- Je praktijkervaringen reflectief verdiepen.
- De geldigheid van de onderzoeksresultaten toetsen en verfijnen.
Sprekers
Karen Vermeir, Kaat Mennens en Geert Kelchtermans - KU Leuven
Doelgroep
Externe ondersteuners zoals pedagogisch begeleiders en nascholers, schoolleiders en beleidsondersteuners, onderwijsprofessionals betrokken bij het (professionaliserings)beleid van de school
Vorm
Voorstelling van het onderzoek
20. De schoolleider samen met het team in gedeeld leiderschap op weg naar 2030
Binnen het evidence-informed traject ‘naar gedeeld leiderschap’, koppelt PBD-GO! professionalisering aan een contextgericht verandertraject.
Deze sessie biedt inzicht in de randvoorwaarden en de mogelijke valkuilen om tot goede professionalisering van schoolleiders te komen. Ontdek er de meest relevante factoren voor schoolleiders en beleidsteams om - met het oog op 2030 - de uitdagingen in een steeds complexer onderwijsveld met succes aan te gaan.
Sprekers
Tijl Bondue, Els Gallin en Kristel Vandermolen - pedagogische begeleidingsdienst gemeenschapsonderwijs, PGB-GO!
Doelgroep
Geïnteresseerden van alle onderwijsniveaus
Vorm
Een samenwerking tussen onderzoek en praktijk
Onderzoekende lerarenteams
21. Lesson Study schoolbreed? Graag
Lesson Study is de beste professionele weg voor het leren van leerlingen én voor leerkrachten. Dat gebeurt in de praktijk zowel vakgebonden als vakoverstijgend, maar meestal met een kleiner team leraren: van een bepaalde graad of vakgroep. Is het idee om Lesson Study schoolbreed in te zetten gek? Helemaal niet.
Ontdek hoe je dat in de praktijk kan vormgeven. Bouw vanuit een casus samen met andere deelnemers een schoolbrede aanpak op. Wat is er nodig? Hoe zorg je voor gedegenheid? Welke stappen zijn absoluut noodzakelijk? Waar kunnen valkuilen opduiken? Het zijn slechts enkele vragen waarmee je aan de slag gaat.
Sprekers
Steven Mannens en Heidi Verlinden - Lesson Study Vlaanderen
Doelgroep
Voor alle onderwijsvormen
Vorm
Een samenwerking tussen onderzoek en praktijk
Evaluatie
22. De rol van evaluatie in onderwijs
- Presentatie (pdf, 26p.) (1,0 MB)
- Opname: nog niet beschikbaar
De presentatie focust op de rol van summatieve en formatieve evaluatie in onderwijs. Vertrekpunt is de rol van toetsing in het huidige regeerakkoord, en de kansen en gevaren van die rol. Centraal staat de taalscreening voor kleuters als concrete casus.
Ontdek in hoeverre een toets, al dan niet in combinatie met andere evaluatiepraktijken, handvatten biedt voor effectief onderwijs. Via een kijk op de huidige evaluatiepraktijken van onderwijsprofessionals kan je het ideaalbeeld van evaluatie toetsen aan reële evaluatiepraktijken.
Sprekers
Marriet Schiepers, Goedele Vandommele en Jozefien Loman - Centrum voor Taal en Onderwijs, KU Leuven
Doelgroep
Alle onderwijsprofessionals uit het basisonderwijs
Vorm
Voorstelling van het onderzoek
Didactiek
23. Werken aan inspirerend burgerschap doorheen ‘big questions en big understanding’
Ontdek enkele pilootprojecten en hands-on methodieken over burgerschap, die vertrekken vanuit Inspirerend Burgerschap (Westheimer, 2015) en Big Questions en Big Understandings (Perkins, 2014). Tijdens de workshop verken je de mogelijkheden om deze methodes, denkkaders en tools zoals filmpjes en lesmateriaal in je eigen context in te zetten.
Sprekers
- Leen Alaerts - kernonderzoeker expertisecentrum Education & Development, UC Leuven-Limburg en lerarenopleider Bachelor Secundair Onderwijs, geschiedenis en projectonderwijs
- Hanna Vandenbussche - projectmedewerker ‘inspirerend burgerschap’, Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Doelgroep
Leraren, lerarenopleiders, onderwijsondersteuners en pedagogische begeleiders
Vorm
Voorstelling van het onderzoek
Omgaan met diversiteit
24. Motivatie en onderpresteren bij cognitief sterk functionerende leerlingen in het secundair onderwijs
- Presentatie (pdf, 23p.) (2,6 MB)
- Opname
Niet alle cognitief sterk functionerende leerlingen slagen erin om op school resultaten te halen die overeenkomen met hun mogelijkheden of aanleg: dat is onderpresteren. Hoe komt dat onderpresteren tot stand? Op basis van onderzoek bij ruim 400 cognitief sterke leerlingen:
-
Ontdek je verschillende wegen naar onderpresteren
-
Krijg je zicht op factoren die samenhangen met types onderpresteren
Sprekers
Alicia Ramos en Pieter Verachtert - KU Leuven, project TALENT
Doelgroep
Leraren, leerlingbegeleiders, directeurs, CLB-medewerkers, pedagogisch begeleiders secundair onderwijs
Vorm
Voorstelling van het onderzoek
Kleuters
25. Zet je EF-ouder-bril op
Het lopende 3-jarig onderzoek is een vervolg op het eerdere project ‘Zet je EF-bril op’ rond het stimuleren van Executieve Functies (EF) van kleuters op school. De methodiek ‘Zet je EF-bril op’ is verbreed om te kunnen invoeren binnen de zorgwerking van het Vlaamse kleuteronderwijs, initiatieven met (anderstalige) ouders en kinderen en andere lokale projecten en organisaties.
Tijdens deze sessie maak je kennis met dit EF-traject dat, samen met scholen, ook ouders wil betrekken. Ontdek het uitgewerkte materiaal en ga in gesprek met de andere deelnemers over de te verwachten effectiviteit en bruikbaarheid van het traject ‘Zet je EF-ouder-bril’ op.
Sprekers
Sanne Feryn, Lien Ooghe en Michèle De Groote - Odisee Hogeschool Campus Aalst
Doelgroep
Kleuterleraren, zorgleraren, zorgcoördinatoren, directies, brede-school medewerkers, ondersteuners. Focus op kleuteronderwijs.
Vorm
Een samenwerking tussen onderzoek en praktijk
26. Kwaliteitsvolle kleuterparticipatie: onderzoek en bron van inspiratie
Maak kennis met het onderzoek kwaliteitsvolle kleuterparticipatie uit het schooljaar 2018-2019: het onderzoeksopzet, de ontwikkelde conceptcirkel en de voornaamste onderzoeksresultaten (uit de doorlichtingen, inspirerende praktijkvoorbeelden en focusgroepen). Ontdek ook de inspiratiegids ‘Samen werken aan kwaliteitsvolle kleuterparticipatie’ en praktijkvoorbeelden om kleuteronderwijzers te inspireren en te stimuleren.
Sprekers
Leen Helsen en Mathias Chlarie - Onderwijsinspectie
Doelgroep
Kleuterleraren, directies, pedagogisch begeleiders, lerarenopleiders, onderzoekers, beleidsmedewerkers en andere belanghebbenden
Vorm
Een voorstelling van het onderzoek
ICT
27. SELFIE
Benieuwd hoe je school het doet op vlak van ICT? Wat loopt goed? Waar is er ruimte voor verbetering? Check het met SELFIE, een gratis online tool voor zelfevaluatie.
SELFIE toont hoe goed scholen het doen op vlak van ICT. Het biedt inzicht in de sterke en minder sterke punten op het gebied van digitale onderwijs- en leertechnologieën.
Spreker
Jan De Craemer - departement Onderwijs en Vorming
Doelgroep
Leraren, schoolleiders, ICT-coördinatoren in het basisonderwijs, secundair onderwijs en volwassenenonderwijs.
Vorm
Een samenwerking tussen onderzoek en praktijk