Logo Vlaamse overheid. Nieuws Onderwijs en Vorming. Nieuwsberichten, persberichten, nieuwe sites,...
U bent hier: Onderwijs en Vorming > Nieuws > Uitdagingen voor hoger onderwijs, persbericht 1.10.2009
Nieuws- en persberichten

Archieven

Uitdagingen voor hoger onderwijs

Persbericht Kabinet Vlaams minister van Onderwijs, Jeugd, Gelijke Kansen en Brussel
1 oktober 2009

Aan de Universiteit Gent is het academiejaar 2009-2010 vandaag definitief van start gegaan. In zijn toespraak op de academische zitting schetste Minister Smet een aantal uitdagingen voor het hoger onderwijs. “We hebben hier in Vlaanderen uitstekend hoger onderwijs,” aldus Pascal Smet, “maar om aan de top te blijven, zullen we samen een aantal grenzen moeten verleggen.” Hij gaf o.a. de noodzaak aan van een verdere democratisering en internationalisering van het hoger onderwijs. En hoewel er momenteel geen financiële extra’s te verwachten zijn, stelde hij tegen het einde van de regeerperiode toch 10% meer middelen voor de universiteiten en de hogescholen in het vooruitzicht.

Het wegwerken van de kloof tussen wie kansen heeft en wie die niet heeft, ziet de minister als een belangrijke opdracht voor het onderwijs. Tussen de kleuterklas en de universiteit gaat immers te veel talent verloren. Ook nieuwe Vlamingen of kinderen van nieuwe Vlamingen mogen voor het onderwijs niet verloren gaan. Het doen verdwijnen van de “sociale grenzen” tussen wie meekan en wie minder mogelijkheden heeft, is een acute doelstelling. Smet beschouwt het als een gedeelde verantwoordelijkheid van het hele onderwijsveld om het tij te keren. Hij beklemtoont dat het maximale moet gehaald worden uit elk talent: “gelijke kansen betekent niet dat de investeringen in wie minder mogelijkheden heeft ten koste mogen gaan van wie er meer heeft; wel betekent gelijke kansen zoveel mogelijk halen uit elk talent!”

En meten is weten: de minister wil de komende jaren zwart op wit weten hoeveel nieuwe Vlamingen er doorstromen en slagen in de hogescholen en de universiteiten. Er worden kengetallen uitgewerkt zodat met de cijfers in de hand er precies kan gezegd worden welke aanpak de correcte is.
De stelling dat meer studenten tot minder kwaliteit zou leiden, doet hij af als onwetenschappelijke nonsens. Pascal Smet ijvert ook voor de toename van het aantal studenten dat over de grens gaat studeren: tegen 2020 moet minstens 20% van de studenten een deel van de studies in het buitenland gevolgd hebben. “Vlaanderen kan zich niet afsluiten van de rest van de wereld: onze toekomst is internationaal. We moeten onze studenten daarop voorbereiden en hen van onder de kerktoren weghalen.” De onderwijsminister wil daarvoor niet alleen beurzenprogramma’s zoals Erasmus versterken, maar ook allerlei hinderpalen voor mobiliteit en internationale samenwerking wegwerken. Zo stelt hij zich vragen bij een te strikt vasthouden aan de regeling op de onderwijstaal en een te grote angst voor meertaligheid.

Ook bij Smet is er aandacht voor het thema van de integratie van de academiserende opleidingen van de hogescholen in de universiteiten. Het Vlaams regeerakkoord stelt dat daarover een grondig maatschappelijk debat gevoerd moet worden. Smet onderschrijft dat, maar heeft er zelf al wel een mening over: tenzij hij van het tegendeel overtuigd kan worden, gaat hij ervan uit dat de integratie er komt.

Universiteiten zullen ook moeten samenwerken. De minister hecht veel belang aan het slagen van de as tussen de Gentse en de Brusselse associatie.
Ten slotte belooft minister Smet – eenmaal de crisis over zijn top heen –extra middelen voor het hoger onderwijs. Hij wil zich aan zijn woord houden om tegen het einde van deze regeerperiode 10% extra middelen in het hoger onderwijs te investeren.