Logo Vlaamse overheid. Nieuws Onderwijs en Vorming. Nieuwsberichten, persberichten, nieuwe sites,...
U bent hier: Onderwijs en Vorming > Nieuws > Inspectie Franstalige scholen, persbericht 22.10.2009
Nieuws- en persberichten

Archieven

Decreet over inspectie Franstalige scholen in Vlaanderen

Persbericht Kabinet Vlaams minister van Onderwijs, Jeugd, Gelijke Kansen en Brussel
22 oktober 2009

Gisteren heeft het Vlaams Parlement het voorstel van decreet betreffende de interpretatie van het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997 goedgekeurd. Dat interpretatief decreet moet een einde maken aan de onduidelijkheid over de vraag welke overheid bevoegd is voor de Franstalige scholen in Vlaanderen. Concreet gaat het om de vraag of de Vlaamse onderwijsinspectie bevoegd is om bijvoorbeeld de Franstalige gemeenteschool van Sint-Genesius-Rode te inspecteren. De stelling van de Vlaamse Gemeenschap, die deze scholen subsidieert, is altijd geweest dat het decreet Basisonderwijs van 1997 op hen van toepassing is. Dus dat de Vlaamse onderwijsinspectie bevoegd is, dat die scholen de Vlaamse eindtermen moeten bereiken en dat die scholen moeten aangesloten zijn bij een door de Vlaamse Gemeenschap erkend Centrum voor Leerlingenbegeleiding. De Franse Gemeenschap is van oordeel dat die scholen de eindtermen van de Franse Gemeenschap moeten volgen, dat hun onderwijsinspectie bevoegd is en dat deze scholen zich bij een Franstalig CLB mogen aansluiten.

De enige manier om in deze kwestie duidelijkheid te brengen is het stemmen van een interpretatief decreet. Een dergelijk decreet legt uit hoe een ander decreet (hier dus het decreet Basisonderwijs van 1997) moet geïnterpreteerd worden. Nadat het interpretatief decreet in maart 2007 werd ingediend in het Vlaams Parlement werd in december 2007 een belangenconflict ingeroepen door de Franse Gemeenschapsraad. Het overlegcomité kon in juni 2008 geen oplossing vinden. Er werd dan in juni 2008 een nieuw belangenconflict ingeroepen door de Franse Gemeenschapscommissie in Brussel. In januari 2009 werd geen oplossing gevonden door het overlegcomité. Prompt werd een nieuw belangenconflict ingeroepen, nu door het Waals parlement. In juli 2009 werd opnieuw geen oplossing gevonden in het overlegcomité en werd het probleem voorgelegd aan de Raad van State. De Raad van State achtte de vraag van het overlegcomité onontvankelijk en heeft dus geen oplossing aangereikt. Na de stemming van het interpretatief decreet hebben de Franstaligen de mogelijkheid het decreet te betwisten voor het Grondwettelijk Hof. Indien de Franstalige Gemeenschap de Vlaamse stelling blijft betwisten, heb ik er geen probleem mee dat zij effectief naar het Grondwettelijk Hof stappen omdat het Hof de enige instantie is die definitief kan oordelen over de vraag welke overheid bevoegd is voor die scholen.

Pascal Smet: “Na de publicatie van het interpretatief decreet in het Staatsblad zal ik de betrokken scholen een brief sturen om hun (opnieuw) uit te nodigen leerplannen in te dienen bij de Vlaamse onderwijsinspectie. Die leerplannen moeten aangeven hoe de scholen de Vlaamse eindtermen (minimumdoelen) zullen bereiken met hun leerlingen. Uiteraard geven die scholen in het Frans les en dat zal zo blijven. Ook het pedagogisch project kan uiteraard verder bepaald worden door het schoolbestuur. Ik zal de scholen ook uitnodigen een begeleidingscontract af te sluiten met een door ons erkend CLB en de Vlaamse Onderwijsinspectie toe te laten in de scholen.

Pascal Smet: “Ik wil onderlijnen dat de stemming van het interpretatief Decreet geen vijandige bedoelingen heeft en roep de Franstalige politici op deze stemming niet te dramatiseren. Ik ben bereid samen met mijn Franstalige collega minister Marie-Dominique Simonet na te gaan hoe de overgang voor die scholen in alle redelijkheid geregeld kan worden.”