Logo Vlaamse overheid. Nieuws Onderwijs en Vorming. Nieuwsberichten, persberichten, nieuwe sites,...
U bent hier: Onderwijs en Vorming > Nieuws > CICY, persbericht 12.03.2009
Nieuws- en persberichten

Archieven

Vlaanderen en Nederland zetten kunst- en cultuureducatie hoger op de Europese agenda

Persbericht Kabinet Vlaams minister van Onderwijs en Vorming
12 maart 2009

Vandaag en morgen verzamelen 150 Europese beleidsmedewerkers uit 24 lidstaten in de gebouwen van het Vlaams Ministerie van Onderwijs. Vlaanderen en Nederland zetten met de conferentie “Cultural education, Innovation, Creativity and Youth” (CICY) kunst- en cultuureducatie prominent op de Europese agenda. Dit Vlaams-Nederlands initiatief heeft onder meer de ambitie om de resultaten van het recente onderzoek van professor Anne Bamford verder in het beleid in te bedden.

Minister Vandenbroucke: “Kunst en cultuur verdienen een vaste plaats in ons onderwijs. Kwaliteitsvolle kunst- en cultuureducatie creëren kansen voor allerlei uiteenlopende talenten bij onze kinderen en jongeren. Door ruimte te maken voor hun persoonlijke en culturele ontwikkeling, vaart de hele samenleving hier uiteindelijk goed bij.”

Omdat we dezelfde taal spreken, ligt het voor de hand dat Vlaanderen en Nederland intens samenwerken op vlak van onderwijs en cultuur. Dat gebeurde al in de schoot van de Nederlandse Taalunie. De CICY-conferentie die CANON Cultuurcel en Cultuurnetwerk NL vandaag samen organiseren is een ander concreet voorbeeld. Maar ook op Europees niveau beweegt er wat. Zo riep de Europese Commissie 2009 uit tot het Europese Jaar van Creativiteit en Innovatie.

Op de conferentie staan beleidsuitwisseling, inhoudelijke verdieping en kritische reflectie over het beleid centraal. Enkele prominente denkers kaderen de reflecties en discussies in een breder perspectief. De Engelse jeugdboekenschrijver Aidan Chaimbers heeft het over cultuur als reflectief proces. Kinderpsychiater Peter Adriaenssens schets creativiteit en cultuur binnen de context van de persoonlijke ontwikkeling van een kind. De Amerikaanse professor Kevin Tavin deelt zijn expertise rond nieuwe media. Daarnaast lichten de onderwijsministers van Vlaanderen en Nederland en de Europese commissaris voor cultuur en onderwijs, Jan Figel, hun visie op cultuureducatie toe.

Minister Vandenbroucke stelt in zijn openingstoespraak dat elk kind recht heeft op kwaliteitsvolle kunst- en cultuureducatie. Het is immers goed voor de sociale en persoonlijke ontwikkeling van ieder kind, in elke klas. De rapporten ‘Gedeeld-verbeeld’ en ‘Verdieping-verbreding’ - respectievelijk over kunst- en cultuureducatie in het leerplichtonderwijs en over deeltijds kunstonderwijs - die onder zijn impuls werden gepubliceerd, moeten ervoor zorgen dat kunst en cultuur in de volgende legislatuur nog hoger op de Vlaamse onderwijsagenda komen te staan.

Bekijk het programmaboekje (pdf, 40 p.)

Lees de openingstoespraak van de Vlaamse minister van Werk, Onderwijs en Vorming 

Read the speech by the Flemish Minister of Education and Training