Klasse-campagne over jongeren met een beperking
Persbericht
Klasse
18 februari 2009
200.000 jongeren leren brailleschrift
Deze week krijgen 200.000 leerlingen in het secundair onderwijs een witte postkaart met een geheime boodschap in brailleschrift. De actie maakt deel uit van een brede campagne over jongeren met een beperking. Die wordt deze week gelanceerd door Maks!, de jongerenversie van Klasse.
Zet 1000 willekeurige jongeren bij elkaar. 330 van hen hebben een chronische ziekte of een handicap. 110 van hen krijgen ooit de stempel ‘gehandicapte’. En 33 daarvan hebben écht aangepaste ondersteuning nodig.
De campagne laat jongeren die vinden dat ze zonder beperking door het leven gaan, kennismaken met leeftijdsgenoten die wel leven met een beperking. Van kleurenblindheid tot zware hersenletsels, van autismespectrumstoornis tot albinisme… Iedereen wordt vroeg of laat geconfronteerd met een beperking, of het nu bij een familielid of een klasgenoot is. Deze campagne probeert die vooroordelen weg te werken.
De campagne
- Alle jongeren van de tweede en derde graad secundair onderwijs krijgen een speciale editie van het jongerenblad Maks! (200.000 ex.) met negen sterke portretten van “jonge mensen met een beperking”. Zo is er Joyce (19), een meisje met dwerggroei dat in het zwembad niet moet onderdoen voor reuzen van twee meter. Sergin (17), doof en gevlucht uit Kosovo, legt in gebarentaal uit hoe hij zijn geluk vond in de opleiding hout.
- In Maks! zit een centerfold poster met een bloedmooie foto van Kelly Knox (23). Zij won de BBC-wedstrijd voor modellen met een handicap.
- Samen met de tijdschriften krijgt elke school een pedagogisch pakket met tips voor leraren om rond dit thema aan de slag te gaan. Schooldirecties krijgen dat pakket elektronisch doorgestuurd.
- Alle leerlingen krijgen een witte postkaart met een geheime (liefdes)boodschap in brailleschrift. De code staat op de achterkant. Zo kunnen ze allemaal brailleschrift lezen en oefenen.
- Een speciale website simuleert verschillende gezichtsbeperkingen: tunnelzicht, kleurenblindheid enz. Zo ervaren jongeren deze verschillende handicaps tijdens het surfen: www.maks.be
- 20.000 jongeren krijgen een speciale elektronische nieuwsbrief met de vraag om de campagne in de eigen school te verspreiden en te ondersteunen.
- Drie verrassende filmpjes tonen via YouTube hoe de jongeren hun eigen handicap eerder als troef dan als beperking zien. De filmpjes werden gerealiseerd door TV.Klasse en zijn ook te zien op www.maks.be en www.klasse.be
Deze campagne werd uitgewerkt door Klasse en Maks! met
medewerking van GRIP VZW en verschillende organisaties voor mensen met een
beperking.
In januari toonde een studie in opdracht van het Vlaams Informatiepunt Jeugd
aan dat jongeren uit het secundair onderwijs voor de meeste voor hen relevante
thema’s Maks! als belangrijkste informatiebron vermelden.
(Bron: 'Rapport 1A-1B - een onderzoek naar de informatiebehoeften van kinderen,
tieners en jongeren', uitgevoerd door Leuven School for Mass Communication
Research)
Bekijk hier de speciale editie van Maks! online (pdf, 32 p.)
Bekijk de
online-filmpjes
Bekijk de
website
mét een gezichtsbeperking:
Als u Maks! wil toegestuurd krijgen, of als u beeldmateriaal wenst, mail dan naar jo@maks.be