STEM
1. KIKS: Kunstmatige Intelligentie, Klimaatverandering, Stomata: Een STEM-project over artificiële intelligentie
2. Een veeltalige STEM-aanpak
3. iSTEM met aandacht voor diversiteit
4. Polarisatie over gevoelige thema’s in de wetenschapsklas ontmijnen via dialoog
Evaluatie
5. Gestandaardiseerde toetsen in Vlaanderen: aandachtspunten voor valide en betrouwbare resultaten
Kleuters
6. Integratie van STEM en beweging in het kleuteronderwijs
Didactiek
7. Met artistieke werkvormen aan burgerschap werken
Schoolbeleid en -organisatie
8. Implementatie van taalbeleid in bassischolen: verschillende aanpakken, verschillende effecten
9. Vernieuwen in de eerste graad secundair onderwijs: een photovoice project
10. Proefproject differentiatie in de derde graad basisonderwijs: denken en doen
11. Zelfregulerend leren schoolbreed implementeren: van theorie naar praktijk
Onderzoekende lerarenteams
12. Lesson study: samen de klaspraktijk voor leerlingen verbeteren
13. Ontrafel(er)aar. Praktijkonderzoek op Vlaamse basisscholen in beeld gebracht
KlasCement
14. Meer impact met je onderzoek: verspreid de resultaten gratis en gemakkelijk via KlasCement
STEM
1. KIKS: Kunstmatige Intelligentie, Klimaatverandering, Stomata: Een STEM-project over artificiële intelligentie
KIKS is een STEM-project over biologie en klimaatverandering, neurale netwerken en Python, dat leerlingen van de derde graad secundair onderwijs inzichten bijbrengt in de werking van artificiële intelligentie (AI).
Het lesmateriaal, dat voortvloeit uit een wetenschappelijk onderzoek van UGent en Plantentuin Meise, is gelinkt aan de bestaande eindtermen en leerplandoelen en wordt in de vorm van interactieve notebooks gratis online ter beschikking gesteld van de scholen. De leerlingen kruipen hierbij in de huid van een onderzoeker en beleven het werk van een ingenieur.
Spreker
Natacha Gesquière - Universiteit Gent
Doelgroep
Leraren wetenschappen, wiskunde en STEM, directies, pedagogische begeleiders en docenten lerarenopleiding
Vorm
Praktijkvoorbeeld
2. Een veeltalige STEM-aanpak
Het praktijkonderzoek ‘Een veeltalige STEM-aanpak' van de Hogeschool VIVES vertrekt vanuit de hypothese dat STEM-onderwijs ideale leercontexten biedt voor functioneel veeltalig leren. Vanuit deze vorm van leren krijgen meertalige leerlingen de kans om volwaardig te participeren aan de onderwijsactiviteit.
In deze sessie gaan de sprekers in dialoog met leraren, onderzoekers en beleidsmedewerkers over het thema en lichten ze het project verder toe.
Sprekers
Remko Meys, Annelore Blondeel, Joke Lippens, Geert Neyrynck en Geneviève Van Damme -Expertisecentrum Onderwijsinnovatie, hogeschool VIVES, campus Kortrijk en Torhout
Doelgroep
Onderwijsprofessionals uit het basisonderwijs en de eerste graad van het secundair onderwijs
Vorm
Een samenwerking tussen onderzoek en praktijk
3. iSTEM met aandacht voor diversiteit
- Presentatie (pdf, 44p.) (0,3MB)
- Opname: nog niet beschikbaar
Dit iSTEM-project (6 lesuren) heeft aandacht voor verschillende facetten van diversiteit. Concreet worden in het traject vooral talige en transversale leerdoelen in een toegankelijke STEM-context geïntegreerd. Krijg in deze sessie bruikbare tips die onmiddellijk naar de lespraktijk vertaald kunnen worden.
Spreker
Isar Goyvaerts - Vrije Universiteit Brussel
Doelgroep
STEM-leraren uit de eerste graad van het secundair onderwijs
Vorm
Een praktijkvoorbeeld
4. Polarisatie over gevoelige thema’s in de wetenschapsklas ontmijnen via dialoog
- Presentatie (pdf, 34p.) (0,8MB)
- Opname: nog niet beschikbaar
Welke types gevoelige thema’s komen Vlaamse leraren in de wetenschaps/STEMklas tegen? Op welke wijze kunnen interculturele en Socratische dialoog succesvol geïntegreerd worden om deze gevoelige thema’s te ontmijnen? Wat is de ervaren impact van de Wetenschaps-Balansmethodiek op de houding en dialoogvaardigheden van leraren en op de participatie en reflectievaardigheden van leerlingen over wetenschap en maatschappij?
Sprekers
Jelle De Schrijver en Eef Cornelissen - Universiteit Antwerpen en Odisee Hogeschool
Doelgroep
Onderwijsprofessionals gefocust op filosofische en interculturele dialoog of STEM-onderwijs
Vorm
Een samenwerking tussen onderzoek en praktijk
Evaluatie
5. Gestandaardiseerde toetsen in Vlaanderen: aandachtspunten voor valide en betrouwbare resultaten
Leer tijdens dit digitale praatcafé de resultaten van leerwinstmetingen voorzichtig te interpreteren binnen de context van leerlingmobiliteit en meetfouten. Daarnaast willen de sprekers andere onderzoekers aandachtspunten aanreiken betreffende het uitvoeren van leerwinstmetingen.
Sprekers
Jonas Dockx, Georges Van Landeghem en Koen Aesaert - KU Leuven
Doelgroep
Onderzoekers, leraren, directeurs, onderwijsbeleid (lager en secundair onderwijs)
Vorm
Voorstelling van het onderzoek
Kleuters
6. Integratie van STEM & beweging in het kleuteronderwijs
- Presentatie (pdf, 47p.) (3,7 MB)
- Opname: nog niet beschikbaar
Aan de hand van praktijkvoorbeelden verken je een conceptueel kader rond de integratie van STEM en bewegingsonderwijs binnen het kleuteronderwijs. Door reflectie en uitwisseling van ervaringen verwerf je inzichten in hoe de integratie van STEM en beweging kan vormgegeven worden binnen (kleuter)onderwijs.
Spreker
Thomas Remerie - Arteveldehogeschool
Doelgroep
Leraren kleuter- en lager onderwijs, directies, pedagogische begeleiders, lerarenopleiders, onderzoekers
Vorm
Een praktijkvoorbeeld
Didactiek
7. Met artistieke werkvormen aan burgerschap werken
- Presentatie (pdf, 19p.) (1,9 MB)
- Opname: nog niet beschikbaar
Zijn artistieke werkvormen geschikt om burgerschap te versterken? Het multidisciplinaire project ART4DEM denkt van wel en toetst dit in 6 scholen. Tijdens deze rondetafel gaan de Sprekers in op hun ervaringen met de theatermethode Mantle of the Expert in De!Kunsthumaniora. Ga in gesprek over de voorwaarden voor succesvolle implementatie van de werkvormen in de scholen.
Sprekers
Nele Willems, Sara Pieters en Saskia Masquillier - Artesis Plantijn Hogeschool en/of De!Kunsthumaniora
Doelgroep
Leraren en pedagogische begeleiders
Vorm
Een samenwerking tussen onderzoek en praktijk
Schoolbeleid en -organisatie
8. Implementatie van taalbeleid in bassischolen: verschillende aanpakken, verschillende effecten
Terwijl sommige scholen erin slagen een succesvol talenbeleid uit te werken, zijn heel wat andere scholen nog zoekende. Ontdek 3 verschillende implementatieaanpakken om een schoolspecifiek taalbeleid te implementeren op basisscholen. Denk mee na over de werkzame ingrediënten van een goed talenbeleidsproces. De onderzoekers toetsen good practices af aan recent onderzoek.
Sprekers
Pandora Versteden en Marieke Vanbuel - Centrum voor Taal en Onderwijs, KU Leuven
Doelgroep
Directies, zorgcoördinatoren, beleidsondersteuners, pedagogisch begeleiders en leraren van basisscholen
Vorm
Een samenwerking tussen onderzoek en praktijk
9. Vernieuwen in de eerste graad secundair onderwijs: een photovoice project
Ga aan de slag met een selectie van de verzamelde foto’s en quotes van een photovoice project omtrent vernieuwen in de eerste graad secundair onderwijs. Ontdek hoe leerlingen en leraren onderwijsvernieuwingen (zoals flexibele of vrije begeleide werktijd, oriënteringsactiviteiten in de vorm van verkenningsateliers, initiatieven tot verbreding en verdieping) ervaren. Verken de conclusies en aanbevelingen van het photovoice project en versterk je eigen schoolwerking via de instrumenten, gebaseerd op dit onderzoek, hun eigen schoolwerking.
Sprekers
Leen Alaerts, Anne Decelle en Ruth Wouters - Expertisecentrum Education & Development, UCLL
Doelgroep
Leraren, schoolleiders, lerarenopleiders, pedagogisch begeleiders, praktijkonderzoekers, onderwijsbeleid met focus op eerste graad secundair onderwijs
Vorm
Voorstelling van het onderzoek
10. Proefproject differentiatie in de derde graad basisonderwijs: denken en doen
- Presentatie (pdf, 37p.) (2,7 MB)
- Opname: nog niet beschikbaar
School en begeleiding presenteren een intens traject van twee schooljaren. Onderzoek naar wat werkt en de praktijk in de klas springen haasje over in dit project, en ook datageletterdheid is van de partij. Ga in kritische dialoog met de deelnemers over de resultaten en bevindingen.
Sprekers
- Stefan Potums, Inge Peers en Walter Dons - begeleiders, OVSG
- Dorien Janssens - leraar 3de graad basisschool De Wijsneus Wortel
- Marjolijn Tilburgs - leraar 3de graad basisschool De Wijsneus Wortel
Doelgroep
Leraren, directies en begeleiders basisonderwijs en eerste graad secundair onderwijs
Vorm
Samenwerking tussen praktijk onderzoek
11. Zelfregulerend leren schoolbreed implementeren: van theorie naar praktijk
De implementatie van zelfregulerend leren (ZRL) of ‘leren leren’ wordt in onze huidige kennismaatschappij met een focus op levenslang leren steeds belangrijker. Deze sessie brengt inzichten van een grootschalig doctoraatsonderzoek waarin schoolteams gedurende een jaar werden geprofessionaliseerd in de implementatie van ZRL als onderwijsinnovatie. Ook geeft het inzichten over een traject in het secundair onderwijs dat op dat moment gaande is. Ga in discussie over wat dit kan betekenen voor toekomstige professionalisering voor leraren(teams).
Sprekers
- Mona De Smul - VZW SODA en GO! Atheneum Avelgem
- Isabelle Janssens - directeur GO! Atheneum Avelgem
Doelgroep
Onderzoekers, leraren, zorgcoördinatoren en directie (lager onderwijs) en lerarenopleiders
Vorm
Voorstelling van het onderzoek
Onderzoekende lerarenteams
12. Lesson study: samen de klaspraktijk voor leerlingen verbeteren
- Presentatie: nog niet beschikbaar
- Opname: nog niet beschikbaar
Wil jij je onderwijs nog beter afstemmen op je leerlingen? Wil je samen met je collega’s aan de slag als onderzoeker in de eigen klaspraktijk? Bekijk lesgeven door een andere bril en start met Lesson Study. In deze sessie ontdek je wat een Lesson Study is en leer je de verschillende fasen in een Lesson Study kennen aan de hand van praktijkvoorbeelden. Via reflectievragen word je getriggerd om na te denken over de mogelijke meerwaarde van Lesson Study voor je schoolwerking.
Sprekers
Kathleen Bodvin en Katelijne Barbier - Universiteit Antwerpen
Doelgroep
Leraren, zorgleraren, leerlingenbegeleiders, pedagogisch begeleiders en schooldirecties uit het basisonderwijs en het secundair onderwijs
Vorm
Een samenwerking tussen onderzoek en praktijk
13. Ontrafel(er)aar. Praktijkonderzoek op Vlaamse basisscholen in beeld gebracht
- Presentatie (pdf, 23p.) (1,2 MB)
- Opname: nog niet beschikbaar
Praktijkonderzoek biedt leraren inzicht in de impact van hun acties en zet aan tot kennisontwikkeling en onderwijsvernieuwing. Het is vooralsnog evenwel onbekend hoe praktijkonderzoek op Vlaamse basisscholen vorm krijgt en wat de meerwaarde is van praktijkonderzoek voor schoolontwikkeling. In deze sessie ontdek je de resultaten van een grootschalige survey over praktijkonderzoek en een analyse van praktijkonderzoeken door toekomstige schoolontwikkelaars.
Sprekers
Carolien Frijns, Bénédicte Vanblaere en Linda Naert - Arteveldehogeschool
Doelgroep
Leraren, schoolleiders, beleidsmedewerkers, lerarenopleiders en andere onderwijsprofessionals
Vorm
Een voorstelling van het onderzoek
KlasCement
14. Meer impact met je onderzoek: verspreid de resultaten gratis en gemakkelijk via KlasCement
Wil je dat je onderzoek het verschil maakt op de klasvloer? Deel het dan op KlasCement. Want daar meldden zeven van de tien Vlaamse leraren aan in 2020, op zoek naar lesmateriaal en inspiratie. In deze praktische sessie leer je hoe leraren zoeken op de site en hoe je ervoor kan zorgen dat ze jouw onderzoeksresultaten snel vinden. Na deze sessie ken je ook de (gratis) mogelijkheden om extra in de kijker te staan door samenwerking met KlasCement.
Spreker
Bram Faems - KlasCement
Doelgroep
Onderzoekers, nascholingsorganisaties (alle onderwijsniveaus)
Vorm
Een samenwerking tussen onderzoek en praktijk