Logo Vlaamse overheid. Nieuws Onderwijs en Vorming. Nieuwsberichten, persberichten, nieuwe sites,...
U bent hier: Onderwijs en Vorming > Nieuws > Crisiscommunicatie, persbericht 2.02.2009
Nieuws- en persberichten

Archieven

Klasse verspreidt massaal stappenplan voor crisiscommunicatie

Persbericht Klasse
2 februari 2009

"In elke school kan iets ergs gebeuren"

Slechts 1 op 5 scholen heeft een plan voor crisiscommunicatie

Deze week verspreidt Klasse onder alle Vlaamse leraren een speciale eerstelijnsbrochure (200 000 exemplaren) én een filmpje dat scholen ondersteunt in de aanpak van een mogelijke crisis op school.

Plots steekt een leerling een klasgenoot neer aan de schoolpoort. De bus botst tijdens de schoolreis. Kinderen worden ziek na een maaltijd in de eetzaal. Wat doen scholen dan? Veel tijd is er niet. En de pers staat al voor de deur. Moet de directeur dit in zijn eentje oplossen? Slechts 1 op 5 scholen heeft een plan voor crisiscommunicatie, zo blijkt uit een voorzichtige peiling van Klasse.

Een school die op voorhand een crisisplan uitwerkt dat ook door elk personeelslid gekend is, kan de schade aanzienlijk beperken. Weinig scholen hebben zo’n plan. Klasse stimuleert ze om na te denken over mogelijke crisissen en zich via een crisisplan voor te bereiden. Daarin speelt iedereen zijn rol: leraren, directies, het netwerk. Het plan werd lang voor de gebeurtenissen in Dendermonde ontwikkeld, maar die maken de noodzaak ervan nog duidelijker. De brochure en het filmpje kan je bekijken op www.klasse.be

De vaststellingen

Vier op vijf scholen hebben geen crisisplan

“Er gebeurt een ernstig busongeluk tijdens een schooluitstap. Of er duikt een salmonellabacterie op in de schoolmaaltijd. Kan jouw school dan terugvallen op een plan-van-aanpak (of noodplan) voor zo'n crisis?” JA 18 % NEE 82 %

(Peiling in de e-brieven SchoolDirect en Lerarendirect, 150 respondenten)

Handvatten voor crisismanagement

  1. Maak een lijst van mogelijke crisissen die zich op school kunnen voordoen.
  2. Bedenk scenario’s van wat in welke crisis moet gebeuren. Wat doen de leerlingen, de leraren, het crisisteam… Wie informeert wie?
  3. Stel een crisisteam samen: hun namen, hun taken, hun plaatsvervangers en hun telefoonnummers.
  4. Bepaal de doelgroepen waarmee je communiceert. Zorg dat je een actuele adressenlijst hebt van alle doelgroepen: schoolintern (leraren, leerlingen, clb, preventieadviseur, vertrouwensleraar…); schoolextern (ouders, schoolbestuur, onderwijskoepel, gemeentelijke overheid, buurtbewoners, media…); de hulpverleners (brandweer, politie, Civiele Veiligheid, Rode Kruis, gerecht…)
  5. Som per mogelijke crisis op wie welke boodschappen naar wie communiceert.
  6. Denk na over waar je een crisiscentrum organiseert (als het moet ook buiten de school), hoe je dat uitrust (internet, computer, radio, tv, telefoonlijsten van personeel, leerlingen, overheid, media…) en wie daarvoor zorgt.
  7. Zorg voor bijlagen: een lijstje met vuistregels over hoe leraren en directeur omgaan met de pers, modelbrieven voor verschillende soorten crisissen, een repertorium met alle nuttige contactgegevens, een modelpersbericht…
  8. Organiseer een oefening, stel vast wat er beter kan en pas het plan aan.

Handvatten voor crisiscommunicatie

  1. Hoe sneller je communiceert, hoe minder ruimte je laat voor speculatie en roddels. Een snelle reactie is niet hetzelfde als een emotionele of geïmproviseerde reactie.
  2. Beperk je tot de feiten. Zorg dat je informatie juist is en zo volledig mogelijk.
  3. Wees open en eerlijk, maar geef niet alle details vrij. Respecteer altijd de integriteit en privacy van de betrokkenen. Vertrouwelijke informatie geef je nooit door.
  4. Stem je informatie af op je correspondent en kies voor een persoonlijke benadering (ouders, pers, klasgenoten, broers en zussen, omwonenden, poetsploeg…)
  5. Stel de mensen gerust en geef raad: "Er is geen verder gevaar", "Het is niet schadelijk."
  6. Wees menselijk. Overbelicht de materiële schade niet als er slachtoffers zijn. Betuig je medeleven.
  7. Vermijd elke verklaring die een etnische, religieuze, filosofische groep kan kwetsen.
  8. Draag je school uit. Laat voelen dat je school weet waar ze mee bezig is.
  9. Neem verantwoordelijkheid, geef eventuele fouten toen, maar doe niet aan zelfbeklag.
  10. Handel ‘het incident’ niet zakelijk en zonder emotie af. Maar laat de emoties niet te fel oplaaien.
  11. Verspreid de boodschap via verschillende kanalen. Je verhoogt de kans dat mensen hem horen, ze sneller aanvaarden en dat hij blijft hangen.
  12. Laat bij gespecialiseerde materie een specialist aan het woord. Bijv. bij een voedselvergiftiging heeft wat een schoolarts zegt meer effect.
  13. Besteed ook aandacht aan non-verbale communicatie: elk signaal telt.

Voor het samenstellen van de eerstelijnsbrochure ging Klasse praten met scholen waar zich een crisis voordeed (Hans Van Temsche, ontploffingsgevaar door picrinezuur, brutale inbraak, moord op een leerling…)

Meer lezen...

Een filmpje over crisiscommunicatie op school vind je op www.klasse.be/leraren

 

 naar boven