Kostenbeheersing secundair onderwijs
Persbericht Kabinet Vlaams minister van Onderwijs, Jeugd,
Gelijke Kansen en Brussel
17 november 2009
BRUSSEL, 17 NOVEMBER 2009. De kost om een kind één jaar naar het secundair onderwijs te sturen bedroeg in het schooljaar 2006-2007 gemiddeld 978 euro. Dit blijkt uit onderzoek van het Hoger Instituut voor de Arbeid (HIVA). Hoewel het gaat om een beperkte stijging in vergelijking met voorgaande schooljaren, blijft dit bedrag voor vele gezinnen veel te hoog. De HIVA-studie toont aan dat de samenstelling van de schoolkosten in het secundair onderwijs zodanig verschilt tussen en binnen studiegebieden dat het niet haalbaar is om hier precieze grenzen in te trekken. Om die reden is het niet haalbaar om in het secundair onderwijs een maximumfactuur in te voeren. Voor het secundair onderwijs is daarom geopteerd voor een sensibiliserende aanpak met als doel om secundaire scholen aan te zetten tot meer kostenbewustzijn.
De sensibiliseringscampagne rond kostenbeheersing in het secundair onderwijs
kadert in het speerpunt ‘gelijke kansen bieden aan elk talent’ van het
onderwijsbeleid van minister Smet. Naar analogie met de doorgevoerde hervorming
van het financieringssysteem waarmee een belangrijk deel van de werkingsmiddelen
verdeeld worden op basis van leerlingenkenmerken zal bij de integratie van de
GOK-uren in de omkadering van dezelfde principes en uitgangspunten gebruik
gemaakt worden. Er komt tegen 1 september 2011 dus een geďntegreerd en
transparant omkaderingssysteem waarbij scholen bovenop hun basisomkadering extra
uren krijgen voor leerlingen die aan de indicatoren van onderwijskansarmoede
voldoen.
Bovendien is dankzij de hervorming van het stelsel van de studietoelagen de
gemiddelde toelage voor het secundair onderwijs meer dan verdubbeld. Ook is de
groep die van een dergelijke toelage kan genieten, aanzienlijk groter geworden.
De gemiddelde toelage in het schooljaar 2006-2007 in het secundair onderwijs
bedroeg 166 euro. Dit betekent een dekking van 17% van de gemiddelde schoolkost
(978 euro). In het schooljaar 2008-2009 bedroeg de gemiddelde toelage 377 euro.
Dit betekent een dekking van 36% van de gemiddelde schoolkost. Dit is meer dan
een verdubbeling. De maximale schooltoelage dekt zelfs de helft van de
gemiddelde schoolkost. Kortom, dankzij de hervorming van het stelsel van de
studietoelagen wordt de gemiddelde schoolkost veel beter gedekt.
Om de sensibiliseringscampagne vorm te geven werd een samenwerkingsverband
opgezet met de Koning Boudewijnstichting. Dit heeft geresulteerd in het rapport
“Onderwijs, dagelijkse kost? Kostenbeheersing in het secundair onderwijs. Een
verkenning.” Op basis van overleg en onderzoek heeft de KBS in kaart gebracht
wat scholen kunnen doen op vlak van hun communicatie, hun imago, hun financieel
beleid en de manier waarop ze ouders hierbij betrekken.
De sensibiliseringscampagne zal de start worden van een proces dat op duurzame
wijze ingang moet vinden in alle scholen. Dat proces bestaat er in alle
secundaire scholen warm te maken om een visie te ontwikkelen rond
kostenbewustzijn en op basis daarvan een gedragen kostenbewust beleid te voeren
als onderdeel van een algemeen beleid waarin gelijke kansen centraal staan.
Uit het rapport leiden we af dat de thematiek van kostenbeheersing erg breed is.
Scholen dienen hun gehele werking onder de loep nemen willen ze tot een duurzaam
kostenbewust beleid komen. Schooldirecties, leerkrachten en zelfs
secretariaatspersoneel: ze vormen allen een schakel in de werking van een school
waar telkens nagedacht kan worden over hoe het beter, kwaliteitsvol en goedkoper
kan, over minder financieel belastende alternatieven voor ouders. Die klik dient
dagelijks gemaakt te worden.
Het voeren van een duurzaam kostenbewust beleid is niet alleen in het voordeel
van ouders en leerlingen, maar ook in het voordeel van scholen. Hoeveel uren
steekt een school immers niet in het achternazitten van onbetaalde
schoolfacturen?
Het rapport met getuigenissen en goede praktijkvoorbeelden is de kick-off voor
de sensibiliseringscampagne. De campagne omvat twee grote luiken.
Vandaag werden alle coördinerende en algemene directies uitgenodigd, samen met
de vertegenwoordigers van de onderwijskoepels en het GO!. De bedoeling van de
bijeenkomst van vandaag is om het initiatief te ondersteunen, bekend te maken en
scholen aan te zetten tot deelname.
Een tweede luik van de campagne bestaat uit de organisatie van provinciale denk
–en doedagen. In samenwerking met de provincies zal de KBS in 2010 in elke
provincie interactieve denk – en doedagen organiseren voor alle secundaire
scholen. De deelnemers kunnen dan in contact komen met het thema
kostenbeheersing en alle vragen die daarmee samenhangen. Hoe kunnen scholen
onbetaalde schoolfacturen voorkomen en hoe gaan ze ermee om? Hoe gaan scholen om
met het spanningsveld tussen enerzijds de zorg voor kwaliteit (boeken,
materiaal, werkkledij, gereedschappen,…) en anderzijds de financiële
consequenties voor de ouders? Welke mechanismen gebruiken scholen om kosten te
spreiden? Hoe zorgen scholen ervoor dat hun maatregelen niet stigmatiserend
uitpakken? Dankzij praktijkvoorbeelden en getuigenissen, de vele tips, de good
practices en het beschikbare materiaal zullen de deelnemers aanleren welke
concrete stappen er mogelijk zijn, welke vormen van aanpak het best aanslaan. De
bedoeling van deze interactieve dagen is niet alleen om deelnemers bewust te
maken van de problematiek, maar ook om hen ideeën en stimulansen om in hun eigen
school actief rond het thema te gaan werken.
Het rapport “Onderwijs, dagelijkse kost? Kostenbeheersing in het secundair
onderwijs. Een verkenning” kan U gratis verkrijgen via de Koning
Boudewijnstichting: www.kbs-frb.be