Logo Vlaamse overheid. Nieuws Onderwijs en Vorming. Nieuwsberichten, persberichten, nieuwe sites,...
U bent hier: Onderwijs en Vorming > Nieuws > Kostenbeheersing so, persbericht 18.11.2009
Nieuws- en persberichten

Archieven

Kostenbeheersing secundair onderwijs

Persbericht Kabinet Vlaams minister van Onderwijs, Jeugd, Gelijke Kansen en Brussel
17 november 2009

BRUSSEL, 17 NOVEMBER 2009. De kost om een kind één jaar naar het secundair onderwijs te sturen bedroeg in het schooljaar 2006-2007 gemiddeld 978 euro. Dit blijkt uit onderzoek van het Hoger Instituut voor de Arbeid (HIVA). Hoewel het gaat om een beperkte stijging in vergelijking met voorgaande schooljaren, blijft dit bedrag voor vele gezinnen veel te hoog. De HIVA-studie toont aan dat de samenstelling van de schoolkosten in het secundair onderwijs zodanig verschilt tussen en binnen studiegebieden dat het niet haalbaar is om hier precieze grenzen in te trekken. Om die reden is het niet haalbaar om in het secundair onderwijs een maximumfactuur in te voeren. Voor het secundair onderwijs is daarom geopteerd voor een sensibiliserende aanpak met als doel om secundaire scholen aan te zetten tot meer kostenbewustzijn.

De sensibiliseringscampagne rond kostenbeheersing in het secundair onderwijs kadert in het speerpunt ‘gelijke kansen bieden aan elk talent’ van het onderwijsbeleid van minister Smet. Naar analogie met de doorgevoerde hervorming van het financieringssysteem waarmee een belangrijk deel van de werkingsmiddelen verdeeld worden op basis van leerlingenkenmerken zal bij de integratie van de GOK-uren in de omkadering van dezelfde principes en uitgangspunten gebruik gemaakt worden. Er komt tegen 1 september 2011 dus een geďntegreerd en transparant omkaderingssysteem waarbij scholen bovenop hun basisomkadering extra uren krijgen voor leerlingen die aan de indicatoren van onderwijskansarmoede voldoen.
Bovendien is dankzij de hervorming van het stelsel van de studietoelagen de gemiddelde toelage voor het secundair onderwijs meer dan verdubbeld. Ook is de groep die van een dergelijke toelage kan genieten, aanzienlijk groter geworden. De gemiddelde toelage in het schooljaar 2006-2007 in het secundair onderwijs bedroeg 166 euro. Dit betekent een dekking van 17% van de gemiddelde schoolkost (978 euro). In het schooljaar 2008-2009 bedroeg de gemiddelde toelage 377 euro. Dit betekent een dekking van 36% van de gemiddelde schoolkost. Dit is meer dan een verdubbeling. De maximale schooltoelage dekt zelfs de helft van de gemiddelde schoolkost. Kortom, dankzij de hervorming van het stelsel van de studietoelagen wordt de gemiddelde schoolkost veel beter gedekt.

Om de sensibiliseringscampagne vorm te geven werd een samenwerkingsverband opgezet met de Koning Boudewijnstichting. Dit heeft geresulteerd in het rapport “Onderwijs, dagelijkse kost? Kostenbeheersing in het secundair onderwijs. Een verkenning.” Op basis van overleg en onderzoek heeft de KBS in kaart gebracht wat scholen kunnen doen op vlak van hun communicatie, hun imago, hun financieel beleid en de manier waarop ze ouders hierbij betrekken.
De sensibiliseringscampagne zal de start worden van een proces dat op duurzame wijze ingang moet vinden in alle scholen. Dat proces bestaat er in alle secundaire scholen warm te maken om een visie te ontwikkelen rond kostenbewustzijn en op basis daarvan een gedragen kostenbewust beleid te voeren als onderdeel van een algemeen beleid waarin gelijke kansen centraal staan.
Uit het rapport leiden we af dat de thematiek van kostenbeheersing erg breed is. Scholen dienen hun gehele werking onder de loep nemen willen ze tot een duurzaam kostenbewust beleid komen. Schooldirecties, leerkrachten en zelfs secretariaatspersoneel: ze vormen allen een schakel in de werking van een school waar telkens nagedacht kan worden over hoe het beter, kwaliteitsvol en goedkoper kan, over minder financieel belastende alternatieven voor ouders. Die klik dient dagelijks gemaakt te worden.
Het voeren van een duurzaam kostenbewust beleid is niet alleen in het voordeel van ouders en leerlingen, maar ook in het voordeel van scholen. Hoeveel uren steekt een school immers niet in het achternazitten van onbetaalde schoolfacturen?
Het rapport met getuigenissen en goede praktijkvoorbeelden is de kick-off voor de sensibiliseringscampagne. De campagne omvat twee grote luiken.
Vandaag werden alle coördinerende en algemene directies uitgenodigd, samen met de vertegenwoordigers van de onderwijskoepels en het GO!. De bedoeling van de bijeenkomst van vandaag is om het initiatief te ondersteunen, bekend te maken en scholen aan te zetten tot deelname.
Een tweede luik van de campagne bestaat uit de organisatie van provinciale denk –en doedagen. In samenwerking met de provincies zal de KBS in 2010 in elke provincie interactieve denk – en doedagen organiseren voor alle secundaire scholen. De deelnemers kunnen dan in contact komen met het thema kostenbeheersing en alle vragen die daarmee samenhangen. Hoe kunnen scholen onbetaalde schoolfacturen voorkomen en hoe gaan ze ermee om? Hoe gaan scholen om met het spanningsveld tussen enerzijds de zorg voor kwaliteit (boeken, materiaal, werkkledij, gereedschappen,…) en anderzijds de financiële consequenties voor de ouders? Welke mechanismen gebruiken scholen om kosten te spreiden? Hoe zorgen scholen ervoor dat hun maatregelen niet stigmatiserend uitpakken? Dankzij praktijkvoorbeelden en getuigenissen, de vele tips, de good practices en het beschikbare materiaal zullen de deelnemers aanleren welke concrete stappen er mogelijk zijn, welke vormen van aanpak het best aanslaan. De bedoeling van deze interactieve dagen is niet alleen om deelnemers bewust te maken van de problematiek, maar ook om hen ideeën en stimulansen om in hun eigen school actief rond het thema te gaan werken.
Het rapport “Onderwijs, dagelijkse kost? Kostenbeheersing in het secundair onderwijs. Een verkenning” kan U gratis verkrijgen via de Koning Boudewijnstichting: www.kbs-frb.be