Kinderen gaan massaal graag naar school
Persbericht
Klasse
28 augustus 2009
Vier op vijf kinderen voelen zich goed op school.
Onderzoek in Klasse. Stem van leerlingen lagere school voor het eerst gepeild
83 procent van de kinderen van de hogere klassen van de basisschool voelt zich goed op school. Een prima score, maar dat betekent ook dat bijna 1 op 5 leerlingen zich minder of helemaal niet goed voelt op school. Dat blijkt uit een onderzoek dat deze week verschijnt in het onderwijsblad Klasse. Twee onderwijsinspecteurs ondervroegen meer dan 4 500 leerlingen. Dat is een primeur voor Vlaanderen, waar in onderzoeken naar de stem van de leerling in de lagere school nauwelijks wordt gepeild.
Voor hun bijkomende masterstudie aan de Universiteit Antwerpen bevroegen onderwijsinspecteurs Ilse De Volder en Ludo De Lee op grote schaal leerlingen lager onderwijs naar hun welbevinden op school. Meer dan 4 op 5 kinderen voelen zich goed op school. Zowat alle leerlingen spelen graag op de speelplaats. Bijna 9 op 10 leerlingen vinden bovendien dat hun leraren op een goede en leuke manier lesgeven. Toch moet zelfontdekkend leren vaak nog onderdoen voor de leraar die het allemaal aan de leerlingen uitlegt. Dit verklaart waarom 1 op 5 kinderen vindt dat wat ze leren op school nooit of meestal niet boeiend of interessant is. Bovendien hebben meer dan 1 op 4 leerlingen het gevoel dat ze trager werken dan andere leerlingen. Het grootste knelpunt is de participatie. Bijna 1 op 3 leerlingen zegt dat leraren niet naar hun mening vragen. Leerlingen voelen zich echter beter in een school waar participatie geen loze boodschap is.
Scholen beïnvloeden maar voor een deel het welbevinden van de leerlingen. Vooral het pedagogisch klimaat en de sfeer in een school spelen een rol, evenals de relaties tussen leerlingen onderling en tussen leerlingen en leraren. Er zijn geen verschillen tussen de provincies. Of een kind in een gemeentelijke, vrije of gemeenschapsschool zit, speelt geen rol. Of de school veel allochtone leerlingen heeft evenmin. Er zijn geen verschillen tussen jongens en meisjes. Wél neemt het welbevinden af met het ouder worden. Leerlingen van het vierde leerjaar voelen zich doorgaans beter op school dan leerlingen van het zesde leerjaar.
1 op 3 kinderen zegt dat er op school gepest wordt. Daarmee blijft pesten een van de grootste problemen die het welbevinden op school verpesten. 6 procent van de kinderen zegt dat ze nooit of meestal geen vrienden hebben op school. Dat is er meer dan één in elke klas.
De Volder en De Lee ontwikkelden een instrument dat leerlingen bij een schooldoorlichting betrekt. Die lijst bevraagt in een kwartier alle kinderen van een volledige klas over het school- en klasleven. Vanaf vandaag kunnen onderwijsinspecteurs tijdens een schooldoorlichting dus ook uitspraken doen over de onderwijskwaliteit van een basisschool waarbij de mening van de kinderen een volwaardige plaats krijgt .
Lees de onderzoeksresultaten, een interview met Ilse De Volder en Ludo De Lee en interviews met kinderen lagere school in Klasse voor Leraren 197 en op www.klasse.be/leraren. Je vindt een samenvatting van het onderzoek op www.klasse.be/leraren/bijlage.