Klasse chez les Wallons
Persbericht Klasse
Vrijdag 21 december 2012
Vlaams onderwijsblad zet Franstalig onderwijs in de kijker
Het onderwijs in de Franstalige Gemeenschap komt vaak negatief in het nieuws. Denk maar aan de resultaten van het recentste internationale Pisa-onderzoek (2009): een op de vier Franstalige vijftienjarige leerlingen haalt het basisniveau voor lezen en wetenschappen niet, terwijl dat in Vlaanderen maar een op de acht is. Over de talenkennis van de Walen zijn de clichés in Vlaanderen legio. Reden genoeg voor het onderwijsblad Klasse om voor 180.000 Vlaamse leraren (en 20.000 studenten in de lerarenopleiding) een genuanceerder beeld te schetsen van het onderwijs aan de andere kant van de taalgrens. Voor dit themanummer schakelde het maandblad Didier Catteau in als gast-eindredacteur. Catteau is hoofdredacteur van PROF Magazine, de Franstalige tegenhanger van Klasse.
Enkele vaststellingen
- Immersie groeit razendsnel
Vorig schooljaar volgden meer dan 14.000 leerlingen in 152 Franstalige basisscholen in Wallonië en Brussel immersieonderwijs. Dat is vier procent van het totale aantal leerlingen, een verdubbeling ten opzichte van het schooljaar 2006-2007. In Waals-Brabant gaat het zelfs om tien procent. Deze leerlingen krijgen maximaal drie kwart van de lessen in het Nederlands, Engels of Duits. De meesten (77 %) kiezen voor Nederlands. In Vlaanderen kan immersie door de taalwetten vooralsnog niet. - Walen spelen hun taalcomplex langzaam kwijt
Joëlle De Pessemier, praktijkassistent Frans aan de lerarenopleiding KU Leuven, observeerde op uitnodiging van Klasse een les Nederlands in het Collège Saint-Vincent in Soignies: “De Franstalige Gemeenschap is aan een inhaalmanoeuvre bezig: in de leerplannen zitten de communicatieve vaardigheden intussen stevig geïntegreerd. Het is alleen jammer dat ze algemeen blijven in de leerplannen en niet expliciet zijn uitgewerkt. Veel hangt dus af van de individuele leraar.” - Vlaamse leraren zijn veeleisender, Waalse ondersteunen meer
“Niet alleen de socio-economische situatie – het armoederisico is in Wallonië dubbel zo hoog en er zijn veel meer allochtonen – verklaart de slechtere Pisa-resultaten van het Franstalige landsdeel. Ook de aanpak en de mentaliteit verschillen”, zegt Dominique Lafontaine, Pisa-coördinator van de Franse Gemeenschap. “Zo laat Wallonië zijn leerlingen massaal overzitten. Vlaamse leraren zijn ook meer prestatiegericht. Waalse leraren zijn meer bezorgd over hoe hun leerlingen vorderen dan over hun resultaten.”
Actie: met de nieuwe lerarenkaart naar Wallonië
Bij het januarinummer van Klasse zit, zoals elk jaar, de nieuwe lerarenkaart. Geheel passend in het thema, staan in dit nummer heel wat aanbiedingen uit Wallonië en Brussel. Op die manier maakt Klasse leraren warm om zelf te gaan kijken wat daar beweegt in de wereld van onderwijs, cultuur, natuur, wetenschap enz. Leraren kunnen bijvoorbeeld op 9 en 10 februari 2013 deelnemen aan een gratis gezinsdag, waarop ze het wetenschappelijke avonturenpark Pass en de kunsttempel Grand-Hornu bezoeken.
Tieners kunnen een klas Walen winnen
Ook het tienerblad Yeti, het stoute broertje van Klasse, trekt de Franstalige kaart. Vijfde en zesde klassen basisonderwijs kunnen zich inschrijven om voor één dag een Franstalige klas uit Wallonië of Brussel op bezoek te krijgen, onder het motto ’21 Walen halen zonder te betalen!’ Bedoeling is om elkaar beter te leren kennen en leerlingen te laten ervaren dat er meer gelijkenissen zijn dan verschillen.
“De weg van de dialoog is ingeslagen”
Gast-eindredacteur Didier Catteau (PROF Magazine): “Dankzij de vraag van
Klasse om mee te werken aan dit nummer, heb ik ontdekt dat noord en zuid
dezelfde vragen hebben over onderwijs. Ik denk daarom dat de focus moet
liggen op de dialoog in plaats van op de verschillen. Wanneer ik zie hoe
snel het immersieonderwijs groeit, hoe mijn oudste zoon zonder moeite de
artikels in dit nummer van Klasse vertaalt, hoeveel succes lessen Nederlands
in Brussel hebben, dan denk ik dat ons land die weg van de dialoog alvast is
ingeslagen.”