Uitdagingen voor hoger onderwijs
Persbericht Kabinet Vlaams minister van Onderwijs, Jeugd,
Gelijke Kansen en Brussel
1 oktober 2009
Aan de Universiteit Gent is het academiejaar 2009-2010 vandaag definitief van start gegaan. In zijn toespraak op de academische zitting schetste Minister Smet een aantal uitdagingen voor het hoger onderwijs. “We hebben hier in Vlaanderen uitstekend hoger onderwijs,” aldus Pascal Smet, “maar om aan de top te blijven, zullen we samen een aantal grenzen moeten verleggen.” Hij gaf o.a. de noodzaak aan van een verdere democratisering en internationalisering van het hoger onderwijs. En hoewel er momenteel geen financiële extra’s te verwachten zijn, stelde hij tegen het einde van de regeerperiode toch 10% meer middelen voor de universiteiten en de hogescholen in het vooruitzicht.
Het wegwerken van de kloof tussen wie kansen heeft en wie die niet heeft,
ziet de minister als een belangrijke opdracht voor het onderwijs. Tussen de
kleuterklas en de universiteit gaat immers te veel talent verloren. Ook nieuwe
Vlamingen of kinderen van nieuwe Vlamingen mogen voor het onderwijs niet
verloren gaan. Het doen verdwijnen van de “sociale grenzen” tussen wie meekan en
wie minder mogelijkheden heeft, is een acute doelstelling. Smet beschouwt het
als een gedeelde verantwoordelijkheid van het hele onderwijsveld om het tij te
keren. Hij beklemtoont dat het maximale moet gehaald worden uit elk talent:
“gelijke kansen betekent niet dat de investeringen in wie minder mogelijkheden
heeft ten koste mogen gaan van wie er meer heeft; wel betekent gelijke kansen
zoveel mogelijk halen uit elk talent!”
En meten is weten: de minister wil de komende jaren zwart op wit weten hoeveel
nieuwe Vlamingen er doorstromen en slagen in de hogescholen en de
universiteiten. Er worden kengetallen uitgewerkt zodat met de cijfers in de hand
er precies kan gezegd worden welke aanpak de correcte is.
De stelling dat meer studenten tot minder kwaliteit zou leiden, doet hij af als
onwetenschappelijke nonsens. Pascal Smet ijvert ook voor de toename van het
aantal studenten dat over de grens gaat studeren: tegen 2020 moet minstens 20%
van de studenten een deel van de studies in het buitenland gevolgd hebben.
“Vlaanderen kan zich niet afsluiten van de rest van de wereld: onze toekomst is
internationaal. We moeten onze studenten daarop voorbereiden en hen van onder de
kerktoren weghalen.” De onderwijsminister wil daarvoor niet alleen
beurzenprogramma’s zoals Erasmus versterken, maar ook allerlei hinderpalen voor
mobiliteit en internationale samenwerking wegwerken. Zo stelt hij zich vragen
bij een te strikt vasthouden aan de regeling op de onderwijstaal en een te grote
angst voor meertaligheid.
Ook bij Smet is er aandacht voor het thema van de integratie van de
academiserende opleidingen van de hogescholen in de universiteiten. Het Vlaams
regeerakkoord stelt dat daarover een grondig maatschappelijk debat gevoerd moet
worden. Smet onderschrijft dat, maar heeft er zelf al wel een mening over:
tenzij hij van het tegendeel overtuigd kan worden, gaat hij ervan uit dat de
integratie er komt.
Universiteiten zullen ook moeten samenwerken. De minister hecht veel belang aan
het slagen van de as tussen de Gentse en de Brusselse associatie.
Ten slotte belooft minister Smet – eenmaal de crisis over zijn top heen –extra
middelen voor het hoger onderwijs. Hij wil zich aan zijn woord houden om tegen
het einde van deze regeerperiode 10% extra middelen in het hoger onderwijs te
investeren.