Logo Vlaamse overheid. Nieuws Onderwijs en Vorming. Nieuwsberichten, persberichten, nieuwe sites,...
U bent hier: Onderwijs en Vorming > Nieuws > Getest: toetsen, persbericht Klasse 23.10.2012 
Nieuws- en persberichten

Archieven

Getest: toetsen  

Persbericht Klasse
Dinsdag 23 oktober 2012

“Wij willen weten hoe we punten krijgen”

Leerlingen vragen van leraren een duidelijk en transparant puntensysteem voor testen en examens. Een op de drie leerlingen wil meer tijd voor persoonlijke feedback in de klas na toetsen of examens. Een op de vier leerlingen vindt dat leraren niet discreet omspringen met resultaten van taken of toetsen. Dat blijkt uit een enquête van de Vlaamse Scholierenkoepel bij zevenhonderd scholieren in Vlaanderen. De resultaten verschijnen deze maand in Maks!, het jongerenblad van Klasse.

“Bijna alle leerlingen geven aan dat je op toetsen goed kan tonen dat je de leerstof kent”, zegt Elio De Bolle, voorzitter van de scholierenkoepel. “Dus met de inhoud van testen en examens is op zich niks mis. Aan de details rond testen storen leerlingen zich wél.  Leerlingen willen weten hoe ze punten krijgen. Ze verwachten aan het begin van het schooljaar duidelijke uitleg over hoe de leraar punten geeft. Testen die onverwacht opduiken, zetten leerlingen onder druk. Leraren zien weekends en vakanties vaak gewoon als extra tijd om te blokken. Leerlingen werken liever en waarschijnlijk ook beter op afspraak.”

 “Punten houden leerlingen liever geheim. Klasgenoten die verbeterde testen uitdelen en soms voorzien van commentaar, da’s not done”, zegt De Bolle. “Bij mij in de klas waren punten heel belangrijk. Wie slecht scoorde op een test, was kop van jut. Niet fijn voor de klassfeer als punten klassikaal worden meegedeeld.”

Opmerkelijke cijfers:

Adviezen voor leraren:

  1. Durf te experimenteren en wissel af met mondelinge overhoringen, praktische proeven, toetsen met meerkeuzevragen of openboektoetsen.
  2. Beperk het aantal onaangekondigde toetsen.
  3. Test een beheersbare hoeveelheid leerstof en zet niet alle evaluaties op punten.
  4. Geef voldoende uitleg over de leerstof, studiemethode en verwachtingen.
  5. Maak tijd en ruimte voor nabespreking en feedback bij taken, toetsen en examens.
  6. Wees discreet over de resultaten van taken en toetsen.
  7. Ga voor eerlijke, transparante evaluaties zodat leerlingen weten wat hun score bepaalt.
  8. Laat de evaluatie een middel zijn om leerlingen te tonen waar ze staan in hun leerproces.