Logo Vlaamse overheid. Nieuws Onderwijs en Vorming. Nieuwsberichten, persberichten, nieuwe sites,...
U bent hier: Onderwijs en Vorming > Nieuws > Coaching voor welbevinden, leerwinst en leerprestaties in concentratiescholen, persbericht kabinet 17.12.2012 
Nieuws- en persberichten

Archieven

Coaching voor welbevinden, leerwinst en leerprestaties in concentratiescholen

Persbericht Kabinet Vlaams minister van Onderwijs, Jeugd, Gelijke Kansen en Brussel
Maandag 17 december 2012

Still uit het filmpje over PIEO

Alle kinderen verdienen gelijke onderwijskansen, vindt minister van Onderwijs Pascal Smet. Om ook kinderen uit concentratiescholen een goede start aan het secundair onderwijs te bieden, geeft hij vandaag de aftrap van het Project Innoveren en Excelleren in Onderwijs (PIEO). Gedurende 5 jaar krijgen 13 concentratiescholen van het basisonderwijs intensieve coaching om het welbevinden, de leerwinst en de leerprestaties dankzij innovatie te maximaliseren.

Het Vlaamse onderwijs stelt heel wat in het werk om een gezonde sociale mix in de scholen te realiseren en gelijke onderwijskansen voor alle leerlingen te bieden. Dit beleid werpt zijn vruchten af maar “concentratiescholen” zullen blijven bestaan; onder andere als gevolg van het historische woonbeleid in steden. Als basisscholen een weerspiegeling van de buurt zijn, dan zullen er de komende jaren in stedelijke omgevingen concentratiescholen blijven bestaan.

Deze scholen leveren vaak goed werk en kunnen vaak goede leerwinsten voorleggen. Dit volstaat echter niet want omdat vele leerlingen met een achterstand starten, is er een grotere inhaalbeweging nodig dan in niet-concentratiescholen. Bovendien is het referentiekader vaak niet afgestemd op de klasrealiteit. Dit vergt een gepaste aanpak: “Ik wil scholen de kans geven om manieren te zoeken om excellente onderwijskwaliteit voor deze kinderen te garanderen. Innoveren met aangepaste methodieken, gebaseerd op bestaande ervaringen,  en implementeren wat echt werkt, is wat we met PIEO zullen doen”, zegt minister van Onderwijs Pascal Smet. Er werd uitdrukkelijk gekozen om niet meer van hetzelfde te doen (geen extra omkadering en extra middelen).

Minister Smet gaf dit project vorm in nauw overleg met de verschillende onderwijsvertrekkers en (pedagogische) begeleidingsdiensten. Het gaat hier immers grotendeels om pedagogie, en dat behoort in het Vlaams onderwijs tot de verantwoordelijkheid van de scholen. Zo werden er 13 veranderingsbereide scholen met een hoog percentage GOK-leerlingen (75%) voorgesteld die zich vrijwillig wilden engageren in een project naar meer leerwinst, hogere leerprestaties en een beter welbevinden: 3 basisscholen uit Gent, 3 uit Antwerpen, 3 uit Brussel en 4 uit de Limburgse mijnstreek. Hun verschillende lokale contexten bieden meteen een interessante meerwaarde voor het project.

Vanaf januari worden de scholen intensief bijgestaan door 4 teams van 2 innovatiecoaches. Zij zullen samen met de scholen innovatietrajecten uittekenen en uitproberen die tot alle lagen van de school moeten doordringen om duurzaam te zijn. De innovaties hebben betrekking op zowel de leerlingen, als hun leefwereld, de leerkrachten, het schoolbestuur of de schoolorganisatie. Ze dienen niet van nul te starten want de afgelopen jaren werden er al heel wat schoolgebonden ervaringen opgedaan.

Omdat de lokale invulling van groot belang is, werken de scholen en de coaches niet alleen in partnership met begeleidingsdiensten, maar ook met de lokale besturen en andere lokale spelers die zich verenigen in lokale platforms. Al deze lokale structuren samen verenigen zich in een taskforce die PIEO inhoudelijk en procesmatig aanstuurt. Een procesmanager faciliteert de samenwerking binnen en over de regio’s heen en stuurt de coaches aan. In de Koning Boudewijnstichting werd de ideale partner gevonden voor de algemene coördinatie van het project. PIEO ligt helemaal in de lijn van hun missie om maatschappelijke bekommernissen daadkrachtig aan te pakken.

De resultaten van PIEO worden wetenschappelijk opgevolgd en geëvalueerd naar impact en effectiviteit. Er wordt een nulmeting uitgevoerd om daarna op regelmatige tijdstippen opnieuw te meten gedurende de hele duur van het project.

Essentieel aan PIEO is de overdracht van de kennis en inzichten uit het project te delen met andere scholen en begeleidingsdiensten. En ze toe te passen binnen de reguliere omkadering, van zodra mogelijk. Ook hier is de samenwerking met de onderwijsvertrekkers en de begeleidings-  en ondersteuningsdiensten onmisbaar. “Ik ben er van overtuigd dat het een ontzettend boeiende zoektocht wordt, waar heel het Vlaams onderwijs op termijn veel zal uit leren. Het gaat niet alleen om wat aan resultaat in de 13 deelnemende scholen behaald wordt, het gaat erover om alle scholen in Vlaanderen van de ervaringen te laten delen. In die zin banen ze als echte PI(E)ONIERS de weg voor anderen.”, aldus minister Smet nog.

PIEO zal vijf jaar duren, met een tussentijdse evaluatie na drie jaar. Er gaat een investering van 4 miljoen euro mee gepaard (totaal voor de 5 jaar).