Logo Vlaamse overheid. Nieuws Onderwijs en Vorming. Nieuwsberichten, persberichten, nieuwe sites,...
U bent hier: Onderwijs en Vorming > Nieuws > Klasse 20 jaar, persbericht 30.11.2009
Nieuws- en persberichten

Archieven

Onderwijsblad Klasse 20 jaar

Persbericht Klasse
30 november 2009

Toen in een recente televisiequiz de vraag opdook “Hoe heet het maandblad voor onderwijs in Vlaanderen?” kenden alle kandidaten het antwoord: Klasse. Niet voor de hand liggend voor een blad van de overheid. Deze week verschijnt het 200ste nummer en bestaat het blad 20 jaar. De verschillende edities bereiken nu elke maand meer dan 1,2 miljoen lezers en 500.000 surfers.

Omdat in 1989 het Ministerie van Onderwijs geen inrichtende macht meer was van het toenmalige ‘rijksonderwijs’ kreeg de Vlaamse overheid een andere rol en was de tijd rijp voor een tijdschrift ‘over alle netten en structuren heen’. Dat was niet zo vanzelfsprekend en er ontstond nogal wat kritiek op het initiatief. Zeker toen de publicaties zich nadien ook rechtstreeks gingen richten tot leerlingen en ouders en zo de participatiegedachte (“Samen school maken”) concreet vorm gaven. De bladen worden echter niet ongevraagd aan de scholen bezorgd. Alleen Klasse voor Leraren wordt aan het thuisadres van elke leraar bezorgd (200.000 ex, ook de studenten in de lerarenopleidingen lezen mee). Voor de andere bladen kiezen de scholen autonoom. Op dit ogenblik verspreiden nagenoeg alle scholen de bladen: Yeti (120.000 ex, voor de leerlingen van het vijfde en zesde leerjaar basisonderwijs), Maks! (200.000 ex, voor de leerlingen tweede en derde graad secundair onderwijs) en Klasse voor Ouders (700.000 ex, voor ouders met kinderen tussen 2,5 en 14 jaar).

De publicaties worden ondersteund door dynamische websites en e-brieven: goed voor meer dan 500.000 gebruikers per maand. Er zijn speciale nieuwsbrieven voor meer dan vijftien verschillende doelgroepen: schooldirecties, vakleraren, mensen die met kansengroepen werken enz. Voor allochtone ouders verschijnt er zelfs een nieuwsbrief in negen talen die scholen kunnen downloaden naargelang de samenstelling van hun schoolpopulatie.

Omdat informatie volgens de redactie vooral ook tot actie moet leiden, kwamen er in de voorbije jaren De Lerarenkaart (140.000 ex) en De Leerlingenkaart (400.000 ex) bij. Dat zijn officiële legitimatiekaarten waaraan belangrijke stimuli, acties en voordelen zijn gekoppeld. Met de acties van De Lerarenkaart komen elk jaar meer dan 100.000 leraren in beweging. 75% van de Vlaamse secundaire scholen gebruiken de Leerlingenkaart als officiële studentenkaart.

De nieuwste ontwikkelingen spelen zich af op het internet (facebook, twitter, games enz.). De voornaamste poot van dit luik is online televisie: www.tvklasse.be Sommige programma’s werden er al meer dan 50.000 keer bekeken. Ze richten zich met eigen formats en reeksen op jongeren, ouders, leraren en studenten in de lerarenopleiding.

Ter gelegenheid van het 20-jarig bestaan worden nu ook de resultaten gepubliceerd van een groot extern onderzoek door het onderzoeksbureau Significant bij meer dan 1500 leerlingen, ouders en leraren. Daaruit blijken volgens de onderzoekers ‘monsterscores’ die ongebruikelijk zijn voor gratis verspreide bladen. 92% van de Vlaamse leraren zeggen Klasse vaak te lezen en te gebruiken. Voor drie vierde is het hun belangrijkste en spontaan eerst genoemde informatiekanaal over opvoeding en onderwijs. Ze zijn er ook bijzonder tevreden over. 73% van alle tieners leest Yeti en van de 14-18 jarigen die Maks! op school kennen, leest twee op drie het blad. Daarmee bereiken deze publicaties bijzonder heterogene doelgroepen en zijn ze zowel populair bij jongens als bij meisjes, zowel in ASO, BSO en TSO. 82% van alle ouders zegt Klasse voor Ouders altijd te lezen. Voor alle publicaties scoren uitzonderlijk hoog: vertrouwen, informatief gehalte, bruikbaarheid, begrijpbaarheid en aantrekkelijkheid.

Uit lopend onderzoek aan de universiteit, waarvoor stalen uit 20 jaar Klasse zijn vergeleken, blijkt de maatschappelijke rol die Klasse in de Vlaamse samenleving heeft gespeeld: de leraar is als professional in het midden van het onderwijs komen te staan. Hij wordt daarbij meer dan ooit omringd door partners uit het beleid, de ouders en de leerlingen.

Ter gelegenheid van de twintigste verjaardag pakt het blad uit met 20 ‘straffe’ acties die vooral bedoeld zijn voor actieve lerarenteams. Zij kunnen zich uitleven te land, ter zee en in de lucht: van moddervoetbal en zwemmen met de haaien tot zweefvliegen, varen, skiën en duiken.

Meer informatie op www.klasse.be