In het schooljaar 2017-2018 ging een nieuw ondersteuningsmodel voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften van start in scholen van het gewoon basis- en secundair onderwijs en in centra voor deeltijds beroepssecundair onderwijs.
Onafhankelijke evaluatie
Door het Vlaams Parlement is decretaal vastgelegd dat een onafhankelijke commissie van experts de introductie van het nieuwe ondersteuningsmodel zou evalueren.
De commissie-Struyf voerde de opdracht uit. De evaluatie kadert in een bredere, nog lopende oefening van monitoring en evaluatie van het M-decreet.
Rapport
De commissie-Struyf formuleerde haar conclusies en beleidsaanbevelingen op basis van een analyse van de informatie over het nieuwe ondersteuningsmodel in de beschikbare bronnen uit actuele monitoring- en onderzoeksactiviteiten.
Voor sommige bronnen gaat het om voorlopige resultaten van nog lopend onderzoek die de onderzoekers aan de commissie presenteerden.
Over aspecten van de implementatie van het nieuwe ondersteuningsmodel
- Departement Onderwijs en Vorming (2017). Stand van zaken over de opstart van het ondersteuningsmodel (pdf, 188 p.) (3.49 MB) (3.49 MB) "pdf"
- Departement Onderwijs en Vorming (2019). Ondersteuners over het nieuwe ondersteuningsmodel (pdf, 48 p.) (2.16 MB) (2.16 MB) "pdf"
- Onderwijsinspectie (2019). Ondersteuningsnetwerken. Een terreinverkenning. Rapport op te vragen bij de onderwijsinspectie.
- GO! Ouders, KOOGO en VCOV (2019). Bevraging over het ondersteuningsmodel
- Rekenhof (2019). M-decreet en de zorg in het gewoon onderwijs. Verslag Rekenhof aan Vlaams Parlement (pdf, 82 p.) (1.73 MB)
- Struyf, E. et al. (2019). De tevredenheid van leerlingen en hun ouders over de ondersteuning geboden via het ondersteuningsmodel. Een casestudieonderzoek
Over de context van de implementatie van het nieuwe ondersteuningsmodel
- Kinderrechtencommissariaat (2019). Het nieuwe ondersteuningsmodel. Presentatie aan de commissie evaluatie nieuw ondersteuningsmodel
- Onderwijsinspectie (2018). Onderzoek Leerlingenbegeleiding: hoe kwaliteitsvol is de leerlingenbegeleiding in de basisscholen en in de eerste graad secundair onderwijs?
- Schraepen, B. et al. (2019). Een kader voor kwaliteitsvolle onderwijsondersteuning, in: Welwijs, jg 30, nr.2, p. 23-27
- Steunpunt voor Inclusie (2018a). Aanknopingspunten voor kwaliteitsvolle begeleiding. Eerste bevindingen van het nieuw ondersteuningsmodel volgens ouders (pdf, 35 p.) (800 kB)
- Steunpunt voor Inclusie (2018b). Zorgen voor een goede schoolstart’ Ouderbevraging bij 90 ouders van kinderen met specifieke onderwijsbehoeften over de start van het schooljaar 2018-2019 (pdf, 13 p.) (989 kB)
- UNIA (2016).Inclusief onderwijs in Vlaanderen. Een tussentijdse analyse (pdf, 47 p.) (697 kB)
- UNIA (2019).Analyse meldingen (pdf, 16 p.) (1,1 MB)
Over de situatie vóór de introductie van het nieuwe ondersteuningsmodel
- Departement Onderwijs en Vorming (2016). Evaluatie van de pre-waarborgregeling basisonderwijs (pdf, 116 p.) (2.16 MB) (2.16 MB) "pdf"
- Departement Onderwijs en Vorming (2017). Synthese tussentijdse meta-evaluatie M-decreet
- Kinderrechtencommissariaat (2016).Knelpuntennota. Implementatie M-decreet: een tussentijdse evaluatie (pdf, 21 p.) (417 kB)
- Onderwijsinspectie (2017). Verkennend onderzoek naar de implementatie van het M-decreet in de CLB’s
- Pétry, K. et al. (2013). GON en ION anno 2010. OBPWO 10.01
- Steunpunt Ouders voor Inclusie (2016).Drempels en barrières. Samen met ouders op pad. Ervaringen uit de praktijk in het realiseren van inclusief onderwijs (pdf, 44 p.) (1.7 MB)
- Struyf, E. et al. (2012). Zorgbeleid in het gewoon basisonderwijs en secundair onderwijs in Vlaanderen: kenmerken, predictoren en samenhang met taakopvatting en handelingsbekwaamheid van leerkrachten
OBPWO-project 09.05. UA/KdG/KU Leuven
- Struyf, E. et al. (2016). Toeleiding naar het zorgaanbod. Een onderzoek naar bestaande praktijken en verklarende factoren op kind-, gezins- en schoolniveau in het gewoon en buitengewoon onderwijs in Vlaanderen
Eindrapport OBPWO 13.01. Antwerpen: UA