Voorzitter Zweden heeft drie onderwijsprioriteiten
Bron: Agentschap voor
Onderwijscommunicatie
7 juli 2009
Zweden volgt Tsjechië op als Voorzitter van de Raad van de Europese Unie. Eind juni lichtte Karin Henriksson, docente aan de universiteiten van Stockholm en Linköping, het Zweedse onderwijsprogramma toe. De kennisdriehoek onderwijs-onderzoek-innovatie, migranten en de professionele ontwikkeling van de leraar zijn de drie prioriteiten.
Kennisdriehoek
Als onderwijs, onderzoek en innovatie in van elkaar verschillende instellingen plaatsvinden, komt wisselwerking maar heel moeizaam tot stand. In het Zweedse model zijn de drie domeinen verenigd in dezelfde instellingen.
- Hoe beheersen we de kennisdriehoek?
- Welke rol speelt onderwijs?
- Welke functie hebben de onderwijsinstellingen?
- Hoe gaan we om met human resources?
Een basistekst moet de fundamenten leggen voor een draft of conclusions
tijdens de bijeenkomst van de onderwijsministers eind november. Die moet leiden
tot een vernieuwde Lissabon-strategie. De kennisdriehoek is ook prioriteit van
Spanje, dat Zweden opvolgt.
Migranten
Het gaat hier vooral over migranten in het basisonderwijs. Onder het voorzitterschap van Frankrijk en Tsjechië is daar al over gedebatteerd. Zweden wil er nu iets concreets mee doen.
Startpunt is een green paper, het resultaat van de Zweedse discussie over wat noodzakelijk is, met input van ministeries, maar ook van diverse andere deskundigen en organisaties. In de week van 29 juni starten gesprekken met de andere lidstaten om na te gaan waar ze momenteel staan.
De situatie is in ieder land heel erg verschillend. Alleen al het begrip
migrant herkenbaar voor iedereen omschrijven is al een hele klus.
Professionele ontwikkeling van de leraar
In september komt in Göteborg informeel overleg over:
- de rol van leraren bij de begeleiding van beginnende leraren;
- nascholing;
- mobiliteit van leraren;
- grensoverschrijdende samenwerking met collega's.
Tegen de bijeenkomst eind november van de onderwijsministers volgen dan formele conclusies.
Zweden organiseert ook quality debates over de onderwijsprioriteiten.
Zo komt er eentje over migratie en over de modernisering van de universiteiten.
Nog op de agenda staat een conferentie over genderverschillen in het
onderwijs, in relatie tot migratie. Migrantenmeisjes doen het op school iets
minder goed dan Zweedse meisjes, maar beter dan autochtone jongens.
Migrantenjongens sluiten de rij.