Leerlingen Leonardo Lyceum kunnen Frans oefenen in Lyon
Persmededeling Kabinet Vlaams minister van Onderwijs en
Vorming
16 januari 2009
28 leerlingen van het Leonardo Lyceum in Antwerpen kunnen dit schooljaar hun Franse en Engelse taalvaardigheid oefenen in het Franse Lyon. Het gaat om leerlingen uit het vijfde jaar Secretariaat-Talen, Boekhouden-Informatica en Informatica (tso). Het uitwisselingsproject “Lyon-Anvers” is voor de vijfde keer geselecteerd in het kader van GrensOverschrijdende Samenwerking (GROS) en krijgt daarom dit jaar een ondersteuning van 2075 euro. Dat maakte minister van Onderwijs Frank Vandenbroucke bekend tijdens een werkbezoek aan het Leonardo Lyceum.
Minister Vandenbroucke: “Vreemde talen zijn niet alleen belangrijk in het algemeen secundair onderwijs, maar ook in het technisch en beroepsonderwijs. Daarom wil ik er ook voor zorgen dat alle leerlingen minstens een basiskennis van één of meer vreemde talen verwerven. Vanaf 1 september 2012 worden Frans en Engels verplichte vakken in het tso en kso en leerlingen in het bso zullen minstens één vreemde taal leren. Dit uitwisselingsproject is hier een mooie aanvulling op.”
GROS en het belang van talenonderwijs
Het programma GROS stimuleert secundaire scholen om klassen of groepen
leerlingen uit te wisselen met een Europees buurland. Scholen kunnen hiervoor
subsidies aanvragen op voorwaarde dat het project aan alle kwaliteitscriteria
voldoet. Zo moeten leraren van verschillende vakken met elkaar samenwerken,
moeten de leerlingen actief betrokken worden bij de voorbereiding en uitvoering
van het project en moeten de projectresultaten zichtbaar zijn en verspreid
worden in de hele school/scholengemeenschap. Voor dit schooljaar werden er tien
projecten goedgekeurd.
Het Leonardo Lyceum Pestalozzi is niet aan zijn proefstuk toe. Al sinds 2003 wisselen ze leerlingen en leraren uit met de school La Mache in Lyon. Na vijf jaar is de meerwaarde van dit project duidelijk. Ook de ouders zijn vragende partij voor het verder zetten van de uitwisseling. De leerlingen gingen in oktober 2008 al naar Lyon voor een school- en stadsbezoek, gemeenschappelijke lessen Engels en Frans, theater, sport, … Op dit moment bereiden ze het bezoek van de Franse leerlingen aan Antwerpen voor. Ze zullen o.a. zélf instaan voor een geleid stadsbezoek in het Frans. Het bezoek wordt voorbereid in de lessen Engels en Frans, Nederlands (voor de evaluaties), Informatica (voor het maken van powerpointpresentaties), en Kantoortechnieken (voor het onthaal, eindreceptie).
Proeftuin voor onderwijsvernieuwing
Tijdens het werkbezoek had de minister veel aandacht voor de proeftuin van het
Leonardo Lyceum. Sinds 2004 zet de school met de “A-proeftuin” vernieuwende
projecten op om de hoge leerachterstand en het aantal leerlingen dat zonder
diploma stopt met school in Antwerpen aan te pakken. In een regelluwe omgeving
bekijkt de scholengemeenschap hoe leerlingen o.a. betere studiekeuzes kunnen
maken, hoe ze meer competentiegericht kunnen leren en hoe de grenzen tussen de
verschillende onderwijsvormen (aso, tso, bso) kunnen vervagen. In het Leonardo
Lyceum werkt men bv. niet met de traditionele onderwijsvormen aso, tso en bso,
maar met leerdomeinen zoals economie, nijverheid en techniek, taal en
wetenschappen. De onderwijsvernieuwing heeft ook gevolgen voor de manier van
besturen. De twaalf directeurs werken samen alsof het Leonardo Lyceum één school
is. Er is geen concurrentie meer tussen de aangesloten scholen. De directeurs
verdelen de taken en nemen die taak dan op voor alle scholen samen (bv.
pedagogisch directeur, administratief directeur, …).